Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: KingKORG NEO

  1. #1
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

    KingKORG NEO

    KingKORG, the acclaimed and powerful Virtual Analog synth, is back in a compact 37 Full-size key model with fresh, new sounds, great vocoder, and a refreshed new look.

    Introducing the KingKORG NEO, a virtual analogue synth that stands in a league of its own. Designed for today's musician, this compact powerhouse combines a classic analogue-like synth layout with swift, intuitive editing, offering an unmatched level of depth and flexibility.

    With its XMT sound engine, 37 full-size keys, dynamic vocoder, and a suite of user-friendly features, the KingKORG NEO is more than just a synthesizer; it's a comprehensive tool for artists who aspire to explore new realms of sound and push the boundaries of musical creativity.

    KingKORG NEO features our XMT virtual analog sound engine. XMT stands for eXpanded Modelling Technology and was created to offer an expansive array of sounds while ensuring simplicity in operation.

    Gone are the days of laborious oscillator adjustments for sound crafting. The KingKORG NEO streamlines this process with pre-set algorithms. These carefully designed combinations of different oscillator types and quantities empower you to quickly shape rich, stage-ready tones with ease.

    Embracing the demand for diverse tonal capabilities, the KingKORG NEO comes loaded with a wide range of oscillator algorithms. From the classic sawtooth and square waves to the more intricate noise patterns typical of analog synthesizers, and extending to PCM/DWGS, this synthesizer is equipped to cater to an extensive variety of musical needs and preferences.

    11 950 SEK https://www.dlxmusic.se/produkter/kl...eo-synthesizer

    https://www.korg.com/se/products/syn.../kingkorg_neo/


    https://youtu.be/gjper_nyAeU


    https://youtu.be/XNq7nYZ0U1o


    https://youtu.be/Dx2N3KA5dow
    Senast redigerat av tonefloat den 2024-01-18 klockan 16:52.

  2. #2
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

  3. #3
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Känns instinktivt rätt dyrt för en VA

  4. #4
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Men ganska snygg 70-talssciencefictiondesign.

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns instinktivt rätt dyrt för en VA
    +1, särskilt när det bara är en ompaketering

    Jag hade en KingKorg OG som jag köpte ny för runt 9000:- när den kom, helt ok synt. Den såldes vidare till en annan känd 99a söderut.

  6. #6
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Vad är "release-velocity sensitive" keys? Inte aftertouch, antar jag?

  7. #7
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är "release-velocity sensitive" keys? Inte aftertouch, antar jag?
    Hur snabbt du släpper upp tangenterna. Smyg upp dem och t.ex. introducera ett vibrato när tonen dör ut.

  8. #8
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Oscillator-modellerna känns väldigt Nordlead A1-inspirerade i interaktion.

    Själva upplägget på panelkortet påminner väldigt om Modwave/Wavestate/Opsix - undrar om det är samma embedded processor de kör? Skulle vara intressant att veta boot-tiden.
    Senast redigerat av kroffe den 2024-01-18 klockan 10:01.

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1, särskilt när det bara är en ompaketering

    Jag hade en KingKorg OG som jag köpte ny för runt 9000:- när den kom, helt ok synt. Den såldes vidare till en annan känd 99a söderut.
    Och flyttade nog till Norrköping under en period. En av alla syntar jag inte tagit tag i ordentligt och ångrar, den var ju helhäftig på sitt sätt.

  10. #10
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Love it! Gillade inte estetiken/formatet på stora KingKorg. På denna har de ju verkligen lyckats fånga stilen hos Volca kombinerat med Radias. Känns som ett bra svar på Gaia2. Älskar färgerna och designen. En lyxigare Volca, det enda den saknar är en ordentlig sequencer.


    https://youtu.be/qnVoybxZrjs


    https://youtu.be/w48PojBSze4
    Senast redigerat av Anubis den 2024-01-18 klockan 11:11.

  11. #11
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Snygg, grymt med fullstora tangenter (men ingen AT?) och låg vikt "för gig".
    Ljudmässigt så tycker jag min mycket billigare Korg R3 (Radias) låter roligare men man ska väl inte döma efter demos.
    Hade egentligen föredragit den nya Microkorg 2 i den här förpackningen istället och för halva priset för att det ska vara intressant.
    Men kul att Korg släpper nytt.

  12. #12
    Zwopper
    Zwopper är uppkopplad nu
    Zwoppers avatar
    Veteran
    Varför alltid så få tangenter? 😡😡😡😡
    Spelar ingen längre?

  13. #13
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Zwopper Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför alltid så få tangenter? ��������
    Spelar ingen längre?
    Medhåll

    Och när aftertouch fått uppsving och finns på andra lågprissmåttingar (BS2 och Keystep t.ex.) så är det ändå inte med här.

  14. #14
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Absurt pris.

  15. #15
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absurt pris.
    +1, 11 950:- på Deluxe

  16. #16
    rofo
    rofo är inte uppkopplad

    Senior
    Halva frontpanelen består av FX-reglage. Är det ett tecken på livefokus för den här maskinen?

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Reflekterade också över det. Gaia 2 är långt mycket mer syntprogrammerarvänlig. Men Korgen har mer preset-fokus narurligtvis.

  18. #18
    deadbeats avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns instinktivt rätt dyrt för en VA
    Svar ja. (Speciellt med tanke på att den inte verkade sådär superimponerande.)

  19. #19
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Känns instinktivt rätt dyrt för en VA
    Jag tror väldigt få synthtillverkare kan tillfredsställa 99ornas krav när det gäller VA och priser. Å ena sidan ska syntharna helst kosta max 5 tusen, och å andra sidan ska de då också ha allt som en mycket dyrare flaggskeppssynth förväntas ha. Så som en knob per funktion, fullstora keys (helst med polyfonisk aftertouch). Premium material etc. Sen paradoxalt nog så är också riktigt dyra synthar som Teenage Engineering OP-1 en väldigt populär synth här på forumet. Trots att den i princip är antitesen till det ovannämnda. I övrigt så finns det vissa andra parametrar som inte är godkända här, men jag skippar dessa. Då de är så (Bohring)

    Jag tycker personligen det är bra med olika nya alternativ från Roland och Korg, då deras konkurens mot varandra leder till fler intressanta produkter och förhoppningsvis, genomtänkta avknoppningar av premium features till deras mid och entry-level produkter. Gaia2 känns väldigt lagom, och är nog svår att slå sett till features just nu. Den har ju verkligen en fördel gentemot KingKong NEO med sin pedagogiska layout på frontpanelen. Men Korg fortsätter att spruta ut synthar, och det lär inte dröja länge innan de har något som matchar eller kanske rentav överträffar Gaia2.

    Man får vara glad så länge som Roland och Korg fortsätter framåt, och inte går samma öde till mötes som Moog etc. Kan dock sakna lite Clavias storhetstid inom VA, tänk om de kunde ge sig in VA gemet igen? Nya avancerade Nord Lead's och Nord Modulars etc. Hade varit galet nice med en synth i Teenage Engineering OP-1 storleken från Clavia, med sequencer och effekterna från Nord Lead 4.
    Senast redigerat av Anubis den 2024-01-29 klockan 09:24.

  20. #20
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror väldigt få synthtillverkare kan tillfredsställa 99ornas krav när det gäller VA och priser. Å ena sidan ska syntharna helst kosta max 5 tusen, och å andra sidan ska de då också ha allt som en mycket dyrare flaggskeppssynth förväntas ha. Så som en knob per funktion, fullstora keys (helst med polyfonisk aftertouch). Premium material etc. Sen paradoxalt nog så är också riktigt dyra synthar som Teenage Engineering OP-1 en väldigt populär synth här på forumet. Trots att den i princip är antitesen till det ovannämnda. I övrigt så finns det vissa andra parametrar som inte är godkända här, men jag skippar dessa. Då de är så (Bohring)

    Jag tycker personligen det är bra med olika nya alternativ från Roland och Korg, då deras konkurens mot varandra leder till fler intressanta produkter och förhoppningsvis, genomtänkta avknoppningar av premium features till deras mid och entry-level produkter. Gaia2 känns väldigt lagom, och är nog svår att slå sett till features just nu. Den har ju verkligen en fördel gentemot KingKong NEO med sin pedagogiska layout på frontpanelen. Men Korg fortsätter att spruta ut synthar, och det lär inte dröja länge innan de har något som matchar eller kanske rentav överträffar Gaia2.

    Man får vara glad så länge som Roland och Korg fortsätter framåt, och inte går samma öde till mötes som Moog etc. Kan dock sakna lite Clavias storhetstid inom VA, tänk om de kunde ge sig in VA gemet igen? Nya avancerade Nord Lead's och Nord Modulars etc. Hade varit galet nice med en synth i Teenage Engineering OP-1 storleken från Clavia, med sequencer och effekterna från Nord Lead 4.
    Jag håller helt med dig om din Roland-Korg argumentation. O man märker på Modal att de uppenbarligen prissatte sina Argon/Cobalt för lågt för att gå runt (samt en felinvestering på en ny megasynt som sket sig). Så "bra" VA's kommer nog ligga kring 10pappsnåret fr o med nu.

  21. #21
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tror väldigt få synthtillverkare kan tillfredsställa 99ornas krav när det gäller VA och priser. Å ena sidan ska syntharna helst kosta max 5 tusen, och å andra sidan ska de då också ha allt som en mycket dyrare flaggskeppssynth förväntas ha. Så som en knob per funktion, fullstora keys (helst med polyfonisk aftertouch). Premium material etc. Sen paradoxalt nog så är också riktigt dyra synthar som Teenage Engineering OP-1 en väldigt populär synth här på forumet. Trots att den i princip är antitesen till det ovannämnda. I övrigt så finns det vissa andra parametrar som inte är godkända här, men jag skippar dessa. Då de är så (Bohring)

    Jag tycker personligen det är bra med olika nya alternativ från Roland och Korg, då deras konkurens mot varandra leder till fler intressanta produkter och förhoppningsvis, genomtänkta avknoppningar av premium features till deras mid och entry-level produkter. Gaia2 känns väldigt lagom, och är nog svår att slå sett till features just nu. Den har ju verkligen en fördel gentemot KingKong NEO med sin pedagogiska layout på frontpanelen. Men Korg fortsätter att spruta ut synthar, och det lär inte dröja länge innan de har något som matchar eller kanske rentav överträffar Gaia2.

    Man får vara glad så länge som Roland och Korg fortsätter framåt, och inte går samma öde till mötes som Moog etc. Kan dock sakna lite Clavias storhetstid inom VA, tänk om de kunde ge sig in VA gemet igen? Nya avancerade Nord Lead's och Nord Modulars etc. Hade varit galet nice med en synth i Teenage Engineering OP-1 storleken från Clavia, med sequencer och effekterna från Nord Lead 4.
    Oh, fick en annan idé! En gigantisk röd VA-modular som sparar hela patcher, flexibla moduler, segmentLED överallt, mums!

Liknande ämnen

  1. KingKORG vs Prologue
    Av Gammal Kuf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2021-06-24, 10:18
  2. Korg Kingkorg
    Av kroffe i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2021-03-01, 01:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •