Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: MusiCure (läkande musik)

  1. #1
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Var på spa med stora dottern i helgen, och vi testade en vågstol med musik i (Ergonova/Nordic Sensi Chair) som ska verka avslappnade, och jag tänkte väl tja, kritisk och cynisk som man är, skak-burr och plingplong...men faktiskt inte.
    Stolen i sig rör sig som en luftmadrass på små vågor. Grymt sövande.
    Men musiken högg tag i mig som fan.
    Jag var antagligen väldigt mottaglig just då, men det var harmonier jag inte riktigt lyssnat på innan så det var som att bli buren på luft.
    Alla sinnen fick sitt.

    Nåväl... Hemma igen blev jag nyfiken på vad det var för nåt och googlade järnet på ämnet.
    Hittade att musiken kom ifrån MusiCure som ägs av den danska kompositören och oboeisten Niels Eje. Musiken används mest i läkande syfte på sjukhus när man ska igenom svåra operationer, födslar och i väntrum, och har bevisad effekt.


    https://youtu.be/237I6IkezZA

    https://youtu.be/3CMTY170Fl8
    Jag ville mest hitta exakt det spåret som var inbyggt i vågstolen men misstänker att det är delar ur Ejes CD-katalog.
    Blev abbonent på musicure streaming som var gratis första 30dagarna, så jag kör det lite på jobbet nu. Värsta new-age, men väldigt snyggt proddat, och med klassiskt skolade solister.
    Senast redigerat av charliecrash den 2024-01-15 klockan 12:31.

  2. #2
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Trevligt med en fin helg med dottern. Jag vill nog ändå påstå att all musik är potentiellt läkande, förutsatt att den ryms inom dina preferensramar.

  3. #3
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trevligt med en fin helg med dottern. Jag vill nog ändå påstå att all musik är potentiellt läkande, förutsatt att den ryms inom dina preferensramar.
    Tja du, om nån har lagt merparten av 12 år på att ta fram det mest välgörande man kan smeka trumhinnan med, och har läkarkåren i handen, så är där väl nåt om det

  4. #4
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Förutsätter att A=432 Hz. :P

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förutsätter att A=432 Hz. :P
    Såna faktorer är säkert med i ekvationen när man går på marianerdjupet i ett ämne, men du kan ju kolla själv. Det finns några enstaka spår på Tidal/Spotify, eller streama hela hans katalog på musicure.com.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Funkar det så funkar det. Ju fler studier som görs desto bättre.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tja du, om nån har lagt merparten av 12 år på att ta fram det mest välgörande man kan smeka trumhinnan med, och har läkarkåren i handen, så är där väl nåt om det
    Jojo, bra affärsidé. Approved by leading certified doctors
    Jag är definitivt inne på Kloons spår.
    Och just New Age-träsket är ju nästan en outtömlig källa av högt och lågt. Nu är ju denna snubbe dokumenterad duktig musiker så han hamnar ju i det övre fältet per automatik.
    Men kör du behaglig musik i lugnt tempo med inte alltför många moll-akord så så skulle nog många doktorer stämpla in på att det är välgörande för själen.
    Jag lyssnade lite snabbt när jag satt på toaletten. Där blev jag stressad av musicure faktiskt.
    Sedan har jag en annan episod att jag satt på en tom restaurang i Bollnäs av alla ställen och bara föll in i musiken och fick någon lugn euforisk känsla, lite motsägelsefullt, men jag kände mig i total harmoni och frågade personalen vad det var jag hörde. Detta var före Soundhounds tid...och det var Rebecka Thörnkvist. Har inte lyssnat på henne många gånger sedan dess men som just då, den halvtimmen var den musiken helt perfekt för mig.
    Senast redigerat av Firechild den 2024-01-15 klockan 12:54.

  8. #8
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Låter som nått Karsten Torebjer hittat på.
    Skämt åsido så tror jag kanske att den "bevisade" effekten mer beror på att vårdpersonalen fått hjälp av den lugna musiken att behålla lugnet i stressade situationer och på så sätt gjort mindre misstag eller liknande.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter som nått Karsten Torebjer hittat på.
    Skämt åsido så tror jag kanske att den "bevisade" effekten mer beror på att vårdpersonalen fått hjälp av den lugna musiken att behålla lugnet i stressade situationer och på så sätt gjort mindre misstag eller liknande.
    Jag tror nog det dom säger i intervjun har bäring. Det är inte religion, och kan mätas i kortisolnivåer hos patienter (mot kontrollgrupp), så tolka det hur du vill
    Jag är inte new-age fantast, men när det är klassiska solister som lirar (och inte en rompler) så är ju varje instrument ett stycke konst.
    Senast redigerat av charliecrash den 2024-01-16 klockan 09:16.

  10. #10
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Sunt förnuft råder. Visst kan musik påverka våra stressnivåer positivt, lite i samma anda som att klappa en katt eller hund. Religion kan säkert också ha en liknande effekt för vissa personer. Men att använda ett ord som "cure" i sammanhanget är starkt missvisande. Allt detta är känt sedan länge samtidigt är det väldigt svårt att mäta effekten.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte religion, och kan mätas i kortisolnivåer hos patienter (mot kontrollgrupp), så tolka det hur du vill
    Ja det finns forskning av olika slag om vad som är lugnande ljud och musik och har inte med preferenser att göra, även om "vi" tränade individer hanterar hörselintryck på lite annat "analytiskt" vis. Generellt sätt inom djurriket så signalerar dissonanser fara - sådant sitter i "ryggmärgen/reptilhjärnan" även på Homo Sapiens.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4321132/

Liknande ämnen

  1. Musik jag minns. Musik som försvann.
    Av kbamod i forum Skivor & artister
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-01-24, 21:39
  2. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-02-16, 17:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •