Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: Lacka pedal - tips önskas

  1. #1
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior

    Lacka pedal - tips önskas

    Har beställt en pedalbyggsats från Moodysound. Den kommer med ett olackat hölje i metall. Tänkte ev lacka den i någon ärtig färg. Funkar det med vanlig sprayfärg från Biltema? Behövs primer, då ytan verkar ganska rå? Eller hur har ni gjort? Behöver inte bli perfekt men kul om det blir bra.

  2. #2
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag skulle nog köra med primer men först skura den för att garantera fritt från fett.
    Är det zink eller aluminium (am. Aluminum) i burken?! Har någon tanke att färg fäster sämre på aluminium men ytan på burken är väl lite rå.

  3. #3
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    kör. blir snabbare roadworn

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det fungerar med all form av sprayfärg som fäster på metall.
    Jag brukar sätta fast höljet på en liten petflaska med en bit dubbelhäftande tejp, då får du ett bra handtag för att snurra runt det och komma åt överallt.

  5. #5
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag har målat några pedaler med grundfärg, färg och klarlack från Biltema. Någon med sån där glitterlack (kommer inte ihåg om det var från Biltema). Några med bara grundfärg och klarlack. Bara färg tror jag inte sitter kvar speciellt bra, men det beror väl på hur viktigt det är. Det är kul att lacka pedaler!

    Några av dem:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1693.jpeg 
Visningar:	57 
Storlek:	3,93 MB 
Id:	116412

  6. #6
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Tack för tips!

    Irja: har du skrivit på pedalerna före eller efter du klarlackat? Fina pedaler! Det är lite åt det hållet jag tänkt att jag kommer landa.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag använder gärna sån "direkt på rost"-metallfärg. Blir hård, fäster på det mesta utan grundning. Men rent och torrt ska det såklart vara. Finns tyvärr inte i särskilt många eller exotiska färger dock. Men bra blir det.

  8. #8
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Tvätta med rödsprit, sandpappra kan också vara bra (innan). Och ja, grundfärg, eller många tunna lager som får torka ordentligt.

    Och så tänk på att sprejfärg är onyttigt. Inget att ägna sig åt inomhus, vare sig målning eller tork.

  9. #9
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och så tänk på att sprejfärg är onyttigt. Inget att ägna sig åt inomhus, vare sig målning eller tork.
    Men det luktar ju så gott

    Har sett att hammarlack finns på sprejburk. Vet inte om den nyper bättre. Noterade när jag lackade några paneler att vissa färger (fabrikat) inte funkade så bra tillsammans.

  10. #10
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Biltemafärg är EXTREMT utspädd. Helt gett upp deras och kör med vilken annan färgtyp som helst. Bara massa drivgas o lösningsmedel i deras burkar. Har en del CRC-färgburkar som stått i många år o bara inte ger upp. Osannolik skillnad i mängd färg/pigment.

  11. #11
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    Jag har köpt färg på Jem&Fix samt DollarStore men som volante antyder, billig färg från billighetsaffärerna är billig. Bästa jag köpt var från en ”riktig” färgaffär.

  12. #12
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Biltemafärg är EXTREMT utspädd. Helt gett upp deras och kör med vilken annan färgtyp som helst. Bara massa drivgas o lösningsmedel i deras burkar. Har en del CRC-färgburkar som stått i många år o bara inte ger upp. Osannolik skillnad i mängd färg/pigment.
    Du har säkert rätt (jag är inte precis någon färgexpert), men jag hajar inte riktigt… de jag har lackat med Biltemafärg är ordentligt röda, orangea och svarta. Vad missar jag?

    Edit: Nu när jag tänker på det blev jag faktiskt väldigt osäker på vilken färg jag använt. Jag kan minnas fel, det var några år sedan jag målade någon senast och det kanske bara var grundfärg och lack jag köpte från Biltema. Jag kan ha köpt någon eller all färg någon annanstans. Ber om ursäkt för förvirrad.
    Senast redigerat av Irja den 2024-01-13 klockan 21:45.

  13. #13
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips!

    Irja: har du skrivit på pedalerna före eller efter du klarlackat? Fina pedaler! Det är lite åt det hållet jag tänkt att jag kommer landa.
    Jag har skrivit efter att jag har lackat.

  14. #14
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    Jag bara menar att tex en mattsvart sprayburk från biltema kanske räcker till en pedal medan en mattsvart sprayburk från tex OKQ8 eller classe kostar 50% mer men räcker till 4 fälgar, 6 pedaler och två racklådor.. man kan säga att biltemafärg egentligen är väldigt dyr. Plus att den inte täcker så bra som andra färger så man måste exponera sig för mer lösningsmedel etc.

  15. #15
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    För sprayburkar rekommenderar jag Montana, Loop, eller Molotow. Finns att köpa här: https://hlstore.com/sprayburkar/sprayfarg/ eller https://www.unfade.se/c/spray-paint/

  16. #16
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bara menar att tex en mattsvart sprayburk från biltema kanske räcker till en pedal medan en mattsvart sprayburk från tex OKQ8 eller classe kostar 50% mer men räcker till 4 fälgar, 6 pedaler och två racklådor.. man kan säga att biltemafärg egentligen är väldigt dyr. Plus att den inte täcker så bra som andra färger så man måste exponera sig för mer lösningsmedel etc.
    Ah ok. Då fattar till och med jag.

  17. #17
    volante
    volante är inte uppkopplad
    volantes avatar
    Veteran
    haha larva dig inte!!

    Just d!! Montana har jag oxå testat, tror det kanske bara gick mindre än en flarra till en strata, flera lager.. fanns en miljon kulörer också.

  18. #18
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av volante Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha larva dig inte!!
    Nej men på riktigt, jag tänkte korkat. Trodde du menade att färgen blev svagare eller nåt. Nu förstår jag och det låter rimligt.

  19. #19
    Soundbrigade
    Soundbrigade är inte uppkopplad
    Soundbrigades avatar
    Veteran
    En helt annan fundering, det finns ingen (bil)lackfirma som kan offra ett sprut på din pedal?!

  20. #20
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har skrivit efter att jag har lackat.
    Ok, tack!

  21. #21
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Soundbrigade Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En helt annan fundering, det finns ingen (bil)lackfirma som kan offra ett sprut på din pedal?!
    Bra tanke!

  22. #22
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Är den ren så fäster det nog bra, det kan räcka med att sätta ett finger på ytan så släpper det så gör rent och ta inte på dom ytor som ska målas. Gör rent med rödsprit så blir det nog bra. I dom flesta fall så är det faktiskt brist på rengöring som gör att det aldrig fäster och det gäller det mesta. Helt blanka ytor är en annan.

    Knepet är att ha en bra dammfri arbetsyta så att man inte behöver hålla på och flytta.

  23. #23
    johan_f
    johan_f är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Jag är inte så känslig men har märkt att färgen fäster mycket bättre om du tvättar rent innan du sprayar. Hade brake cleaner stående och det gjorde jobbet, har du rödsprit eller bensin/diesel så kör det.

Liknande ämnen

  1. Tips på överton-pedal?
    Av otechn i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-04, 23:23
  2. Tips på parametrisk eq pedal
    Av Lofi i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 18:30
  3. Tips på multieffekt pedal!
    Av gilliard i forum Effekter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 14:45
  4. Tips på synt önskas
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 16:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •