Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Macbook Air 15,3 eller Pro 14,2 ?

  1. #1
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior

    Macbook Air 15,3 eller Pro 14,2 ?

    Ngn som har erfarenhet köra Reason på macbook, har en 8 år gammal 13 tummare som måste pensioneras. Tänker mest på skärmstorleken. M2 eller M3 är inte så stor skillnad? Egentligen tycker jag skärmarna för små.

    tips?

  2. #2

    Redaktör
    Använder inte Reason, men jag skulle personligen välja en MBA 15" i det fallet.

    Skillnaden i att gå upp från 13/14" tycker jag är rätt påtaglig, och även om 14,2" har en rejält större skärm och det går att köra i skalad upplösning så att mer går in på skärmen, så ger ändå en större skärm mer utrymme. (Detta utifrån att ha en MBP 14" som jobbdator, och en MBP 16" hemma.)

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Är det inte bättre att ha en dator som är liten och smidig, ocn sen en stor extern skärm när man är "på plats"? Jag skulle aldrig vilja ha en laptop större än max 14", men det är jag det.

    Rent prestandamässigt kör jag normalt inte slut på min M1 Air (med Live förvisso, men pluggarna lär ju dra sammalika), så om du inte har brutala projekt igång är prestandan nog mer än tillräcklig på båda.

  4. #4
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jag hade köpt denna omedelsbums. En M1Pro för grymt bra pris. Tänk på att M1Pro egentligen funkar bättre för musicerande än M2 o M3

    https://net2world.se/macbook-pro-14-...efurbished-g-a

  5. #5
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk på att M1Pro egentligen funkar bättre för musicerande än M2 o M3
    Varför skulle de göra det?

    Eller, ja, en M1Pro med 8 performance-cores är ju bättre än en M2 eller M3 med fyra performance-cores, om det var det du menade. (Men en M3Max lär spöa en M1Pro rätt rejält...)
    Senast redigerat av rydan den 2024-01-30 klockan 11:09.

  6. #6
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle de göra det?

    Eller, ja, en M1Pro med 8 performance-cores är ju bättre än en M2 eller M3 med fyra performance-cores, om det var det du menade.
    Jepp. Iom att OT nämnde M2 & M3 (standard antar jag) så är M1Pro dealen jag länkade till grym

  7. #7
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. Iom att OT nämnde M2 & M3 (standard antar jag) så är M1Pro dealen jag länkade till grym
    Ja. Dock bara en 8core Pro (6 performance cores), så gissningsvis inte såååå mycket snabbare än en M3, om alls.

  8. #8
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag har en M1 Pro 16" som för mig funkat mycket bra som studiodator eftersom skärmen är så pass stor. För surf och sånt dög en 13" som jag hade förut och sålde, men för musik tycker jag den stora varianten lämpar sig bäst. Men om den ska släpas omkring mycket är det ju en nackdel, för den är mycket mindre smidig också.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja. Dock bara en 8core Pro (6 performance cores), så gissningsvis inte såååå mycket snabbare än en M3, om alls.
    I rubriken. Men kolla specsen. Då ser man M1pro

  10. #10
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    tack för tips, 14 tum är för nog liten för reason, har dock en ipad pro 12 tum som extraskärm, men inte så bra ergonomiskt. pro 14 med stationär skärm kollar jag nu efter, men lite trångt i hemmastudion, kör stringhylla så har maxbredd 72 cm o höjd 30 cm.

    Windwind04, kör du reason på 16 tum, kan du ha två rack bredvid? nya macbook har ju bra zoom.

    klöddigt o välja !

    ps. tack valsolo för tips, men det blir en ny. ds.

    pss. har ju drömskärmen på jobbet, LG 4K 32" (rack+seq) + liten 14" (mixern) dss.
    Senast redigerat av 59min den 2024-01-30 klockan 16:25.

  11. #11
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I rubriken. Men kolla specsen. Då ser man M1pro
    Ja. Fortfarande en 8core M1Pro om du kollar spec:arna. Inte en 10core. Så, som jag skrev, 6 performance cores.

  12. #12
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    MacBook Pro 14 tum blev det, rusar fram, hänt mycket på 8 år i prestanda, kan nog ha denna 8 år. reason funkar mycket bra, snabb o rapp. dessutom bättre tangentbord än gamla. Fn tangenterna får jobba mer nu. räcker för det mesta med laptop-skärmen. har en större skärm på gång men trångt hemma. men zoom verkar inte funka i reason eller ableton (som har en egen zoom?).

  13. #13
    abod
    abod är inte uppkopplad
    abods avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av 59min Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MacBook Pro 14 tum blev det, rusar fram, hänt mycket på 8 år i prestanda, kan nog ha denna 8 år. reason funkar mycket bra, snabb o rapp. dessutom bättre tangentbord än gamla. Fn tangenterna får jobba mer nu. räcker för det mesta med laptop-skärmen. har en större skärm på gång men trångt hemma. men zoom verkar inte funka i reason eller ableton (som har en egen zoom?).
    Hur mycket internminne sitter det i den då , 16gb ? Och räcker det isåfall?

    Sitter lite i samma funderingar (fortfarande) att byta min min mbp 15” qc4, 16gb från 2015, Jag kör också reason 12 och en massa externa vst pluggar, plus en hel del audiospår med effekter och sånt får min mbp att hosta.
    Senast redigerat av abod den 2024-02-07 klockan 19:41.

Liknande ämnen

  1. MacBook Air + Logic Pro X
    Av Fulis i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-06-08, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •