Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 181

Ämne: AI kan nu göra musik!

  1. #121
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    https://feber.se/internet/stability-...dio-20/466336/


    https://youtu.be/2tob9emMhJw

    Kanske något för nyhetssektionen?

    Stability AI släpper Stable Audio 2.0, kan skapa 3 min långa låtar.

    "Stability AI, företaget bakom text-till-bild-AI:n Stable Diffusion, har nu släppt en ny version av sin text-till-ljud-AI Stable Audio.
    Stable Audio släpptes i en första version i höstas och ger användare möjlighet att skriva in en text vilken sedan AI:n genererar ett musikstycke från. Med den nya versionen av Stable Audio blir det bland annat möjligt att skapa låtar som är upp till tre minuter långa. Det finns även möjlighet att ladda upp ett eget musikstycke och låta det ligga till grund när ny musik ska genereras.
    Stable Audio 2.0 går att testa gratis men man måste ha ett konto för att kunna använda tjänsten. I videoklippet nedan berättar Stability AI lite mer om den nya versionen av tjänsten."
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-05 klockan 11:18.

  2. #122
    Henkzy
    Henkzy är inte uppkopplad
    Henkzys avatar
    Senior
    Spotifys och skivbolagen dröm håller på att slå in. Snart slipper de alla besvärliga artister som bara ska ha betalt.

    Däremot:
    Jag skriver oftat en låt på typ 15 minuter men därefter kan det kan ta flera år att få den inspelad och färdig (om det ens händer).
    Jag vill ha en AI där jag laddar upp en inspelning från min telefon med akkegura och sång. Därefter kan jag generera ut den med olika arrangemang och produktioner. Få ut allt som stems och sen kasta in i daw:et. Det vore något.

  3. #123
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotifys och skivbolagen dröm håller på att slå in. Snart slipper de alla besvärliga artister som bara ska ha betalt.

    Däremot:
    Jag skriver oftat en låt på typ 15 minuter men därefter kan det kan ta flera år att få den inspelad och färdig (om det ens händer).
    Jag vill ha en AI där jag laddar upp en inspelning från min telefon med akkegura och sång. Därefter kan jag generera ut den med olika arrangemang och produktioner. Få ut allt som stems och sen kasta in i daw:et. Det vore något.
    Så man får jobba enbart med det tråkigaste momentet i musikskapandet menar du?

    Smaksak: Jag tycker ju att arr, instrumentering och inspelning är typ 1000 ggr roligare än slutmixandet.

  4. #124
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Henkzy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotifys och skivbolagen dröm håller på att slå in. Snart slipper de alla besvärliga artister som bara ska ha betalt.

    Däremot:
    Jag skriver oftat en låt på typ 15 minuter men därefter kan det kan ta flera år att få den inspelad och färdig (om det ens händer).
    Jag vill ha en AI där jag laddar upp en inspelning från min telefon med akkegura och sång. Därefter kan jag generera ut den med olika arrangemang och produktioner. Få ut allt som stems och sen kasta in i daw:et. Det vore något.
    Vi är redan mer eller mindre där. Inte i ett verktyg men med några stycken kan detta fixas redan idag. Bara en tidsfråga innan allt läggs under samma platform.

  5. #125
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    https://stableaudio.com/1/share/3cd1...1-98eba818dd01

    Jag vet inte, men någon kommer att fylla Spotify med detta.

    Är rätt trött på att prompta just nu.

  6. #126
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://stableaudio.com/1/share/3cd1...1-98eba818dd01

    Jag vet inte, men någon kommer att fylla Spotify med detta.

    Är rätt trött på att prompta just nu.
    Snart promtar AI så det ordnar sig det med.

  7. #127
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Idag går det inte att skapa nya låtar på Suno om man inte betalar….

  8. #128
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Dags för AI- och Kareoke-fria streamingtjänster så man inte hela tiden måste vara misstänksam på att bli öronknullad.

  9. #129
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag går det inte att skapa nya låtar på Suno om man inte betalar….
    Funkar idag igen

  10. #130
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dags för AI- och Kareoke-fria streamingtjänster så man inte hela tiden måste vara misstänksam på att bli öronknullad.
    Konstsajten Deviantart har en option för att blocka AI-content om man inte är intresserad av sådan "konst".
    Vi får skicka en lobbygrupp till EU så det också blir lag på alla streamingtjänster.

  11. #131
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Konstsajten Deviantart har en option för att blocka AI-content om man inte är intresserad av sådan "konst".
    Vi får skicka en lobbygrupp till EU så det också blir lag på alla streamingtjänster.
    Tror minsta gemensamma nämnaren gör så att det händer hursomhelst. Här blir en rejäl motreaktion från nåt håll för att bekämpa stormen av skräpmedia.

  12. #132
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror minsta gemensamma nämnaren gör så att det händer hursomhelst. Här blir en rejäl motreaktion från nåt håll för att bekämpa stormen av skräpmedia.
    Lite som med tillsatser i mat. "Ingen större skillnad..."
    Fast det är det ju...

  13. #133
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    En kompis skickade den här: https://www.udio.com/songs/aFdm3YFLnRsq8jYE6w4Kuj

    Skrämmande imponerande.

  14. #134
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kompis skickade den här: https://www.udio.com/songs/aFdm3YFLnRsq8jYE6w4Kuj

    Skrämmande imponerande.
    Det börjar bli nåt ja... Men EEERIE längs ryggraden att nåt är off utan att veta exakt vad. Kanske för man är bias med vetskapen. Men sången är för högt mixad för genren och uttalen knasar lite då och då.

  15. #135

  16. #136
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/7U57R_icuOg

    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.

  17. #137
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.
    Säger snarare mer om tidiga DP än om vad AI är kapabelt till

  18. #138
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av orchidee Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framtidens talangscouter kan nog använda sådana här verktyg baklänges. Alla demor som låter AI på det här viset sorteras bort automatiskt av AI så man hittar guldkornen utan att behöva lyssna?

  19. #139
    655321
    655321 är inte uppkopplad
    655321s avatar
    Veteran

  20. #140
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.
    Hehe, men detta är ju gubbdepeche redan. Typ sent 90-tal...
    Kunde de inte tränat på de tidiga albumen istället?

    Men visst, rätt intressant, förutsatt att det inte är en omvänd AI-fejk. D.v.s. utan mänsklig inblandning annat än prompten.

  21. #141
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hehe, men detta är ju gubbdepeche redan. Typ sent 90-tal...
    Kunde de inte tränat på de tidiga albumen istället?

    Men visst, rätt intressant, förutsatt att det inte är en omvänd AI-fejk. D.v.s. utan mänsklig inblandning annat än prompten.
    Precis, nu ska vi dessutom behöva oroa oss om det är ÄKTA AI vi lyssnar till!

  22. #142
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/7U57R_icuOg

    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.
    Undrar hur den ”tänker” när den gör något som detta, om den bygger upp låten på något sätt och ändrar på något eller om allt bara sitter i en enda omedelbar klump, typ?

  23. #143
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Jag fattar fortfarande inte hur de fixar detta. AI bilder ser en aning fake ut, efter ett tag börjar man se vissa gemensamma drag, sex fingrar, tre ben, lite plastigt.

    Med dessa musik AI funkar det mycket bättre. Det blir inte motsvarigheten till ”sex fingrar” dvs udda rytmer, konstiga röster odyl. Ber jag Suno fixa en singer-songwriter låt med en tjej som sjunger sorgsna texter till gitarr och cello så fixar systemet detta. Rösten är uttrycksfull, dynamisk, arrangemanget ändras med låten, mellanspelet blir lugnare, avslutningen mer sparsmakad, etc. Andra AI genererade röster låter fortfarande som de är autotunade, men med Suno låter det som en inspelning av en riktig sångare.

    Jag undrar om de generar de enskilda delarna separat och sedan mixar ihop det hela. Rösterna har varierade mängder med reverb, de låter olika dvs inga generella modeller. Rap and tal funkar inget vidare med Suno (verkar. ara bättre med Udio). Jag testade med att göra låtar på Svenska, det som sjungs låter mer som norska.

  24. #144
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag skulle tro att det är som @depulse är inne på - det är ett antal modeller som är tränade på olika saker (rytm, sång, ackord, ...) som mixas och läggs i rätt tonart. Mix och produktion är förstås säkert också tränade modeller.

    Riktigt skoj med Udio att man bygger upp låten sektion för sektion och kan generera olika varianter tills man är nöjd (vet inte hur Suno fungerar)

  25. #145
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fattar fortfarande inte hur de fixar detta. AI bilder ser en aning fake ut, efter ett tag börjar man se vissa gemensamma drag, sex fingrar, tre ben, lite plastigt.
    Det där med "tre fingrar" och liknande är ett problem som inte finns längre hos de bästa bildgeneratorerna. Har man promptat fram bilden på rätt sätt så skulle jag våga säga att ytterst få "svenssons" skulle märka skillnad på en AI-genererad bild och ett fotografi. I alla fall i ett normalt bildflöde när folk sitter och surfar.

  26. #146
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vet inte hur figurerna i depeche mode ser ut på riktigt, men inte har väl en av dem två vänsteröron?
    Jag kan också tänka mig att sådana resultat som musiken i den videon är lättast att få till från separat träning på olika delar av mixen. Avmixning genom blind källseparering skulle kunna vara ett första steg om man vill ha mer anpassningsbara grunddata att träna modellen på. Ingen aning om någon använder den metoden.

  27. #147
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    En AI har ju inga öron alls i detta fallet, den ”lyssnar” inte på musiken som vi gör utan ”vet” den. Lite som det där gröna regnet av tecken i Matrix kanske, dvs dess verklighet är inte som vår och den ”jobbar” sannolikt helt annorlunda och naturligtvis ofattbart galet megasnabbt.

    Undrar hur den vet eller anser sig vara klar med en låt eller bild eller vad det nu är. Shit, nu är jag nöjd, liksom, när den skyfflat miljarder ettor och noller kors och tvärs. Och så är den förhållandevis oerhört långsamma människan vid terminalen inte nöjd utan vill ha en låt med lite mer ”bas”? Skönt att en AI inte kan bli sur.

  28. #148
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En AI har ju inga öron alls i detta fallet, den ”lyssnar” inte på musiken som vi gör utan ”vet” den. Lite som det där gröna regnet av tecken i Matrix kanske, dvs dess verklighet är inte som vår och den ”jobbar” sannolikt helt annorlunda och naturligtvis ofattbart galet megasnabbt.

    Undrar hur den vet eller anser sig vara klar med en låt eller bild eller vad det nu är. Shit, nu är jag nöjd, liksom, när den skyfflat miljarder ettor och noller kors och tvärs. Och så är den förhållandevis oerhört långsamma människan vid terminalen inte nöjd utan vill ha en låt med lite mer ”bas”? Skönt att en AI inte kan bli sur.
    Det beror nog på metod. Ofta sker det i ett enda pass, det är snarare under träningen, som kriterierna sätts. Det är också det moment som tar lång tid, kräver mycket datakraft och görs om många gånger tills de som matar och justerar modellen är nöjda.

    Men sedan kanske man kan ytterligare förbättra vid användandet genom att göra ett flertal pass med lite olika (dolda) inparametrar och enligt något kriterium välja bästa utfallet.

    Ett system som Chat GPT tror jag enbart kör ett enda pass på din inmatning, men det finns nog ett visst inslag av slump tillagt för att inte alltid generera samma svar.

  29. #149
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror nog på metod. Ofta sker det i ett enda pass, det är snarare under träningen, som kriterierna sätts. Det är också det moment som tar lång tid, kräver mycket datakraft och görs om många gånger tills de som matar och justerar modellen är nöjda.

    Men sedan kanske man kan ytterligare förbättra vid användandet genom att göra ett flertal pass med lite olika (dolda) inparametrar och enligt något kriterium välja bästa utfallet.

    Ett system som Chat GPT tror jag enbart kör ett enda pass på din inmatning, men det finns nog ett visst inslag av slump tillagt för att inte alltid generera samma svar.
    Aha, ja det låter ju rimligt att det är under träningen som det mesta händer egentligen, tack för det nu fick jag en aha upplevelse faktiskt.

  30. #150
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/7U57R_icuOg

    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.
    haha man vet direkt att det är AI när så mycket i texten handlar om ljudvågor, elektricitet, frekvenser och syntar, den tycks tolka syntgrupp = sjunga om syntar och elektricitet, blir riktigt larvigt. Har också försökt och fått liknande resultat.

  31. #151
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha man vet direkt att det är AI när så mycket i texten handlar om ljudvågor, elektricitet, frekvenser och syntar, den tycks tolka syntgrupp = sjunga om syntar och elektricitet, blir riktigt larvigt. Har också försökt och fått liknande resultat.
    "Så övertydligt att det blir obegripligt", som en god vän en gång beskrev ett liknande fenomen (uselt filmmanus).

  32. #152
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag är nyfiken på om det skapas separata spår i bakgrunden, som admin kan ta fram, eller allt kommer fram som frames i en färdig mix och sen manglas av en riktigt usel mp3kod för att det inte ska va utgivningsbart...

  33. #153
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Påminner inte detta om Symphony of Sweden

    https://suno.com/song/ba94092e-36f8-...8-79057d986b34

    Min egen text, Suno bakom synthar, gitarrer och trummor

  34. #154
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Ni som håller på mycket med att testa, upplever man att det finns "sångare/sångerskor" som återkommer?
    Det är kanske det som jag blir mest imponerad av i t.ex. Sunoexemplet ovan. Sången låter äkta som att det är baserat på omfattande sångmaterial.

  35. #155
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på mycket med att testa, upplever man att det finns "sångare/sångerskor" som återkommer?
    Det är kanske det som jag blir mest imponerad av i t.ex. Sunoexemplet ovan. Sången låter äkta som att det är baserat på omfattande sångmaterial.
    Japp känns som det finns typ max 10 olika sångare/sångerskor även om det finns fler då de låter rätt lika tycker jag, låtarna blir lite förusägbara också när man gjort några stycken

  36. #156
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni som håller på mycket med att testa, upplever man att det finns "sångare/sångerskor" som återkommer?
    Det är kanske det som jag blir mest imponerad av i t.ex. Sunoexemplet ovan. Sången låter äkta som att det är baserat på omfattande sångmaterial.
    Jag har testat ett antal stilar, från hårdrock/metal, singer songwriter, modern pop, 70 tals disco, country med både manliga och kvinnliga sångare, och de låter alla olika. Kanske lite för mycket Taylor Swift ibland om man ber om toplist female singer, men jag kan inte säga annat än att jag är imponerad. Det låter äkta, med dynamik och ber man om en ledsen tjej med gitarr som sjunger om att göra slut görs det med känsla, och det är inte samma röst om man gör samma förfrågan igen.

    Jag fattar inte hur de lyckats få till det så bra, det lät tills nyligen autotunad kalle anka med brus och artifakter, nu låter det som en verklig sångare. Suno är ett liten gäng som själv är musiker, de måsta ha tränat upp systemet på grunderna i musik (systemet fattar skillnaden mellan intro, vers, refräng, mellanspel, slut), men just rösterna är det som imponerar mest.

    Jag skulle vilja ha Sunos röst genererare inbyggd i en DAW. Det som finns fn på marknaden (Vocaloid, SynthV) är krångliga, man måste sitta och manuellt justera och det låter fortfarande autotunat och fejk.

    Jag skulle aldrig ge ut en låt med AI röst (jag hyr in sångare som passar en specific låt), men mycket användbart om man vill testa ideer och leka med varationer.

    Jag har i helgen gått igenom gamla låt ideer och texter och skapat en 20-tal låtar som annars skulle stannat i byrålådan.
    Senast redigerat av depulse den 2024-04-15 klockan 12:20.

  37. #157
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Det här var ju för kul, reggade mig precis på Suno, men efter lite testning är Udio betan bättre, om än något ojämn, är väldigt lotto när den får till det. Lite som AI generellt.
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-15 klockan 23:43.

  38. #158
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här var ju för kul, reggade mig precis på Suno första försöket, 80s new wave: https://suno.com/song/820c9924-631c-...3-7424e4cf3a0f

    Kul att den skapar custom tematiskt AI -artwork thumbnails med.
    Bra låt men alldeles för mycket autotune och konstigt brus på sången.

  39. #159
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra låt men alldeles för mycket autotune och konstigt brus på sången.
    Yes det är artifakterna som medföljer nu. Blir nog bättre med tiden är jag övertygad om.
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-15 klockan 23:42.

  40. #160
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Jag skulle vilja ha Sunos röst genererare inbyggd i en DAW. Det som finns fn på marknaden (Vocaloid, SynthV) är krångliga, man måste sitta och manuellt justera och det låter fortfarande autotunat och fejk.
    ...
    Det lär väl bara vara en tidsfråga innan det kommer. Något i stil med Melodyne men där man skriver in text.
    Vocaloid är ju en egen genre! Alltid kul med robotröster, men framtidens robotar kommer ju inte ha robotröst...

    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...

    Jag har i helgen gått igenom gamla låt ideer och texter och skapat en 20-tal låtar som annars skulle stannat i byrålådan.
    Att du kan få en slags låt av en textidé med dessa AI fattar jag men inte hur du kan få en låt av en låtidé. Är det inte alldeles för generellt och generiskt för att det skall bli just din musik av det?

  41. #161
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det lär väl bara vara en tidsfråga innan det kommer. Något i stil med Melodyne men där man skriver in text.
    Vocaloid är ju en egen genre! Alltid kul med robotröster, men framtidens robotar kommer ju inte ha robotröst...


    Att du kan få en slags låt av en textidé med dessa AI fattar jag men inte hur du kan få en låt av en låtidé. Är det inte alldeles för generellt och generiskt för att det skall bli just din musik av det?
    Jag tycker det känns som ett perfekt skissblock, testa lyrics, få lite generella ideér till arret. Om man tidigare spelade in när man visslade lite på mobilen, kan nog det här ta det lite längre, och framförallt snabbare. Hade varit kul dock om det gick att t ex nynna main hooken så den byggde vidare kring det!

    btw kan man t ex göra accapella, så man kan jobba vidare på det i Logic t ex? Eller hur gör ni? Separata stems för kanalerna hade varit roligt.

  42. #162
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran

    https://youtu.be/D5FBP-vv72c

    Rätt bra knep! Förmodar att den fördjupade kontrollen över låtens arr är specifikt för betalda versionen av Suno?

  43. #163
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Det finns redan för mycket musik, varför ska vi göra mer om den är helt själlös?

  44. #164
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Provar Udio betan, någon som testat?


    https://www.udio.com/songs/2ppLBiVCLn4VPs2acraB7h
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-16 klockan 11:44.

  45. #165
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Anubis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Provar Udio betan, någon som testat?
    Japp, suttit några dagar och labbat med den nu. Intressant sätt att bygga låtar (i sektioner) och möjlighet att köra prompten "ren" eller förbättrad samt en del andra grepp, men den har svårt att göra en koherent låt utan det blir lätt flera låtidéer i en även om man försöker styra den rätt hårt.

  46. #166
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, suttit några dagar och labbat med den nu. Intressant sätt att bygga låtar (i sektioner) och möjlighet att köra prompten "ren" eller förbättrad samt en del andra grepp, men den har svårt att göra en koherent låt utan det blir lätt flera låtidéer i en även om man försöker styra den rätt hårt.
    Yes, metoden har sina för och nackdelar, rätt kul koncept ändå! Ser fram emot den dagen man manuellt kan plocka/välja mellan olika sektioner och sätta ihop som block. Men detta är inte långt ifrån, lite modulärt tänk.

    Upplever hitills i jämförelse mot Suno, att vocals inte låter lika sandiga/artifaktiga i Udio, inte perfekta så klart, men bättre.
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-15 klockan 22:33.

  47. #167
    Bobisch
    Bobisch är uppkopplad nu
    Bobischs avatar
    Veteran
    Spännande artikel om hur det kan bli möjligt att inom en snar framtid få AI till att ta steget till AGI.
    https://www.wired.com/story/build-a-...here-be-light/

  48. #168
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Här ett lite udda experiment jag gjorde, där Udio fick generera en låt på temat "titelsång till en tecknad film från 70-talet om katten Cosmos" (namnet på min studiokatt). Måste säga att jag blev både överraskad över hur den angrep det hela, och tyckte resultatet blev lite kul

    https://www.udio.com/songs/3fjWn5DDqTd9UonE2WKkrc

  49. #169
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Udii är kul! börjar gilla mer å mer. Ska bli intressant att se hur slutprodukten blir efter betan.

    https://www.udio.com/songs/2ppLBiVCLn4VPs2acraB7h

    Rösten låter lite som Miley Cyrus? lol
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-16 klockan 11:54.

  50. #170
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här ett lite udda experiment jag gjorde, där Udio fick generera en låt på temat "titelsång till en tecknad film från 70-talet om katten Cosmos" (namnet på min studiokatt). Måste säga att jag blev både överraskad över hur den angrep det hela, och tyckte resultatet blev lite kul

    https://www.udio.com/songs/3fjWn5DDqTd9UonE2WKkrc
    Låter som något någon av Beatles medlemmar haft som sidoprojekt

  51. #171
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    btw en fråga till er som mer insatta, kanske tagits upp i tråden, ska göra ett djupdyk senare. Men vad är det för olika AI-program som folk använt på youtube å så , senaste åren. Dvs som i princip klonar olika röster. För de resultaten låter ju mer pro så att säga. Antar att de hårdtränat någon LLM/text to speech grej på massa fokuserat material?

    Och sen gör beatsen separat som vanligt i Logic etc.

    Rolig som den här betan till Udio och Suno är, så känns de ju mer amatörmässiga. Mer som något som är kul å dela med folk som använder plattformen. Än något som är färdigt för Radio/Spotify.

    Det som de här plattformarna verkar ha problem med är leads/melodier, typ 303 å sånt? Blir lite grötig mess av det hela, därav att de försöker hålla det lite avskalat tänker jag. Och man får väl anta att den autotuneade/sandiga artifakten på röster till viss del beror på mycket autotuneat träningsmaterial? Dvs senaste årtiondenas musik.

    Påminner lite om känslan/intrycket man fick när man provade Roland JP-8000 första gången. Det var någon artificiell känsla över ljudet med säregna artifakter med.

    Slösurfar youtube lite i ämnet, hittade:

    Denna visar tillvägagångssätt i DAW:


    https://youtu.be/q2daW18umPs

    btw så var något avsnitt på SVT nyligen om AI intressant som ni säkert sett, det man slogs av var hur all-in de stora skivbolagen har gått på nya AI-boomen, vilket kanske känns lite som att skjuta sig själv i foten? Typ oemotståndligt med nya möjligheter för stora skivbolagen, så dollarsymbolerna rullar jackpot i deras ögon. Samtidigt som det förmodligen kommer leda till konkurs för många av deras artister/producenter.

    Det kommer väl bli i princip essentiellt för producenter att ha AI-kunskap för att kunna tävla på samma villkor.


    SVT-avsnittet om generativ AI:
    https://www.svtplay.se/video/KNw75xd...ativa-maskiner
    Senast redigerat av Anubis den 2024-04-16 klockan 17:05.

  52. #172
    Anubis
    Anubis är inte uppkopplad
    Anubiss avatar
    Veteran
    Suno AI börjar bli poppis verkar det som:

    Popular AI Websites Q1 2024 Traffic (in millions)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1568.jpeg 
Visningar:	14 
Storlek:	156,0 KB 
Id:	118100

    https://powerdreamer.com/ai-stats

  53. #173
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    AI låter mer Depeche Mode än vad Depeche Mode låtit på 30 år.
    En till DM.


    https://youtu.be/Vdy6eDv_2I0

  54. #174
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    haha man vet direkt att det är AI när så mycket i texten handlar om ljudvågor, elektricitet, frekvenser och syntar, den tycks tolka syntgrupp = sjunga om syntar och elektricitet, blir riktigt larvigt. Har också försökt och fått liknande resultat.
    Medhåll. Låter ju helt off. Ja jag hör att AI gör DM, men aldrig att jag gått på det. Musiken låter helt oäkta och enormt oinspirerat. Nästan som att ingen människa hade gjort den.

    Jag förstår att man kan bli imponerad av tekniken, men jag måste säga att jag är långt förbi det stadiet. Försöker verkligen inte försvara DM heller, är rätt så trött på dem sedan länge. Bara det att AI är ännu tröttare.

    Så, off you go, AI. Gör något du kan. Inte är det musik i alla fall.

  55. #175
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape;[URL="tel:3808489"
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3808489[/URL]]En till DM.
    Den var faktiskt ännu sämre.

  56. #176
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Hehe ja det låter verkligen som ett generiskt syntband från 20 år sen, ja vet inte vilka som är vilka ens men mesh/vnv nation/camouflage-träsket nånstans. Låter mer covenant än dm. MG's vibrato en oktav upp hade den väl kunnat klämma in iaf.

  57. #177
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Min POV är att ju mer generisk AI-skit vi fyller alla kanaler med (både mix- & media-) (och det kommer bli en shitload!), desto större värde får vår helt egna stil som vi ska odla med järnhand, och inte krypa nära nån annan genre för att "passa in".

    Jag kan se fördelar helt klart. Skissblock/Inspiration och vokalister att fylla i den stora körens bredd, lyser väl starkast.

  58. #178
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran

  59. #179
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17136840350876262387675141290549.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	4,12 MB 
Id:	118150

  60. #180
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	17136840350876262387675141290549.jpg 
Visningar:	32 
Storlek:	4,12 MB 
Id:	118150
    Haha, en rimlig iakttagelse. När de började prata om självkörande bilar för ett tiotal år sedan, sa jag redan då att köra klarar jag själv men fixa istället en robot som kan duka av bordet, ställa in disken i diskmaskinen och torka av matbordet. Jag väntar fortfarande på båda två.

Liknande ämnen

  1. Hur knasig musik kan man göra ?
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 20:27
  2. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  3. vilken hårdvaruburk kan göra detta ?
    Av synth_ollie i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •