Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Digitalt piano - vad finns?

  1. #1
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran

    Digitalt piano - vad finns?

    Det kan finnas någon tråd som liknar denna, men jag lyckades inte hitta någon.

    Jag börjar känna att jag skulle vilja ha ett piano att spela på för att liva upp mina blygsamma färdigheter när det gäller det. Vet dock inte vad jag i så fall ska leta efter. Vill inte lägga galet mycket pengar men jag vill att det ska låta bra och ha pianokänsla och att själva instrumentet åtminstone känns någorlunda rejält. Är ointresserad av ljud typ orgel och syntar. Bra E-pianoljud tackar jag inte nej till däremot. Men först och främst är jag ute efter schysst upright piano.

    Vi har ett Roland FP-60X på jobbet som jag tycker är helt ok, så det kan vara ett alternativ. Men… vad finns? Köper gärna begagnat om det är klokt.

    pris? Well typ 10-12000:- kanske? Gärna billigare. Mindre gärna men eventuellt dyrare.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Begagnat Kawai MP-7? Det verkar vara omtyckt av många. Jag har inte testat själv men det låg nära till hands när jag letade förut. Det blev dock en Crumar Seven för mig. Hade valt Kawai nu om jag hade köpt igen.

  3. #3
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Imho så är Yamahas Clavinova CLP-serie absolut bäst. CLP är serien utan massa ljud o komp (den serien heter Clavinova CVP). O lite äldre modeller är superbra (tillbaka till iaf 2008'ish). Så de borde gå att hitta för billigare peng

    Lite pianonerdinfo:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Clavinova

  4. #4
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    https://syntpris.se/?search=Yamaha%2...&pagination=50

    Priser... CLP480 är ett fantastiskt piano

  5. #5
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Gällande ”upright piano” är Nord sjukt bra (bäst?). Imho. Men inte billiga.

  6. #6
    Marlowes
    Marlowes är inte uppkopplad
    Marlowess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gällande ”upright piano” är Nord sjukt bra (bäst?). Imho. Men inte billiga.
    +1

  7. #7
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag har ett Kawai ES-110 stagepiano med möbeln som man kan köpa till så det blir ett vanligt kompakt digitalpiano med tre pedaler. Jättenöjd med både tangentmekanik, ljud, strängresonans och sånt. Tror det kostade 10k nytt.

  8. #8
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag har ett Kawai CN37 om du vill komma och känna på ett Kawai-piano.
    Jag är sjukt nöjd med det, bra känsla i tangenter och bra ljud. Ser ut som ett litet upright också.

  9. #9
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Begagnat kan vara bra, men just digitala pianoljud har inte åldrats med värdighet. Ett nytt digitalpiano av Roland eller Yamaha i din prisklass låter bra. Denna till exempel:

    https://www.thomann.de/intl/yamaha_ydp_145_wh_arius.htm

    Vill du ha bättre ljud till färre pengar kan du förstås skaffa vilken midikontroller som helst och köra Pianoteq på en Raspberry pi. Det går att gömma undan datorn och få en ganska transparent setup om du pillar lite. Med det sagt tror jag att det ändå är något i stil med den ovan länkade du är ute efter.

  10. #10
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Köpte ett Roland FP-30X för ett par år sen, främst för att träna. Klaviaturen är bra, pianoljuden likaså. Helt OK el-pianoljud och stråkar. Bra reverb. Dyker säkert upp begagnat titt som tätt.

    Snabb googling visar att FP-60X har fler möjligheter för inspelning och bättre högtalare, men tror inte direkt man behöver det när det finns stereo output.
    Senast redigerat av sprakmanick den 2024-02-05 klockan 11:08.

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Tack för en massa förslag och förlåt för dålig respons. För få timmar på dygnet just nu.

    Ska gå igenom allt och kolla upp!

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    https://www.kawai-global.com/product/cs11/

    Jag har en sån, väldigt nöjd med ljud och utseende. Borde gå att hitta beg, men tangentborden på dessa kan behöva en overhaul efter 10 år med nya tefloninlägg för att de ska bli som nya

  13. #13
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Intressant tråd. Finns det någon butik som säljer Kawai pianon i Sverige?

  14. #14
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av rofo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant tråd. Finns det någon butik som säljer Kawai pianon i Sverige?
    Digitalpiano.com har stort utbud.
    https://www.digitalpiano.com/se/digitalpiano.html

  15. #15
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitalpiano.com har stort utbud.
    https://www.digitalpiano.com/se/digitalpiano.html
    precis, de är generalagent för Kawai tror jag, butik vid Gärdet i Stockholm där man kan prova loss

  16. #16
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Inser att jag inte riktigt fick med alla mina önskemål. Jag har inte plats för ett piano som… hur ska jag säga… är byggt som ett riktigt piano. Alltså vill jag ha ett kompakt- eller stagepiano. Vill kunna ha det på ett av mina stativ och plocka fram och bort det som jag vill. Alltså faller många fina förslag bort för mig av den anledningen. Det gör ju inget för tråden dock, den blir bara mer intressant för fler.

    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte ett Roland FP-30X för ett par år sen, främst för att träna. Klaviaturen är bra, pianoljuden likaså. Helt OK el-pianoljud och stråkar. Bra reverb. Dyker säkert upp begagnat titt som tätt.

    Snabb googling visar att FP-60X har fler möjligheter för inspelning och bättre högtalare, men tror inte direkt man behöver det när det finns stereo output.
    Det här är det som ligger etta för mig nu. Verkar väldigt intressant och i så fall kommer jag mycket billigare undan än vad jag trott. Är det samma klav och ljud som 60X är det verkligen fantastiskt mycket för pengarna. Och det verkar det ju vara.

    Ska kika lite till, men låter intressant.

  17. #17
    655321
    655321 är uppkopplad nu
    655321s avatar
    Veteran
    Roland fp30 och Yamaha p-125 brukar väl vara de som rekommenderas som är både bra och billiga. Jag har fp30 och tycker klaviaturet är mycket skönare än yamahas, känns tyngre och mer som ett lite lyxigare piano medan yamahas är lite lättare och kanske mildare mot fingrarna. Ljudet duger absolut, låter bättre i hörlurar och vettiga högtalare men överlag brukar inte elpianon ha så fantastiska ljud.

    Ett nice klaviatur + pianoteq är bästa sättet egentligen.

  18. #18
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nja, vill nog inte ha pianot i datorn.
    Senast redigerat av Irja den 2024-02-09 klockan 23:12.

  19. #19
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Studiologic har en hel del trevliga, välljudande prisvänliga alternativ.

  20. #20
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Jag hade kikat lite på Korgs VS-modeller också om jag varit ute efter ett stagepiano. Fast de är iofs i en lite annan prisklass.
    Testade i affär när jag letade piano och även om röret kanske är lite av en gimmick(?), så gav det göttig drive i mina öron om man skruvade på lite.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Funderar starkt på att sparka(ha!) ut mitt 1900tals piano med kandelabers som inte går att stämma och skaffa nåt spelbart som inte låter casiocrap. Väger mellan att eventuellt få tag i föräldraklaveret ca 1930 eller en svart digital sak...decisions decisions...

  22. #22
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ju mer jag tittar runt och kollar demos osv, ju mer lutar det åt Roland FP-30X. Jag kan klaviaturet på det för det är samma som på 60X som vi har på jobbet (spenderar halva min arbetstid som musiklärare) och typ 100% av recensioner och demos bekräftar min bild av det, att det är väldigt bra. Klaviaturet är väldigt viktigt för mig också när vi pratar piano. Det låter bra också och det som saknas från 60X är inte speciellt viktigt för mig. Kommer säkert att vilja använda appen för att skruva på ljuden, men det är ett minus jag kan leva med i och med prisbilden. En padda på notstället dör jag inte av.

    Jag hittar ingen konkurrent som inte kostar typ dubbelt så mycket som utmanar riktigt, om jag ska vara ärlig. Disclaimer för att det ändå kan finnas.

    Det känns ganska nära. Kanske till och med tar mig till Musikbörsen idag.

  23. #23
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Tänk på att många digitalpianon idag inte har vanliga MIDI DIN portar, men det är kanske inte så viktigt i detta fallet.

  24. #24
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att många digitalpianon idag inte har vanliga MIDI DIN portar, men det är kanske inte så viktigt i detta fallet.
    Nä jag får leva med det. Om jag vill köra mjukt piano så går det ju i alla fall att använda det via USB.

  25. #25
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Nu står det ett FP-30X här hemma. Tack för input alla och må tråden leva vidare.

  26. #26
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu står det ett FP-30X här hemma. Tack för input alla och må tråden leva vidare.
    Vill gärna höra vad du tycker när du haft den några veckor

  27. #27
    android
    android är inte uppkopplad
    androids avatar
    Veteran
    Grattis!

  28. #28
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Men först och främst är jag ute efter schysst upright piano. [...]
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [...] Jag har inte plats för ett piano som… hur ska jag säga… är byggt som ett riktigt piano. [...]
    Does computen't.

    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu står det ett FP-30X här hemma.
    Perfekt! Grattis! Does compute.

  29. #29
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Does computen't.
    Med ”upright” menade jag alltså ljudmässigt, inte själva bygget. Jag håller med, jag var otydlig.

  30. #30
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 655321 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett nice klaviatur + pianoteq är bästa sättet egentligen.
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja, vill nog inte ha pianot i datorn.
    Haha jag kunde inte låta bli att testa Pianotech och det blev köp ganska omgående. Jesus vad bra det låter. Det fina är ju att jag inte måste använda dem och att jag alltid kommer åt pianots inbyggda ljud. De är helt ok de också.

    Men shit alltså… Pianotech.

    Edit: Pianoteq. Med q. Nu sitter det nog. Pianoteq.
    Senast redigerat av Irja den 2024-02-11 klockan 20:07.

  31. #31
    Vraengaren
    Vraengaren är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha jag kunde inte låta bli att testa Pianotech och det blev köp ganska omgående. Jesus vad bra det låter. Det fina är ju att jag inte måste använda dem och att jag alltid kommer åt pianots inbyggda ljud. De är helt ok de också.

    Men shit alltså… Pianotech.
    Kul med fp-30x, en kompis har den och jag gillar verkligen klaviaturen

    Din timing med Pianoteq är f.ö. helt perfekt v. 8.2 som kom för bara några veckor sedan är verkligen helt underbar. Alltid låtit bra, men nu är "attacken" ännu mer realistisk och en del mindre konstigheter i ljudet borta Konstigt att Modartt är så blygsamma och inte slår på stortrumman.

Liknande ämnen

  1. Bli vuxen och köpa digitalt piano? Vilket?
    Av batmannen i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-04-23, 17:04
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 09:26
  3. Gratis piano finns i stockholm
    Av ThA bALd i forum Övriga instrument
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •