Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Använda Yamaha DGX-670 med Logic

  1. #1
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd

    Använda Yamaha DGX-670 med Logic

    Finns det någon som har använt en DGX-670 med Logic?
    Jag provade med olika instruktioner, youtube videos och Yamaha ” instruktioner” som tar slut efter hur man ställer in keyboarden,men ännu inte fått fart på det kombinerat med Logic längre än att allt som sker från keyboarden blir MIDI men allt MIDI landar på ett track. Inte optimalt.
    Ljudet kommer från keyboarden och inte från monitorerna som jag är van vid.
    Kommer att prova mig fram och skriva här i tråden allteftersom.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är inget särskilt förfarande som krävs oavsett keyboard / synt. Ljudet från Logic kommer till valt ljudinterface så kan du använda synten som ljudkort är det en smart idé. Synten spelar du in som audio rimligen. Välj midikanaler som ska ljuda från Logics håll. Du kan även spela på mjukvaruinstrumenten med klaviaturet — som måste sättas i Local off. Vet inte hur du gör för att spela in patterns med många ljud som midi dock. Brukar vara en generell multi-midikanal i sequencerprogrammet som krävs för det.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1487.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	520,2 KB 
Id:	116367

    Yamahas manual sidan 92 beskriver i korthet vad som ska göras på digitalpianot, förstår att det blir deluxe-komplicerat när man testar detta i praktiken första gången. Logic är gjort för att ta emot en midikanal i taget så att du bygger arren helt i logic. Men som sagt kan du ju spela in hela grejer på ett audiospår också. Beror på vad du vill göra. Lägga på sång etc?

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Det går att spela in i Logic från en midikälla med flera kanaler till separata midispår i Logic (sök på Auto Demix Channels)

  5. #5
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går att spela in i Logic från en midikälla med flera kanaler till separata midispår i Logic (sök på Auto Demix Channels)
    Jag kollar på det!

  6. #6
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1487.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	520,2 KB 
Id:	116367

    Yamahas manual sidan 92 beskriver i korthet vad som ska göras på digitalpianot, förstår att det blir deluxe-komplicerat när man testar detta i praktiken första gången. Logic är gjort för att ta emot en midikanal i taget så att du bygger arren helt i logic. Men som sagt kan du ju spela in hela grejer på ett audiospår också. Beror på vad du vill göra. Lägga på sång etc?
    Ja det blir deluxe komplicerat åtminstone till man fattat och får rutin. När inte manualerna är mer än minsta möjliga beskrivning så måste man prova sig fram och leta själv.
    Jag vill i huvudsak kunna spela in arrangerns många MIDI spår i en style med separata DAW spår och ytterst, innan mix, kunna spela in audiospåren. För sång har jag separat mick kopplad i externt ljudkort. Det funkar bra redan.

    Jag hoppas även kunna använda DGX-670 som 16 kanals MIDI ljudmodul. Många bra ljud när jag nu gått igenom alla ljuden, puh…
    Har ännu inte gått igenom alla styles i detalj, varje style har i sin tur fyra versioner.

    Fortsättning följer.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Käre Håkan,

    Jag känner tyvärr att jag måste vara lite tydlig här och inflika att det är en metod du inte alls behöver genomlida idag.

    Idag spelar du in saker direkt som audio i stället. Det är absolut mycket roligare och mer flexibelt att jobba direkt med audio i en DAW än midi. Med audio kan du skapa åkningar hur som helst, vända saker baklänges om du så vill, lägga på hur många effekter du vill, klippa isär saker på de mest upptänkliga vis.

    Dessutom kan du använda DAWens resurser att spela på instrumentpluggar mm som kan ge dig ljudmöjligheter din DGX inte har. Logic har både stråkar och annat som är milsvida bättre än vad som helst på en hårdvarusynt.

    Du använder Logic; programmet är som en synt kommer vara om 50 år. Det kan så otroligt mkt.

    I ärlighetens namn borde du skruva ned ljudet på synten helt och spendera tid med att utforska Logic. Du använder så klart synten som klaviatur men det är allt som behövs.

    Däremot så har Logic inte kompstilar på samma sätt så där är jag med dig men även dessa kan du ju banda in direkt som audio så fort du är nöjd och sedan har du frigjort synten, då är det dags att lägga sång om så önskas, på 130 spår om så önskas. Du kan även överdubba det du spelat in med både din DGX och med Logics långt större ljudpalett. Dagens musikprogram är hur kapabla som helst.

    Kanske viktigast av allt ändå också: Logic ger dig en otrolig överblick och en möjlighet att kunna jobba riktigt riktigt snabbt och effektivt. En liten display kan inte mäta sig.
    Senast redigerat av PF den 2024-01-13 klockan 13:31.

  8. #8
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag har nu gjort lite mer tester. Delningen av en midikanals innehåll från keyboarden funkar nästan… men mycket längre fram nu, tack för tipsen.
    Man spelar in ett midispår med en external instrument plugin. Sen högerklickar man på midi spåret, convert , midi to channel..och spåren som skapas är varje kanal som använts från keyboarden för att skapa stilen.

    Mer följer
    Senast redigerat av Håkan den 2024-01-14 klockan 15:35.

  9. #9
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Att kombinera Logic och mina 3:e part pluggar och Yamaha DGX-670 stilar och ljud har hittils varit mycket givande

  10. #10
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att kombinera Logic och mina 3:e part pluggar och Yamaha DGX-670 stilar och ljud har hittils varit mycket givande
    Coolt!

  11. #11
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Många märkliga fenomen med midi.. skulle behövas en videokamera för att förklara, men summerat, många buggar… med logic kopplad till DGX så blir DGX stundvis helt flippad. Omstart av båda fixar problemet temporärt , men återkommer… vet inte om det är handhavande,inställningar,buggar eller en kombo av båda…

    Dagens slutade med att bara spela på DGX säkert över en timme… tiden flyger.

    Mer följer…

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Local off ser du till att aktivera?

  13. #13
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Local off ser du till att aktivera?
    Håller på att testa,/ följa manual etc… allt fungerar inte som anvisat än.
    Keyboardens MIDI system är nytt och mer komplicerat , fler faktorer att lära sig jämfört med mina gamla syntar.
    Att jag inte haft en MIDI kanals inkopplad synt i Logic sen typ version 1 av Logic X pro, hjälper inte Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2516.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	737,3 KB 
Id:	116441

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Local Off på keyboardet är svaret på din fråga

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som PF säger, "local off" på keyboardet är ofta det som saknas, om det inte är på så blir det dubbeltriggar på allt när du spelar. Vanligt problem som många av oss har råkat ut för.

    Annars så försök beskriva problemen så kan vi nog hjälpa dig.

  16. #16
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Ok, jag hade inte figurerat ut att även efter Edit så gick inställningarna tillbaka till förinställda värden när man gick ur menyn. Nu har jag lyckats spara en egen inställning( local off ) så MIDI från GM MIDI listan fungerar från datorn nu, men… ljudet kommer inte från monitorerna där allt annat som görs /spelas i logic hörs. Det hörs istället bara från högtalarna på DGXen.
    Ännu kan jag inte välja ljud från dator utanför GM ljuden…

    Så summerat, inspelning via keyboarden på ett spår och uppdelning av spåren funkar, ljudet kommer inte från dator/ UR22 kopplade monitorer…
    USB audio inspelning blir bra kvalitet. Men uppspelning utan inspelning aktiv spelar inte upp i monitorerna.

    Så om jag kan få ut DGX ljudet direkt i monitorerna ( via USB audio ) så skulle det vara suveränt…

    Jag har dock lyckats att få datorns ljud via DGXen …

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ok! Synten måste kopplas till UR22 då och då får du lyssna på synten via ett stereo-audiospår i Logic. Spåret måste vara aktiverat samtidigt som du väljer midispår att skicka kontrolldata till olika midikanaler med. Enklare att greppa om du fantiserar att klaviaturet är kopplat till datorn och styr en ljudmodul i andra änden av rummet; det är nämligen så att local off liksom separerar klaviaturen och ljuddelen. Datorn tar då mellansteget.

  18. #18
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag tror frågeställningen närmar sig att bli tydlig. Det handlar om hur man använder två ljudinterface samtidigt. Det är möjligt.

    https://support.apple.com/sv-se/102171

    Det borde teoretiskt då gå att skapa en sammanslagen ljudenhet och sätta den som inkällan i Logic. Sen sätta en ren UR22 som ut i Logic och då ut till monitorerna.

    MIDI inspelning har löst sig. Men att få allt ljudet samlat ut i monitorerna funkar inte, än.

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kan du också göra enkelt i audio / midi settings på macen

  20. #20
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan du också göra enkelt i audio / midi settings på macen
    Har provat många varianter, men ännu inget som funkar. Får mer tid i helgen.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Googla på aggregate soundcards mac för beskrivningar, finns även trådar här på 99'an om det. Du skapar ett nytt virtuellt ljudkort utifrån två eller fler anslutna. Detta måste sedan väljas i Logic mm. Eller så kopplar du bara audio till ditt ljudkort från synten.

  22. #22
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Googla på aggregate soundcards mac för beskrivningar, finns även trådar här på 99'an om det. Du skapar ett nytt virtuellt ljudkort utifrån två eller fler anslutna. Detta måste sedan väljas i Logic mm. Eller så kopplar du bara audio till ditt ljudkort från synten.
    Jag har gjort det och har en sammanslagen enhet. Men, kan inte sätta olika in och ut i logic.
    Jag tänkte att sätter man sammanslagen enhet på ingående så borde man kunna sätta UR22 till monitorerna.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har gjort det och har en sammanslagen enhet. Men, kan inte sätta olika in och ut i logic.
    Jag tänkte att sätter man sammanslagen enhet på ingående så borde man kunna sätta UR22 till monitorerna.
    Varför vill du ha olika in- och utgångar?

    Edit - alltså aggregatet på in men bara UR22 på ut?

  24. #24
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför vill du ha olika in- och utgångar?

    Edit - alltså aggregatet på in men bara UR22 på ut?
    Ljudkort 1. DGX-670 keyboarden , med egna högtalare.
    Ljudkort 2. UR22, med studiomonitorer.

    Sammanslagen enhet DGX+UR22.

    Som det är nu hör jag alltså inte DGX genom monitorerna.
    Därav tänkte jag att inkommande från DGX(digital ut från DGX) , den såkallade sammanslagna enheten sätts på ingående och utgången skulle gå ut i UR22 till monitorerna. Men det går inte av någon anledning…

  25. #25
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag tänker - i Logic väljer du lämplig utgång för monitorerna i UR22, och använder dessa som Stereo Out. Jag antar att du tar ut ljudet från DGX till Logic via USB, läggar upp ett stereokanal för dessa och sedan skickar ut signalen från kanalen till Stereo Out (dvs UR22)

  26. #26
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kort uppdatering, Nu gick det att sätta olika källor för in och ut i Logic. Det tycks finnas en bugg? att man inte kan sätta olika in och ut om man inte sätter det uppifrån och ner i meny ordning..

    Men kan nu höra DGX i monitorerna, (sänker volymen på DGX högtalare helt).

    Men, nu är det ett pianoljud som jag inte vet var det kommer från Det försvinner inte… Local off då blir allt tyst. Allt…
    Det är fånigt snart..

  27. #27
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Kommer följa upp med detaljer för hur jag gjort.. vilka problem jag stött på etc…
    nu återstår att begripa hur man gör för att välja ljud ( utanför GM bankerna) med programchange metoden så ljudvalet sparas i logic projektet.

    Nästan i mål.

  28. #28
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kort uppdatering, Nu gick det att sätta olika källor för in och ut i Logic. Det tycks finnas en bugg? att man inte kan sätta olika in och ut om man inte sätter det uppifrån och ner i meny ordning..

    Men kan nu höra DGX i monitorerna, (sänker volymen på DGX högtalare helt).

    Men, nu är det ett pianoljud som jag inte vet var det kommer från Det försvinner inte… Local off då blir allt tyst. Allt…
    Det är fånigt snart..
    Du måste skapa (16 st) midispår först, då kommer den låta utan local off och bara på det du valt i Logic. Programbyte gör du även i spårets inställningar. Eller så öppnar du mjukvarinstrumentspår och lyssnar på Logics alla pluggar.

  29. #29
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag håller på att läsa på om programbyte, funderar på om det skulle vara enklare i långa loppet att skapa en Logic patch för varje instrument som jag vill använda från DGX. Då är alla settings och instrumentet direkt valbart i Logics ljudbibliotek.
    Ett terapiarbete man får dela upp i bitar… det finns mååånga ljud…

    Men jag hittade hur man kan se numret på ljudet så man behöver inte alltid ha datalistan med msb/lsb/pc.

    Forts. Följer.

  30. #30
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2530.gif 
Visningar:	28 
Storlek:	873,6 KB 
Id:	116551

    MIDI environment kan tydligen skapa banker som man får bygga manuellt. Jag har ju Data listan…
    Klicka på bilden se animerad gif.

  31. #31
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja Logic kan vara oändligt djupt men nu vill du väl komma igång och spela in? Då kan du bortse från funktionen döpt midi environment just nu.

  32. #32
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja Logic kan vara oändligt djupt men nu vill du väl komma igång och spela in? Då kan du bortse från funktionen döpt midi environment just nu.
    Instämmer med föregående skrivare

  33. #33
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Om man skall köra rally behöver man meka med bilen , innan man kör…

    Att få ihop flödet innan jag börjar spela in är något jag behöver göra

  34. #34
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Påpekar, jag har gjort provinspelningar! Så jäkla kul att integrera Yamaha DGX-670 i en redan ganska tung lista med pluggar.
    När jag får kläm på det och byggt upp ett flöde/mallar som fungerar tekniskt för att underlätta projekt.

  35. #35
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Blir skogstokig, MIDI i sammanhanget DGX-670 och logic x suger. Man kan följa instruktionerna till punkt och pricka. Fungerar!
    Sen… fungerar det inte. Man får då vandra runt lite i menyerna på DGX så helt plötsligt funkar det. Inte gjort något.
    Så just nu skulle skaparen av DGX -670 MIDI implementation få en virtuell snyting för varje misslyckat test till dess buggarna var fixade.
    Buggar finns det. Gör det mer utmanande att lära sig hur det skall göras, enligt manualerna.
    Hoppas på mer tålamod. Men tur att DGX-670 är så sjukt kul att spela på även utan Logic, annars hade den legat på blocket.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Instämmer med föregående skrivare
    I'm Epson, dot matrix printer!

  37. #37
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag frijammade helt i några minuter på DGX-670, okvantiserat , horribelt live i en direkt inspelning på DGX-670

    Kul att spela fritt från huvud till klaviatur , men för mig som ny på piano är det även ett sätt att stundvis öva på ett lite roligare sätt än på mitt akustiska piano.
    https://app.boombox.io/app/shares/cZG2l1M6KqyjYmkqx

    Det blir säkert något gjort med bitar av detta i Logic. Kanske.

  38. #38
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Pianots torrhet och kvantiserade känsla är faktiskt det som stör mig mest, byt det mot sång. Känner du en Frida eller Agnetha? Kompet låter Abba 1979 vilket är supernice Refrängen kunde vara t ex Sun is what my skin needs right now

  39. #39
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pianots torrhet och kvantiserade känsla är faktiskt det som stör mig mest, byt det mot sång. Känner du en Frida eller Agnetha? Kompet låter Abba 1979 vilket är supernice Refrängen kunde vara t ex Sun is what my skin needs right now
    Tack för kommentaren och förslaget.
    Det är okvantiserat jag spelar tyvärr live som en fyllehund med styltor, men jag tränar på att bli bättre.
    Ja jag får nog kolla på sång /text under 2024 och framåt. Inte första gången jag får det som kommentar/förslag…

    Känner dock ingen sångerska. Men det skulle vara kul att köra en låtprocess med sång någongång framöver.

    Kanske AI sång/röster kan göra något coolt…

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Njääääääeeeeee

  41. #41
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Så är det klarlagt, buggar gör det knöligt att jobba med Logic och DGX-670. Jag uppfattar buggarna vara i DGX men det är svårt att vara säker.

    Att bara spela in ett track med ackompanjemang och sen demixa till olika MIDI kanaler auto grupperar spåren i logic…och måste av grupperas för individuell redigering. Då börjar bekymren. Men ger inte upp, det finns så mycket potential i den här kombinationen.
    Det finns där, skall bara slå hål på hur processen skall funka inkluderat workarounds för buggiga beteenden.

    Men jag kan bocka av
    -Hur man tar in en DGX sequence inspelad i MIDI och audio till Logic.
    -Hur man använder DGX inbyggda ljudkort med ett externt ljudkort och Logic.
    -Uppstarts processen med de inställningar som alltid nollställs när man slår på DGX efter att man startat Logic.

    Utförlig beskrivning kommer så småningom.

  42. #42
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Bra jobbat!

  43. #43
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra jobbat!
    Tålamod krävs, men om detta varit i en pro studio hade det varit ett supportärende hos Yamaha och Apple med bugg videos som blir olika varje gång…
    Man blir skogstokig… Stundvis fungerar det Måste vara något jag gör fel, annars undrar man om det har överhuvudtaget testats.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2024-01-28, 00:45
  2. Yamaha DGX-670, jag gillar skarpt!
    Av Håkan i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2024-01-14, 19:42
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-10-19, 12:55
  4. beställa yamaha dgx 620 keyboard från england
    Av shannon i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 01:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •