Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Träbetong, absorbenter?

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Träbetong, absorbenter?

    Minns dessa från skoltiden, nen tydligen finns de än idag och säljs som absorbenter, jag undrar dock om de kan absorbera särskilt mycket? Möjligen att de diffuserar en aning i toppen, eller är det tänkt att vågorna ska smyga in och förintas/diffuseras inom panelen? De är löjligt billiga jämfört med mycket annat, från 129kr för 60x120 cm.

    FibroTech träbetong Grundljus / fin 600 × 1200 mm - Fibrotech

  2. #2
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag minns också dom där från skoltiden.
    Ryktet var att det var asbestfiber man såg!

    Som du säger så funkar dom väl i det övre registret och dämpar ekot i rummet.

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Då dom sitter i publika lokaler är dom väl gjorda för att dämpa tal av folksamling (mellanregister). Tjockleken pekar också på det. Om man tar tre i lager med luftspalt emellan kanske dom kan komma ner i frekvens. Med det priset är det fortfarande konkurrenskraftigt. Det jobbiga med att chansa med ett test är att oavsett hur bra dom är, en gör ändå ingen skillnad. Man behöver kanske fler än tre för att börja märka skillnad överhuvudtaget.

  4. #4
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Vill väl till att dom har i möjligaste mån flytande anslutning/infästning. Billigast är nog när någon fått ett gäng över och vill bli av med (noga med dammsugning på begagnade). Jag satte upp typ sånadäringa på insidan av småfönster som skulle täckas i en hobbystudiokällarlokal en gång med hyfsat resultat (med betongtäckmatta närmast insida glas som kan vara dyrt att köpa jämfört med liggunderlag).
    Senast redigerat av RX11 den 2024-01-18 klockan 20:50.

  5. #5
    Heavy Metal Kid
    Heavy Metal Kid är inte uppkopplad
    Heavy Metal Kids avatar
    Senior
    Jeg har dekket hele himlingen i studio med sånne plater (semullit, treull), og det ble veldig bra. 50 mm semullit-plater, 75 mm Glava isolasjon, 75 mm luft.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •