Resultat 1 till 60 av 60

Ämne: DIY 2024

  1. #1
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator

    DIY 2024

    Nytt år, ny tråd!

    Har inga storslagna planer för året, först och främst måste jag byta ut encodern på min Tracker och sen göra micmodden till min System Sound v1, efter det ska jag löda ihop en v2 av den.

  2. #2
    zarar
    zarar är inte uppkopplad
    zarars avatar
    Senior
    Hållit på med en Oakley Eurorack Sequencer (tänk Klee) i flera år nu, löder ungefär 10 komponenter per år... kanske blir 2024 det år den blir klar?

  3. #3
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Jag har en Guinguin MME och en Jasper som jag funderar på att bygga någon gång. De har legat i flera år, och då känner det ju lite extra jobbigt att komma igång. Dessutom finns ju Behringers Wasp Deluxe. Men först ska jag göra klart det sista på MC-2oh2-modden, vilket är lite test och kalibrering, och att klistra fast den nya overlayen!

  4. #4
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Årets ambition är nog att fixa några pedalmoddar som krånglar, men också att försöka komma igång igen lite mer. För lite byggt senaste åren...

  5. #5
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har (förra året) skruvat isär en mixer som var trasig. Idag tittade jag på nätdelen (separat) och ser att det
    1. har brunnit diverse grejer
    2. har varit någon och dragit sladd + komponenter efter tillverkningen

    Det är en hyfsat komplicerat switchad nätdel så,
    1. vem gör så???
    2. den hamnar i elskroten, ev. plockar jag ur någon transformator som ser kul att prova något med. Har hittat schema och folk som har lagat den men det är super duper inte värt min tid.

    Ska köpa nya smågrejer att stoppa i. Men först testa med labbaget att den mår ok.

  6. #6
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Ska koda en sequencer i Teensy med Launchpad som GUI. Men först under andra halvåret. Måste flytta först.

  7. #7
    972 0904
    972 0904 är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har några byggprojekt som legat flera år och har dessutom samlat på mig några mindre repobjekt. Viljan finns men lusten saknas. Jag köpte ett Swenigiser-kit förra året för att komma igång igen men plockade bara upp panelen, beundrade den en stund och stoppade ner den i kartongen. I år kanske.

  8. #8
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Vid sidan av allt annat pyssel torde det här bli årets utmaning
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230505_101250100_iOS.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	4,57 MB 
Id:	116468

  9. #9
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    bing: Spännande! Det låter lite som ett drömprojekt för mig, som jag vill jobba mig fram mot. Vad tänkte du använda för språk? C?

    BadPixel: O M G så tjusig

  10. #10
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    bing: Spännande! Det låter lite som ett drömprojekt för mig, som jag vill jobba mig fram mot. Vad tänkte du använda för språk? C?
    C/C++, typ. Kan inte så mycket än. Har ju kört assembly och lite C på lågnivå (läs: HW-nära), och Java/C#/JavaScript samt diverse konstigheter (Kotlin/Haskell etc) på högnivå. Jag har ett antal "Hello world"-nivåer att bemästra innan jag kan komma igång med det roliga. Men jag vet ganska precis hur det ska bli. Har redan gjort enklare varianter i Arduino, Mosaic-skript (iOS) och Teletype. Vill du hänga på? :-)

  11. #11
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vid sidan av allt annat pyssel torde det här bli årets utmaning
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230505_101250100_iOS.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	4,57 MB 
Id:	116468
    Tror jag såg en färdigbyggd sån på JAM en gång. Den var så fin att det nästan gjorde ont

  12. #12
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror jag såg en färdigbyggd sån på JAM en gång. Den var så fin att det nästan gjorde ont
    De är ju det. Jag velade mellan alu och dessa. Alu är lite stadigare och alla andra moduler är ju alu, men dessa är för snygga för att låta bli och så får de ju bo i egna båtar så...

  13. #13
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Hoppas att fortsätta med och färdigställa min GuinGuin Instruments MME i år.. Dessutom kanske jag ska ge mig på Din Sync RE-909 #4!

  14. #14
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    C/C++, typ. Kan inte så mycket än. Har ju kört assembly och lite C på lågnivå (läs: HW-nära), och Java/C#/JavaScript samt diverse konstigheter (Kotlin/Haskell etc) på högnivå. Jag har ett antal "Hello world"-nivåer att bemästra innan jag kan komma igång med det roliga. Men jag vet ganska precis hur det ska bli. Har redan gjort enklare varianter i Arduino, Mosaic-skript (iOS) och Teletype. Vill du hänga på? :-)
    Ohhh, vad trevligt! Jag har precis fått ett litet barn, så jag kommer nog inte att kunna hitta tiden under 2024, men håller gärna ögonen på projektet, eller om du vill ha ett något förvirrat bollplank så är det bara att skriva en rad! Håller mest på med C# och annat högnivåaktigt

  15. #15
    bing
    bing är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ZX81 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ohhh, vad trevligt! Jag har precis fått ett litet barn, så jag kommer nog inte att kunna hitta tiden under 2024, men håller gärna ögonen på projektet, eller om du vill ha ett något förvirrat bollplank så är det bara att skriva en rad! Håller mest på med C# och annat högnivåaktigt
    Bollplank är ALLTID värdefullt. Jag har som sagt själv inte tid före sommaren, men kanske hör av mig till hösten då. :-)

  16. #16
    ZX81
    ZX81 är uppkopplad nu
    ZX81s avatar
    Senior
    Do it!

  17. #17
    NGHF
    NGHF är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Sköna människor

    @Badpixel. Min Roland R-8 från back in the days lever igen. Hur skönt är inte det? Har sagt det förut, men tål att upprepas: tack.

  18. #18
    cybix
    cybix är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har köpt ett TTSH-kit, så det får bli årets mål att få ihop. Några år efter alla andra känns det som men det kanske innebär att man kan få lite bygghjälp om det kniper

  19. #19
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Efter en lyckad klon av Syntovox 222 (Vocoder 222) så står en ny analog vocoder nu även med inbyggd synthdel på todo-listan.
    Mer funktioner denna gång och lärdom av några misstag från föregående.
    Men lär inte ha tid-lust-ork att komma igång med den 2024.
    Men vem vet, kanske i vilket fall får ihop ett komplett schema.

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0438.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	2,22 MB 
Id:	116714

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0437.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	2,92 MB 
Id:	116715

    Bytte en ofungerande bas-stämmis mot en fungerande gitarr-dito som inte riktigt passade
    Senast redigerat av oljud den 2024-02-01 klockan 06:56.

  21. #21
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0438.jpeg 
Visningar:	9 
Storlek:	2,22 MB 
Id:	116714

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0437.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	2,92 MB 
Id:	116715

    Bytte en ofungerande bas-stämmis mot en fungerande gitarr-dito som inte riktigt passade
    Funktion > form. Ibland i alla fall…

  22. #22
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Verkligen. 200-kronorsbas liksom!

  23. #23
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    System Sound v2 färdiglödd!


  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	0920DAFD-695B-49A6-90AD-54AB1E02B337_1_105_c.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	304,4 KB 
Id:	116879

    Själv har jag fäst en på min noise-gitarr för att skicka in signaler (inkl rundgång) till en påskruvad exciter. Det funkade så bra att jag nu skissar på en ordentlig låda (som inte sitter fast på gitarren) som jag ska använda i framtiden. Försöker hålla feature creepen i schack, det går sådär.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Efter 13,5 år och jag vet inte hur många hundra cykler har batteriet i min trotjänare, macbook pro mid 2010, svällt upp. skulle ta ut det men tänkte vara duktig och ha en metallbehållare ifall något händer under tiden, eller göra det på balkongen bara. i alla fall uppskruvat case så det får svälla fritt.

    räknar kallt med att datorn fortfarande funkar, får se om trackpaden fortfarande vill. Som belöning ska den i så fall få boot camp-windows. Sen får jag väl ta reda på varför min micromodular inte vill slå på.

    vet inte hur diy det är. men att ha tri-wing-mejsel räknas väl

  26. #26
    indigo
    indigo är uppkopplad nu
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter 13,5 år och jag vet inte hur många hundra cykler har batteriet i min trotjänare, macbook pro mid 2010, svällt upp. skulle ta ut det men tänkte vara duktig och ha en metallbehållare ifall något händer under tiden, eller göra det på balkongen bara. i alla fall uppskruvat case så det får svälla fritt.

    räknar kallt med att datorn fortfarande funkar, får se om trackpaden fortfarande vill. Som belöning ska den i så fall få boot camp-windows. Sen får jag väl ta reda på varför min micromodular inte vill slå på.

    vet inte hur diy det är. men att ha tri-wing-mejsel räknas väl
    https://github.com/timsutton/brigadier

    Om man vill ha Windows men hoppa bootcamp

    Kan ju finnas anledningar.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    kan vara något ja.

    Den funkade, men orkar inte dra in boot camp på den, det är ju kväll

  28. #28
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0878.jpeg 
Visningar:	10 
Storlek:	335,8 KB 
Id:	117056

    En esr-mätare är på gång. Har stoppat komponenter i experimentkort och ska löda vid tillfälle. Den funkar i alla fall.

  29. #29
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Går det på något sätt att diy:a ett 51k-motstånd? Jag saknar en jäkel och har noll lust att beställa.

  30. #30
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Ja, ett motstånd + ett annat. Typ 33k + 18k och löd ihop ändarna och gör en liten tipi

  31. #31
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det på något sätt att diy:a ett 51k-motstånd? Jag saknar en jäkel och har noll lust att beställa.
    Antingen som zthee skriver - i serie. Då tar man "värde1" + "värde2"

    Men om du kopplar dem i paralell - dvs "piggybackar" det ena ovanpå det andra så är det en knepigare ekvation, så jag brukar använda mig av online-räknare:
    https://www.digikey.se/en/resources/...eries-resistor

    Så ett 51k kan bestå av t.ex ett 162kΩ ovanpå ett 75kΩ vilket blir 51,2kΩ.

    Eller 285kΩ på ett 62kΩ...

    - - -

    Tänk bara på att mäta motstånden innan så du ser vad de verkligen är - speciellt om du har 5% tolerans. När du använder två motstånd kommer det ju diffa ännu mer i slutänden om de redan ligger mycket off.

    Om 33k + 18k egentligen är 31k och 16k blir ju slutresultatet bara 47k.

    ---

    Senast redigerat av Lackan den 2024-03-26 klockan 09:14.

  32. #32
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det står att förstärkarsteget för extern signal input i min ms20 är "3VPP". Vad betyder det?

  33. #33
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    VPP = Volt Peak to Peak - eftersom signaler kan vara lite olika pratar man om Peak to Peak om den t.ex har en DC offset.

    Den kan ju svänga mellan 1V och 4V, då är det 3VPP.

  34. #34
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Det betyder 3V peak to peak. Dvs 3V mellan högsta och lägsta spänning. I det här sammanhanget så innebär det en Max inspänning på 3V vilket torde vara mer än nog för ljudsignaler.

    Finns lite mer att läsa här: https://gearspace.com/board/audio-st...epts-what.html

  35. #35
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack!

    De skriver att förstärkaren är het så då kanske den kan driva ett fjäderreverb.. jag får prova.

  36. #36
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Inget superspännande jobb men håller på att byta ut RCA-kontakter på mitt Alesis Midiverb, samt troligtvis poten för wet/dry mix. De gamla kontakterna glappade och såg rätt slitna ut, och mix-poten (som jag bara är 90% säker på att jag ska byta) hade lite sprak, och eventuellt lite dropouts i ljudet beroende på positionen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240325_152425.JPG 
Visningar:	13 
Storlek:	190,5 KB 
Id:	117643 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1000001896-01.jpeg 
Visningar:	5 
Storlek:	4,41 MB 
Id:	117642

    Lite klurigt att få loss de gamla, men med tålamod, lite extra tenn och värme, och försiktigt lirkande så gick det bra med den första. Och sen den lilla detaljen att jag har en Hakko FR-301 med stort munstycke. Hade inte varit skoj med en manuell tennsug tror jag.

  37. #37
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    windwind04: Hoppla! Skulle själv behöva byta motsvarande, vad är det för delar och var har du hittat dem?

  38. #38
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!

    De skriver att förstärkaren är het så då kanske den kan driva ett fjäderreverb.. jag får prova.
    ms20ampfjad.mp3

    Ut från hörlursutgången, in i fjäderreverb. Ut från fjäderreverb in i external signal input. Ut till separat kanal på mixer. Lyssna på fil ovan om du är nyfiken. Har gjort lite wet / dry- fadningar så reverbet hörs bättre.

    Jag tycker det är "kanske användbart". Lite för smetigt. Men så är det ganska långa fjädrar. Vad tycker du?

    Ska in och dra en switch till fronten för jumpern mellan filtertyper ( MS20 FS ). Minns inte att min originalms20 brusade så här mycket! Jag kanske hade en senare filtertyp..

  39. #39
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    windwind04: Hoppla! Skulle själv behöva byta motsvarande, vad är det för delar och var har du hittat dem?
    Poten står det B1K på, och den är stereo, så beställde den nedan och hoppas jag har rätt (ser korrekt ut, mått osv).

    https://www.electrokit.com/pot-1kohm-lin-pcb-stereo-b1k

    Köpte svart och röd RCA hona på electrokit också, och dessa passar fint! Finns flashy guldpläterade med om man vill.

    https://www.electrokit.com/rca-hona-pcb-vinklad-rod

    http://https://www.electrokit.com/rc...-vinklad-svart

    Tror att original Midiverb har svart på både höger och vänster (och min hade en lite udda blandning, någon har alltså varit och bytt förut tror jag) men bestämde att det blev bra med färgkodat.

  40. #40
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tack! Ska dra en beställning med andra ord.

  41. #41
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack! Ska dra en beställning med andra ord.
    Det enda jag märkte nyss var att den nya poten var svårare att sätta dit själva ratten på, plastknoppen liksom. Men skaften ser ut att vara samma mått och räfflade på samma sätt, så vet inte varför.

  42. #42
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag märkte nyss var att den nya poten var svårare att sätta dit själva ratten på, plastknoppen liksom. Men skaften ser ut att vara samma mått och räfflade på samma sätt, så vet inte varför.
    Testa att klämma ihop den lite? Om det nu är en springa i mitten av den.

  43. #43
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testa att klämma ihop den lite? Om det nu är en springa i mitten av den.
    Funderade på det, ska testa!

  44. #44
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Visst har jag massa annat men just nu har jag plockat fram MFOS Soundlab - panel klar, kretskort klart. Bara koppla ihop panel och kort med en miljard sladdar. Fast först märka upp lite för märkningen på kortet är lite udda (tidig design), typ S17-2 eller R85-2 ...

  45. #45
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det på något sätt att diy:a ett 51k-motstånd? Jag saknar en jäkel och har noll lust att beställa.
    Två 100k parallellt.

    Jag har hemma annars. Kom och hämta och inkassera pussar (från Otto, inte mig )

    - - - Updated - - -

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1210.jpeg 
Visningar:	3 
Storlek:	323,9 KB 
Id:	117681

    byggde en esr-mätare. Otroligt mycket pill, hatade att jag inte bara köpte en. Men nu gillar jag den.

  46. #46
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Yes, vi kan styra upp något. Pga nalkande spelkväll så fick allt åka upp på vinden för en stund så det är ingen stress.

  47. #47
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Går det på något sätt att diy:a ett 51k-motstånd? Jag saknar en jäkel och har noll lust att beställa.
    Det finns kalkylatorer som den här. Finns säkert nån där man stoppar in slutvärde men detta kan ju funka också:

    https://www.digikey.se/en/resources/...eries-resistor

  48. #48
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, vi kan styra upp något. Pga nalkande spelkväll så fick allt åka upp på vinden för en stund så det är ingen stress.
    Cool. Vi kommer vara borta hela påsken ändå.

    Ja, digikeys uträknare är bra. De har många bra på samma ställe.

  49. #49
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cool. Vi kommer vara borta hela påsken ändå.
    Då kan vi bestämma något nästa vecka, så tar jag med XXL-pedalen om ingen hugger den innan.

  50. #50
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då kan vi bestämma något nästa vecka, så tar jag med XXL-pedalen om ingen hugger den innan.
    Låter fint

  51. #51
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Ett litet projekt avslutat. Har införskaffat ett trevåningsrack till buchlamoduler som är lite för stort för att få stå framme permanent. Det går att fälla ihop så det får plats på en hylla när det inte används. Sydde ett dammskydd till den
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010719_buchla_dustcover.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	3,79 MB 
Id:	117738 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010727_buchla_dustcover.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	4,11 MB 
Id:	117739

  52. #52
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett litet projekt avslutat. Har införskaffat ett trevåningsrack till buchlamoduler som är lite för stort för att få stå framme permanent. Det går att fälla ihop så det får plats på en hylla när det inte används. Sydde ett dammskydd till den
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010719_buchla_dustcover.jpg 
Visningar:	11 
Storlek:	3,79 MB 
Id:	117738 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	P1010727_buchla_dustcover.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	4,11 MB 
Id:	117739
    Snyggt!! Ett sånt skulle jag behöva.

  53. #53
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Borde börja sy, på tal om sömnad, alla kaffepåskassar jag har material till. De luktar dessutom gott.

    Jag ville få igång en iPod Classic Gen6, jag haft liggande oanvänd och köpte ett nytt batteri för sådär 2 år sedan. Dock lyckades jag aldrig tränga mig in i burken men fick förnyad lust nu och har med milt våld (milt och milt ) fått isär maskinen i sina beståndsdelar. Pga av det våld (våld och våld ) jag utsatt spelaren för måste följande utbytesdelar införskaffas:
    - Displej (beställd)
    - Fram och bakstycke (beställda, kommer med nytt hjul och klickknapp)
    - Metallram (ska se om jag kan lappa ihop den ändå.

    Eftersom jag inte visste om alla möjligheter DÅ, kommer jag att skaffa en halvledardisk istället för den mekaniska disk som sitter i. Sådana finns av olika slag men jag siktar på 128-160GB ändå. Mer musik har jag inte.
    Jag har ett nytt batteri på 650mAh, men jag kanske ska sikta på 1200mAh eller rentav 2000mAh.

    Nu väntar jag på första paketet - skärm och fram/bakstycke.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9052.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	129,7 KB 
Id:	117976

  54. #54
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har en iPod du kan få. Oklart vilka delar som funkar och vilken version det är, ska kolla

  55. #55
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Tar tacksamt emot mot ersättning givetvis. Kan ju vara kul att utsmycka en sådan maskin lite annorlunda (se nedan) än min. Jag har bjudit på ett par Gen5, vilken har en "bättre" DAC än i min Gen6, men förlorade en på Tradera och en eBay.
    Dessutom har jag snappat upp att 5an är lättare att öppna än 6an och 7an.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iPod_chassi.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	117981

  56. #56
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Efter en lyckad klon av Syntovox 222 (Vocoder 222) så står en ny analog vocoder nu även med inbyggd synthdel på todo-listan.
    Mer funktioner denna gång och lärdom av några misstag från föregående.
    Men lär inte ha tid-lust-ork att komma igång med den 2024.
    Men vem vet, kanske i vilket fall får ihop ett komplett schema.

    Nu har det gått ett kvartal sen jag skrev inlägget.
    Har jag börjat på detta bygge? Nej.
    Har jag gett upp det? Nej.
    Planen är samma som enligt ovan men har precis börjat labba lite med "synthdelen".


    Däremot har jag några andra projekt i huvudet som spökar:

    * Avancerat MIDI-styrt "rinnande ljus" för scenbruk - påbörjat och klart innan sommaren.
    * 16-bankers minnescartridge till min Korg 01W/R (som saknar floppy för att smidigt ladda in nya banker) - borde bli klart i år, mest fråga om sambeställning av kretskort för att få ner fraktkostnad.


    * Slutligen något som tar längre tid än ett år, göra en ny version av min JX-8P desktop.
    https://www.99musik.se/showthread.ph...tligen-klar%21

    Ironiskt nog så är tanken att göra om den tillbaka till ett klaviatur.
    Lite för att jag tycker lådan är klumpig och jag tappar lite känslan av att ha en komplett synth.
    Så tanken är:

    1) 4 oktaver Fatar TP9/S (kopplat till befintlig avkodning på moderkortet eller eget interfacekort)
    2) Eget interfacekort som scannar alla reglage, bär upp ny display etc.
    3) Alla PG-800 reglage inbyggda i synthen ovanför klaviaturen, vrid-pottar istf slide.
    4) Fysiska switchar ersätts med tryckknapp + X antal LED som på de flesta nymoderna analoga synthar.
    5) Förstå kommunikationen mellan moderkort och displaykort och göra ett eget displaykort för OLED, LCD och mer info i displayen.
    6) Köpa till Vecoven OS https://www.vecoven.com/jx8p/jx8p.html (med stöd för mer meddelanden se ovan samt 16x cartridgebanker)
    7) Extra funktionalitet som inbyggt digitalt reverb, analog dist/drive och liknande
    8) Överkurs: Ny (mindre varm) nätdel.

    Sjukt många moment det där, jobbigast för min del blir nog själva chassit då jag saknar egen verkstad.
    Där tar jag gärna emot tips.
    Annars så är jag mest sugen på att börja med 6) då det är enklast och sen 5) då det är lite spännande och inte så mycket fysiskt jobb.

  57. #57
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tar tacksamt emot mot ersättning givetvis. Kan ju vara kul att utsmycka en sådan maskin lite annorlunda (se nedan) än min. Jag har bjudit på ett par Gen5, vilken har en "bättre" DAC än i min Gen6, men förlorade en på Tradera och en eBay.
    Dessutom har jag snappat upp att 5an är lättare att öppna än 6an och 7an.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	iPod_chassi.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	52,9 KB 
Id:	117981
    Det är en A1238 med 80gb, 2007-modellen. Den ligger i ska-ner-i-elskroten-lådan så någon ersättning förutom porto behövs inte.

  58. #58
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har gjort en massa specialkablar och adaptrar idag. Eller några stycken.

    Igår gjorde jag en brusgenerator:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1515.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	1,65 MB 
Id:	118003

    Som vanligt svor jag och hatade den och mig själv när jag höll på. Men nu när den är klar är jag väldigt förtjust i den, fick användning för den direkt för att testa en pedal och slippa hämta gitarr.

  59. #59
    Krukan
    Krukan är uppkopplad nu
    Krukans avatar
    Senior
    2024 blev året då jag började bygga pedaler. Lätt att bli besatt... Stor frustration när man noob-klantar med löding och målning såklart, men sen nöjdheten med att att ha "byggt ett eget ljud" från grunden.
    Hittills har det blivit ett BYOC Chorus, och Tremolo, Overdrive och Fuzz från Moody. Och fler kommer det bli - året har ju knappt börjat...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0696.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	5,02 MB 
Id:	118238

  60. #60
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Hoppas jag inte behöver bygga eller fixa något i år.

    Till framtiden (pensionen) finns det dock planer:
    - Additiv VCO (16 toner, VC nivåer)
    - Waveform converter/shaper/splicer
    - VC triple resonator (Polymoog-typ fast VC)
    - Universal VCF (kameliont)
    - Universal Chorus (kameliont)

Liknande ämnen

  1. Modularmunk 2024
    Av jgb i forum Modularer & sånt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2024-02-23, 00:57
  2. Syntmunk/Synthmunk 2024
    Av Firechild i forum Allmänt om musik
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2024-02-20, 07:29
  3. NAMM 2024
    Av Håkan i forum Nyheter
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2024-02-05, 22:52
  4. Mello 2024
    Av Soundbrigade i forum Evenemang
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-12-02, 10:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •