Resultat 1 till 43 av 43

Ämne: Hur fungerar midi-klockan?

  1. #1
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Hur fungerar midi-klockan?

    Jag är inte så hemma på hur midi-protokollet är utformat än men försöker sätta mig in mer i det nu när jag äntligen börjar koppla upp flera av mina syntar och trummaskiner med midi. Men jag började då fundera på hur sync via midi funderar. Som jag förstått det är klockan bara samma meddelande om och om igen där mottagaren räknar antalet förekomster av klock-meddelandet för att veta vilken takt det är i? Men hur fungerar det ifall anslutningen eller signalen är dålig så att något meddelande missats, då kommer den mottagaren som missar några meddelanden till slut hamnar efter. För det är bara ett repeterande meddelande och inte en räknare att synkronisera emot som jag förstod det? Jag har fattat det rätt? I så fall hur förebygger man problem och hur stora är riskerna för att utrustning hamnar i otakt?

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    MIDI-klockans "tickande" kompletteras med MIDI-protokollets "Song Position Pointer".

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Berätta i stället exakt vad du vill uppnå. Midiklocka är väldigt väldigt begränsat. Jag utesluter sånt fullständigt.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Som jag alltid kört så väljer man intern eller extern klocka. Väljer man extern på alla utom den första apparaten i kedjan (den man kopplar MIDI UT ifrån) så brukar oftast den apparatens startknapp och vald bpm styra de andras (som får ->MIDI IN->THRU->IN->THRU osv.) start och bpm. För min del, som jag använt det, har jag aldrig behövt lära mig det djupare än så. Det har funkat prima.

    Enda kruxet kan vara att det som synkar flera maskiner bra inte alltid synkar med ett BPM i daw i långa partier efter ett tag, vilket säkert nån kan förklara detaljerna kring. Jag har löst det ändå med simpla kreativa workarounds de få gångerna jag velat jobba med detta.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Midi clock är väldigt skakig att synka nåt alls med 2024, och man får lätt "90s eurodisco midilagg" med på köpet.
    Hade en låt en gång där vi försökte få en SPX-990 med långt pingpongdelay att förlänga dess delaytider med midiclock i en låts outro med ritardando... tror den fick göras om ett par tre gånger innan den uppförde sig acceptabelt
    Men det blev bra till sist.

  6. #6
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    För min del kör jag det bara när jag vill maskinjamma (eller multitracka en trummaskin till daw fast då bara en takt).

  7. #7
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Song Position Pointer står ju att det inte sändes när en låt spelas, så hur fungerar kontinuerlig sync är det jag undrar.

    Syftet med frågan är att förstå bättre hur det fungerar för att veta vad man bör tänka på när man har flera maskiner som skall gå ihop i takt. I mitt fall är tanken att synkronisera DAW med ett par syntar med inbygd sequencer och någon trummaskin. Det gäller både Ableton Live och Logic beroende på vad jag har på gång och tanken är att DAW skall vara master. Jag vill kunna jamma med så väl syntar som trummaskin och samtidigt styra olika delar från aktuell DAW och veta att det går i takt. Men när jag började läsa mer om midi-protokollet blev jag fundersam kring hur det faktiskt fungerar i praktiken och hur pålitligt det är. Uppenbarligen fungerar det ju okej eftersom det är väl precis så det ska fungera, men hur bra är det och vilka fallgropar finns det att se upp för?

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag skulle säga, i min begränsade erfarenhet, att i just längre stunder då man skulle vilja synka DAW-material med externa maskiners egna loopande funktioner är det inte att lita på. Då är det bättre att låta not-midi från DAW spela på de externa maskinerna (och se till att de INTE är ställda på ext. clock).

    Tar eventuellt litelite längre tid att rigga, men är egentligen inte så himla mycket jobbigare

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Man använder datorn till allt, annars skjuter man sig i foten. Du kan självklart spela ihop med datorn men då gör man det för hand i så fall. Jag vet inte om du har greppat hur kompetent en DAW-programvara är? Du kan t ex använda samma synt 350 ggr samtidigt om du vill Bara att spela in den. Eller att spela in dess sekvenser. Eller vad du vill. I en DAW är synken sample accurate, dvs 150 miljoner gånger tightare än midi...

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    interna seq i syntar är f ö väldigt begränsade och skitklumpiga att jobba med såvida man inte gör ngt riktigt avgränsat, i en dators seq blir allt bättre och du har långt bättre överblick

    (och ja jag har bl a även gjort en platta med enbart ESQ-1 som seq bara för att det var annorlunda och kul...)

    sedan finns det så klart de som väljer att köra utan dator — men då är man inne på experimenterande som kan bli väldigt labbigt och loopigt... finns ju stilar det passar för och många som blir proffs på sina egna tillvägagångssätt...

    men generellt sett: daw är e x t r e m t kraftfullt

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Man kan ju använda en Roland SBX-80 så löser sig alla problem

    https://www.muzines.co.uk/articles/r...-sync-box/1799

    Då spelar man t ex in SMPTE-koden på en mp3-spelare, ipod eller dylikt, sedan kan den köra efter den.

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Men, hur funkar det egentligen?

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    ... som en rimshottrigger som översätts till ettor och nollor och skickar över tempodata till allt som tar emot?

  14. #14
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Som sagt det finns ju tidskod, MTC men det är väl ganska ovanligt att det supportas, gissar att det tar lite mycket bandbredd kanske, MIDI är ju hyfsat begränsat i sin hastighet.

    Jag har pillat ganska mycket med midiklocka och nog kan det funka bra, särskilt till att jamma ihop grejer i studion det är många som jobbat så genom åren och gör än.

    Det är helt riktigt att meddelanden kan tappas och maskinerna halkar efter. I regel har det väldigt sällan varit ett problem för mig men det verkade vara mer regel än undantag med en Korg Minilogue och när vi sökte på det verkade det vara en grej med dom. Min tr6s tror jag aldrig tappade bort sig t.ex. inteheler Elektron-burkarna vad jag minns. Lösningen i det projektet var att skicka en kvick stop-start till korg-sequencern med jämna mellanrum, hade det automatiserat i takt. Inte optimalt men det funkade fint i praktiken.


    En helt annan fråga är ju det där med timing, sitter man i windows och gärna med ett halvkass midi-interface så kan det vara ganska deppigt, så det finns lösningar där man skickar en audio-signal som sen gör bästa tänkbara midiklocka.. https://www.innerclocksystems.com/

  15. #15
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det kan bli konstigheter med daw som masterklocka som kör maskiners interna seq:s. Som konkret exempel från min studio så blir ES-1:ans onboard-delay jävligt glitchigt på ett dåligt sätt om jag kör så. Funkar liksom inte. SÅ kör antligen maskinerna för sig, eller kontrollera dem helt från daw.

  16. #16
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det kan bli konstigheter med daw som masterklocka som kör maskiners interna seq:s. Som konkret exempel från min studio så blir ES-1:ans onboard-delay jävligt glitchigt på ett dåligt sätt om jag kör så. Funkar liksom inte. SÅ kör antligen maskinerna för sig, eller kontrollera dem helt från daw.
    Korg igen alltså..

    Hehe ni är så kategoriska, att synka upp lite maskiner med varandra eller från dator är inget extremt, men såklart finns det lite olika knas som kan hända och designmissar här och där. Mitt tips, testa! Skräm upp tempot onödigt högt och kolla att alla hänger med efter hyfsat lång tid. Testa också att spela in en sekvens, först synkad med datorn och sen maskinens interna klocka och zooma in och kolla att det ser bra ut.. och såklart, lyssna, testa mer, provdansa!


    Snart 20 år gammalt random inlägg på ableton-forumet när nån haft liknande problem med sin kp3:

    Sorry to report Korg has a long history of devices that do not sync
    correctly.

    Also their BPMs are not correct
    for example 120bpm is really 119.91 etc etc

    Both early Electribes had this problem.

    As did the arp in several of the Synths

  17. #17

  18. #18
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Song Position Pointer står ju att det inte sändes när en låt spelas, så hur fungerar kontinuerlig sync är det jag undrar.
    För att svara på trådstartarens fråga istället för att säga åt honom att använda något annat Midiklockan tickar på i 24ppqn, alltså 24 pulser per fjärdedelsnot. Varje puls är ett meddelande på en byte, och sänds alltså 48 gånger per sekund i 120 bpm. Mottagande enheter räknar helt enkelt mottagna meddelanden och räknar fram sin egen sequencer efter det. Sen finns det meddelanden för start, stop och continue också.

    Så om meddelanden försvinner på vägen så ja, kommer synkade enheter att halka efter. Modernare synthar och datorer har oftast nån form av buffer, så jag tror det är ovanligt att de skulle tappa meddelanden. Men speciellt gamla synthar med sega processorer kan nog tappa meddelanden om de har många röster att processa och det kommer många midi-meddelanden på samma gång.

  19. #19
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja midiclock har ingen absolut tid, så om den tappar en puls kommer mottagaren att halka efter, men med "midi timecode" så hoppar det alltid rätt igen, även om den skulle drunkna i data. (Buffer overflow)

  20. #20
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Det ÄR alltså så med mina korgar? Det förklarar så mycket exakt vad jag upplevt.

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Förklarar också historiskt varför väldigt få orkat med PAT på klaviaturer.

  22. #22
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man använder datorn till allt, annars skjuter man sig i foten.
    Finns många skäl till att vilja använda extern hårdvara, och då är man ju tyvärr begränsad till midiklocka i vissa fall. (Som alltid och utan undantag är oexakt. Det går att få bättre men inte 100% bra med audio->midi-clock, som sync-lock t ex...)

    Rent tekniskt är midiklocka ungefär ekvivalent med CV-pulser, men skickade som ett digital meddelande istället för en spänningspuls. Det är helt upp till mottagande enhet att tolka timing och hantera ev temposkiften/jitter/förlorade meddelanden.

  23. #23
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Men, det är onekligen en av de saker som irriterar mig när det kommer till tekniska begränsningar. Det har gått att skicka folk till månen i över 50 år, men det finns fortfarande inget riktigt stabilt och standardiserat sätt att få två maskiner som står bredvid varandra på skrivbordet att vara överens om vad tempot är...

  24. #24
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, det är onekligen en av de saker som irriterar mig när det kommer till tekniska begränsningar. Det har gått att skicka folk till månen i över 50 år, men det finns fortfarande inget riktigt stabilt och standardiserat sätt att få två maskiner som står bredvid varandra på skrivbordet att vara överens om vad tempot är...
    Metric BPM vs Imperial BPM!

  25. #25
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns många skäl till att vilja använda extern hårdvara
    Syftningsfel. Av dig. Du kanske inte läste hela tråden? Jag besvarade frågan att synka flera separata syntars interna sequencers med att dator blir mycket mer effektivt. Varför kommenterar du ens mina inlägg när du alltid har en otrevlig och jävligt högfärdig ton mot mig? Lägg ner.

  26. #26
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    ..vilket inte var vad som efterfrågades, utan hur midiklocka funkar, uttalat med extern hårdvara. Goddag yxskaft liksom. Det fanns inget otrevligt i rydans post, men däremot är din post här ovan riktigt otrevlig.

  27. #27
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, det är onekligen en av de saker som irriterar mig när det kommer till tekniska begränsningar. Det har gått att skicka folk till månen i över 50 år, men det finns fortfarande inget riktigt stabilt och standardiserat sätt att få två maskiner som står bredvid varandra på skrivbordet att vara överens om vad tempot är...
    Haha ja, va fan. Men DIN sync var det väl inget fel på egentligen? Hade de inte räckt om alla ljudkort/midiinterface hade en inbyggd och alla grejer hade separat sync-ingång och låta MIDI hålla sig till nötterna.

    Sen är ju kombinationen windows + usb + midi såklart extra beklaglig, man gör det inte lättare för sig.

  28. #28
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ska man köra på det ideala fallet så skulle det vara en maskin som master, sedan en midisplitter med separata ut till varje maskin som ska lyssna på midiklockan.

    Har kört massor med midi/din-synk mellan maskiner och aldrig haft några problem, men det har mest varit Elektron-burkar på midisidan.

  29. #29
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syftningsfel. Av dig. Du kanske inte läste hela tråden? Jag besvarade frågan att synka flera separata syntars interna sequencers med att dator blir mycket mer effektivt. Varför kommenterar du ens mina inlägg när du alltid har en otrevlig och jävligt högfärdig ton mot mig? Lägg ner.
    Vad snackar du om? Vad är det för syftningsfel? Det är inte mening att ha någon "högfärdig" ton, men det kanske berodde på att "använd DAW" inte är något vidare hjälpsamt eller relevant svar på hur midiklocka fungerar när man sync:ar hårdvarusequencers (med eller utan DAW som master). Jag tycker även det finns många skäl att köra interna sequencers, varesig man har dator eller ej. Det blir tightare inom enheten än att skicka midinoter från datorn till den. I många fall kan de interna sequencer:na göra saker man inte enkelt kan göra via midi från DAW. Du har däremot verkligen jättetrevlig ton tillbaks...

  30. #30
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan ju använda en Roland SBX-80 så löser sig alla problem

    https://www.muzines.co.uk/articles/r...-sync-box/1799

    Då spelar man t ex in SMPTE-koden på en mp3-spelare, ipod eller dylikt, sedan kan den köra efter den.
    Hur löser den alla problem? Frågan grundar sig på rädslan för att utrustning som synkas vida midi riskerar att komma i otakt och så länge de inte tar emot något annat än midi kommer ju inte denna lösa problemet?

  31. #31
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jaxne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur löser den alla problem? Frågan grundar sig på rädslan för att utrustning som synkas vida midi riskerar att komma i otakt och så länge de inte tar emot något annat än midi kommer ju inte denna lösa problemet?
    Det var ett skämtsamt inlägg, läser man artikeln om sbx får man intrycket av att den löser alla synkproblem

  32. #32
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var ett skämtsamt inlägg, läser man artikeln om sbx får man intrycket av att den löser alla synkproblem
    Jag var inte uppmärksam nog då

  33. #33
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Tips förresten, sök på "innerclock" på forumet så kommer många trådar i ämnet upp, det finns ganska mycket bra i dom, och en hel del förvirring också såklart!

    Såhär: https://www.99musik.se/search.php?searchid=13881269

  34. #34
    jaxne
    jaxne är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag ska ge lite mer bakgrund till frågeställningen eftersom det ändå kommer rekommendationer om att använda funktionerna i DAW mer. Jag är i alla fall tacksam för alla idéer! Men tanken är i grunden att kunna låta hårdvaran jag har göra mer av jobbet när jag jammar hemma och ifall jag skulle spela live för att kunna använda äldre MacBook med DAW utan att den skall behöva göra för mycket jobb när den inte behöver. Sedan är var jag också väldigt nyfiken på att lära mig mer om midi i grunden

    I detta fall är tanken att använda bland annat Roland TR-8 som trummaskin och med jag hade hoppats på att enbart styra via midi och inte USB då jag inte tänkt mig behöva den funktionaliteten. Även om DAW styr trummorna så kan ju vissa effekter till exempel vilja ha sync. (effekter i TR-8 i detta exempel).
    Att integrera helt med DAW vill jag undvika då det känns onödigt att belasta den äldre laptopen mer än nödvändigt då jag inte ser något behov av att tex ta in ljuden i datorn och vidare ut igen utan att de kan gå direkt till mixer. I och med att TR-8 enbart jobbar med 96 KHz skulle det ju också bli en konflikt att samtidigt låta DAW ta in någon Roland Boutique på samma gång då de enbart jobbar med 44,1 KHz. För det går väl inte att använda olika samplingsfrekvens så hur som helst? En lösning skulle ju vara att gå genom Roland MX-1 som ska sampla om allt som ansluts via USB. Men jag vill ju optimera nyttjandet av hårdvaran. Min tanke är att använda Logic eller Live (beroende på sammanhang vilket val jag gör) som en midi-sequencer till stor del då jag vill jobba mer mer hårdvara och inte tänkt köra så många audiospår eller har behov av så mycket effekter som det ger stöd för att ta in allt ljud och behandla där i när jag bara jammar. Sedan använder jag ju mer funktionalitet i DAW när jag faktiskt producerar något, men det är lite olika arbetsfaser för mig.
    Senast redigerat av jaxne den 2024-01-08 klockan 18:38. Anledning: Förtydligande i texten

  35. #35
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ja ok, ett par reflektioner!

    Har ingen koll på samplerates osv men överlag är jag också skeptisk till usb via audio direkt från instrumenten. Det blev helt plötsligt standard att alla kunde skicka ljudet över usb och det är ju fint, men sett en uppsjö av förvirrade frågor hur man sätter upp det. Problemet är att varje maskin är sitt eget ljudkort, med allt vad det innebär. Det går såklart att få till men det blir lätt rörigt, där är det jag som blir kategorisk och konservativ, burkarna har analogt ljud ut som är utmärkt, använd det och skaffa ett stabilt ljudkort med nog ingångar, eller eller en mixer för den delen.

    Däremot kan det absolut vara värt att testa usb-midi för att slippa ett separat midi-interface. Även där varierar det hur bra det funkar, men det är ju enkelt att testa. Blir det strul med timing, jordbrum eller nåt, testa om ett klassiskt midiinterface funkar bättre.

    Men sen, oavsett om du skickar midiklocka och använder trummaskinens sequencer, eller skickar midinoter för att styra den så är det ju ingen belastning för datorn att tala om, det är mer en smaksak.

  36. #36
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ingen koll på samplerates osv men överlag är jag också skeptisk till usb via audio direkt från instrumenten.
    Med Mac och CoreAudio, samt att enheten kan synka över USB, då är det en smidig lösning. PC not so much!

  37. #37
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, hur funkar det egentligen?
    i begynnelsen fanns det ettor och nollor....

    (skojar här alltså)

  38. #38
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med Mac och CoreAudio, samt att enheten kan synka över USB, då är det en smidig lösning. PC not so much!
    Just det! Jag glömmer, eller snarare förtränger!

  39. #39
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Bästa för USB-ljud är Overbridge (eller Virus TI el liknande) där ljudet från instrumentet inte kommer in som ett ljudkort, utan direkt in via en plugin som är brygga.

    Beträffande midi så är midi via USB direkt till maskinen oftast att föredra om du skickar mycket CC m m, eftersom det inte har den bandbreddsbegränsning som DIN-midi-standarden har (ev lite driver/OS-beroende exakt hur mycket högre bandbredd du får över USB mot DIN-midi, men generellt). USB-midi implementerar MIDI:s meddelande/datastandard, men inte MIDI:s hårdvarustandard för överföringshastighet m m. Så du får i praktiken MIDI, men med USB-hastighet på dataöverföring.

  40. #40
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    I en normal uppställning så försvinner inte MIDI-klockor eller annan MIDI-data, om det vore vanligt så skulle man ofta få hängda toner på grund av en tappad note off här och där. Men det finns säkert massor av buggar i mjukvarurna i specifika maskiner som gör att det tappar klockor eller inte synkar av andra anledningar. Men det har egentligen inte med MIDI att göra utan klantig mjukvaruprogrammering. Visst hade det varit trevligt om det regelmässigt gick att sätta en absolutposition i MIDI-strömmen, men det blir liksom bara plåster på såren för att täcka över andra problem.

    MIDI-klockan är ju egentligen som DIN-synk eller vilken 'analog' synk som helst: Det kommer pulser med något slags jämnt BPM-relaterat intervall. Om man schabblar bort en sån så tappar man synk, oavsett om det är ett MIDI-meddelande eller en mer eller mindre analog puls i en kabel.

    Fun fact: MIDI-meddelandet för MIDI-klocka är 0xF8 hexadecimalt, vilket binärt blir 11111000 . Bitarna sänds med den minst signifikanta först, dvs sändningsordningen i kabeln är 00011111 . Tillsammans med start (0) och stopp (1) -bitar blir det 0000111111 . Ledningen ligger när den inte används för någon pågående MIDI-byte på 1. Det innebär att en MIDI-klocka omgivet av en stunds uppehåll blir ... 11111111111110000111111111111111 ... Med andra ord fyra 0:or på rad = 1/31250 * 4 = 128 µs . Dvs, om man har en 24 PPQN-klocka säg från en trummaskin av något slag, så kan man med en enkel monostabil vippa konvertera den till en MIDI-klocka, utan inblandning av någon processor. Men får dock inga start/stoppkommandon så det är kanske av begränsad nytta, speciellt nuförtiden när man får CPU-kraft för en spottstyver i form av Arduino så det är inte lika lockande med den sortens finurligheter idag som det var förr. Men lite skojjigt är det att de har råkat välja en kod som motsvarar en enda puls per meddelande.

  41. #41
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men lite skojjigt är det att de har råkat välja en kod som motsvarar en enda puls per meddelande.
    Har svårt att tänka mig att de bara "råkat" välja det.

  42. #42
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    MIDI är ett exempel på en underbar, genomtänkt och långlivad tekniskt uppfinning, älskar det! Digitalt koppla ihop saker från 1983 med saker från imorgon.

    (Däremot gillar jag inte allt jitter som Deluge uppvisar när MTC-slavad från DAW.)

  43. #43
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dvs, om man har en 24 PPQN-klocka säg från en trummaskin av något slag, så kan man med en enkel monostabil vippa konvertera den till en MIDI-klocka, utan inblandning av någon processor.
    Man kan också göra tvärtom: Jag byggde en gång en enkel krets som skapade DIN-synk ur en MIDI-klocka, från TR-505 tror jag det var. Hepp, så synkade jag ihop 505 med 606!

Liknande ämnen

  1. Hur DCO'er fungerar
    Av eXode i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-10-16, 19:31
  2. Hur fungerar ADAT i/o?
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-19, 13:51
  3. Hur 17 fungerar detta?
    Av Niklas Hellgren i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-07-22, 08:52
  4. Hur får man DW-8000s Arpeggio att klockas med MIDI-klockan?
    Av Mr_Polysix i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-10-23, 19:40
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 13:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •