Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 61 till 120 av 185

Ämne: AI kan nu göra musik!

  1. #61
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Är det sant?! Hahaha!

  2. #62
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Måste bara vara en tidsfråga innan Suno funktioner inkorporeras i Spotify. Baserat på dina preferenser skapas ny musik ”on the fly”.

    Nästa års bidrag till schlager festivalen? Eller mello som ungdomarna kallar denna företeelse….

    https://app.suno.ai/song/7db1cc89-33...0-8a6d34e072dd


    Nästan för enkelt att skapa nya idéer.

  3. #63
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det sant?! Hahaha!
    Japp ai komponerat, ai omslag och ai mastring, texterna är dock egna (gamla). Om nån vill höra resultatet kan jag pm'a sen

  4. #64
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det vansinniga är att AIn är fullständigt dum i huvudet som riktig kreatör betraktad och med det sagt är den varken Schubert Bach eller Bonobo Beatles eller Massive Attack. Den kan helt enkelt inte ligga i framkant för innovation utan behöver människornas input. Det vi egentligen fantiserar om — om vi gör det — är något som visar oss hur musik låter nästa gång någonting totalt nytt uppstår. Då bygger det inte på förra gången så mycket som på innovation och det kan inte AI.

  5. #65
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste bara vara en tidsfråga innan Suno funktioner inkorporeras i Spotify. Baserat på dina preferenser skapas ny musik ”on the fly”.
    Finns ju för te.x Death Metal, denna har streamat sedan 2019 och gjort nytt hela tiden:

    https://www.youtube.com/watch?v=MwtV...annel=DADABOTS

  6. #66
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste bara vara en tidsfråga innan Suno funktioner inkorporeras i Spotify. Baserat på dina preferenser skapas ny musik ”on the fly”.

    Nästa års bidrag till schlager festivalen? Eller mello som ungdomarna kallar denna företeelse….

    https://app.suno.ai/song/7db1cc89-33...0-8a6d34e072dd

    Nästan för enkelt att skapa nya idéer.
    Ja det är kusligt bra asså fyfan. Vad gör vi nu då?

  7. #67
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Nej, och det blir lixom lite meningslöst hur bra det än är. Jag minns när jag pratade med en kompis om ett projekt där dom hade valt att anlita en snabb och duktig kompositör som i mitt tycke är svintråkig. Alltså dom pekar på några gamla filmer med rätt stil och han gör nåt liknande, välgjort och snabbt. I de fallen känner jag att visst, skitsamma låt en AI göra det lika gärna det är lika ointressant, eller helst inte alls men är det ska produceras död utfyllnad så är den mänskliga touchen mig lite detsamma, hitta de som faktiskt skapar nåt istället och helst tillsammans.

  8. #68
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är kusligt bra asså fyfan. Vad gör vi nu då?
    Lägger energin på att skapa istället för att producera? =)

  9. #69
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låt tusen blommor blomma.

  10. #70
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vansinniga är att AIn är fullständigt dum i huvudet som riktig kreatör betraktad och med det sagt är den varken Schubert Bach eller Bonobo Beatles eller Massive Attack. Den kan helt enkelt inte ligga i framkant för innovation utan behöver människornas input. Det vi egentligen fantiserar om — om vi gör det — är något som visar oss hur musik låter nästa gång någonting totalt nytt uppstår. Då bygger det inte på förra gången så mycket som på innovation och det kan inte AI.
    Det som den är bra på är ju helt enkelt massproducering.

    Utifrån det kan det komma innovation som man helt enkelt inte tänkt på för det är för "korkat", ingen orkar prova hur det skulle låta att mixa kanske 6 olika genres och göra det på 600 olika sätt. Tar år för en människa, men kan göras över natten av en AI.

    Det är ju det som kan bli intressant med bildkonst via AI ibland, man tar 2 eller varför inte 6 olika artister och låter AI'n ta element från alla, gör 1000 bilder över natten. Det kanske det blir 10 totalt unika bilder som är fullständigt fantastiska (eller 100 om du har tur).

    Genom scripts kan man låta den mixtra med detta på olika slumpmässiga sätt också, te.x använda 1000 ord som den tar slumpmässigt för att beskriva vad den ska göra.. bara fantasin som sätter gränserna. Ta 10 av dessa "nya" genres den skapat, låt den lära sig dessa istället, låt den producera andra genres från dessa i oändlighet i en "feedback-loop".

  11. #71
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här skulle vara största orsaken för min del till att överge streamingtjänsterna.
    Sidospår, men den här är lite eggande också: https://youtu.be/kVY7-Ti77UQ

  12. #72
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det är kusligt bra asså fyfan. Vad gör vi nu då?
    För artister och musiker som spelar och sjunger mycket live och som har en identitet som sträcker sig utanför musiken tror jag inte att det spelar så stor roll. Men för en renodlad "sovrumsproducent" som en själv är detta spiken i kistan. Finns ingen som helst anledning att fortsätta som jag ser det. Kanske försöka kräma ur sig en avskedssingel eller album. Ålder spelar också roll förstås. Brinner man för musiken och är 20 år, får man ju kriga på. Men är man som jag 50+, då är saken klar.

  13. #73
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För artister och musiker som spelar och sjunger mycket live och som har en identitet som sträcker sig utanför musiken tror jag inte att det spelar så stor roll. Men för en renodlad "sovrumsproducent" som en själv är detta spiken i kistan. Finns ingen som helst anledning att fortsätta som jag ser det. Kanske försöka kräma ur sig en avskedssingel eller album. Ålder spelar också roll förstås. Brinner man för musiken och är 20 år, får man ju kriga på. Men är man som jag 50+, då är saken klar.
    Kom inte spiken i kistan då för ganska länge sen egentligen? Finns ju MÄNGDER med sätt att göra musik som inte kräver något av dig alls, utom lite klippa och klistra kanske. Du argumenterar som väldigt många gjorde när samplern kom, det var det defenitiva slutet. Innan det var det när synten kom, man kunde packa ihop bara och det fanns ingen anledning att lära sig ett riktigt instrument. Fast så blev det inte.

    AI kan nog driva på det verkliga, ge det mer värde.

  14. #74
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Syntare med rätt inställning kan bara omfamna tekniken.

  15. #75
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Syntare med rätt inställning kan bara omfamna tekniken.
    Så ska det låta.

  16. #76
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du argumenterar som
    Jag har inte argumenterat online på 20 år. Jag bara ger min subjektiva åsikt, jag kommer aldrig argumentera för den. Om andra ser det mindre mörkt så all kudos åt dem.

  17. #77
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Jag tycker det är lite komiskt att en del vill ge upp sitt skapande bara för att det råkar finnas AI-genererad musik. Skapandet i sig ger väl dig något som kompositör, musiker eller vad du vill kalla dig? Att vara kreativ. Bara för att AI finns påverkas inte det du gör för din egen skull. Sen finns det olika sätt att nå lyssnare på om du vill sprida din musik.

    Skapar du musik för ekonomisk vinning, ja, då kommer du påverkas. Särskilt om du är i branscher som katalogmusik.

    Men annars? Skriv musiken du vill göra. Ge ut den på skivor eller digitalt. Skapa konst. Gör det du vill. Skit i vad resten av världen håller på med.

  18. #78
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Det jag personligen ser fram emot med (musik/ljud)AI: göra min egen modell som helt enkelt är lärd med mina slingor, ljud, idéer. Apkul ju!

    En "preset"-AI är lika tråkigt som presets alltid är, det kommer inget kul från det kan jag tycka. Det är inget som kommer sticka ut.

    Jag använde presetmodellerna för bilder i början, men man tröttnar ju snabbt för man märker hur likartat det blir allt annat som skapats med den modellen, i alla fall om man försöker sig på liknande saker som någon annan gjort. Så jag gjorde egna istället, väldigt roligt, väldigt kreativt och resultatet blir unikt från vad andra gör.

  19. #79
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det finns uppsida för våra DAWs nu med att snabbt som fan implementera det här innan skitsajterna tar över och blir marknadsledande. Vill Reason och Logic ... och det andra... finnas kvar så må de extremsnabbt förändras.

    Kan de sedan skapa arr där allt är för-pusslat, high end, copyrightfritt och kan förändras fritt så har skitsajterna inget alls att komma med.

    Att säkra detta vore enkelt genom att låta datorerna harva på material som användarbasen legitimerat valde att få analyserat. Då slipper Beatles tro / hävda att de är uppkomsten till allt.

  20. #80
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    De som lägger ut saker gratis fiskar nog efter att bli uppköpta.

  21. #81
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De som lägger ut saker gratis fiskar nog efter att bli uppköpta.
    Eller marknadsandelar

  22. #82
    nordbeck
    nordbeck är inte uppkopplad
    nordbecks avatar
    Veteran
    Snart kommer vi längta tillbaka till vintage-AI och lyssna halvironiskt på saker med mer ”själ” och skavanker hellre än den nya perfekta AI-musiken som kommer vara funktionsmusik helt utan att den väcker känslor eller fångar vårt intresse. Den nya AI-producerade kulturen kommer troligtvis dessutom vara fullsmockad med sublima produktplaceringar och reklam.

  23. #83
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Lite blandade känslor. Sedan mitten av 80-talet har mitt mål varit att ”låta professionellt”, som ”på radion” / hitlistorna och skriva låtar som har hitpotential men med mitt eget sound. Synthar, samplers, effektburkar, studion, programvaror, kurser, instruktionsböcker, litteratur, recensioner, etc. Allt införskaffat, läst, testat, etc för att förbättra ens sound, skriva bättre låtar, fixa bättre arrangemang, etc. Hundratusentals kronor, tusentals timmar. Kul som hobby, men alltid med målet att skapa något som kan uppskattas av många men gjort med hedern i behåll.

    Att leka med Suno känns lite som att få veta att jultomten inte finns. 20 sekunder skapar något som skulle ta mej veckor av komponerande, arrangemang, text skrivande, mixande, etc.

    Jag ser en otrolig potential i AI, när jag pluggade systemvetenskap på tidigt 90-tal var AI teoretiskt. Idag har vi AI som går bortom science fiction. Visst, i botten är det stora datamängder som föder systemet, men det sker på en skala som vi aldrig sett förut.

    Jag jobbar ensam i studion, AI kan hjälpa till där jag är svagare. Men för att slå idag gäller inte bara att skriva starka hits, det krävs personlighet, en persona som lockar följare och ork att sälja sin själ dagligen. AI ändrar inte på detta, men kommer antagligen förstärka den. Musiken är i bakgrunden, det är personen folk följer och kommer för att se live.

  24. #84
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är också kul och en bra träning att öva, öva, öva och kunna låta bra live.
    Vi blir bättre för varje låt men resan är ändå lång och en utmaning som ger livsglädje.
    Precis, man ska inte glömma att musiken inte bara rör sig om det färdiga, perfektionerade resultatet men också vägen dit.

    Jag tror att pga AI och på det sätt som Internet/sociala media/spellistor fungerar idag så allt inom konst gå helt åt skogen inom en snar framtid.
    Vi har ju sett allt spam med AI-bilder det senaste året och nästa steg är alla musiktjänster som blir sönderspammade tills alla till slut tappar intresset helt. Den resan har redan börjat.

    Då kommer folk söka sig till live-musik och något som känns äkta på ett helt nytt sätt.
    Vad gäller kvalitet kunde man argumentera att det mesta redan har gått åt skogen, delvis på grund av lättheten för vem som helst att skapa halvdan musik och publicera på nätet. Helt klart kommer AI bara att förvärra den tendensen. Vad man behöver kompensera med är mera kritisk och kräsen lyssning, både från skaparna och från publiken. Å andra sidan hjälper inte kräsenhet mot att existensen av ny medelmåttig AI-producerad musik kan skapa sitt eget ideal. Ungefär som vaporwave kan uppfattas som billigt eller alltför ironiskt, men ändå blir ett eget stilideal.

  25. #85
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Jag har jobbat nu i 1.5 år på min första solosamling av låtar som jag har för avsikt att lägga ut för seriös lyssning. Snart färdig med det.

    Det var ju fan att det kommer hända precis i samband med den här störtfloden av AI-genererad musik, som grannar, bekanta och kusiner kommer lägga upp samtidigt. Just saying.

  26. #86
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vansinniga är att AIn är fullständigt dum i huvudet som riktig kreatör betraktad och med det sagt är den varken Schubert Bach eller Bonobo Beatles eller Massive Attack. Den kan helt enkelt inte ligga i framkant för innovation utan behöver människornas input. Det vi egentligen fantiserar om — om vi gör det — är något som visar oss hur musik låter nästa gång någonting totalt nytt uppstår. Då bygger det inte på förra gången så mycket som på innovation och det kan inte AI.
    Förutom någon obskyr rysk cybernetiker på 60-talet är det få som har tänkt allvarligt på föregripande/visionär artificiell kreativitet. Du har ju rätt i att inget nytt i princip kan uppstå ur kombinationerna av gamla existerande musikfragment. Det är väl bara den enorma datamängden som gör det oöverskådligt och som kan ge intryck av att något nytt eller fullständigt oväntat eventuellt dyker upp, om det skulle göra det. Dvs det verkar nytt för någon som inte har hört något liknande förr. Frågan om vad som ska betraktas som nytt är inte heller helt enkel.

  27. #87
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart kommer vi längta tillbaka till vintage-AI och lyssna halvironiskt på saker med mer ”själ” och skavanker hellre än den nya perfekta AI-musiken som kommer vara funktionsmusik helt utan att den väcker känslor eller fångar vårt intresse. Den nya AI-producerade kulturen kommer troligtvis dessutom vara fullsmockad med sublima produktplaceringar och reklam.
    Haha så kände jag nyss när vurt nämnde Relentless Doppelganger, det var iaf roligt och nytt och har nån störd charm när man hör vad den försöker göra och misslyckas kapitalt särskilt med sången. Och att den bara går sedan 2019.

  28. #88
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart kommer vi längta tillbaka till vintage-AI och lyssna halvironiskt på saker med mer ”själ” och skavanker hellre än den nya perfekta AI-musiken som kommer vara funktionsmusik helt utan att den väcker känslor eller fångar vårt intresse. Den nya AI-producerade kulturen kommer troligtvis dessutom vara fullsmockad med sublima produktplaceringar och reklam.
    Där är vi nästan redan med AI-video. De första Runway- produktionerna typ Pooky Park eller Dino Pizza Nuggets blev ju så jäkla bra för att genereringen var så bristfällig och skev. De här värsta bristerna har de byggt bort i senare versioner till förmån för att det ska se mer realistiskt ut. Men det blir tyvärr bara tristare och tråkigare.

  29. #89
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Något remote liknande såg jag i Vetenskapens Värld igår angående Kinas industri och innovation - västvärldens styrka i nya idéer och (främst) Kinas styrka i att effektivt förädla och förvalta idéerna.

    Vad är det "mänskliga" som inte går med AI? Irrationaliteten? Renodlas "riktigt" kultur till att förutsätta det fysiska mänskliga mötet? IRL...

  30. #90
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nordbeck Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snart kommer vi längta tillbaka till vintage-AI och lyssna halvironiskt på saker med mer ”själ” och skavanker hellre än den nya perfekta AI-musiken som kommer vara funktionsmusik helt utan att den väcker känslor eller fångar vårt intresse. Den nya AI-producerade kulturen kommer troligtvis dessutom vara fullsmockad med sublima produktplaceringar och reklam.
    Jag har redan börjat snickra på nostalgisk 8 bitars AI musik.

  31. #91
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ägandefrågan är också jävligt knepig...jag hade inte vågat använda nåt rakt av från maskinen. Filen finns redan nån annanstans.

  32. #92
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något remote liknande såg jag i Vetenskapens Värld igår angående Kinas industri och innovation - västvärldens styrka i nya idéer och (främst) Kinas styrka i att effektivt förädla och förvalta idéerna.

    Vad är det "mänskliga" som inte går med AI? Irrationaliteten? Renodlas "riktigt" kultur till att förutsätta det fysiska mänskliga mötet? IRL...
    "Kinas styrka i att effektivt förädla och förvalta idéerna."

    Förädla?
    Tycker det mesta som kommer från Kina är billigt blingbling och dåliga kopior.

  33. #93
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Kinas styrka i att effektivt förädla och förvalta idéerna."

    Förädla?
    Tycker det mesta som kommer från Kina är billigt blingbling och dåliga kopior.
    Lärorikt... https://www.svtplay.se/video/KzVdDd3...teknikimperiet

  34. #94
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Senast jag var i Kulturhuset Sthlm spelade gubbgänget fortfarande schack.

  35. #95
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Senast jag var i Kulturhuset Sthlm spelade gubbgänget fortfarande rock.
    faktisktFiXd

  36. #96
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    faktisktFiXd
    ChatGPT?

  37. #97
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det vansinniga är att AIn är fullständigt dum i huvudet som riktig kreatör betraktad och med det sagt är den varken Schubert Bach eller Bonobo Beatles eller Massive Attack. Den kan helt enkelt inte ligga i framkant för innovation utan behöver människornas input. Det vi egentligen fantiserar om — om vi gör det — är något som visar oss hur musik låter nästa gång någonting totalt nytt uppstår. Då bygger det inte på förra gången så mycket som på innovation och det kan inte AI.
    Precis detta. Nuvarande AI kräver mänsklig innovation för att inte reproducera sig själv. Utan ny input blir det en oändlig rundgång.

    Sci Fi AI:n som verkligen tänker och kreerar själv återstår att bygga, det kan dröja.

  38. #98
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast vi är inte där ännu så passa på att göra musik nu typ?
    Verkligen, så blir vi kanske förevigade i en model och muterade till tidens ände. Odödligt inbäddade i artificiella neuroners vikter.

  39. #99
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är det "mänskliga" som inte går med AI? Irrationaliteten? Renodlas "riktigt" kultur till att förutsätta det fysiska mänskliga mötet? IRL...
    Irrationaliteten följer säkert med på köpet när våra konstnärliga avtryck analyseras av algoritmer. Fysiska möten eller bara fysiskt realiserade verk tror jag däremot är väldigt viktigt för hur vi bedömer värde. Man ser det i bildkonst i skillnaden mellan digitala filer på nätet och målningar, objekt, installationer. Det som ställs ut på galleri har en annan status än bilder som någon lägger upp på instagram. Motsvarande med konserter kontra enbart digital utgivelse. Upphovsmannen är en del av verket.

  40. #100
    barockugglan
    barockugglan är uppkopplad nu
    barockugglans avatar
    Veteran
    Någonting AI aldrig kommer att ta ifrån mig är åtminstone min upplevelse när jag själv spelar på mina instrument.

  41. #101
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synd att kvaliten låter som mp3 112kpbs när man laddar ner även om det är 192 skitsamma har laddat upp en ny 20 låtars skiva till spotify jag jag gjorde i morse
    AI är kanske tränad på allt öppet, alltså youtube och SoundCloud som båda låter mp3spelare från 1998...så det ska nog låta exakt så va?

  42. #102
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det är lite komiskt att en del vill ge upp sitt skapande bara för att det råkar finnas AI-genererad musik. Skapandet i sig ger väl dig något som kompositör, musiker eller vad du vill kalla dig? Att vara kreativ. Bara för att AI finns påverkas inte det du gör för din egen skull. Sen finns det olika sätt att nå lyssnare på om du vill sprida din musik.

    Skapar du musik för ekonomisk vinning, ja, då kommer du påverkas. Särskilt om du är i branscher som katalogmusik.

    Men annars? Skriv musiken du vill göra. Ge ut den på skivor eller digitalt. Skapa konst. Gör det du vill. Skit i vad resten av världen håller på med.

    Exakt detta tycker jag många missar hela tiden.

    ”Ingen hör i mixen om det är gjort på en riktig TR-909 eller med en iPad”

    Nä, men nog märker du väl skillnad om du jammar med en riktig synt/trummaskin eller sitter framför en datorskärm och klickar fram rytmer med musen.

  43. #103
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Irrationaliteten följer säkert med på köpet när våra konstnärliga avtryck analyseras av algoritmer. Fysiska möten eller bara fysiskt realiserade verk tror jag däremot är väldigt viktigt för hur vi bedömer värde.
    Njaoe - som "nyskapande" kreativ människa så är en av tankarna att skapa nytt utifrån sina erfarenheter - "talangen" sedan har att göra med att man skapar rationellt irrationellt utifrån vad man själv vill/föreställer sig och har ganska lite med "lycklig slump" att göra. Den insikten tar det nog rätt lång tid att implementera i AI... Sedan - fysiska möten kan trigga än mer infall, men också avgränsa till en smalare gemensam spelplan...

  44. #104
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av barockugglan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någonting AI aldrig kommer att ta ifrån mig är åtminstone min upplevelse när jag själv spelar på mina instrument.
    I nuläget kan AI inte ta någonting alls ifrån dig överhuvudtaget av det du själv har och gillar.

    (Utom möjligen någon digital prenumerationstjänst som du använder, men som blir olönsam. Fast det är ju inte heller något du i praktiken har (äger).)

  45. #105
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    En annan lustig aspekt om dessa nu matas med all musik så är ju minst hälften ren jävla dynga — vilket är matematiskt korrekt från exakt alla vinklar — så redan där har AIn skjutit sig i den virtuella foten.

  46. #106
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Undrar om det är möjligt för ai motorn att skicka ut multitracks och hur låter varje spår då separat? Känns ävenbsom komprimeringen döljer en del skavanker i slutresultatet?

    Bästa låten jag värpt fram är nog den första jag gjorde, ändrade lite i slutet på en färdig prompt och la till rock about satan eller liknande och låten som blev var en blandning av ghost och the ark fast bättre, kändes som det just då allafall.

    Finns inte kvar i systemet dock, verkar bara vara de senaste som ligger kvar.

    Tur att jag sparade ner den som mp3, kommer jag sno nåt från den? Känns inte som det just nu allafall

  47. #107
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan lustig aspekt om dessa nu matas med all musik så är ju minst hälften ren jävla dynga — vilket är matematiskt korrekt från exakt alla vinklar — så redan där har AIn skjutit sig i den virtuella foten.
    Suno verkar inte matas med all musik, det finns genres den är jättedålig på eller inte kan alls.

    Som vanligt kommer det inte bli bra förrän vi har en öppen modell som vi kan finjustera själva med vårat eget material. Grunden finns ju nu (hur musik "fungerar", hur den ska sätta ihop material), det är musiken som fattas i princip, då kan man träna den med bättre kvalité och sitt eget material osv.

  48. #108
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Undrar om det är möjligt för ai motorn att skicka ut multitracks och hur låter varje spår då separat? Känns ävenbsom komprimeringen döljer en del skavanker i slutresultatet?

    Bästa låten jag värpt fram är nog den första jag gjorde, ändrade lite i slutet på en färdig prompt och la till rock about satan eller liknande och låten som blev var en blandning av ghost och the ark fast bättre, kändes som det just då allafall.

    Finns inte kvar i systemet dock, verkar bara vara de senaste som ligger kvar.

    Tur att jag sparade ner den som mp3, kommer jag sno nåt från den? Känns inte som det just nu allafall
    -Kan du inte köra din gamla rock-satan-låt pappa?
    -Minns inte riktigt prompten men annars hade det gått bra!

  49. #109
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    -Kan du inte köra din gamla rock-satan-låt pappa?
    -Minns inte riktigt prompten men annars hade det gått bra!
    Hihi

  50. #110
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En annan lustig aspekt om dessa nu matas med all musik så är ju minst hälften ren jävla dynga — vilket är matematiskt korrekt från exakt alla vinklar — så redan där har AIn skjutit sig i den virtuella foten.
    Dessutom finns ju problemet med feedback från tidigare AI-genererat material som analyseras tillbaka i deras modeller. Det lär visst ha drabbat text hittills men skulle mycket väl kunna hända med musik. Ren inavel.

  51. #111
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Detta väcker idéer. Roligt ändå om hackers tar sig in och lägger in för analys 1,2 biljoner oljud från djuren på ladugården.

    Kära kunder. Vi förstår inte vad som hänt men nu blandas ofta pop med traktorbasar, gnäggande häst-fills och sång som påminner om åsnors skratt.

  52. #112
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Eller vänta nu — detta är ju en briljant lösning. Det blir lagkravet på samtliga konst-skapande AIs att dessa förses med lika delar totalt nonsens, så att deras output aldrig kan förväxlas med mänskligt verksmässig output.

  53. #113
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    F.n. kan AI-modellerna kombinera digitalt råmaterial och skapa "nytt" digitalt material av råmaterialet.

    Men precis som PF föreslår blir givetvis nästa naturliga steg att AI kombinerar AI och därmed skapar "ny" AI. D.v.s. istället för att tränas på råmaterial (t.ex. musik) tränas den på andra modeller och kombinerar dem till nya modeller. Genren kommer kallas AI-crossover och jag ser fram emot hästgnäggssymfonin med receptuppläsningar i G-dur/moll.

  54. #114
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Tror de väljer vad den ska tränas på, har inte direkt hört nåt dåligt den gjort. Provat allt från 50tals rock till techno, metal låter mest som power metal eller industri, dubstep och breakbeat lyckades den inte göra när jag testade, finsk tango gick bra, kul att testa massa olika

  55. #115
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Eller är det fejk ai detta? Gör de bara en massa mallar av befintliga låtar, allt låter som rippoffs av låtar som redan finns tycker jag nu, eller är det det som är ai?

  56. #116
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Grovt sett funkar det så här; du matar in

    Mandarin
    Banan

    Du frågar AIn hitta på två frukter, den svarar

    Banadarin
    Maban

    Den skulle aldrig kunna hitta på citron eftersom den saknar data för det.

  57. #117
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    I princip är det så. Men med miljontals parametrar där man kan hitta outforskade mellanlägen mellan existerande musikexempel kan det hända att resultatet skulle kunna verka nytt för många lyssnare. Antagligen skulle man också kunna extrapolera och generera något som är mer extremt, i något avseende, än existerande exempel.

  58. #118
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ni har ju olika AIs att testa med så låt mig få höra detta tack:

    Britney Spears' unknown brother Joe-Stefan becomes a musical alligator and creates a guitar and viola based punk-ambient rock song about tuna fish

    Ni som hellre skapar tracket själva, ladda upp och länka tack

  59. #119
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I princip är det så. Men med miljontals parametrar där man kan hitta outforskade mellanlägen mellan existerande musikexempel kan det hända att resultatet skulle kunna verka nytt för många lyssnare. Antagligen skulle man också kunna extrapolera och generera något som är mer extremt, i något avseende, än existerande exempel.
    Om ”man” i detta fall är den som använder AI-modellens output för vidarebehandling så är det säkert möjligt. Om ”man” däremot är själva de AI-modeller vi talat om här så undrar jag om det är så. Att de extrapolerar utanför sitt träningsmaterial.

    Om vi tänker oss bygga en modell som extrapolerar utanför materialet som den tränas på så uppstår problemet hur vi i praktiken skall träna den. Skall vi alltså belöna när den avviker? Då får vi inte konvergens och träningen misslyckas är min spontana analys. Det låter som ett slags Moment 22 tycker jag.

    Outforskade mellanlägen däremot, det håller jag med om. T.ex. ovanliga genrekorsningar.

  60. #120
    oberdada
    oberdada är uppkopplad nu
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om vi tänker oss bygga en modell som extrapolerar utanför materialet som den tränas på så uppstår problemet hur vi i praktiken skall träna den. Skall vi alltså belöna när den avviker? Då får vi inte konvergens och träningen misslyckas är min spontana analys.
    Det är en väldigt teknisk fråga och jag är inte alls speciellt insatt i hur de här modellerna fungerar. Men är det inte redan så att man kan efterfråga egenskaper som inte ska vara med, eller till och med motsatta egenskaper? Jag föreställer mig de här modellerna som något mycket stort parameterrum (miljontals eller miljardtals parametrar) där varje punkt ger en viss output. Om man kunde specifiera en punkt som ligger "utanför" träningsdata skulle man extrapolera, som jag tänker mig det. Nu är väl interfacet snarare textbeskrivningar, så det går inte i praktiken att ha tillgång till den underliggande modellen. Och om vi hade det skulle den vara hopplöst oöverskådlig.

Liknande ämnen

  1. Hur knasig musik kan man göra ?
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 20:27
  2. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  3. vilken hårdvaruburk kan göra detta ?
    Av synth_ollie i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •