Resultat 1 till 33 av 33

Ämne: Kan man åtgärda ”coil whine”?

  1. #1
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior

    Kan man åtgärda ”coil whine”?

    Jag skaffade ett nytt ljudkort häromdan och till min ”stora fasa” så började det avge ett högfrekvent tjut när man slår igång det, liknande som man stött på med vissa mobil laddare och dylikt…

    Kan man åtgärda detta på något enkelt sätt?

    Är väl ingen jättekatastrof, men det blir ju lite tradigt när man suttit en stund…

  2. #2
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Det lär ju sabba all garanti om du gör något själv.
    Jag hade lämnat tillbaka det om det går. Nya grejer ska ju funka utan att man meckar med dom.

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lär ju sabba all garanti om du gör något själv.
    Jag hade lämnat tillbaka det om det går. Nya grejer ska ju funka utan att man meckar med dom.
    +1 annars är det att byta PSU som gäller (har själv haft detta i en Yamaha TX816). Och beroende på storlek på prylen etc kan det vara ganska knepigt att hitta något som både passar både fysiskt och samtidigt har rätt specar.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det är ju oacceptabelt att det ska låta, du kommer att bli helt galen i längden.

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Vad är för kort till att börja med?

  6. #6
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Det är ett motu 896 mk3 som jag köpte billigt beg här i stan, så garanti är nog dessvärre uteslutet, haha och det har intern psu, så kan inte enkelt bara prova med en annan adapter tyvärr.

    Tänkte jag ska skruva upp den och starta och se om jag kan lokalisera lite mer precist vart ljudet härstammar ifrån, om det kan hjälpa?

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    https://khronscave.blogspot.com/2020...-post.html?m=1

    Förmodligen en ”inductor” som låter. Är ljudet mera åt det brummande/surrande ljudet så är det transformatorn.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-02-07 klockan 15:06.

  8. #8
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Tack, ska läsa!

    Hmm, det är i ett rätt högt register, så skulle nog inte beskriva det som ett brum utan mer ett lite tjutande, vinande ljud!

  9. #9
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Då är det absolut en drossel (inductor) som drifter skriver, den består av en spole och det är därför det kallas "coil whine".

    Motu verkar inte släppa scheman, men på detta jag hittade (källa oklar) verkar det sitta två drosslar i PSU'n, öppna upp och se om du kan läsa specarna på komponenterna? Kanske att du kan hitta en drossel med samma specar.

    Jag har aldrig gjort detta själv, jag bytte som sagt hela PSU'n i min TX816 eftersom hela den PSU'n ändå är underdimensionerad...


  10. #10
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Vi diskuterade detta rätt ordentligt i en annan tråd om samma sak. Jag har också ett MOTU-kort, och till det en dator med kraftfull Nvidia-GPU. Det slutade med att jag fick koppla monitorerna till en annan grupp (eluttag), då försvann det nästan helt. (Kan höra litegrann när GPU:n jobbar hårt. Vilket inte är så ofta när jag sitter med musik.)

    Kanske finns andra lösningar, men detta fungerade för mig.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det slutade med att jag fick koppla monitorerna till en annan grupp (eluttag), då försvann det nästan helt.
    Eftersom drosselns uppgift är att filtrera bort högfrekvent brus låter detta rimligt - kanske att de får jobba extra hårt när det är massa störningar? Och då kanske det uppstår ett hogfrekvent pip i komponenten?

    (Bara gissar här)

  12. #12
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Skruvade upp den och körde den helt standalone utan något inkopplat alls i eget eluttag och tjutet var kvar…
    Verkar av vad jag kan bedöma komma från den gul svarta transformatorn på bilden nedan, tejpen är gammal och torkad etc och när jag tryckte på den hårt med en plastpenna så blev det tillfälligt bättre, så det är nog boven…

    Provade att linda några varv hårt med eltejp runt, mest för att se om det hjälpte alls, men det blev ingen större skillnad…

    Antar som föreslagits att det då bara är att byta ut trafon alt hela psun för att få bukt med det?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1488.jpeg 
Visningar:	22 
Storlek:	2,49 MB 
Id:	116812

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av thetonequest Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...komma från den gul svarta transformatorn på bilden nedan...
    ...det är drosseln / induktorn...

    EDIT; Försökte googla fram en ersättare men blir inte klok på Eatons system, hur de döper grejerna.

    CTX01 verkar vara deras induktorer, men 17767 hittar jag inte. Och blir inte klok på hur många Henry den ska vara på, eller om den ska vara dubbel eller singel.

    Kanske kan maila Eaton och fråga dem direkt?

    Någon mer påläst kanske vet om det är safe att stoppa in något större / mindre?
    Senast redigerat av Lackan den 2024-02-07 klockan 21:00.

  14. #14
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Tack

    Har mailat motu och frågat om det finns ersättnings trafo eller psu!
    Att maila Eaton låter ju också som en bra idé!

    Edit: Ska försöka komma ihåg att kalla det drossel/inductor också!

  15. #15
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Motu kommer tyvärr inte hjälpa dig. ”Dom pysslar inte alls med gammalt”. RME däremot :-)

    Nej… ”CTX” är väl en vanlig transformator med kopparlindning??

  16. #16
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motu kommer tyvärr inte hjälpa dig. ”Dom pysslar inte alls med gammalt”. RME däremot :-)
    Hade inte råd med rme, haha!

    Jag vet själv inte vad skillnaden är på trafo och inductor och hur man ser skillnad på dem, men är iaf rätt säker på att ljudet kom från klossen på bilden!

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej… ”CTX” är väl en vanlig transformator med kopparlindning??
    High current, high frequency power inductors
    https://www.mouser.se/datasheet/2/87...rs-1608414.pdf
    Senast redigerat av Lackan den 2024-02-07 klockan 23:08.

  18. #18
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    High current, high frequency power inductors
    https://www.mouser.se/datasheet/2/87...rs-1608414.pdf
    Men det där är ju inte en sådan i maskinen? Har precis nyligen varit inne och mekat i en sådan Motu PSU och för mig så är det/ ser det ut som en transformator med kopparlindning. Aldrig sett en ”inductor” se ut som så. Men är ingen världsmästare i ämnet :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_5494.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	206,2 KB 
Id:	116813

  19. #19
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    High current, high frequency power inductors
    https://www.mouser.se/datasheet/2/87...rs-1608414.pdf
    https://www.eaton.com/se/sv-se/skuPage.CTX01-14539.pdf

    Här ser du en bild på en som inte är SMT, ser ut som en minitransformator:

    @thetonequest: Hur stor är den irl? ca 2x1 cm?

    https://www.digikey.com/en/products/...-15789/2071238
    Ja den storleken stämmer nog ungefär om jag minns rätt!

  20. #20
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Nu när man ser hela PSU'n på Drifters bild undrar jag om den lilla inte är en Pulse Transformer, och att det är den som piper.

    Samma typ sitter t.ex i AKAI VX600 och driver displayen, också den känd för att pipa...

    @thetonequest ; Är du säker på att det är den stora och inte den lilla som piper?

  21. #21
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Innan jag skruvade upp den så hade jag läst och tittat på bilderna på sidan som drifter7508 hade länkat och misstänkte att det kunde vara någon av de två som tjöt, men kunde inte komma åt den andra utan att behöva skruva isär alltihop, men spetsade öronen nära så gott jag kunde och tycker det verkar komma från den stora och när jag tryckte på den så dämpades det, om det nu hjälper till på något sätt?

    Mailade Eaton också, kan ju inte skada tänker jag!

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Beroende på hur åtkomlig den är kanske man kunde ta ut den och doppa dem i något vax eller annat som kan dämpa vibrationer. Men det är förmodligen ett helvete att få det att krypa in i lindningarna. Och typ bivax är nog inte så bra om det blir varmt där inne, och det blir det väl där man anta.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Vad gäller värdet på drosseln/pulstransformatorn så kan det säkert vara en specialbeställd modell i serien CTX. Då är det inte säkert att de har spec lätt tillgänglig såhär tio år senare, eller lämnar ut den.

  24. #24
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Beroende på hur åtkomlig den är kanske man kunde ta ut den och doppa dem i något vax eller annat som kan dämpa vibrationer. Men det är förmodligen ett helvete att få det att krypa in i lindningarna. Och typ bivax är nog inte så bra om det blir varmt där inne, och det blir det väl där man anta.
    Sånt där funkar inte. Alla ”hustips” ang. sådant är menlöst. Enda lösningen är en ny.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2024-02-08 klockan 10:36.

  25. #25
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt där funkar inte. Alla ”hustips” ang. sådant är menlöst. Enda lösning är en ny.
    Fast jag har hört att om man fryser drosseln och sen tinar man den, men man gör det jävligt snabbt, då blir det en RME av den jäveln

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sånt där funkar inte. Alla ”hustips” ang. sådant är menlöst. Enda lösningen är en ny.
    Varför skulle det inte funka? Om man kan dämpa det som vibrerar så det inte vibrerar funkar det ju. Men det är nog svårt och i vissa fall hopplöst.

  27. #27
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle det inte funka? Om man kan dämpa det som vibrerar så det inte vibrerar funkar det ju. Men det är nog svårt och i vissa fall hopplöst.
    Jag är fanatisk gällande minsta oväsen i mina prylar. Bytt nätdelar, transformatorer mm i 15+ maskiner genom åren. Inga så kallade ”huskurer” som jag prövade i tidiga försök har gjort skillnad för min egen del. Teoretiskt javisst, i praktiken inte :-)

  28. #28
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast jag har hört att om man fryser drosseln och sen tinar man den, men man gör det jävligt snabbt, då blir det en RME av den jäveln
    de ä säääkert vettu. Annars får man filtrera den i en strumpa

  29. #29
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Kan du droppa in lite lim i den. Typ lättflytande superlim. Se dock till att du inte råkar limma fast coilen i mönsterkortet, får då blir det asjobbigt att byta den om limningen inte avhjälper problemet.

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är fanatisk gällande minsta oväsen i mina prylar. Bytt nätdelar, transformatorer mm i 15+ maskiner genom åren. Inga så kallade ”huskurer” som jag prövade i tidiga försök har gjort skillnad för min egen del. Teoretiskt javisst, i praktiken inte :-)
    Nej, som sagt är det nog svårt.

  31. #31
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är det permanent eller ger det sig efter en stund? Jag recappade PSUt i mitt ena RME ff800 och har ett high pitch vinande i 5 minuter efter man satt igång det. Sen blir det tyst. Så verkar som den främst vill bli varm och go sen håller den käften

  32. #32
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom drosselns uppgift är att filtrera bort högfrekvent brus låter detta rimligt - kanske att de får jobba extra hårt när det är massa störningar? Och då kanske det uppstår ett hogfrekvent pip i komponenten?

    (Bara gissar här)
    Man kan testa att köpa en APC UPS av enklare snitt, en av dess förmågor är att städa upp störningar i strömmen från eluttaget. Ser att den billigaste kostar 199:- på dustin.

  33. #33
    MrLonghair
    MrLonghair är inte uppkopplad
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    Jag är sen till tråden: Nagellack. Det har löst strulet på grafikkort förr, Så länge komponenten inte behöver andas, pensla på.

Liknande ämnen

  1. This Immortal Coil – ett Coil-coverband
    Av DanielW i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-12-09, 21:24
  2. Störningar och coil whine ut i monitorerna
    Av Mukka_Meck i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2023-10-04, 12:58
  3. Coil-whine
    Av my03 i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-02-10, 23:45
  4. Varför man kan eller inte kan lita på en dator på Scen ?
    Av pumahane999 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-10-08, 01:24
  5. Kan man koppla olika märken kan dom gå sönder....
    Av Modellear i forum Modularer & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 00:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •