Resultat 1 till 44 av 44

Ämne: Tips för virvel som varierar mycket i pitch?

  1. #1
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran

    Tips för virvel som varierar mycket i pitch?

    Någon som har ett bra 'husmortips' på hur man kan behandla en virvel som varierar mycket i pitch? Trummis som inte slår på samma ställe hela tiden gör att det hoppar omkring en del i ton. Gissar att det förstärkts av att virveln hade lite väl mycket dämp, så inte så mycket ring i ljudet.

    Det givna är ju en sampling, men vill helst slippa... (har redan en sampling som matar reverb och ger mer utklingning, men vill inte att den dominerar på bekostnad av det naturliga spelet)

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Han måste träffa på samma punkter på trumsetet, det är som att spela rätt toner. Är utklingningen för kort slår man för hårt. Mjukt spelande ger fetare sound.

  3. #3
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Jo, men detta är alltså en befintlig inspelning, där jag försöker fixa det (så gott det går) i mix.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Lägg på en loop eller sänk trummixen, hur låter det då?

    Man kan tänka sig leka med en vocoder / formantfilter / dist för att få bort tonaliteten.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Soothe kanske? Den kan väl döda fundamentaler inom ett satt frekvensområde? Då blir dom inte lika in your face.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den jobbiga vägen? Plocka ut ett antal slag som är ok i pitch tillsammans, kör någon "replace"-plug som använder sig av de slagen som du har valt ut. Ännu jobbigare är att göra det helt manuellt, fast det kan gå fortfare och du har full kontroll.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja just det — eller plocka hela loopar. Skulle kunna bli spännande på kuppen

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Viss variation ska det väl vara med handspelat men om det spretar är mitt förslag att sampla något "bra" slag och ersätta de värsta avvikelserna med samplingen (eller klistra in på eget spår och ducka det andra)

  9. #9

    Redaktör
    Tre inte direkt husmorstips utan mest rena gissningar på vad som skulle kunna funka:

    1) Autotune eller liknande plugg för att minska skillnaderna i tonhöjd, inställt på lite korrektion så att det inte blir allt för uppenbart,
    2) Reducera toninnehållet med hjälp av spektralpluggar
    3) Leta upp resonansfrekvenserna med EQ och försök dämpa de som sticker iväg mest, så att det inte blir lika uppenbart

    Sedan går det ju också att tex manuellt korrigera med till exempel en frekvensskiftare, men jag antar att du inte är så sugen på att manuellt gå igenom varje enskilt trumslag för en hel låt.

  10. #10
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Har soothe på, som tar värsta resonanserna, men man tappar också mycket av karaktären då. Fundamentalfrekvensen är ju det som ger botten.

    Har faktiskt inte testat alls hur autotune eller dyl reagerar på en virvel. Värt att testa! Har stämt pukor med Cubase inbyggda någon tidigare, funkade hjälplig iaf.

    Plan B är väl att klippa ut ett gäng 'bra' slag och slumpa dom i en sampler.

  11. #11
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Waves har en plugg som går att dema x antal dagar så du kanske kan ro din inspelning i hamn.
    Har inte testat den själv, men den kanske är något för virvelstämmandet?
    Ja eller Autotune kanske också kan funka..annars kanske det får blir mer automatiserande av Torquen.

    Waves Torque

    https://www.waves.com/plugins/torque...caAi8sEALw_wcB

  12. #12
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Det behöver inte bli stelt bara för att man byter ut till samplingar. Ett av de bästa sätten är nog att använda Superior Drummer, men det finns även enklare plugins.

    Du kan troligen skruva till ett ljud som låter ungefär som din inspelning, minus pitchproblemen.

  13. #13
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    https://www.uvi.net/drum-replacer

    kör ja å den fixar de mesta, ja använder även superior drummer ibland.

    UVI drum replacer kan du även köra pluggar om du vill istället för wav samplingar

  14. #14
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja höra vad det handlar om, för fattar inte att trumman är för dämpad och då hörs pitchvariationen mer? Tänker mig tvärt om liksom. Men tänker väl fel på något vis?

  15. #15
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3) Leta upp resonansfrekvenserna med EQ och försök dämpa de som sticker iväg mest, så att det inte blir lika uppenbart
    Det borde ju räcka ganska långt, särskilt med dynamisk eq (eller om du har möjlighet att göra det med env follower).. men så det bara händer när det verkligen behövs.

  16. #16
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja höra vad det handlar om, för fattar inte att trumman är för dämpad och då hörs pitchvariationen mer? Tänker mig tvärt om liksom. Men tänker väl fel på något vis?
    +1

  17. #17
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja höra vad det handlar om, för fattar inte att trumman är för dämpad och då hörs pitchvariationen mer? Tänker mig tvärt om liksom. Men tänker väl fel på något vis?
    https://www.dropbox.com/scl/fi/t3khg...pkl29u9x8&dl=0 (blev lite låg, ni får normalisera själva )


    Dämpet var mest en teori, men tänker att det är lite 'pjoinkiga' ljudet blir tydligare om den är dämpad. Hade den fått ringa ut hade det kanske mest varit små variationer i pitch, vilket hade varit OK. Nu blir det hela harmoniska innehållet, vilket 'smittar' reverb/rum mer. Men kanske tänker helt fel. Överlag känner jag att den är lite för kort och stum jämfört med tidigare inspelningar med samma trummis där vi haft ett helt annat grundljud, ingen gel/tejp på skinnet, där har jag inte alls haft ont av variationerna.

    Stämma kändes rätt hopplöst, insåg snabbt att det inte bara är pitchen, utan hela klangen. Får se om jag kan leva med det eller om det får bli trig.

  18. #18
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ok, ja, det där behöver fixas. Puh!

    Ett annat sätt är att högpassfiltrera originalljudet så att det harmoniska försvinner och sedan dubba på med en lågpassfiltrerad virvel som har rätt ton i sig. Mixa ihop vid till lagom resultat. Men det är inte säkert att det går såpass bra att högpassfiltera bort bara det tonala.

    Men egentligen, om nu hela ljudet i sig är fel, då är det bara att ersätta det.

  19. #19
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Mm ja, låter som nån drum replacer är det vettigaste här.

  20. #20
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dämpet var mest en teori, men tänker att det är lite 'pjoinkiga' ljudet blir tydligare om den är dämpad. Hade den fått ringa ut hade det kanske mest varit små variationer i pitch, vilket hade varit OK. Nu blir det hela harmoniska innehållet, vilket 'smittar' reverb/rum mer. Men kanske tänker helt fel. Överlag känner jag att den är lite för kort och stum jämfört med tidigare inspelningar med samma trummis där vi haft ett helt annat grundljud, ingen gel/tejp på skinnet, där har jag inte alls haft ont av variationerna.
    En signalbehandlingsfråga - men generellt är variationen inte så fel om man utgår från en "riktig" trummis, men hur pitchen sedan slår igenom påverkar. Du är inne på rätt spår att om trumman i sig hade fått klinga ut så jämnas skillnaderna från transienterna ut. Jag har jobbat mycket med detta, från det andra hållet - att få till känslan av levande trummis från en "maskin" och då är små variationer mellan olika tillslag viktiga för att undvika det mekaniskt döda maskingevärssoundet.

    Lyssna på en av de nu levande bästa trummisarna spela ett rakt mönster och det är tydliga variationer i anslagets "klang", men trummans resonans jämnar ut skillnaderna.

    https://www.youtube.com/watch?v=6suv3mraIhw&t=106s

    Däremot om du tar anslagen att trigga efterklangen i ett reverb, då sjunger det verkligen på olika toner (det skulle även Gavin Harrisons virvel göra).

  21. #21
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lyssna på en av de nu levande bästa trummisarna spela ett rakt mönster och det är tydliga variationer i anslagets "klang", men trummans resonans jämnar ut skillnaderna.

    https://www.youtube.com/watch?v=6suv3mraIhw&t=106s

    Däremot om du tar anslagen att trigga efterklangen i ett reverb, då sjunger det verkligen på olika toner (det skulle även Gavin Harrisons virvel göra).
    Japp, den var väldigt 'sjungig', men blir inte alls lika störigt då, även om man hör stora skillnader i klang på olika slag. Bra lärdom till nästa inspelning, risken finns att det var jag som propsade på mer dämpad, vet att jag hade synpunkter på pukorna iaf

    Har hittat nåt som jag tror funkar, den inspelade virveln står mest för anslaget, en syntetisk (IK Modo, som lever lite) för efterklang och reverb...

  22. #22

    Veteran
    Trig FTW!
    Lite för mycket saker som är lite loose...

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Trig FTW!
    Lite för mycket saker som är lite loose...
    Eller köra Linn direkt så man dödar helt

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller köra Linn direkt så man dödar helt
    Man behöver inte byta ut alla slag... men det här var ett svårt case..

  25. #25
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    klippa o klistra manuellt är inte så mycket jobb som man kan tro tycker jag ibland och man har kontroll på resultatet
    Senast redigerat av peter ripa den 2024-01-12 klockan 09:35.

  26. #26
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.dropbox.com/scl/fi/t3khg...pkl29u9x8&dl=0 (blev lite låg, ni får normalisera själva )


    Dämpet var mest en teori, men tänker att det är lite 'pjoinkiga' ljudet blir tydligare om den är dämpad. Hade den fått ringa ut hade det kanske mest varit små variationer i pitch, vilket hade varit OK. Nu blir det hela harmoniska innehållet, vilket 'smittar' reverb/rum mer. Men kanske tänker helt fel. Överlag känner jag att den är lite för kort och stum jämfört med tidigare inspelningar med samma trummis där vi haft ett helt annat grundljud, ingen gel/tejp på skinnet, där har jag inte alls haft ont av variationerna.

    Stämma kändes rätt hopplöst, insåg snabbt att det inte bara är pitchen, utan hela klangen. Får se om jag kan leva med det eller om det får bli trig.


    Det lät kul, som när man vrider på pitchratten på en trumsampling nästan, intressant fenomen, aldrig hört tidigare faktiskt.
    Tror jgbs förslag är bra, behålla lite topp (och transient), fylla på med annan kropp.

  27. #27
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Jag gjorde ett test på filen med soothe2 tog bort ful resonans & UVI Drum Replacer med en sampling som e tunead efter org virvel å blendad in i org virveln.
    Så här låter de då: https://www.dropbox.com/scl/fi/hamek...xm8bl9c1k&dl=0
    Senast redigerat av Roffemoffe den 2024-01-12 klockan 10:16.

  28. #28
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av peter ripa Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    klippa o klistra manuellt är inte så mycket jobb som man kan tro tycker jag ibland och man har kontroll på resultatet
    Definitivt en möjlig väg, jag gör så själv ibland både för att rätta upp timing och klang. Men jag skulle säga att det är just så mycket jobb som man skulle tro.

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitivt en möjlig väg, jag gör så själv ibland både för att rätta upp timing och klang. Men jag skulle säga att det är just så mycket jobb som man skulle tro.
    Oavsett - absolut värt den tiden!

  30. #30
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Ni kan också köra en snärt (transienten) genom en virveltrumma som ni mickar upp


    https://youtu.be/jFJ4ZrjyZxU

    (jättelång video)

  31. #31
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni kan också köra en snärt (transienten) genom en virveltrumma som ni mickar upp
    Nördigt och snyggt resultat!

  32. #32
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp, funkar ju väldigt bra.

  33. #33
    peter ripa
    peter ripa är inte uppkopplad
    peter ripas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definitivt en möjlig väg, jag gör så själv ibland både för att rätta upp timing och klang. Men jag skulle säga att det är just så mycket jobb som man skulle tro.
    jag menar i jämförelse med att man försöker hitta en bra dynamisk eq, en kompressor osv, sitter o rattar fram o tillbaka för att få ett bra resultat , så har det plötsligt gått 2 timmar och det låtar fortfarande "sådär"

  34. #34
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Passa på att stämma virveltrumman också inför nästa gång! Då får hela samma pitch.

  35. #35
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passa på att stämma virveltrumman också inför nästa gång! Då får hela samma pitch.
    Ja, jag hajar inte riktigt hur det kan bli så där, måste ju varit totalt snedstämd? Mina virvlar låter inte så där. Intressant är det.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag tror att grundproblemet är just så enkelt Det hade inte kunnat vara olika pitch på slagen om den inte var ojämn. Det är lätt att glömma att stämma trummor liksom.

  37. #37
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Blir ju olika pitch beroende på var på skinnet man träffar. Sen kanske det förstärks om under och över inte stämmer iofs...

  38. #38
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Välstämd trumma hjälper, men pitchandet är ju en del av uttrycket en trummis har, både när det spelas medvetet med near-rim och sådant, dels av naturen, hur vänster och höger hand träffar (jfr en trumvirvel från en "trummaskin" och en levande trummis - den ena klarar inte vad de andra kan). En tränad trummis är förstås duktigare på slagens precision...

  39. #39
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    En stor enledning till att jag letade efter 'trix', och inte ville börja byta ut slag, är att det är 11 låtar med mer eller mindre samma problem. Har skjutit det hela framför mig, men nu när det är nästan klart har det börjat skava... Men tror det är hyggligt under kontroll nu.

  40. #40
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Passa på att stämma virveltrumman också inför nästa gång! Då får hela samma pitch.
    Medhåll på den å som många missar/glömmer/vet ej hur man stämmer

  41. #41
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir ju olika pitch beroende på var på skinnet man träffar. Sen kanske det förstärks om under och över inte stämmer iofs...
    Man stämmer oftast undervirvel högre (A 440hz)
    och över i C - låg stämt 261,63hz D - Medel 293,66hz & E - hög 329,63hz

  42. #42
    Roffemoffe
    Roffemoffe är inte uppkopplad
    Roffemoffes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor enledning till att jag letade efter 'trix', och inte ville börja byta ut slag, är att det är 11 låtar med mer eller mindre samma problem. Har skjutit det hela framför mig, men nu när det är nästan klart har det börjat skava... Men tror det är hyggligt under kontroll nu.
    Förstår dig, de tar tid sånt där

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor enledning till att jag letade efter 'trix', och inte ville börja byta ut slag, är att det är 11 låtar med mer eller mindre samma problem. Har skjutit det hela framför mig, men nu när det är nästan klart har det börjat skava... Men tror det är hyggligt under kontroll nu.
    Tror det borde gå att ta bort kroppen ur dessa och köra beat replacement med något mer konsekvent, och bara ta kropp där. Så får ni dynamik och variation i anslag och dynamik.

  44. #44
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor enledning till att jag letade efter 'trix', och inte ville börja byta ut slag, är att det är 11 låtar med mer eller mindre samma problem. Har skjutit det hela framför mig, men nu när det är nästan klart har det börjat skava... Men tror det är hyggligt under kontroll nu.
    Låter helt klart som ett case för drum replacement... T ex med Easy Drummer eller Superior Drummer.

Liknande ämnen

  1. En sida för dig som planerar PC-bygge (tips!)
    Av inget i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-05, 11:10
  2. Hur mycket får man en shruthi med vilket filter som helst för idag?
    Av jazzdoktorn i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2015-09-22, 14:24
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-31, 20:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •