Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 241

Ämne: Korg PS-3300 Reissue

  1. #61
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man hade inte kunskapen hur man gjorde round robin så för att få polyfoni löste man det så här att varje tangent triggade en helt egen röstuppsättning. Skapligt slöseri på resurser
    Men en grym padmaskin...
    Ska man hålla samma röstdesign på den nya? Man hoppas ju på flera olika sätt att unisona dom, t.ex 8x6 poly... Fetast pad innan man dör vinner

  2. #62
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, klart man kunde det. 3300 släpptes 77, samma år som prophet 5. 3300 är en hybrid av en analog orgel och en synt, det är faktiskt inte en oscillator per tangent, utan den har tolv oscillatorer som den sedan delar ner per oktav. Det unika är ju att de satt envelopes och filter på varje tangent också, det behövs inte på en orgel. Låter fantastiskt när man spelar på en irl.

    Schemat finns ju på nätet och det är inte en superkrånglig maskin internt. Bara det att det är mycket av allt!
    Ahh, just det. Divide down men separata envelopes, vca, filter ”per tangent”.
    Men med tanke på just det dåraktiga i det komponent-antalsmässigt så killgissar jag ändå att man inte riktigt hade knäckt nöten med round robin iden. Polymoog kör ju divide down också. Var lite så man gjorde innan round robin epoken.

  3. #63
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh, just det. Divide down men separata envelopes, vca, filter ”per tangent”.
    Men med tanke på just det dåraktiga i det komponent-antalsmässigt så killgissar jag ändå att man inte riktigt hade knäckt nöten med round robin iden. Polymoog kör ju divide down också. Var lite så man gjorde innan round robin epoken.
    Precis som Polymoogen har PS3300 flera top-oscillatorer (2st i Polymoog-fallet, 3st i PS3300 fallet) som är snedstämbara mot varandra så det blir rätt fett ändå. Särskilt när varje sektion har egna LFOer för PWM/vibrato etc..

  4. #64
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Alla detaljer om originalet. Invändigt. Bilder o info:

    https://secretlifeofsynthesizers.com...300-polysynth/

  5. #65
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Det sto en 3200 i en butikk i Oslo i 2009, gikk for 25000 NOK etter noen måneder.

  6. #66
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla detaljer om originalet. Invändigt. Bilder o info:

    https://secretlifeofsynthesizers.com...300-polysynth/
    Det här var ju intressant:
    One of the cards is partially un-populated with components for the Ensemble circuit found in the smaller PS-3100. Why Korg left this empty is anyone’s guess, perhaps it was lack of front panel real estate for the controls and jacks.
    Antar att Korg inte tyckte ensemble behövdes när man kan detuna tre lager poiy (!) med separat modulation mot varandra.

  7. #67
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Antar att Korg inte tyckte ensemble behövdes när man kan detuna tre lager poiy (!) med separat modulation mot varandra.
    Hahaha, då kan man ju kanske spendera 500papp på ett original & sedan testa modda dit ensemble. Gärna med lite hemmagjorda switchar & pottar...

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	casio_sk-2_bent.jpg 
Visningar:	54 
Storlek:	70,2 KB 
Id:	116575

  8. #68
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Minns att man tyckte PS-maskinerna såg så otroligt coola ut i Korgkatalogerna men de gånger man har provat dem har man inte varit lika imponerad. Visst, den fysiska maskinen går väl vem som helst igång på men ljudet? Nja...

    För några år sedan frågade de på FB om folk var intresserade av en Mono/Poly re-issue. Nu hann väl Uli före men jag hade gärna hellre sett en sådan med presets. Eller t o m en PolySix.

  9. #69
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Heavy Metal Kid Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det sto en 3200 i en butikk i Oslo i 2009, gikk for 25000 NOK etter noen måneder.
    Det var nog strax innan det jag krängde iväg min för 28000. De kostade så då.

    Det ingen nämnt i tråden (tror jag) är att man tack vare divide-down per ton i oktaven så kan man stämma hela skiten i icke västerländska skalor också. Det dröjde väl rejält med tid innan det gick på digitalhärken ett decennium senare eller mer?

    Total skräckfilmsvarning på det om man vill oavsett.

  10. #70
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Minns att man tyckte PS-maskinerna såg så otroligt coola ut i Korgkatalogerna men de gånger man har provat dem har man inte varit lika imponerad. Visst, den fysiska maskinen går väl vem som helst igång på men ljudet? Nja...
    Haha...hörde exakt samma sägas om CS-80 för ett antal år sen. Här är vi nu, 2024.

  11. #71
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    PS-3100 som jag hade var en underbar maskin... dock så var jag rädd varje gång jag startade den för den var rätt lynnig även efter en rätt diger service men man kunde trycka på några ställen på panelen så kom allt igång.. Vågade inte ha kvar den - en av få vintage som jag tyckte var jobbig att starta för jag aldrig visste om den skulle fungera som den skulle.

    men vilket fint grundljud... svinfet stråk / padmaskin och envelopes som var extrema.. typ trycka ner några tangenter och sedan vänta några minuter när de sakta börjar mullra mer och mer... svingrym och den här PS-330 med 3 st 3100 i och mer lull - kan bara säga att jag längtar och har börjat samla. Hoppas de gör den värdig i ljudet - men tycker att Korg lycket bra med sina re-issues... även om de inte är perfekta så absolut bra. Filtret är mycket fint och melankoliskt - magiska maskiner

  12. #72
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    …Eller t o m en PolySix.
    Tänkte också att jag hellre hade sett en reissue av Polysix, men problemet hade varit att den sannolikt blivit dyrare än ett begagnat original i bra skick och då blir det lite konstigt oavsett liksom.

  13. #73
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Reissue på den mest bortglömda gammelsynten i historien. Ofattbart. Siktar Korg på att sälja 150 exemplar? Har de slut på idéer? Lyssnat för mycket på arga näthatare som alltid klagat ihjäl sig på allt nytt? Det är som att Volvo skulle göra en nyutgåva av 262C och strunta i de senaste 45 årens teknologiska framsteg. Inte ett dugg imponerad, Korg.
    En SMT-version (alltså en elbil) som ser ut som en Volvo 262C hade varit rätt kul!

    Tillräckligt kul för att jag skulle köpa den? Knappast. Men någon skulle säkert köpa en.

  14. #74
    jtern
    jtern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nidas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    PS-3100 som jag hade var en underbar maskin... dock så var jag rädd varje gång jag startade den för den var rätt lynnig även efter en rätt diger service men man kunde trycka på några ställen på panelen så kom allt igång.. Vågade inte ha kvar den - en av få vintage som jag tyckte var jobbig att starta för jag aldrig visste om den skulle fungera som den skulle.

    men vilket fint grundljud... svinfet stråk / padmaskin och envelopes som var extrema.. typ trycka ner några tangenter och sedan vänta några minuter när de sakta börjar mullra mer och mer... svingrym och den här PS-330 med 3 st 3100 i och mer lull - kan bara säga att jag längtar och har börjat samla. Hoppas de gör den värdig i ljudet - men tycker att Korg lycket bra med sina re-issues... även om de inte är perfekta så absolut bra. Filtret är mycket fint och melankoliskt - magiska maskiner
    Jag förstår vad du menar. En av våra 3100 började bli grinig för några veckor sedan, så du kanske får komma över och visa paneltryckarknepet.

  15. #75
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    FYI jam.se hintade ett pris runt 175-200k i sverige, efter att jag ställde frågan till dem. Så spara på ni som är sugna.

    "det beror helt på när de levereras, hur många som byggs (vilket beror på preorders, de byggs bara en runda) och vad kronan står i då plus vad som såklart händer på vägen. Korg har inte gått ut med något pris än just av dom anledningarna och när det handlar om så mycket pengar gör ju också små skillnad i valuta eller pris på komponenter en rejäl skillnad. Men räkna på mellan 175 - 200K inkl moms. Och första exemplar till leverans tidigast om ett halvår till ett år"

  16. #76
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Faktiskt den klon som kommer upp nästan över nypriset 1200000 yen 1977 som alltså idag skulle motsvara 143147kr med inflation och konverterat till svensk valuta. Men det är mycket elektronik i den där.

  17. #77
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jtern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår vad du menar. En av våra 3100 började bli grinig för några veckor sedan, så du kanske får komma över och visa paneltryckarknepet.
    Haha absolut

  18. #78
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Klargörande (igen):
    PS-3100 har 12 äkta VCO, en för varje halvton.
    Varje halvton delas sedan ned för att täcka upp 4 oktaver. Sågtanden bildas genom att addera fyrkantvågor från resp. oktav PLUS högsta frekevensen av sågtand. Smart!
    Nu har vi alltså 48 pseudo-VCO:er. Till detta kommer ett KORG35-VCF, en simpel VCA och en EG, allt 48 gånger.
    Nej, på den här tiden kunde Korg inte göra röst-allokering utan det blev full polyfoni. Men det rör sig inte om toppoktavgeneratorer eller annan orgel/stråkmaskinteknik.

    PS-3100 har alltså 48 röster med en pseudo-VCO per röst.
    PS-3300 innehåller tre kompletta PS-3100.

    Jag förstår dock inte Korgs reissue denna gång... PS-3300 har iofs ett enormt kult-värde, men den låter väl inte sådär jättefint...
    Jämför med min f.d. PS-3100 här:

    https://youtu.be/MyaCJjG-GEs

  19. #79
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klargörande (igen):
    PS-3100 har 12 äkta VCO, en för varje halvton.
    Varje halvton delas sedan ned för att täcka upp 4 oktaver. Sågtanden bildas genom att addera fyrkantvågor från resp. oktav PLUS högsta frekevensen av sågtand. Smart!]
    Hur blir kvaliten på sågtänderna i nedersta oktaven då?
    Vad skiljer den här vågformningen av sågtand mot den på t ex Polymoog (topdivider + polycom chip)?

    Intressant att den fortfarande inte dykt upp på Korg officiella sida?
    https://www.korg.com/us/products/synthesizers/

  20. #80
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har fått för mig att PS3200 avviker lite i designen mot 3100 och 3300? Vad tänker jag på?

  21. #81
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fått för mig att PS3200 avviker lite i designen mot 3100 och 3300? Vad tänker jag på?
    Att den har minnen?



    http://retrosynthads.blogspot.com/20...alog-1979.html

  22. #82
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har fått för mig att PS3200 avviker lite i designen mot 3100 och 3300? Vad tänker jag på?
    Att 3200 saknar de tre resonatorfiltrena? Att 3200 istället har två VCO per röst?

  23. #83
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att 3200 saknar de tre resonatorfiltrena? Att 3200 istället har två VCO per röst?
    Jag fick för mig att de hade med divide down-tekniken att göra men så är nog inte fallet.
    Men visst, PS3200 har EQ istället för resonator-bank. 3100 är den enda som har Analogt Chorus inbyggt.

    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag förstår dock inte Korgs reissue denna gång... PS-3300 har iofs ett enormt kult-värde, men den låter väl inte sådär jättefint...
    Jämför med min f.d. PS-3100 här:
    ja, det är faktiskt risk att folk testar den och känner, meh liksom. Dessutom när man ser prislappen.
    Ljudkaraktären är ju inte mil från MS-20 tycker jag mig höra. Ganska platt.
    Det och att det är fööör många komponenter inuti som kan lägga ner har gjort att jag aldrig varit intresserad av att köpa någon ur denna serie. Hade ett byte jämt upp mot en OB-Xa på G ett tag och det hade varit ett bra byte kanske i några år men jag tror att i motsats till många andra re-issues som drar upp originalvärdet kan denna dra ner värdet faktiskt hehe.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-01-24 klockan 16:58.

  24. #84
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran

    https://youtu.be/vS0_0jjMzlk
    En som insett att har man en 3300 i källaren så är det just nu man får klick på tuben.
    Måste dock säga att jag inte är direkt övertygad ännu.

  25. #85
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    3100:n låter ju "ok" här i alla fall.

    https://youtu.be/iwS9YmF22Po?si=U1BM3bVZsLXFfLhP&t=1701

    Gissar dock att den inte låter så direkt ur ljudutgången på synthen...


    (Relaterat. Hur får man embed-spelaren att starta på en given tid in i videon? Jag lyckades inte, så ni får stå ut med länk...)

  26. #86
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klargörande (igen):
    PS-3100 har 12 äkta VCO, en för varje halvton.
    Varje halvton delas sedan ned för att täcka upp 4 oktaver.
    Det är väl precis så en toppgenerator funkar, 12 oscillatorer, en för varje ton i oktaven som sedan delas ned, eller? Vad skulle skillnaden med 3310 vara? Sedan brukar väl stråkmaskiner filtrera fram andra vågformer än fyrkant.
    Men just att använda samma oscillator för varje not i oktav gör att dom alltid ligger i fas, vilket ger ett speciellt ljud som ingen synth kan göra.
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-01-25 klockan 06:55.

  27. #87
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/vS0_0jjMzlk
    En som insett att har man en 3300 i källaren så är det just nu man får klick på tuben.
    Måste dock säga att jag inte är direkt övertygad ännu.
    Krautigt!
    Kanske handlar det om en ny inriktning för alla som gillar modulkabeldragande? Fett mycket polyfoni, massivt med röster! Så har det ju inte varit direkt.

  28. #88
    segerfalk
    segerfalk är uppkopplad nu
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3100:n låter ju "ok" här i alla fall.

    https://youtu.be/iwS9YmF22Po?si=U1BM3bVZsLXFfLhP&t=1701

    Gissar dock att den inte låter så direkt ur ljudutgången på synthen...


    (Relaterat. Hur får man embed-spelaren att starta på en given tid in i videon? Jag lyckades inte, så ni får stå ut med länk...)
    Förutom delay/reverb så skulle jag påstå att den absolut låter så.

  29. #89
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    https://www.korg.co.uk/blogs/updates/ps-3300
    Här får man ju hoppas att det är re-issuen som låter. Eftersom det är det som är relevant inte hur originalet låter. Reissuen låter bra. Bättre än originalet måntro

  30. #90
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3100:n låter ju "ok" här i alla fall.


    https://youtu.be/iwS9YmF22Po
    Det där var ju riktigt vackert.
    Tänk om 2024 blir året då syntare sätter sig ner och spelar fyrhändigt med en kompis istället för att sitta och titta på en skärm.

  31. #91
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.korg.co.uk/blogs/updates/ps-3300
    Här får man ju hoppas att det är re-issuen som låter. Eftersom det är det som är relevant inte hur originalet låter. Reissuen låter bra. Bättre än originalet måntro
    Vid 25s låter det nästan som en flangereffekt och med tanke på den massiva lfo-modulationen som dominerar ljudbilden så är det väl knappast snedstämda oscillatorer som skapar effekten? Är det vrid på resonatorn som gör detta eller hur förklarar man det?

    Låter extremt tilltalande; stråkmaskin med massiva syntmöjligheter. Känns faktiskt lite fräscht och nytt i reissuebranschen.

  32. #92
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det där var ju riktigt vackert.
    Tänk om 2024 blir året då syntare sätter sig ner och spelar fyrhändigt med en kompis istället för att sitta och titta på en skärm.
    Fyr-händigt på en 49 tangenters keyboard?!?
    Man behöver minst 71 tangenter (Polymoog).

  33. #93
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Chemical Brothers använder PS-3300 väldigt flitigt som jag förstått det som.

    https://www.instagram.com/p/C2cApQBN..._web_copy_link

  34. #94
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fyr-händigt på en 49 tangenters keyboard?!?
    Man behöver minst 71 tangenter (Polymoog).
    Man får spela med varsin hand och ratta med varsin

  35. #95
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl precis så en toppgenerator funkar, 12 oscillatorer, en för varje ton i oktaven som sedan delas ned, eller? Vad skulle skillnaden med 3310 vara? Sedan brukar väl stråkmaskiner filtrera fram andra vågformer än fyrkant.
    Men just att använda samma oscillator för varje not i oktav gör att dom alltid ligger i fas, vilket ger ett speciellt ljud som ingen synth kan göra.
    Det är lite skillnad som jag förstår. Stråkisar/orglar använder en enda oscillator som går till en IC (toppoktavgeneratorn) som dividerar till alla toner i en oktav. Kretsen har alltså en ingång och C, C#, D etc som utgångar. Dessa divideras i sin tur i hälften och fjärdedelar osv till underoktaver. Ps-3300 har inte den IC:n utan har en oscillator per ton i en oktav, sedan divideras de som i övriga maskiner. Så C och C# har ingen gemensam grund, du kan snedstämma den ena om du vill.

  36. #96
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran

    ...en stil & patch-studie
    Senast redigerat av RX11 den 2024-01-25 klockan 13:11.

  37. #97
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Man ska inte ha alla synhtar i samma KORG

  38. #98
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av foliekatt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är lite skillnad som jag förstår. Stråkisar/orglar använder en enda oscillator som går till en IC (toppoktavgeneratorn) som dividerar till alla toner i en oktav.
    Den varianten finns, har jag hört, men alla gamla orglar och stråkisar jag tittat närmare på har haft separata oscillatorer för varje ton i oktaven.

  39. #99
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Johan Runeson Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den varianten finns, har jag hört, men alla gamla orglar och stråkisar jag tittat närmare på har haft separata oscillatorer för varje ton i oktaven.
    Det finns både och men som du säger, t ex gamla Farfisa och Hohner orglar har en topp-oscillator per semiton i toppoktaven och delar sen ned.

  40. #100
    jocks1
    jocks1 är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ...en stil & patch-studie
    Vilken 99;a är detta fotat hos?

  41. #101
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken 99;a är detta fotat hos?
    Skyldig. Men det är en gammal bild. Det är överväxt med spindelväv där nu. Det är ju så jobbigt att ta sig in, så det blir inte att jag jobbar där. Sitter hellre med batteridrivet Casio-keyboard vid köksbordet. ;-)

  42. #102
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man ska inte ha alla synhtar i samma KORG
    Man ska inte alla lägga KORG hos samma...

  43. #103
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken 99;a är detta fotat hos?
    Det fanns ju t.o.m. en karta till Korgs utställningslokal i den broschyren (pre internet). 😀

  44. #104
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Älskar den där "blaffan" som ansluter klavet med huvud-enheten till vänster om tangenterna

    Undrar just hur många enheter av re-issuen som Korg planerar att kunna sälja egentligen?

  45. #105
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran


    PS-3050 (a.k.a. blaff-växel) får väl ersättas med extern midi-router till re-issuen?

  46. #106
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klargörande (igen):
    PS-3100 har 12 äkta VCO, en för varje halvton.
    Varje halvton delas sedan ned för att täcka upp 4 oktaver. Sågtanden bildas genom att addera fyrkantvågor från resp. oktav PLUS högsta frekevensen av sågtand. Smart!
    Nu har vi alltså 48 pseudo-VCO:er. Till detta kommer ett KORG35-VCF, en simpel VCA och en EG, allt 48 gånger.
    Nej, på den här tiden kunde Korg inte göra röst-allokering utan det blev full polyfoni. Men det rör sig inte om toppoktavgeneratorer eller annan orgel/stråkmaskinteknik.

    PS-3100 har alltså 48 röster med en pseudo-VCO per röst.
    PS-3300 innehåller tre kompletta PS-3100.

    Jag förstår dock inte Korgs reissue denna gång... PS-3300 har iofs ett enormt kult-värde, men den låter väl inte sådär jättefint...
    Jämför med min f.d. PS-3100 här:

    https://youtu.be/MyaCJjG-GEs
    Varför låter en 3300 sämre än en 3100 när en 3300 ungefär är 3 stycken 3100?

  47. #107
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad skiljer den här vågformningen av sågtand mot den på t ex Polymoog (topdivider + polycom chip)?
    Polymoogen använder (2x) en toppoktavoscillator, alltså ett chip som generarar alla 12 halvtonerna från en HF-VCO.
    Sågtanden bildas genom att högpassfiltrera fyrkantvågen och kapa den negativa halvvågen med en diod.
    PS-3100 använder 12 st 2" sågtands-VCO som var och en delas ner till 4", 8" och 16" för varje halvton. I och med att man adderar 2" sågtanden också, så bildas en korrekt sågtand i alla oktaverna.

  48. #108
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl precis så en toppgenerator funkar, 12 oscillatorer, en för varje ton i oktaven som sedan delas ned, eller? Vad skulle skillnaden med 3310 vara? Sedan brukar väl stråkmaskiner filtrera fram andra vågformer än fyrkant.
    Nej, en toppoktavoscillator, som typiskt alla stråkmaskiner och simpla elorglar använder, har endast en klocka/HF-oscillator och där skapas de tolv halvtonerna i kretsen. Sedan delas de ner till resp. oktav.
    Skillnaden är att PS-3X00 har tolv äkta VCO:er som sedan delas ned.
    I stråkmaskin/orgelfallet så skapas sågtanden genom att addera 1x16" + 0.5x8" + 0.25x4" + 0.125x2"

  49. #109
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag ser nu att det tydligen finns stråkisar/orglar som har 12 topposcillatorer, men det har jag aldrig stött på.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför låter en 3300 sämre än en 3100 när en 3300 ungefär är 3 stycken 3100?
    För att jag gjorde demon?

  50. #110
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior

  51. #111
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Haha, de hade ju vunnit på att ha nån som kunde ratta synten.

  52. #112
    readyletsgo
    readyletsgo är uppkopplad nu
    readyletsgos avatar
    Senior
    Lyssnade bara på snacket. Är det så illa alltså!? Sjukt fin pjäs ändå.

  53. #113
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    En annan skillnad mot vanlig stråkmaskin/orgel-syntes är att de 12 oscillatorerna är äkta (MS-20-design) VCO:er som alltså kan svepas över hela audioområdet. Stråkmaskiner/orglar har, även om det kan vara 12 st ibland, väldigt simpla oscillatorer som bara kan stämmas lite snävt och ges ett blygsamt vibrato.

  54. #114
    Roland
    Roland är inte uppkopplad
    Rolands avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Hade för mig att Coldcut hade 3 st staplade på varandra men det var alltså Aphex Twin(?); https://en.wikipedia.org/wiki/Korg_PS-3300

    Bifogad fil 116562
    RDJ köpte dem av Cold Cut så du hade rätt i vilket fall

  55. #115
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Det där är ju bara ett kort inslag från mässan av Reverb? Och det är ju Reverbs reporter som rattar på egen hand.

    Korgs kille som är med och presenterar kan verkligen både ratta och spela synth. Så hade varit bättre om han hade varit den som demat den istället för att låta Reverbs reporter spela fingervals.

  56. #116
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Lång intervju med skaparen av PS/MS-serien. Skön lirare!

    https://www.namm.org/library/oral-history/fumio-mieda

  57. #117
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korgs kille som är med och presenterar kan verkligen både ratta och spela synth. Så hade varit bättre om han hade varit den som demat den istället för att låta Reverbs reporter spela fingervals.
    Ah, tyckte väl det var skumt. Kommer säkert bättre demos.

  58. #118
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid 25s låter det nästan som en flangereffekt och med tanke på den massiva lfo-modulationen som dominerar ljudbilden så är det väl knappast snedstämda oscillatorer som skapar effekten? Är det vrid på resonatorn som gör detta eller hur förklarar man det?

    Låter extremt tilltalande; stråkmaskin med massiva syntmöjligheter. Känns faktiskt lite fräscht och nytt i reissuebranschen.
    Svarar mig själv: Svaret fanns i videon, resonatorn:
    https://youtu.be/1wV5LV3vZwo?t=215


    "Resonator modulation [...] so you can get that ... phased kind of effect"

  59. #119
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Den resonatoren er det nærmeste jeg kommer å eie en PS3X00, haha.


    https://youtu.be/gCKdcD_EIos

  60. #120
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    NAMM, och nick batt


    https://youtu.be/7cQmI5yQ3R0

Liknande ämnen

  1. RYKTE: Yamaha CS-80 reissue?
    Av underminer i forum Nyheter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2024-01-25, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •