Resultat 1 till 31 av 31

Ämne: Edition Festival, 22-25 februari 2024, Eric Ericsonhallen

  1. #1
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran

    Edition Festival, 22-25 februari 2024, Eric Ericsonhallen

    http://www.edition-festival.com/

    Eric Ericssonhallen är gamla Skeppsholmskyrkan.

    Nu står det inte vilken typ av musik som framförs men jag skulle nog kalla det elektro-akustisk, experimentellt och drone om man smyglyssnar på artisternas Bandcamp.

    För att fullfölja mitt nyårslöfte från förrförra året, biljett inhandlad!
    Senast redigerat av Steelberry den 2024-01-02 klockan 15:54.

  2. #2
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Ojoj där var det många godbitar.
    Jaha, då blir det hårda förhandlingar med hustrun om vem som hanterar barn p g a Gothenborg Horse Show samtidigt...

  3. #3
    brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Väldigt trevlig venue.

  4. #4
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Kevin Drumm på lördan!

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Perkele - måste jobba hela nästa vecka inklusive helgen....

    Jag har en biljett till nån som vill ha!

  6. #6
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Missar söndagen men ska gå fredag och lördag. Ser fram emot det! Trist att missa Stephen O Malley, men man kan inte få allt...

  7. #7
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag köpte biljett till söndagen - trodde jag.

    Det visade sig vara till lördagen, men jag skaffade en till söndag också så ny lär jag gå två kvällar.

  8. #8
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Är det någon som tänkt gå redan i morgon på föreläsning/paneldiskussion, demonstration av Acousmonium och sedan specialvisning av EMS-utställningen på Scenkonstmuseet? Jag är sjukt sugen men å andra sidan är det en hel arbetsdag 13-19 typ... Har annars biljett till alla dagarna så vi ses i vimlet.

  9. #9
    bettylavett
    bettylavett är inte uppkopplad
    bettylavetts avatar
    Senior
    Jag ska dit på lördag och söndag! Har tredagarsbiljett men fick en egen spelning på fredag så jag missar tyvärr Okkyung Lee..

  10. #10
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Funderar på fredagen. Okkyung Lee vill jag se igen.

  11. #11
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Hade tänkt gå på paneldiskussionen i morgon, men tror inte jag hinner.

  12. #12
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Är på väg in till stan nu. Känns ändå som lite för unikt tillfälle för att missa, en heldag liksom att bara öppna ögonen och öronen och uppleva/lära sig något nytt. Momsdeklaration schmomsdeklaration.

  13. #13
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Sitter på tåget till Stockholm nu.

  14. #14
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Jag drar dit om typ 25 minuter. Är klädd i svart om någon vill hälsa!

  15. #15
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av zthee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag drar dit om typ 25 minuter. Är klädd i svart om någon vill hälsa!
    Ajajaj. Nu är det risk att vi blir förväxlade.

  16. #16
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har också svarta kläder men det står SPITE på min tröja.

  17. #17
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    snart där. ska bli kul!

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har skitkul på jobbet

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag fick massiv jävla damp av att behöva sitta still och lyssna. Fel konsertform för mig :-(

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Dessutom ingen öl [arg gubbe emoji]

  21. #21
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Och jag hittade inga svartklädda men satt i alla fall i sällskap med annan 99:a.

  22. #22
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Innan paus var det ju snorbra. DMK levererade och fransosen trasade fint.
    Sen 30 min trevligt häng, men det hade ju varit fint med utskänkningstillstånd.
    Blev det lite art-techno på det, sen mellansticket med Parmegiani(?) som var fint som snus, och Okkyung Lee avslutade starkt.

    Jag kände bitvis att jag satt lite för långt bak, satt två/tre rader bakom mixerbordet och tyckte ljudbilden lutade väldigt mycket bakåt. Sen glömde jag också att klämma på högtalarna! Vilken miss. Men blev inbjuden till GRM, så får i framtiden kolla på dem där i stället.

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Bollarna heter i alla fall Elipson Planete. Och de stora fyrkantiga i mitten (som egentligen var fyra staplade två och två) var Klispch RF7. Glömde kolla på de stora vita bollarna.

    Man får hoppas GRM har bra försäkring om e de råkade krocka lastbilen

  24. #24
    zthee
    zthee är inte uppkopplad
    zthees avatar
    Vintage
    Bollarna! De är liksom fula, men ändå coola. Klipscharna hade jag koll på, men jag hade velat se dem i närbild. Men det är sånt man glömmer bort när man dricker vatten i en paus.

  25. #25
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo de var fina.

    Men alltså, det här med att höra ett ljud i en högtalare och sen i en annan … får ni ut något av det? Undrar ärligt.

  26. #26
    TigerMM
    TigerMM är uppkopplad nu
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men alltså, det här med att höra ett ljud i en högtalare och sen i en annan … får ni ut något av det? Undrar ärligt.
    Tycker det är en extremt berättigad fråga och är väl lite där man kan skilja agnarna från vetet. Tänker att det kan vara ett konstnärligt val att man ska höra olika ljud från olika högtalare, men det som blir mest effektfullt i min smak är när man inte upplever några specifika riktningar utan att man mer får en känsla av att ljudet får en form (snarare än riktning). Det tycker jag t.ex. Daniel M Karlsson lyckades med.

    Jag har inte varit på så jättemycket konserter av det slaget men av de jag varit på tycker jag kanske 1/3 gör något spännande av det medan 2/3 är mer gimmick eller att man lika gärna hade kunnat lyssna i stereo eller varför inte mono. Jag gillar mono och kan få spunk på vanliga pingpongdelays.

  27. #27
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker det är en extremt berättigad fråga och är väl lite där man kan skilja agnarna från vetet. Tänker att det kan vara ett konstnärligt val att man ska höra olika ljud från olika högtalare, men det som blir mest effektfullt i min smak är när man inte upplever några specifika riktningar utan att man mer får en känsla av att ljudet får en form (snarare än riktning). Det tycker jag t.ex. Daniel M Karlsson lyckades med.

    Jag har inte varit på så jättemycket konserter av det slaget men av de jag varit på tycker jag kanske 1/3 gör något spännande av det medan 2/3 är mer gimmick eller att man lika gärna hade kunnat lyssna i stereo eller varför inte mono. Jag gillar mono och kan få spunk på vanliga pingpongdelays.
    Jag håller med dig om allt. Daniel Karlsson var bäst i övrigt också tycker jag, men främst (för den här diskussionen) så var han den enda som lyckades göra något bra med snurroundet. Jag tänkte flera gånger när andra ”spelade” att jag lika gärna skulle kunna lyssna på det i hörlurar hemma, eller en bra stereo.

    Jag har varit på ganska mycket såna konserter, fast nu var det ett långt tag sedan sist. Ovant. Och ja, det är mycket gimmick, som du säger.

    Jag tänker mig att akusmonium uppstod för att folk (med rätta) tyckte det lät platt att lyssna på ett stereopar, eller mono, i jämförelse med akustiska instrument - som ju låter åt olika håll på olika komplexa vis.

    Att då ha massa högtalare med olika ljud och riktade åt olika håll kan ju bli betydligt rikare, och vissa jobbar väl mer så med fasta positioner i olika asymmetriska vinklar osv för att fylla upp rummet (Elian Radigue exempelvis). Sen tyckte väl någon att det var vall att flytta runt ljuden men det tycker inte jag. Det är mest distraherande.

    Även i stereo tycker jag nog idealet är balans och spridning och rumskänsla, om man börjar swisha runt ljuden blir det mest en känsla av ” lyssna på det här ljudet nu!!! Kolla swishet rör sig i takt med hur det swishar!!! Det är som att det flyger runt ett swish i rummet WOOOOW” än något annat.

    Å andra sidan så älskar jag när ljud faktiskt rör sig i rummet, alltså högtalare som hänger i snöre och kan röra sig. Men det är ju inte fejk och blir skitbra med alla studsar och sånt.

    Jag minns att Mark Fell berättade någon gång att han hade varit på Dolby Labs i Kalifornien och de visade sitt megasystem, typ sån Wave Field Synthesis var det kanske. Dolbyarna skröt om att de kunde flytta runt ljud i rummet helt trovärdigt och Mark bara ”nä”. Och så pratade de och diskuterade och så frågade han ”kan ni simulera att jag går över scenen och bär på en högtalare? Och så får någon lyssna och gissa vilket som är fejk?” Och då sa de lite skamset att ”jaha, nej, det kan vi inte”.

    Jag är med Fell. Team högtalarbärare.

    Mono finns inte förresten!

  28. #28
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Någon annan som dyker upp ikväll? Jag träffade Tigern igår men såg inte zthee eller oljud. Er andra som skrivit i tråden tror jag inte att jag skulle känna igen...

  29. #29
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag var bara där på fredagen. Man blir ju ruinerad av tre aftnar i storstan

  30. #30
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Jag var där på fredagen och lördagen. Lördag var klart bättre enligt mig. Eventuellt pga vi hade bättre platser men det kändes som om det var bättre tryck i ljudet.
    Sen var det en lustig krock mellan konstmusik och hifi-mässa.

  31. #31
    gelnef
    gelnef är inte uppkopplad
    gelnefs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sen var det en lustig krock mellan konstmusik och hifi-mässa.
    Word!

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-31, 16:50
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-20, 18:31
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 09:40
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 17:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •