Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Skivklubben 2024, vecka 5: Colin Stetson - All This I Do for Glory

  1. #1
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran

    Skivklubben 2024, vecka 5: Colin Stetson - All This I Do for Glory


    Artist: Colin Stetson
    Album: All This I Do for Glory (2017)


    Vald av xyltburk!
    "Motivationen till att välja den här skivan och artisten är framförallt instrumentvalet saxofon. Detta ofta är rätt bespottade instrument, kanske på grund av dess meriter som sexy Kenny G-tuta alternativt tokigt partyinstrument under 80/90-talet? Här är saxofonen i en helt annan kontext. Sen är det kul med lite instrumentalmusik i skivklubben, även om Colin sjunger genom sitt instrument."

    Soundcloud
    Youtube
    Spotify
    Tidal

    Lyssna och diskutera!
    Senast redigerat av särkvark den 2024-01-31 klockan 12:33.

  2. #2
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    En favorit för mig. Jag har följt Colin Stetson sedan jag hörde Judges runt 2011, blev helt tagen.

    Vill tipsa om att han spelar på Fasching den 20:e april. Tyvärr kan jag inte just den dagen, jag hade verkligen verkligen velat gå annars

    Nåväl, nu förkovrar vi oss i denna skiva en vecka

  3. #3
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    ah, sånt här gillar ja, rakt-på-sak-musik.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ett litet tips gällande texten. Ta bort färgformateringen på texten i första inlägget då den knappt syns eftersom det är mörkgrå text på mörkgrå bakgrund för de som använder mörka temat på forumet.

  5. #5
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Gott! Never Were the Way She Was med Sarah Neufeld har jag lyssnat mycket på, den är fantastisk, och såg honom här i Malmö för några år sedan, men glömt av det lite, den här plattan har jag nog inte kollat in!

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det här gillar jag! När man efter ett tag famlar efter gitarren för man vill komma ännu närmare och bli en del av upplevelsen...

    Har dock svårt för den fula trasig-högtalare-disten han använder i sådan mängd, främst i början. I övrigt en skön lyssning!

  7. #7
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Har lyssnat på plattan New History Warfare 2 av Collin tidigare, framförallt ett par låtar som legat på min mest använda spellista. Ska bli kul att ta mig an detta album. Blir helt klart sugen på konserten på Fashing.

  8. #8
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Enkelt och lättlyssnat. Jag hyste gott hopp efter de första tonerna. Men, efter att plattan tagit slut väntade jag fortfarande på att den skulle komma igång. Repetitiva basgångar och, ja vad ska jag säga... Nej, jag väntade mig mer progression. Fortfarande ingen dålig skiva! Kan behövas något sådant för stunder då fokus behöver riktas åt annat håll än lyssnandet. Kudos till artisten som lyckats göra ett saxofonalbum där saxofonen inte är störande!

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Har inte tänkt "fy fan för saxofonbräk och smöriga tenorsaxar" eller "jaha, ännu en prettosaxsnubbe som kan klappra med klaffarna och få den att låta som en stucken gris" en enda gång utan istället "jäklar vilka ljudvärldar och grooves!" Tankarna går till voodoo, märkliga seanser och liknande. Uppskattar att låtarna får vara långa så att man kan hypnotiseras av dem.

    Det här gillade jag verkligen, trots alla mina fördomar om saxofoner som jag luftade ovan.

  10. #10
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tycker att den här skivan är vansinnigt fin. Den är mer lättlyssnad och lite mer bakgrundsvänlig än hans andra skivor tycker jag, men den har trots detta inte mindre substans och detaljer. Han har flera återkommande harmoniska teman i allt sitt musicerande men jag blir aldrig less på dem.
    Jag älskar att han gör sin grej helt fullt ut. Han har liksom inte tänkt inför den här skivan att det vore kul att göra ett konceptalbum med bara saxofon. Det här är hans grej, det är det här han gör och det är det han gjort hela sin karriär. Det är i de små små detaljerna och förändringarna som de stora skillnaderna finns.

    Svårt att förstå att alla ljud inklusive trummor är från en enda tagning på saxofon även om jag vet att det är så. Jag blir särskilt förvirrad när det kommer små percussionfills.

    När man verkligen lyssnar efter vilka olika lager som finns är det helt otroligt. Han liksom har en grundton, överblåser fram en överton, sjunger en tredje ton genom saxofonen, rundandas konstant, klapprar fram percussion med klaffarna, mickar upp allt med 17 mikrofoner och processar det i flera separata lager. Samtidigt upplever jag uttrycket helt magnifikt.

    Älskar verkligen Colin Stetson

  11. #11
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Ja lite speciellt är det allt. Andra genomlysningen är bättre nu när jag vet vad jag ska förvänta mig.

  12. #12
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Kul att det lyssnas och tänks i tråden! Det här är en sån där skiva som jag kan lyssna på nästan oavsett situation. Kvittar om jag är glad eller deppig. Bakgrundsljud eller finlyssning. Det är liksom ekvilibrism och exorcism i ett.

  13. #13
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Fan, ett problem är att rytmen i första låten fick mig att tänka på Jake i Adventure Time sjunger om bacon panncakes och jag får inte bort det.

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag gillar det här! Har inte haft tillfälle att lyssna jättemycket, men det här är nåt jag kan tänkas lyssna på även utanför skivklubben. Jag såg Bendik Giske i somras och han gör ju lite samma sak, med att skapa både rytmer och melodier samtidigt med en saxofon, mha kreativ uppmickning, effekter etc. I övrigt är musiken inte jättelik Stetsons och jag föredrar helt klart det här framför det jag hörde med Giske.

  15. #15
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Fantastiskt album. Har hört Colin Stetson lite då och då men aldrig lyssnat på ett album. Jag gillar verkligen allt med detta. Det är vackert, virtuost, punkigt, utforskande och har en tydlig riktning. Perfekt avvägt. Ibland tycker jag rösten låter som Thom Yorke i falsett.

    Roas av att skivan är omöjlig att genre-bestämma. Frijazz utan jazz? Elektronisk musik utan elektronik?

    Kommer lyssna mer på detta. Tack!

  16. #16
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Wow! Yrselpanorerad instrumental Suicideminimalism på sax:-)
    Men det är såklart bara min egen referens.

    Jag har aldrig hört eller hört talas om artisten tidigare. Måste försöka hitta något och läsa på lite om det inspelningstekniska. Tacksam för tips angående detta.

    Jgb uttrycker fint det jag också var lite orolig för. Det var inte förrän en bra stund in i sista låten som det började bröla lite för mycket och faktiskt låta saxofon på ett negativt sätt.

    Det här var sjukt spännande och extra kul med musik som är svår att kategorisera och genrebestämma.
    Det får bli några lyssningar till så jag får mer kött på benen.

  17. #17
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    alltså nej jag blir inte riktig kompis med den här, det är fett och så men jag kan inte låta bli att sakna Sarah Neufeld, så mitt tips till alla som gillar det och alla som nästan gillar det, kolla in deras gemensamma album Never Were the Way She Was:

    https://open.spotify.com/album/6strs...R6K_nmbgr8GSWg

  18. #18
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Bra val till skivklubben!
    Efter att ha lyssnat några varv under veckan är jag lite kluven.
    Colin Stetson är en best till instrumentalist, och det är mäktigt vad han lyckas göra med sitt instrument. Det fysiska arbetet bakom musiken ska inte föraktas, säkerligen en mäktig upplevelse live. Musikens motsvarighet till ultralöpning?

    Tyvärr tycker jag musiken står och stampar lite för ofta. Det finns partier som glänser till men jag landar i att det är exceptionellt utfört men inte fullt lika engagerande. "Impressive but unmoving" skrev en recensent. Synd, jag hade velat bli mer drabbad av detta, cool musik ju.

    Kottens tips var bra, det är nog dit jag återkommer.

    PS Tror jag såg Colin skymta förbi i en SVT-dokumentär: https://www.svtplay.se/video/jXbPwDx...ens-instrument

  19. #19
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Även jag lyssnade och pga tidsbrist och dags att sätta tänderna i veckans platta nöjer jag mig med kommentaren att biljett till Fasching är inköpt.

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Wow. Detta var ju härligt! Lugnande. Vilsamt. Fan vad jag innerligt gillar att denna musik finns.

    Ska jag säga något annat så blir det att jag personligen egentligen inte riktigt gillar rytmisk ambivalens så mycket. Föredrar konstiga taktarter och "groove". Men totalt sett blir det ändå inte för mycket av det märker jag när jag lyssnat på det mesta av plattan. Det passar i sin egen ambienta handske som en hand. Asfett. Får definitivt inspiration till nya blåslandskap.

  21. #21
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tack tack tack måste ta mig till Fasching i april nu!

    Jag lyssnade på allt och älskade, läste sedan tråden och förstod först då grejen med att han gör allt på sin sax. Vansinnigt! Önskar att jag fick se honom i Mimerlaven och inte på Fasching.

  22. #22
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag lyckades trixa om livet så jag har bord på Fasching när han spelar. Riktigt längtar!

  23. #23
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Någon som ska se honom på lördag?

  24. #24
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som ska se honom på lördag?
    Jajamän! Upptäckt här genom skivklubben. Ska bli superspännande.

  25. #25
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vi får se om vi får till att säga hej!

  26. #26
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som ska se honom på lördag?
    Jag ska dit!

  27. #27
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Arr, rub it in will you. Hade väldigt gärna velat se och höra.

  28. #28
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Förbandet var något jag aldrig sett innan. Jag har ändå lyssnat på en del experimentell musik och sett en del performance, men det här var något nytt

    Colin var otrolig. Blev helt tagen. Satt på balkongen så jag stirrade rakt ned i mynningen på saxofonena.
    Jävlar var fint.

    Vad tyckte ni som var där?

  29. #29
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Ka Baird var helt fantastisk! Hade noll koll innan vad det skulle bli men blev såld direkt. Stod precis framför scen, jävlar vilket uttryck, vilken show. Och vilka galet snygga ljud! Måste erkänna att jag hade ännu större behållning av hen än av Stetson, och det vill inte säga lite. För även Stetson var ju grym. Det här var kul!

    Ser fram emot att se Ka Baird på Intonal också. Men det här var Colin Stetsons tråd, så jag avslutar med att tacka skivklubben för denna upptäckt.

  30. #30
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag tyckte också att Ka Baird var hypnotiserande.
    Min sambo hade en rätt speciell upplevelse, hon började skratta så att hon grät och fick gå ut av Ka's framträdande. (Det var inte hon som skrattade högt, det var en odräglig Britt som var på resa och ville höra abba-låtar)
    Min sambo filmade lite och har kollat non stop på det sedan spelningen och skrattar fortfarande så att hon gråter. Aldrig sett något ha en sån effekt på henne.
    Om någon har några filmklipp från spelningen så vill min sambo gärna se mer, hon älskade det!
    Inte på samma sätt som mig, men hon är helt klart ett fan.

    Jag gick fram och pratade lite med Stetson sen. Ödmjuk, fin man.
    Tycker det var en otrolig spelning av honom.

  31. #31
    emp
    emp är inte uppkopplad
    emps avatar
    Veteran
    Fattade inte Ka Baird alls. Hattade runt bland massa olika grejer utan riktning liksom. Så fort det började låta bra så kom något annat. Inte min grej. Men Colin Stetson alltså! Makalöst bra spelning!

    (Undrar förresten om det var samma högtskrattande britt som jag hörde upprört utbrista "I thought this was a jazz club?!!")

  32. #32
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av emp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fattade inte Ka Baird alls. Hattade runt bland massa olika grejer utan riktning liksom.
    Jag kan väl hålla med om att det nog inte hade varit lika kul att lyssna på som platta. Så mycket av uppträdandet hängde ju på hens performance, snarare än det tonala innehållet. Och det är en sak som jag personligen tycker är rätt spännande, hela paketet liksom.

Liknande ämnen

  1. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2024-01-31, 15:13
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2024-01-26, 21:31
  3. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2024-01-22, 19:06
  4. Svar: 61
    Senaste inlägg: 2024-01-15, 09:23
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-12-20, 12:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •