Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Röstkort i Juno 106 med trasigt chip

  1. #1
    Flundran
    Flundran är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Röstkort i Juno 106 med trasigt chip

    Jag håller på att reparera ett av röstkorten i min Juno 106. Jag har spårat felet till en av BA662F chipen som verkar dött. Finns det någon ersättare till BA662F? Eller måste jag köpa ett helt röstkort?

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Har inte sett nån som återproducerat SMD versionen av BA662 (kallad BA662F) så spontant tror jag att det är enklare att köpa en helt ny 80017A klon.

  3. #3
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag köpte ett helt kit, värsta med att sätta i en clone är ju att du bara ändrar ett korts egenskaper. Tänkte - bättre säkerställa hela kortparkens egenskaper i så fall. Har för mig det kostade mig 3000:- så är ju inte livsfarligt.

  4. #4
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte ett helt kit, värsta med att sätta i en clone är ju att du bara ändrar ett korts egenskaper. Tänkte - bättre säkerställa hela kortparkens egenskaper i så fall. Har för mig det kostade mig 3000:- så är ju inte livsfarligt.
    Jag lyckades byta alla 80017a mot 6st AR80017A. Hög temperatur, lödsug och smal lödspets behövs, för att kunna få bort och montera nya korten. Min MKS-30 Planet-S låter jättefint nu. PS. Bytte även 3st kondingar i nätdelen samtidigt. Såg spår av gegga ovanpå kondingar.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag köpte ett helt kit, värsta med att sätta i en clone är ju att du bara ändrar ett korts egenskaper. Tänkte - bättre säkerställa hela kortparkens egenskaper i så fall. Har för mig det kostade mig 3000:- så är ju inte livsfarligt.
    Som användare själv utav, och efter att ha följt debatten "därute" i ganska många år nu så måste jag ju givetvis rekomendera Analogue Reneissance klonerna som sägs vara de mest exakta/naturtrogna där ute (övriga verkar vara mer eller mindre bleka kopior av hans tidigare designer och har inte samma tålighet mot temperatur, osv): http://www.analoguerenaissance.com/AR80017A/

    Jag har faktiskt sett kloner av BA662 ute i det vilda men jag har absolut ingen uppfattning om hur bra/dåliga de är. Jag har kört det säkra kortet med A.R klonerna och det har (i mina öron) varit helt perfekt.

  6. #6
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Som Kroffe säger... finns inga köpbara kloner på SMD BA662. Vanliga kloner har funnits på marknaden jättelänge.

Liknande ämnen

  1. Byte av röstkort Juno-106 fundering....
    Av AVIDA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-29, 23:46
  2. Intressant info för er med brusigt/trasigt chorus : Juno 60/106
    Av drifter7508 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-13, 09:49
  3. JX-8P i jämförelse med Juno 6/106?
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 13:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •