Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Delay vid nytt / omspelat spår.

  1. #1
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Delay vid nytt / omspelat spår.

    Logic Pro 10.8.1. Focusrite Clarett 2pre Thunderbolt. Mac 13.6.3 Delay!!!!!
    Ok, Garageband gubbe som köpte Logic för några år sen men gav upp för att det var bökigt och struligt. Som nybliven senior tänkte jag försöka igen. Om jag laddar in en Garage Band låt så funkar allt skitbra. Ska jag sen skapa ett nytt spår eller göra om ett befintligt så blir det nya ljudet fördröjt. Delay. Inte lite utan mycket. Switchar jag över till Garageband funkar det utan problem att kliva in i gamla projekt och göra om. Fördröjningen kommer direkt när jag får ljud i gitarren eller sångmikrofonen.
    Någon som vet vad som är fel?

  2. #2
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Det kanske finns ett sätt att komma vidare här. Logic har en low latency funktion. Den är inte aktiv som grundinställning.
    https://support.apple.com/en-us/105040

    https://www.youtube.com/results?sear...atency+logic+x

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Delay är en ljudeffekt. Du syftar på latency — så att vi talar om rätt saker här Försök ställa bufferten så lågt som möjligt. Din utrustning borde klara buffertvärde 64.

  4. #4
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    PF. Jo men det här är så mycket så det är en försening. Inte bara att det släpar lite.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Visst Men det handlar om inställningar bara. Se till att du har lurar kopplade till ljudkortet och ställer din ljudbuffert så absolut lågt som bara möjligt. Döda alla program i bakgrunden. Logic behöver hela datorns kraft. (Kan ju hjälpa till mot lite betalning och hjälpa alla sveriges hemmamusiker med sånt här, får en affärsidé i skallen.)

  6. #6
    susy
    susy är inte uppkopplad
    susys avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för att ni visade mig åt rätt håll! Det var alltså "Plug-in latency" som måste stå på "compesation- All". Först satte jag den på "Off" och då blev det fördröjning på midi trummorna! Då höll jag på att bli galen. Tack igen!!!

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Avser du trummor i Logic? Det är lite krångligt detta men Midi syftar på externa midi-instrument och det låter inte som att du använder det. Interna instrument i din DAW är sample accurate och får alltså ingen fördröjning över huvud taget någonsin. Att de kan styras via midi vid inspelning är en annan sak men sedan har du full möjlighet att lägga grejerna rätt. Gäller även inspelat ljud, som ibland kan behöva flyttas bakåt i projektet med millisekunder. Då får man titta på vågformerna och se om startpunkterna är på rätt plats. En hel liten vetenskap. Det är därför samarbeten är bra så varje person kan göra sin grej. Någon måste tyvärr vara dator-professor, precis som att forna tider hade fem gubbar i kontrollrummet som kollade bandaren och bordet och allt annat ... omusikaliskt men nödvändigt för att få in musiken rätt.
    Senast redigerat av PF den 2024-02-01 klockan 07:41.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •