Resultat 1 till 22 av 22

Ämne: Köpte just en begagnad Macbook Pro 2019

  1. #1
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage

    Köpte just en begagnad Macbook Pro 2019

    Ej fått den ännu.
    Nu hör jag att de har ändrat tangenbordet från det på min 2015 (som jag älskar) till något stelt tangenbord som inte rör sig och ej verkar vara trevligt att skriva på enligt internet. Känner mig dum, trodde att den nya bara var bättre och lyxigare, icke.

    Suck.


    Någon här som har en 2018/19?
    Hur illa är det?

  2. #2
    PeterH
    PeterH är uppkopplad nu
    PeterHs avatar
    Veteran
    Är det butterfly? Har ett sånt från typ 2020, det är sådär ens när det funkar. Men det gör det inte i längden, har ett antal tangenter som kärvar.

    Dom har övergett den designen som tur är.

    Beklagar…

  3. #3
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En uppdaterad butterflymekanism sägs det.
    Suck, fan vad jag hatar Apple ibland, lade just 10 papp på en 2019 refurbished då min 2015s ljud gick sönder efter en OS update (jepp)
    Men kan ju ha den gamla att skriva på och den nya till allt annat.

  4. #4
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    hoppas jag kan ändra till en nyare innan den skickas

  5. #5
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Går utmärkt att koppla ett riktigt tangentbord till den, med cherryknappar och allt

    Min MBP ligger nästan alltid ihopvikt och kör extern skärm, mus o tgb

  6. #6
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Jag har en 2019 med i9 och inte är den så skön att skriva på som 2015 eller som Magic keyboard.

  7. #7
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Hur står sig Apple Silicon mackarna här? Har de blivit bättre kanske?

  8. #8
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig Apple Silicon mackarna här? Har de blivit bättre kanske?
    Jag har en m1 mpb 16" och det är kanon. Min förra dator var en mbp 2015.

  9. #9
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig Apple Silicon mackarna här? Har de blivit bättre kanske?
    M1 Air. Kanonbra tangentbord. Det är verkligen inte långt slag, men det är väldigt bra känsla i det.

  10. #10
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ej fått den ännu.
    Nu hör jag att de har ändrat tangenbordet från det på min 2015 (som jag älskar) till något stelt tangenbord som inte rör sig och ej verkar vara trevligt att skriva på enligt internet. Känner mig dum, trodde att den nya bara var bättre och lyxigare, icke.

    Suck.


    Någon här som har en 2018/19?
    Hur illa är det?
    Köpt av ett företag? I så fall borde du väl ha ångerrätt? Vad skulle du få ge för en M1 Air t ex?

  11. #11
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    returnera returnera returnera - alla butterfly intel MBP 2016-2019 (och Macbook 12") ska undvikas!

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur står sig Apple Silicon mackarna här? Har de blivit bättre kanske?
    Det går så rasande snabbt att M3 redan är här och finns i svart igen som förr. Maxat minne så landar vi på 53.995, vill Ni ha påse till?

  13. #13
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går så rasande snabbt att M3 redan är här och finns i svart igen som förr. Maxat minne så landar vi på 53.995, vill Ni ha påse till?
    På vilket sätt påverkar priset eller minnesmängden kvaliteten och känslan på tangentbordet?

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ett fungerande tangentbord på de berörda årsmodellerna är inget problem, lätt att skriva på och inga konstigheter. Problemet är just problemet med dem, att det inte är en bra mekanisk konstruktion som håller i längden.

    I dagsläget hade jag även hållit mig borta från Intel-plattformen när det gäller mac om det inte är något som man verkligen måste köra som kräver Intel. M-serien av processorer sparkar stjärt på det bra sättet!

    (en kompis som arbetar som utvecklare säger att hennes 2019 macbook pro leker dammsugare hela dagarna numera, antar att hon behöver blåsa ur dammet, men även att den inte räcker till riktigt längre)

  15. #15
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Har en M3 MBP 14" och den är helt ok att skriva på.
    Lite för kort anslag i tangenterna för att räknas som toppen, men mycket bättre än vad äppelskruttarna spottat ur sig på slutet av Intelplattformen.

    Prestandan dock går inte ens att jämföra...
    Den är så snabb så snabb!

  16. #16
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Redan skickat säger de, DHL säger något annat dock.
    Suck, trodde jag beställt från ett svensk företag men det var ett franskt bolag bakom så det tar en vecka att skicka från Frankrike och lite oklart hur man skall returnera.
    Men det låter ju på er att chansen att man blir nöjd tom med det nyare butterfly tangentbordet på 2019 inte är så hög.
    Vill ju inte heller att den skall börja bråka.
    Är inte intresserad av att ha externt tangentbord. Detta var tänkt att vara min nya dator att ha med mig och skriva mycket på.
    Älskar tangentbordet på min 2015 och det på tjejens M1 verkar vara bra också.

  17. #17
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Man sitter och kollar prestanda, minnesstorlek, cashar och bussöverföring och allt jäkla mög, så är det tangentbordet det faller på... fan va surt...
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-01-03 klockan 23:23.

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Redan skickat säger de, DHL säger något annat dock.
    Suck, trodde jag beställt från ett svensk företag men det var ett franskt bolag bakom så det tar en vecka att skicka från Frankrike och lite oklart hur man skall returnera.
    Men det låter ju på er att chansen att man blir nöjd tom med det nyare butterfly tangentbordet på 2019 inte är så hög.
    Vill ju inte heller att den skall börja bråka.
    Är inte intresserad av att ha externt tangentbord. Detta var tänkt att vara min nya dator att ha med mig och skriva mycket på.
    Älskar tangentbordet på min 2015 och det på tjejens M1 verkar vara bra också.
    de har väl skapat en fraktsedel bara. Och det låter ju trist att de låtsas vara svenska men inte är det.

    Tar du inte emot paketet så blir det ju en retur... men så vill de knappast att du ska göra.

  19. #19

    Redaktör
    Apple bytte från butterflykonstruktionen till en annan lösning 2019, men det kan ha varierat med specifika modeller. Jag har en MBP 16" 2019, och den har inte butterfly och är helt okej att skriva på – inte lika bra som modellerna i början av 2010-talet, men ofantligt mycket bättre än butterfly-modellerna däremellan.

    Däremot skulle jag som de andra säger inte välja en Intel-maskin idag, annat än i specialfall (typ mjukvara som inte funkar på Apple-processorer, kunna köra äldre operativsystem, dualboota Windows och sånt). De nya M-datorerna är såpass mycket bättre och betydligt framtidssäkrare.

  20. #20
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    +1 på allt som False Messiah skrev ovan. Min mbp 16” 2019 har det förbättrade tangentbordet och det är helt ok, men jag avråder bestämt från att köpa en intel-Mac idag om man inte har något väldigt starkt specifikt argument för det. För vanligt användande tar jag mycket hellre en första generationens M1 (eller senare, förstås) än en högspecad intel - en Mx kommer med största sannolikhet att leva långt längre vad gäller uppgraderingar av OS och programvara, dessutom får du bättre komfort i form av bättre batteritid och temperatur etc.

  21. #21
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det verkar ju finnas ännu fler problem med M1 macarna SSD som kan skrivas sönder etc.
    Tror nästan att det är bättre att satsa på något billigt då alla macar nästan sedan 2015 verkar ha någon form av problem
    Kan ju vara "too much youtube" men man är ju vaksam med tanke på tangentbordet och att audio gick sönder på min 2015 efter OS updatering.....

    https://discussions.apple.com/thread...58?sortBy=best


    Eller så behåller jag min gamla, är ändå inte min primära dator.
    Senast redigerat av theVOID den 2024-01-04 klockan 19:49.

  22. #22
    avart
    avart är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apple bytte från butterflykonstruktionen till en annan lösning 2019, men det kan ha varierat med specifika modeller. Jag har en MBP 16" 2019, och den har inte butterfly och är helt okej att skriva på – inte lika bra som modellerna i början av 2010-talet, men ofantligt mycket bättre än butterfly-modellerna däremellan.
    Ja, intel-MBP 16" fick till slut "scissor"-tgb!

    I övrigt hade alla intel-MBP från 2016 och framåt butterfly-tgb i olika revisioner med modifikationer för att förbättra tillförlitligheten. Att till slut alla modellerna omfattades av fleråriga reparationsprogram visar tydligt vilken fantastisk usel tgb-lösning dessa datorer har.

    "Both the "Mid-2018" and "2019" MacBook Pro models are considered to have a "third generation" butterfly keyboard, but Apple quietly changed the materials in the "revision" of the third generation keyboard in the "2019" MacBook Pro in yet another effort to improve reliability. This keyboard change is an important, but officially unlisted, difference between these notebook lines."

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	macbook-pro-2019-keyboard-change.jpg 
Visningar:	2 
Storlek:	39,1 KB 
Id:	116259
    Photo Credit: iFixit. (Key switches: Mid-2018 - Left; 2019 - Right)

    källa: everymac

    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så behåller jag min gamla, är ändå inte min primära dator.
    mm, inte helt fel då kanske.
    (Själv har jag bara daglig erfarenhet av MBA M1 och MBP M2 16" och dessa har hitills funkat perfekt på tgb-fronten. Om SSD:erna verkligen är ett problem lär visa sig framöver och rent generellt är fastlödda & dunderkrypterade SSD:er potentiellt en styggelse som säkert skyddar kunders data lika mkt som det skyddar inlåsningseffekter för Apples ekosystem och dess vinster. Kompromissen mellan hastighet, säkerhet och flexibilitet är klurig. Oavsett kommer Apple hitills undan med det helt för prestandan och funktionaliteten de erbjuder är fortsatt svårslagbar, IMHO)

Liknande ämnen

  1. Begagnad Mac Pro?
    Av JonathanA i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2019-12-17, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •