Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Sequences utan Sequencer

  1. #1
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran

    Sequences utan Sequencer

    I tidig synthålder, innan det fanns bra sequencers tillgängliga, och syntharna ändå inte ens hade CV/Gate input, var många artister tvungna att vara kreativa med sina befintliga synthar för att få den mekaniska rytmen i ljuden som så väl kännetecknar synthmusiken.

    Ett känt exempel är ju OMD med låten Messages från 1980, där den inledande rytm-melodin spelas med KORG M500 Micro-Preset som med sin interna repeat får hålla rytmen medan Humhpreys byter toner manuellt på tangenterna.

    En annan låt, som jag inte tidigare tänkt på hur sequencen är gjord, är Vangelis låt Pulstar från 1976. Där använder han den inbyggda repeaten i Mini Korg 700 för att spela och styra rytmen i hela låten.

    Finns säkert fler låtar från förrtiden där man gjort på samma sätt.

  2. #2
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Jag trodde först att du skulle ta upp tape-loops och splicing, så gjorde man först..

  3. #3
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag trodde först att du skulle ta upp tape-loops och splicing, så gjorde man först..
    Ja, som han visade på Ralph paneldebatten på Scenkonstmuseet. Galet tidsödande arbete.

    Nä, det var före till och med min synthtid.

  4. #4
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Liten fusklösning jag körde var rimshot trigg out från en hyrd TR-909 över helgen, till SH-101 trigg in.
    Spelade ackord på DX-7 och flyttade min armstump till lämpliga bastoner med rytmen från rimshot-spåret
    Hade då nyligen sålt av JX-3P, Poly800, Stix ST-305 samt Boss BX-100, för att satsa på MIDI med syntar/sequencer + digitalreverb ;-)

    Setup blev istället JX-8P, DX-7, QX-7, TR-707 samt Alesis Midiverb-I ett tag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2023-12-28 klockan 12:03.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    För Ultravox låt The Thin Wall används nån sort specialbyggd gate-only sequencer för Chris Minimoog. Med den kunde man få in pauser också. Tror det var 16 pulser. Intressant är att även om det mest är en not som spelas lägger Chris in en del små variationer i både pulserna och not värdet, väldigt effektfullt. Att bara köra runt på samma sekvens hade blivit väldigt mycket tråkigare.

    SCI Pro One har ju sitt repeat mode som komplement till sin 40 noters sequencer.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-12-28 klockan 13:05.

  6. #6
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    En annan klassisker är ju att använda (flera) fyrkants LFOer för att modulera pitch för att skapa psuedo-sekvenser. Precis som jag gjorde på min Minimoog i den här tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2676149

  7. #7
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan klassisker är ju att använda (flera) fyrkants LFOer för att modulera pitch för att skapa psuedo-sekvenser. Precis som jag gjorde på min Minimoog i den här tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2676149
    Körde ofta med detta knep när jag hade en Syntrx, första versionen som ju inte hade någon sequencer.

  8. #8
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Pete Townsend får ses som pionjär med Baba O`Riley. Just det är nån orgel med "repeat"-funktion bara.

  9. #9
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Liten fusklösning jag körde var rimshot trigg out från en hyrd TR-909 över helgen, till SH-101 trigg in.
    Spelade ackord på DX-7 och flyttade min armstump till lämpliga bastoner med rytmen från rimshot-spåret
    Hade då nyligen sålt av JX-3P, Poly800, Stix ST-305 samt Boss BX-100, för att satsa på MIDI med syntar/sequencer + digitalreverb ;-)

    Setup blev istället JX-8P, DX-7, QX-7, TR-707 samt Alesis Midiverb-I ett tag.
    Ja, ta trigg från trummaskin är ju en bra lösning. Men då kräver det ju förstås att synthen har trigg in vilket dom tidigaste inte hade.

  10. #10
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För Ultravox låt The Thin Wall används nån sort specialbyggd gate-only sequencer för Chris Minimoog. Med den kunde man få in pauser också. Tror det var 16 pulser. Intressant är att även om det mest är en not som spelas lägger Chris in en del små variationer i både pulserna och not värdet, väldigt effektfullt. Att bara köra runt på samma sekvens hade blivit väldigt mycket tråkigare.

    SCI Pro One har ju sitt repeat mode som komplement till sin 40 noters sequencer.
    Ja, man fick ju göra tekniska speciallösningar på den tiden.
    Lyssnade på den låten nu, snyggt jobbat av Chris.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan klassisker är ju att använda (flera) fyrkants LFOer för att modulera pitch för att skapa psuedo-sekvenser. Precis som jag gjorde på min Minimoog i den här tråden:
    https://www.99musik.se/showthread.ph...=1#post2676149
    Just det!

  11. #11
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pete Townsend får ses som pionjär med Baba O`Riley. Just det är nån orgel med "repeat"-funktion bara.
    Ja, tidigt 1968. Googlade och fann: It was a 1968 Lowrey electronic home organ with Marimba repeat turned on

  12. #12
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I tidig synthålder, innan det fanns bra sequencers tillgängliga, och syntharna ändå inte ens hade CV/Gate input, var många artister tvungna att vara kreativa med sina befintliga synthar för att få den mekaniska rytmen i ljuden som så väl kännetecknar synthmusiken.
    Eller så gör man som ”Our Daughter’s Wedding” och spelar för hand…

    “At that time many bands were using click tracks, DIN plugs and a LinnDrum, but we studied as musicians and wanted to craft more organic electronics. That’s why I had the words ‘No sequencers used on this record’ on the album sleeve, taking inspiration from Queen. Being able to play all those quite complicated parts and keep time was no mean feat. We wanted to point that out.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    På många 4-osc-digitalsyntar kan man sätta en delaytid tills respektive oscillator kickar in. Här hörs en muller-drone i introt följt av en en liten gökur-liknande sekvens. Det är bara en not som triggar fyra ljud efter varann.


    https://youtu.be/Sz5vL0tRPoE

  14. #14
    signal
    signal är inte uppkopplad
    signals avatar
    Senior
    Jag hade rullbandspelare och körde sound on sound. Jag brukade stämma ner synten en oktav och spela in låten i halva hastigheten på rullbandspelaren.

  15. #15
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukade stämma ner synten en oktav och spela in låten i halva hastigheten på rullbandspelaren.
    Haha, samma här - min första "sequencer" var farsans Sony TC366 som hade 3 tape-speeds.

    Att spela in på 9,5cm och sedan spela upp på 19cm gav bra sequencereffekt - men ännu oftare spelade jag in trummaskinen snabbt på 19cm och spelade upp den på 9,5cm. Instant industrisound.

  16. #16
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Notnummer : midi ut från trummaskiner (som iofs är lite sequencers) till midi in på enkel synt är också mkt kul

  17. #17
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tidigt 1968. Googlade och fann: It was a 1968 Lowrey electronic home organ with Marimba repeat turned on
    Jag är ganska säker på att jag hört Pete säga att det är en transistor orgel genom VCS3?

  18. #18
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tänkte direkt på Morton Subotnicks Ghost Electronics. https://www.mortonsubotnick.com/program.html#technical

  19. #19
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, tidigt 1968. Googlade och fann: It was a 1968 Lowrey electronic home organ with Marimba repeat turned on
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ganska säker på att jag hört Pete säga att det är en transistor orgel genom VCS3?
    Det är inte Won't Get Fooled Again ni tänker på? Den låter precis som en pulsad orgel i allafall. Sista stycket under Recording and Production tar upp detta.

  20. #20
    Dx200
    Dx200 är inte uppkopplad
    Dx200s avatar
    Senior
    Jo, Won’t Get Fooled Again är orgel genom sample/hold på en VCS

    https://youtu.be/hyzQ_bAbrIQ

    Men Baba O’Reilly kan nog vara samma orgel med repeat

    https://youtu.be/BgPtksNqbCk

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Mycket att upptäcka som är otroligt trots över 50 år gammalt. Tack för ögonöppning!

  22. #22
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av signal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag brukade stämma ner synten en oktav och spela in låten i halva hastigheten på rullbandspelaren.
    Det knepet var jag tvungen att ta till när jag spelade in ett av ungdomsverken i Apokryfer. Det hade varit omöjligt att sätta låten i ett vettigt tempo, med rätt intrikata rytmer som skulle på plats. Svårt med ljuddesign däremot, man kan väl delvis uppskatta hur det blir genom att sätta filter-cutoff en oktav lägre.


    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänkte direkt på Morton Subotnicks Ghost Electronics.
    Dem har man ju inte hört mycket! (pun intended)

    På modulärsynt går det ju att knåpa ihop sekvenser med klocka, switch, cv-mixer och konstanta spänningar. Lite bökigt men möjligt.

  23. #23
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Notnummer : midi ut från trummaskiner (som iofs är lite sequencers) till midi in på enkel synt är också mkt kul
    Jepp. Så gjorde jag med trummaskiner back in the days. Minns att med yamaha RX kunde man få fram helt nya ljud iom att de hade sån hög upplösning. Så många 48/96delar på rad blev till jkligt koola nya ljud

  24. #24
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Jag spelade mina Berlin School-sekvenser för hand i början när jag bara hade en SH-1000. Temposynkat delay hjälpte till att hålla takten.
    Nästa steg blev att använda VL-Tone:s digitala sequencer.

  25. #25
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Sågtands-LFO till VCA eller VCF, genom en manuellt temposynkad delay körde jag ibland när jag "gick out-of-the-box".

Liknande ämnen

  1. Suzanne Ciani - Improvisation on Four Sequences Augusti 2018
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-08-01, 19:41
  2. spara sequences Bass station II
    Av danielski i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-03-03, 17:37
  3. Sekvensiering utan sequencer
    Av stryph i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-24, 12:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •