Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Hjälp. dt770 pro.

  1. #1
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran

    Hjälp. dt770 pro.

    Jag köpte idag ett par beyerdynanic dt770 pro. Internet sa att 80 ohms versionen ska funka fint utan dedikerad hörlursförstärkare.

    I butiken var lyssningsmiljön sådär, så jag gick mest på komfort.

    Nu väl hemma när jag provlyssnar mer ingående så låter dom tunt vasst och tråkigt. "It's all boom n tis" som dom säger. Ljudet känns odetaljerat och konstigt. Svagt som att man lysnar på klen volym på avstånd. Svårt att sätta ord på det.

    Ska dom vara såhär? Blir dom bättre av att "spelas in" som någon på internet skrev om? Förväntar mej att sånt är gjort från fabrik.
    Testar dem just nu ur stereons hörlurs stärkare. Det blev lite bättre, men inte mycket.

    Överväger att gå tillbaka med dom.
    Senast redigerat av Ashaz den 2024-02-01 klockan 23:47.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ojdå nej de låter ju underbart tycker då jag. Har du kollat att övergången mellan mini- och tele-stereoplugg sitter riktigt tight?

  3. #3
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Efter att ha kollat runt en massa rviews och läst på så verkar det som dom ska vara så. Dom har en hängmatte-form, stärkt djupbas men dämpad bas runt 100 hz tydligen.

    Det gör att dom låter subbiga och diskantiga. Och för en som är van vid sennheisers, väldigt tunna. Även om jag skruvar upp ljudet rejält så låter det inte "fett". Det blir aldrig dendär omslukande känslan utan ljudet stannar på avstånd och basen saknar punch. Särskilt snares blir vassa, men utan kropp.
    Så jo det blir nog att byta dem.

    Såg att de fortfarande säljer HD600. Kanske får bli dom istället.

  4. #4
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Eller som någon beskrev dem. "it's a V shape. And in this case the V is very deep."

  5. #5
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Jo, dom låter rätt platt/trist vilket är hela poängen med dom. Inga lurar man skönlyssnar på musik med. Har även DT-990 Pro och dom låter trevligare. Kör dock 250 Ohm varianter.

  6. #6
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag har ratat många lurar just p.g.a. att det låter bara bas, eller bara bas och diskant.

    DT-770 är typ raka om man kollar mätningar i alla fall:
    https://www.rtings.com/headphones/re...mic/dt-770-pro

    Men andra mäter liknande, som jag returnerade p.g.a. för mycket bas, AT M50x:
    https://www.rtings.com/headphones/re...hnica/ath-m50x

    Tror det behöver vara lite mer roll-off i basen för att det ska kännas naturligt, t.ex. dessa som jag har och tycker är bra:
    https://www.rtings.com/headphones/re...s/fidelio-x2hr
    https://www.rtings.com/headphones/reviews/shure/srh-440


    HD600 finns där också:
    https://www.rtings.com/headphones/re...nheiser/hd-600


    Jag förstår inte hur man kan lyssna i dessa andra basiga lurar, jag blir sjösjuk och hör inte musiken eller detaljerna, men folk är olika.

  7. #7
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Gillar man Sennheiser 600/650 så är 560s ett inte så dumt alternativ. Billiga för vad man får.

    https://diyaudioheaven.wordpress.com...-s-se/hd-560s/

    (Gillar denna sidan och ”solderdude” som han ibland kallar sig.)

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gillar man Sennheiser 600/650 så är 560s ett inte så dumt alternativ. Billiga för vad man får.

    https://diyaudioheaven.wordpress.com...-s-se/hd-560s/

    (Gillar denna sidan och ”solderdude” som han ibland kallar sig.)
    Trevlig sida, ny för mig, gillar att han tycker som jag också, gällande alla lurar jag testat :-)


    Netonnet sålde ut dessa lurar, under tusenlappen.

    https://diyaudioheaven.wordpress.com.../fidelio-x2hr/
    Sound description:

    The short description is excellent. It doesn’t have any obvious faults when it comes to sound
    Bass is deep, not overblown but maybe a tad ‘rubbery/boomy’ with some music would if I were nitpicking.
    Transition from bass to the mids is smooth and accurate.
    The mids are clear, open, accurate, dynamic.
    Treble too is excellent, no sharpness, no sibilance, no coarse treble, not splashy, not ethereal. It sounds accurate and well defined.
    This is one of the few headphones that does not need any EQ and sounds excellent as it is.
    Sounds better than its price point suggests and proves brands like Philips which are not considered your typical headphone brand can build excellent sounding headphones below the €300.- price point (street price).

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Nej, fabriken lägger inte tid och pengar på att bränna in lurar, det skulle bli alldeles för dyrt. Ja, inbränning är på riktigt. Högtalarelement är ju elektromekaniska. Lite som skor, man måste gå in dom. Låt lurarna lyssna på Spotify några dagar så ska du se att det låter bättre. Jag har haft samma upplevelse med flera AKG lurar. Nu är det inte tunt ljud som inbränning påverkar enligt min erfarenhet utan mer allmänt skräpigt ljud. Frågan är vilken impedans din hörlursutgång ändå har?
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-02-02 klockan 09:24.

  10. #10
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Beyerdynamic (jag har 990 och 1990) låter dock "tunna" i mångas öron inklusive mina i början. Men jag skulle ha dem till att mixa med framförallt och för det är dom TOPPEN. Men nu är jag också van vid ljudet och tycker dom låter grymt. Vill jag ha massa bas och tryck så är det sällan lurar som gäller.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Tack för hjälpen och tipsen.
    ja denhär grafen visade ju rätt tydligt vad jag upplevde.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OKXX9Ic.png 
Visningar:	19 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	116738

    Jag ska gå tillbaka med dem idag.
    Spiken i kistan blev en youtube recension som var helt lyrisk över dem. Han var så nöjd att han använde dem till allt. Lyssning, mixning, göra sina youtube videos med etc... och videon var mixad så den lät i dt770 lurarna, som mina sennheisers brukar låta. När jag bytte till mina gamla sennheisers så lät det aldeles för mycket mid istället. Sådär vill jag inte bli lurad när jag mixar

  12. #12
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för hjälpen och tipsen.
    ja denhär grafen visade ju rätt tydligt vad jag upplevde.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	OKXX9Ic.png 
Visningar:	19 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	116738

    Jag ska gå tillbaka med dem idag.
    Spiken i kistan blev en youtube recension som var helt lyrisk över dem. Han var så nöjd att han använde dem till allt. Lyssning, mixning, göra sina youtube videos med etc... och videon var mixad så den lät i dt770 lurarna, som mina sennheisers brukar låta. När jag bytte till mina gamla sennheisers så lät det aldeles för mycket mid istället. Sådär vill jag inte bli lurad när jag mixar
    Låter som en recensent man kanske inte ska lyssna på haha.

    Handlar väl bara om att lära sig sina lurar, och hur andra lurar, högtalare osv låter i relation till dem. Spelar nog ingen större roll vilka lurar man kör (så länga man gillar ljudet och hur de sitter), kör man tillräckligt många år med dom så kan man mixa saker utan problem. Jag mixar allt i mina 990/1990 och länge sen jag hörde någon gnälla över mixen

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    770 har jag också haft hemma och lämnat tillbaka, kom jag på nu, precis samma uppfattning, hängmatta, odetaljerat, motsats till monitor, möjligen trevliga för EDM och sånt. Men smaken är olika. När jag lämnat tillbaka dem gick 4sound i konkurs, antar att det var p.g.a. den returen.

    DT250 har jag kvar, tyckte de lät sjukt illa från början, men efter ett tag så vande jag mig och de är bra som monitorer, låter raka med massa obehaglig tydlighet.

  14. #14
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har 770 som vardagshörlur på grund av att de är bekväma och tätslutande, jag bor i en tvåa med en sambo så jag behöver lite utstängning. Kan sitta med dem hur länge som helst och jag hör inget alls utifrån.
    Använder HD650 för mixning, men jag tycker de är ansträngande att lyssna länge i.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja jag tycker DT-770 är bland de absolut bästa lurarna jag någonsin testat, väldigt sköna för all sorts lyssning enligt mig men smaken är uppenbarligen väldigt olika. K-240 och DT-770 är alltid minst två par av varje around here.

  16. #16
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Utbytt mot hd600.
    Nu hoppas jag innerligt att jag inte behöver göra en uppföljare på denhär tråden

  17. #17
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Utbytt mot hd600.
    Nu hoppas jag innerligt att jag inte behöver göra en uppföljare på denhär tråden
    Men du måste återkomma med vad du tycker om dem.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Jobbar kväll så har bara provlyssnat lite från mobilen, som givetvis tycker 300 ohm är väl mycket.
    Men jo domhär låter mer som jag förväntar mej av ett par bra lurar. Super detaljerat, jämnt och transparent.
    Kör lite biosphere och hör direkt dendär omfamnande atmosfären som jag saknade helt i beyerarna. Inga konstiga tomrum i frekvensbandet eller överdriven separation (som dt770 hade) utan det känns bara naturligt och tydligt.
    Man blir linsom lycklig av ljudet!

  19. #19
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Härligt att höra!

  20. #20
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte också ett par DT770 Pro 80 ohm... Kör med AKG 271mk2 sedan många år, och ville ha andra att jämföra med, som fått bra betyg.
    Nä! ojämn frekvenskurva, och dålig stereobild i mina öron. Innan använde jag Sennheiser 280pro, som lät bättre än 770pro, men inte riktigt raka i frekvensen heller, upptäckte jag efter några år. Frågan är nu vad jag borde ersätta mina 271mk2 med, i framtiden... Man vill höra hela frekvensspektrumet, men utan toppar och dalar. Så länge hörseln är bra förstås. Är 61 nu, så man vet ju inte, när hörseln börjar dala på allvar

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    770 har varit mina A1-standard i decennier, men nu sitter jag helst med 990, om jag inte trackar sång. Bättre stereobredd, rakare kurva och mycket djupare basfrekvenser. Enda nackdelen är att man hör ljud utifrån nästan lika bra som utan lurar.

  22. #22
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jobbar kväll så har bara provlyssnat lite från mobilen, som givetvis tycker 300 ohm är väl mycket.
    Men jo domhär låter mer som jag förväntar mej av ett par bra lurar. Super detaljerat, jämnt och transparent.
    Kör lite biosphere och hör direkt dendär omfamnande atmosfären som jag saknade helt i beyerarna. Inga konstiga tomrum i frekvensbandet eller överdriven separation (som dt770 hade) utan det känns bara naturligt och tydligt.
    Man blir linsom lycklig av ljudet!
    Jag har mixat med HD600 som referens i minst 10 år, de är kanonbra, har fått byta kabel en gång men det är det enda, finns dessutom för typ 300:- hos tysken

  23. #23
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    HD600 är cirka dubbelt så dyra dock...? Jag har ett par DT770, skulle inte vilja ha dem som enda lurar men bra för att köra lite växelvis med andra lurar.

  24. #24
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Då är jag väl snart ensam kvar att hylla DT770 men det går bra

  25. #25
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HD600 är cirka dubbelt så dyra dock...? Jag har ett par DT770, skulle inte vilja ha dem som enda lurar men bra för att köra lite växelvis med andra lurar.
    På rea var dom ganska exakt dubbelt så dyra. men lätt värt det tycker jag såhär nån vecka senare.

  26. #26
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    HD600 är ju en helt annan typ av lurar. Öppna. :-)
    Fruktansvärt fula men skulle gärna vilja pröva ett par.

  27. #27
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HD600 är ju en helt annan typ av lurar. Öppna. :-)
    Fruktansvärt fula men skulle gärna vilja pröva ett par.
    Jo jag vet. Kom fram till att jag nog itne var redo att byta "huvud-lurarna" till slutna.
    Jag har ett par slutna för pendlandet och de lider itne alls av samma problem som Beyrarna gjorde. Dom är kanske inte så korekta, men dom låter "hollywood film"

  28. #28
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Hej, kapar lite.

    Jag behöver byta/löda dit sladden på mina. Någon som vet person person eller firma i sthlm, med omnejd som kan fixa det? Utan att det kostar som ett par nya.

  29. #29
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av peter4 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, kapar lite.

    Jag behöver byta/löda dit sladden på mina. Någon som vet person person eller firma i sthlm, med omnejd som kan fixa det? Utan att det kostar som ett par nya.
    Lägg upp en förfrågan i DIY/Byggforumet

  30. #30
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag gillar DT770 Pro, för tracking och jammande. Jag kan ha på mig dem länge, både för att de är bekväma och för att ljudet inte tröttar ut mina öron. (Jag körde AKG 271 MKII för tracking i många år innan, men måste erkänna att jag hatade varenda minut. )

    Men för mix så är det öppna som gäller IMO. I den mån man nu använder lurar för mix. Jag gör det för att zooma in på detaljer och för att inte störa grannarna, men jag förlitar mig främst på monitorer för mix. Jag gillar mina AKG 701:or skarpt för sånt, de saknar mycket botten, men till det har jag monitorerna.

    Fast nån dag borde man ju köpa riktigt bra lurar...
    Senast redigerat av slirak den 2024-02-14 klockan 10:01.

  31. #31
    Capoten
    Capoten är uppkopplad nu
    Capotens avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Gillar också mina DT 770 pro, för tracking/jam, under långa perioder, inte mixning.

Liknande ämnen

  1. [hörlurar] Beyerdynamic DT770 Pro 32?
    Av Synapskollaps i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 11:41
  2. Beyer Dynamic DT770 PRO
    Av Richard Olsson i forum Inspelning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-05, 20:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •