Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Roman startar Buchla-godkänd klonwebbshop!

  1. #1
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran

    Roman startar Buchla-godkänd klonwebbshop!


  2. #2
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    !!
    förhoppnignsvis dyker hans 221 upp då.
    vet int varför jag hoppas på det, har inte pengar och inget eg. behov.
    men vore fränt.

  3. #3
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Vore grymt kool! Caset är fullt här, men man kan ju ha den i en separat båt...

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Coolt. Men de får kanske fila lite på hemsidan.

  5. #5
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Men hoppla, såg just en kort intervju med MEMS, de sade att de ska "basically relaunch electric music store" och sälja kits som är licensierade från Buchla! Antar att det är sourceofuncertainty.com? Borgar väl för lite högre grad av noggrannhet än Romans kloner varit kända för... Spännande detta! Och månne sista spiken i SA Modular-kistan?

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    De säljs på buchla.com med. Såg tidigare att de börjat sälja 200-reissues, men läste för dåligt för att inse att det är Roman-byggena.

  7. #7
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men hoppla, såg just en kort intervju med MEMS, de sade att de ska "basically relaunch electric music store" och sälja kits som är licensierade från Buchla! Antar att det är sourceofuncertainty.com? Borgar väl för lite högre grad av noggrannhet än Romans kloner varit kända för... Spännande detta! Och månne sista spiken i SA Modular-kistan?
    Nej nu är det dags att reda ut detta

    sourceofuncertainty.com - kommer sälja samma re-issues som man också kan köpa på Buchla.com men typ 20% billigare.. De görs i och skickas från USA. Roman vill ju helst sälja direkt till kund för annars så tar ju Buchla mycket mer av vinsten. De görs väl med modern teknik SMD och de "fel" som finns mot orginalen.

    Mems - kommer sälja sina PCB´s och frontpaneler (som görs av Julien "The beast) på EMS butiken (den som Roman en gång startade och sedan sålde för typ 8 pår sedan ) - men dessa kommer ju vara mer trogna orginal vintage Buchla 200... enbart DIY och relativt dyra att bygga eftersom de kräver en hel del svåra komponenter att få tag på..

    Sedan så är båda aproved av BUSA så jag antar att de får ersättning per modul eller liknande.

    Kan ju lugnt säga att SA modular som inte är med i detta nu fryses ut helt.

    Jag gillar verkligen MEMS och vad de gör och har man en bra byggare eller kan själv så är ju det så likt vintage Buchla man kan få det idag. Ska bli intressant att se hur detta går för det känns som att det finns en hel del konkurrens mellan Roman och MEMS...

  8. #8
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Fast det finns ju en hel del grejer på sourceofuncertainty.com som inte finns som re-issues på buchla.com (än åtminstone). 219, 232, 277, 288, 248, 227. Samt ett nytt folding case.


    EDIT
    -------------------------------------
    Fast inte som kit ser jag nu, jag bara utgick glatt från det

    Oerhört spännande utökningar av classic reissues i så fall, måste jag säga! 259 har tillkommit också, men det var ju lite mer väntat.
    Senast redigerat av slirak den 2024-01-29 klockan 15:43.

  9. #9
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast det finns ju en hel del grejer på sourceofuncertainty.com som inte finns som re-issues (än åtminstone). 219, 232, 277, 288, 248, 227. Samt ett nytt folding case.
    Ja men allt det kommer ju kunna beställas genom Buchla.com också, men de står ju som pre-order... Så de är ju inte klara ännu...
    Troligtvis med ett högre pris för en 258 reissue på Buchla.com kostar 999$ medan den kostar 799$ på sourceofuncertainty.com...
    Hur de tänkt vet jag inte - tycker det är mycket märkligt och inte helt genomtänkt.

  10. #10
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Är ju en del rätt udda grejer, utöver de självklara. Delvis lite "fan favourites" iofs, men kanske också valda för att de inte konkurrerar med 200e-serien? Fast 296e finns ju... Ja, ganska märkligt.

  11. #11
    KungKrilles avatar
    Veteran
    För en som inte alls är insatt i Buchlavärlden annat än som användare - hur påverkar detta Samodular? Tycker det är så smidigt att köpa fulla kit därifrån med panel och allt istället för att behöva sourca komponenter själv.

  12. #12
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en som inte alls är insatt i Buchlavärlden annat än som användare - hur påverkar detta Samodular? Tycker det är så smidigt att köpa fulla kit därifrån med panel och allt istället för att behöva sourca komponenter själv.
    De har ju verkligen låst SA Modular ute och det kommer inte vara lätt för honom - Finns mycket spel bakom gallerierna. Detta har ju delat upp community och hans sida verkar krympa dag för dag... Men som de flesta andra så sitter man bredvid och väljer inte sida då man själv inte är tillräckligt insatt.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Ok tack. Då kanske man utöver toapapper, spritkök o sovsäckar även bunkra modulkit

  14. #14
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ju verkligen låst SA Modular ute och det kommer inte vara lätt för honom - Finns mycket spel bakom gallerierna. Detta har ju delat upp community och hans sida verkar krympa dag för dag... Men som de flesta andra så sitter man bredvid och väljer inte sida då man själv inte är tillräckligt insatt.
    Det är knepigt tycker jag. SA är en lurig typ på mer än ett sätt, men hans kit håller ju skyhög kvalitet och det har väl inte precis gällt Romans... SA har också gjort stora insatser för att förbättra strömförsörjningen, gör kanonfina case och är en utmärkt källa till delar.

    Men han är ju inte så noga med det där med immaterialrättigheter eller credit where credit due... Och det är väl huvudskälet till communityns kluvenhet. Bra skit, men inte moraliskt fläckfritt. Kanske man kan säga att SA är lite som Behringer, fast med hög kvalitet?

  15. #15
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är knepigt tycker jag. SA är en lurig typ på mer än ett sätt, men hans kit håller ju skyhög kvalitet och det har väl inte precis gällt Romans... SA har också gjort stora insatser för att förbättra strömförsörjningen, gör kanonfina case och är en utmärkt källa till delar.

    Men han är ju inte så noga med det där med immaterialrättigheter eller credit where credit due... Och det är väl huvudskälet till communityns kluvenhet. Bra skit, men inte moraliskt fläckfritt. Kanske man kan säga att SA är lite som Behringer, fast med hög kvalitet?
    Haha jo ochhär så har ju SA oftast utgått från Roman och sedan ändrat PCB och tagit med Dave Brown mods och andra som upptäckts av folk - ser även att hans 296sa har MEMS fixes och annat... Men just Roman är en rätt klurig figur också - han gjorde 288r och sålde den som en one off på modwiggler och har lovat ett firmware i snart 2 år eftersom det är en massa fel i hans firmware bla på själva loopdelen... Sedan nu ser man att den ska säljas på hans nya butik och man undrar just om den kommer köra hans nya firmware och om vi andra kommer kunna uppdatera till den nya???

    Sedan så orkade Roman aldrig fixa MARF firmware så den släpptes fritt och där har ju några personer helt gratis gjort ett otroligt jobb med att få den till att fungera (samma här så har ju SA modular fixat romans PCB med Dave brown fixes utan credit) så man undrar vilken firmware som kommer vara i sourceofuncertainty.com modulen...

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha jo ochhär så har ju SA oftast utgått från Roman och sedan ändrat PCB och tagit med Dave Brown mods och andra som upptäckts av folk - ser även att hans 296sa har MEMS fixes och annat... Men just Roman är en rätt klurig figur också - han gjorde 288r och sålde den som en one off på modwiggler och har lovat ett firmware i snart 2 år eftersom det är en massa fel i hans firmware bla på själva loopdelen... Sedan nu ser man att den ska säljas på hans nya butik och man undrar just om den kommer köra hans nya firmware och om vi andra kommer kunna uppdatera till den nya???

    Sedan så orkade Roman aldrig fixa MARF firmware så den släpptes fritt och där har ju några personer helt gratis gjort ett otroligt jobb med att få den till att fungera (samma här så har ju SA modular fixat romans PCB med Dave brown fixes utan credit) så man undrar vilken firmware som kommer vara i sourceofuncertainty.com modulen...
    Haha. Vilken jävla soppa! =)

  17. #17
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    208p är väl också ett resultat av att 208r inte riktigt funka?
    skillnaden är väl då att 208p gjordes om från grunden, och var inte en korrigering av 208r.

  18. #18
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Samodular har iofs alltid varit öppen i våra privata konversationer. När jag behövt support, t ex undrat över varför det finns fyra 4.7 kOhm motstånd i kitet men ingen plats för dom på kretskortet, så kan han svara ungefär "De fanns i Romans version men behövs inte nu. Kretskorten jag säljer är modifierade enligt D Brown men jag har inte uppdaterat BOM:en än." Så jag trodde de hade en liten egen gemensam community men så fel jag hade då hehe.

  19. #19
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag har uppfattat att Dave Brown är OK med det, han talar väl om SA:s kit på sin egen sajt och har deltagit med tips i en del forumdiskussioner om kitten. Och jag har inte uppfattat att Steffen smyger med just den saken heller. Roman och MEMS däremot… (Och vad vet jag om vad Dave Brown tycker egentligen.)

  20. #20
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Luktar mycket $$ och mycket snack om vad som är koscher eller inte. Jag har handlat av både Beast och SAM (och EMS). Man kan tycka vad man vill om Steffens affärsmodell, men jag har bara gott att säga om både honom och hans produkter. Snabba leveranser, prydliga kit och alltid välvilligt hjälpsam. Från Beast har jag fått en panel som aldrig borde lämnat verkstan. Julien har iofs lovat skicka en ny, men jag väntar fortfarande efter 1 1/2 år på den och hälften av min senaste order som hade trillat bort.

Liknande ämnen

  1. Artikel av/med Roman Flippov (Black Coorperation) på CDM
    Av Katzenjammer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2023-12-13, 18:58
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2023-02-06, 13:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •