Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Monome Norns Shield

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Monome Norns Shield

    Tänkte ge mig på att bygga Monome Norns Shield helt från scratch vilket innebär 0603-SMD. Har byggt mindre krävande SMD-byggen tidigare och några rätt avancerade där den senare typen sist slutade med rök. Men ska ha lite mer is i magen denna gång, så tror det kommer gå bra.

    Ville bara kolla om någon här har byggt en och om det är några saker som är bra att tänka på?

  2. #2
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Har byggt ett drygt dussin Shields. Det är gott om plats att löda Börja med DACen och kristallen och bygg utåt från dem.

    Hojta till om du behöver case. Jag har några över.

    https://www.instagram.com/reel/Cy3EV...g4OGY2eW05aA==

  3. #3
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Kul! Jag läste lite här där det rekommenderades att löda kristall och DAC sist, men kände också spontant att det nästan är skönare att göra tvärtom. Är lite mer hugget som stucket med SMD kontra through hole kan jag tycka när det kommer till i vilken ordning man löder eftersom allt mer eller mindre har samma höjd.

    Är det vita case du har?

  4. #4
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Tanken med att köra DAC och kristall först är att du har gott om plats att draglöda och städa upp innan du går på motstånd och kondingar. Blir lite trängre med passiva runtomkring, tänker i alla fall jag. Tips till J3 är att sätta dit en hona när du löder den. Enklare att hålla på plats och få rätt vinkel på den.

    Jag har svarta och vita case (inklusive distanser) med lätt rökfärgad akrylfront. Tror dock inte jag har rattar och switch-caps hemma för tillfället. Här är lite bättre bild på delarna: https://www.instagram.com/p/COk4EDEB...RlODBiNWFlZA==

  5. #5
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken med att köra DAC och kristall först är att du har gott om plats att draglöda och städa upp innan du går på motstånd och kondingar. Blir lite trängre med passiva runtomkring, tänker i alla fall jag. Tips till J3 är att sätta dit en hona när du löder den. Enklare att hålla på plats och få rätt vinkel på den.

    Jag har svarta och vita case (inklusive distanser) med lätt rökfärgad akrylfront. Tror dock inte jag har rattar och switch-caps hemma för tillfället. Här är lite bättre bild på delarna: https://www.instagram.com/p/COk4EDEB...RlODBiNWFlZA==
    Tack för tips! Inväntar DigiKey-beställning så får vi se hur det går.

    Nice med casen! Jag har ofta lite svårt för den ”randiga” ytan som blir av 3D-print, men kanske går att behandla på något sätt så att det blir lite mer smooth? Har du gjort designen själv eller finns det modeller att tillgå någonstans?

  6. #6
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tips! Inväntar DigiKey-beställning så får vi se hur det går.

    Nice med casen! Jag har ofta lite svårt för den ”randiga” ytan som blir av 3D-print, men kanske går att behandla på något sätt så att det blir lite mer smooth? Har du gjort designen själv eller finns det modeller att tillgå någonstans?
    Lite randigt blir det ju, men om det stör är ju subjektivt. Det går att våtslipa så att det blir i stort sett slätt, eller så kan man gå åt andra hållet och köra med filler, spraya/lacka.

    Det är min design, men kan absolut dela med mig av den. Laddar upp den på printables.com till helgen.

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite randigt blir det ju, men om det stör är ju subjektivt. Det går att våtslipa så att det blir i stort sett slätt, eller så kan man gå åt andra hållet och köra med filler, spraya/lacka.

    Det är min design, men kan absolut dela med mig av den. Laddar upp den på printables.com till helgen.
    Det får du gärna göra! Ingen stress dock, har ingen 3D-skrivare eller krok till någon med 3D-skrivare ännu.
    Är också lite i valet och kvalet mellan att bara ha två akrylpanel upptill och nertill eller 3D-chassi. Kan gilla det också. Så ska se lite vad jag gör.

  8. #8
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det får du gärna göra! Ingen stress dock, har ingen 3D-skrivare eller krok till någon med 3D-skrivare ännu.
    Är också lite i valet och kvalet mellan att bara ha två akrylpanel upptill och nertill eller 3D-chassi. Kan gilla det också. Så ska se lite vad jag gör.
    Har printat grejer via denna tjänst och blev nöjd: https://rapidprototypingsolutions.se...l-3d-utskrift/

    Finns säkert andra liknande tjänster. (Obs, har inget samröre med företaget).

  9. #9
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tanken med att köra DAC och kristall först är att du har gott om plats att draglöda och städa upp innan du går på motstånd och kondingar. Blir lite trängre med passiva runtomkring, tänker i alla fall jag. Tips till J3 är att sätta dit en hona när du löder den. Enklare att hålla på plats och få rätt vinkel på den.

    Jag har svarta och vita case (inklusive distanser) med lätt rökfärgad akrylfront. Tror dock inte jag har rattar och switch-caps hemma för tillfället. Här är lite bättre bild på delarna: https://www.instagram.com/p/COk4EDEB...RlODBiNWFlZA==
    Har du något tips för hur man löder kristallen på enklast sätt?

  10. #10
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Jag brukar dutta en pad med tenn och löda fast kristallen i den. På med tenn på de andra padsen och sen gott om fluss (jag har ett flytande, men går bra med pasta också) och reflowa alla pads. Kräver en pyttig spets dock, svårt att komma åt annars.

  11. #11
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukar dutta en pad med tenn och löda fast kristallen i den. På med tenn på de andra padsen och sen gott om fluss (jag har ett flytande, men går bra med pasta också) och reflowa alla pads. Kräver en pyttig spets dock, svårt att komma åt annars.
    Okej. Behöver helt klart en mindre spets då. Har lyckats få det mesta inkl. DAC på plats, om än lite butchered och snett här och där. Men blir till att rengöra noggrant och granska med mikroskop, känns ändå som att det inte är några solklara missar än så länge.

  12. #12
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    https://youtu.be/14fJTgFg03M

    Det här verkar ju rätt doable om det är en bra metod. Lite tenn på en pad, sen värma upp och trycka ner kristallen lite ovanifrån och sen löda fast resten med lite fluss innan kanske.

  13. #13
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag tycker faktiskt det är lättare med en bred spets o sen mycket fluss. Kände att en smal spets kräver mer precision för att det ska bli tillräckligt varmt än en bredare. Jag hade inga problem att komma åt när jag gjorde min Shield.

  14. #14
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Funkar med bred också, bara den inte är för rundad (tjock). Kan få svårt att nå fram till padden.

  15. #15
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hur funkar det med pinnarna som ska användes till displayen? Jag har en rad som är hona enbart och en rad som är hane åt båda håll. Misstänker att honan ska lödas fast i kretskortet och hanen ska lödas fast i skärmen, och sen tryckas ner i honan? Har sett att en del använder distanser till skärmens övre del och andra inte också.

  16. #16
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Och behövs J3? Eller är den optional?

  17. #17
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Lyckades lista ut hur headern till displayen är tänkt att vara. Så nu är allt på plats.

    Provade att starta upp den, men fick statisk myrornas krig på displayen första gången. Inget hände när jag tryckte på knappar eller så. Så jag stängde av och satte i sladden igen, men då är displayen svart. Inget som direkt luktar bränt eller ser ut att ha brunnit eller liknande när jag kollar kretskortet.

    Jag använder en vanlig iPhone-USB-laddare till micro USB. Skulle kunna vara att den ger för lite ström, men inte säker på att det skulle resultera i att displayen visar myrornas krig eller inte visar något alls.

  18. #18
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hittade en ordentlig strömadapter för Pin och testade med den. Skärmen är inte svart längre, men visar myrornas krig. Antar att det är svårt på rak arm att veta vad som kan vara fel?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_4089.jpeg 
Visningar:	22 
Storlek:	3,35 MB 
Id:	116782

  19. #19
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Vet inte vad som är fel men jösses, vilket snyggt brus

  20. #20
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Oj! Har haft alla möjliga varianter av "fel" men aldrig myrornas krig. Klassisk felsökning (uteslutningmetoden)... Kolla kontinuitet och kortisar. Vilken RPi har du? Är det rätt image på SD-kortet? Det finns iaf tre varianter, varav två är för Shield. En för vardera varianten av DAC.

  21. #21
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Lite progress här.

    Jag testade först att löda om så många punkter som möjligt med flussmedel och en gnutta mer tenn. Testade att starta upp igen men fick samma resultat. Sen testade jag att istället flasha minneskortet med version 200106 istället för senaste 231114. Och då får jag åtminstone en korrekt bild!

    Jag kommer sen till menyn med felmeddelandet "error with supercollider". Inledningsvis kunde jag vrida en ratt och navigera i menyn, men efter att jag lämnade den på i några minuter och sen kom tillbaka så funkade helt plötsligt inte rattarna. Knapparna fungerar, men ingenting händer när jag vrider på rattarna. Errormeddelandet verkar förhindra mig att ladda saker. Jag känner igen det från diverse trådar, så det verkar vara ett relativt vanligt problem. Får gräva lite djupare i det.

    Hade också tidigare sprak i in- och utgångarna men det är helt borta nu, så det är ju alltid bra.

  22. #22
    kräl
    kräl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Sorry för ot! Men vet ni om det finns någon som bygger och säljer sköldar i Sverige?

  23. #23
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kräl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sorry för ot! Men vet ni om det finns någon som bygger och säljer sköldar i Sverige?
    Jupp, jag

  24. #24
    kräl
    kräl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    😮 Vilken lyckoträff! Men tar du beställningar, och vad behöver jag betala? Kan skicka frågan över PM om det känns bättre!

  25. #25
    BadPixel
    BadPixel är inte uppkopplad
    BadPixels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kräl Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    �� Vilken lyckoträff! Men tar du beställningar, och vad behöver jag betala? Kan skicka frågan över PM om det känns bättre!
    Yes, jag har byggt ett drygt dussin sköldar åt andra. Är dock just nu renons på en del av komponenterna så behöver lite ledtid för att få hem nya. Vi kan ta detaljer via PM

  26. #26
    kräl
    kräl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, jag har byggt ett drygt dussin sköldar åt andra. Är dock just nu renons på en del av komponenterna så behöver lite ledtid för att få hem nya. Vi kan ta detaljer via PM
    Kanon, skickar ett PM 🙂

  27. #27
    kräl
    kräl är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av BadPixel Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, jag har byggt ett drygt dussin sköldar åt andra. Är dock just nu renons på en del av komponenterna så behöver lite ledtid för att få hem nya. Vi kan ta detaljer via PM
    Du ska ha fått ett PM. Annars får du hojta!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •