Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Vitt grejs som används i keyboards?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Vitt grejs som används i keyboards?

    Håller på att pyssla om en klaviatur och där sitter sådan där vit gegga man kan se ibland som används för att smörja och tysta ner mekaniken. Typ smörjfett men vit ibland lite mer åt det genomskinliga hållet.

    Kan behövas lite mer men vad är det för gegga?
    Silikonfett?
    Vaselin?

    Tips emottages.

    Man vill ju inte ha för låg smältpunkt så det riskerar att flyta iväg en extra varm sommardag. Vaselin har 37°C vilket låter lite väl lågt. Och naturligtvis inget som reagerar med plast.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Just det. Någon kokosvariant tros? Det är så ytterst lite, typ ett halvt kryddmått per 88 tangenter

  3. #3
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Silikon tänker jag: https://www.biltema.se/bilvard/smorj...0-g-2000030629

    Det finns även PTFE (typ teflon) som är torrt men vet inte för och nackdelar, men är det klägget du vill åt så är det nog silikon.

  4. #4
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Teflonfett eller ptfe lär det vara. Temperaturstabilt och stannar där man lägger det.

    Haha, samtidigt dom Kotten! Smurf!

  5. #5
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

  6. #6
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Till gummi-bushings i Pratt Read-keyboard använder man Dow Corning no7 Release Compound:

    https://www.ulbrich.at/chemical-tech..._CORNING_7.pdf

    Och ja, det är en slags silikonfett, ett annat som jag använder till att smörja faders/potar med för att få den rätta tröga känslan är MG Chemicals 8462 Silicon Grease eftersom den är icke ledande:

    https://www.mouser.se/datasheet/2/26...62-1826415.pdf

    Den sista är den Syntaur har i sina "how to" om hur man restaurerar faders. Och dessa två har varit ständigt återkommande de senaste 10 åren på olika DIY-sidor utan att bli kritiserade, så de verkar stämma.

  7. #7
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Smurf!

    Det finns en mix som 3d-printmänniskor diggar, overkill för tangenter dock: https://www.3dprima.com/se/reservdel...ite_27612_9073

  8. #8
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Tack, många tips.

    Vilket skall man välja då, teflon eller silikon?
    Vilken avgörande egenskap skiljer?
    Ingen av dem rinner iväg av värme alltså?

  9. #9
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Lithiumfett?

    används med fördel för att smörja upp gamla floppyenheter och bandspelare och någon jag själv använt mellan varven (finns/fanns på Classe)

  10. #10
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det. Någon kokosvariant tros? Det är så ytterst lite, typ ett halvt kryddmått per 88 tangenter
    Nja, ibland ör det rejäla klickar tycker jag.

  11. #11
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Jag tycker det vita kladdet i de keyboards jag har mekat med väldigt mycket liknar ptfe. Men kan inte svära på det. Ptfe är dock väldigt temperaturstabilt så rinner ingenstans. Finns på biltema och liknande.

  12. #12
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det vita kladdet i de keyboards jag har mekat med väldigt mycket liknar ptfe. Men kan inte svära på det. Ptfe är dock väldigt temperaturstabilt så rinner ingenstans. Finns på biltema och liknande.
    Tror jag kör på det. Tack.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Smurf!

    Det finns en mix som 3d-printmänniskor diggar, overkill för tangenter dock: https://www.3dprima.com/se/reservdel...ite_27612_9073
    Så i denna har de blandat PTFE i pulverform med silikonfett. Undrar vad den avgörande skillnaden blir? Alla verkar ha likartade egenskaper.

  14. #14
    Soundbrigade
    Soundbrigade är uppkopplad nu
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Man får se upp med vissa silikonsmörjmedel då somliga inte bara kryper utan är bra isolatorer.

  15. #15
    ZX81
    ZX81 är inte uppkopplad
    ZX81s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till gummi-bushings i Pratt Read-keyboard använder man Dow Corning no7 Release Compound:

    https://www.ulbrich.at/chemical-tech..._CORNING_7.pdf

    Och ja, det är en slags silikonfett, ett annat som jag använder till att smörja faders/potar med för att få den rätta tröga känslan är MG Chemicals 8462 Silicon Grease eftersom den är icke ledande:

    https://www.mouser.se/datasheet/2/26...62-1826415.pdf

    Den sista är den Syntaur har i sina "how to" om hur man restaurerar faders. Och dessa två har varit ständigt återkommande de senaste 10 åren på olika DIY-sidor utan att bli kritiserade, så de verkar stämma.
    Guld-info! Jag ska kolla in Syntaurs how to. Vill restaurera sliders in MC-202.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Guld-info! Jag ska kolla in Syntaurs how to. Vill restaurera sliders in MC-202.
    Trevlig info men kanske en egen tråd om sliders. Detta handlade om mekaniska komponenter som inte är strömbärande.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får se upp med vissa silikonsmörjmedel då somliga inte bara kryper utan är bra isolatorer.
    Ja för att skjuta mitt eget offtopicgnäll i sank tänkte jag just på att de som använder det till sliders m.m. måste veta vilka som leder och inte.

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Detta handlade om mekaniska komponenter som inte är strömbärande.
    Oj. Vän av ordning måste då genast påpeka att detta faktiskt handlar om "Vitt grejs som används i keyboards?"...


    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Guld-info! Jag ska kolla in Syntaurs how to. Vill restaurera sliders in MC-202.
    Den tekniken han använder här funkar lika bra på vrid-potar, blir grymt bra resultat.
    https://www.youtube.com/watch?v=b_OObpWlWMo&t=1s

  18. #18
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj. Vän av ordning måste då genast påpeka att detta faktiskt handlar om "Vitt grejs som används i keyboards?"...
    Borde skrivit keybeds eller någon svensk motsvarighet, vad nu det kan vara.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den tekniken han använder här funkar lika bra på vrid-potar, blir grymt bra resultat.
    https://www.youtube.com/watch?v=b_OObpWlWMo&t=1s
    Lite mer offtopic: Silikonet måste vad jag förstår hållas borta från kontaktytor.
    Behöver man alltså inte lägga på något skyddande ledande grejs på själva kolbanan för att det skall hålla sig fräscht länge?

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Du ska få en teori; det behövs bara vid tillverkningen eftersom nytillverkade icke injobbade tangenter kan gnissla emot saker i mekanismen på grund av någon nanomillimeters för stor närhet till något. Detta självrepareras vid användning. Själv behöver man bara torka av silikonfettet om man ser det, aldrig applicera något.

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite mer offtopic: Silikonet måste vad jag förstår hållas borta från kontaktytor.
    Behöver man alltså inte lägga på något skyddande ledande grejs på själva kolbanan för att det skall hålla sig fräscht länge?
    Exakt; silikonet ska bara appliceras på de mekaniska delarna eftersom det är icke ledande.

    Kolbanan är ju per definition "self lubricant" som kol är (typ grafit), men jag brukar spraya på lite PRF7-78 för att smörja upp den, och det har hittills fungerat bra. Har säkert renoverat snart 500+ potar/faders med den här tekniken och extremt sällan har poten varit så sliten att den inte blivit bättre.

  22. #22
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du ska få en teori; det behövs bara vid tillverkningen eftersom nytillverkade icke injobbade tangenter kan gnissla emot saker i mekanismen på grund av någon nanomillimeters för stor närhet till något. Detta självrepareras vid användning. Själv behöver man bara torka av silikonfettet om man ser det, aldrig applicera något.
    Ja, i det här fallet har diverse fixande gjort att det försvunnit en del klet. Dessutom har jag en annan klaviatur där de verkat snålat med klet som jag skall försöka tysta med lite klet.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok lycka till Vad grejar du med? Är helt lycklig ikväll som hittade liv i en stendöd Korg T3ex Sen startade den men displayen var släckt. Lite mer fix å trix och BAM den funkar!!! Det var en otroligt fin känsla!!!

  24. #24
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Silikonfettet har flera funktioner som är viktiga för tangentbordet. Dels så håller det bushingsarna i exempelvis PR-keybedet som Lackan talar om mjuka. Om de inte smörjs så torkar de ut och blir hårda med klonkigt tangentbord som resultat. Det påverkar alltså livslängden på tangentbordet. Dessutom så ger silikonfettet en naturlig resistans i tangentrörelsen (keytravel) som gör att tangenterna inte studsar vid återfjädring, med ”billigt dooiiing” som följd. Vidare ger den här resistansen en betydligt bättre spelkänsla, både genom det mjuka tangentmotståndet och avsaknaden av studs mot fingrarna vid återfjädrandet. Det är små saker som verkligen gör skillnad när man jämför med eller utan silikonfett. Silikonfett är ett livsnödvändigt mirakelmedel för tangentbord!

    Glöm allt negativt ni läst om gamla PR-keybeds! Med nya bushings och silikonfett så har det bättre spelkänsla än det mesta som inte har Fatar. Sedan kan man diskutera J-wires, bus bars och liknande lösningar som ofta ställer till huvudbry, men det är en helt annan historia!

  25. #25
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Glöm allt negativt ni läst om gamla PR-keybeds! Med nya bushings och silikonfett så har det bättre spelkänsla än det mesta som inte har Fatar.
    +1 jag har minutiöst renoverade PR-klav i både ProOne, Micro, OBX m.m och de är fantastiskt sköna att spela på.

  26. #26
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Silikonfettet har flera funktioner som är viktiga för tangentbordet. Dels så håller det bushingsarna i exempelvis PR-keybedet som Lackan talar om mjuka. Om de inte smörjs så torkar de ut och blir hårda med klonkigt tangentbord som resultat. Det påverkar alltså livslängden på tangentbordet. Dessutom så ger silikonfettet en naturlig resistans i tangentrörelsen (keytravel) som gör att tangenterna inte studsar vid återfjädring, med ”billigt dooiiing” som följd. Vidare ger den här resistansen en betydligt bättre spelkänsla, både genom det mjuka tangentmotståndet och avsaknaden av studs mot fingrarna vid återfjädrandet. Det är små saker som verkligen gör skillnad när man jämför med eller utan silikonfett. Silikonfett är ett livsnödvändigt mirakelmedel för tangentbord!

    Glöm allt negativt ni läst om gamla PR-keybeds! Med nya bushings och silikonfett så har det bättre spelkänsla än det mesta som inte har Fatar. Sedan kan man diskutera J-wires, bus bars och liknande lösningar som ofta ställer till huvudbry, men det är en helt annan historia!
    Finns det någon anledning till att dessa bushings numera inte görs i just silikon som vad jag förstår har en extremt bra livslängd? Utan smörjning. Jag har ett cyklop i silikon jag köpte för nästan 40 år sedan som fortfarande är mjukt och fint om än en smula missfärgat.

Liknande ämnen

  1. Vad är det för 'orgel' som används här ?
    Av HomerJSimpsson i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2020-09-09, 10:37
  2. Vilken synth används som bas här ?
    Av Lofi i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •