Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 220 av 220

Ämne: AI kan nu göra musik!

  1. #181
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Ja vad tror ni? Kommer AI kunna jamma?

    https://youtu.be/N8NyEjB_XeA

  2. #182
    pepelogu
    pepelogu är inte uppkopplad
    pepelogus avatar
    Veteran
    Hur tänker ni kring det moraliska och etiska med att ta hjälp av AI med sitt skapande? Som en låtskrivarpartner typ. Jag är rätt kluven själv. På ett sätt känns det fel och fusk men å andra sidan, vi använder ju redan tusen andra sätt att fuska i datorn med Melodyne, Autotune, klipp och klistra, mm.

  3. #183
    The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Lika lite "fusk" som det var "fusk" att använda en trummaskin på 80-talet, om du frågar mig...

  4. #184
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker ni kring det moraliska och etiska med att ta hjälp av AI med sitt skapande? Som en låtskrivarpartner typ. Jag är rätt kluven själv. På ett sätt känns det fel och fusk men å andra sidan, vi använder ju redan tusen andra sätt att fuska i datorn med Melodyne, Autotune, klipp och klistra, mm.
    Det är så mycket själslös junk nu, AI lappar ihop det och gör det bästa av det. Den diskussion som jag tror kommer kan vi lära från när samplers började använda inspelad musik: Upphovsrätt. AI är ett sofistikerat sätt att stjäla musik vilket STIM och dess systerorganisationer borde sätta stopp för.

  5. #185
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den etiska sidan relaterad till upphovsrätt är bara den näst viktigaste aspekten. Ett större problem är energiåtgången för att träna modellerna, datamängderna som behöver lagras, överproduktionen av material.

  6. #186
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu;[URL="tel:3810755"
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3810755[/URL]]Hur tänker ni kring det moraliska och etiska med att ta hjälp av AI med sitt skapande? Som en låtskrivarpartner typ. Jag är rätt kluven själv. På ett sätt känns det fel och fusk men å andra sidan, vi använder ju redan tusen andra sätt att fuska i datorn med Melodyne, Autotune, klipp och klistra, mm.
    Moraliskt vet jag inte, men jag fattar inte varför man vill skriva musik om man inte vill det utan låter en AI göra det. Jag förstår det inte. Varför i hela friden gör man inte något annat i så fall?

    Sen är jag övertygad om att AI kan användas i skapande, men i så fall mer fantasirikt än att bara låta den skriva/göra musiken rakt av. Det känns så otroligt trött,ointressant och tråkigt.

  7. #187
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Hur många % av en melodi är direkt kopplad till texten? Minst 50% känns det som så om man matar in en egen text borde då inte man själv gjort största delen av melodin själv?

    Har matat in rätt många gamla texter och tycker att ofta blir melodin 60-80% samma som i orginalet

    En låt är ju inte bara melodin men utan melodin är en låt mest ett tomt skal

    När ain gör instrumentala partier hör man ibland var den snott ifrån och det, även sound. Gjorde en speed/thrash metal låt och riffen var slayer men soundet metallica, rätt skoj

  8. #188
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moraliskt vet jag inte, men jag fattar inte varför man vill skriva musik om man inte vill det utan låter en AI göra det. Jag förstår det inte. Varför i hela friden gör man inte något annat i så fall?

    Sen är jag övertygad om att AI kan användas i skapande, men i så fall mer fantasirikt än att bara låta den skriva/göra musiken rakt av. Det känns så otroligt trött,ointressant och tråkigt.
    De större entusiasterna kan säkert svara för sig, men jag kan se en allmän nyfiken experimentlusta, i alla fall nu medan det fortfarande är ganska nytt. Om man inte vill vänta på mänskliga musiker att korsa slayers riff med metallicas sound (vilket någon skulle kunna göra när som helst) kan man prompta fram hur det skulle kunna bli. Att använda AI för total låtproduktion med minimal insats från användaren skulle jag inte kalla skapande utan konsumerande.

  9. #189
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ett användningsområde för AI och skriva musik är Melodifestvalen där mänskliga faktorn försöker göra musik utifrån givna mallar - sådant klara AI mycket bättre. Pengarna som då sparas in från spektaklet kan fördelas på alla hårt slitande kompositörer som inte skriver main stream och har typ under 1000 spelningar på Spotify i månaden.

    Ett annat användningsområde är att ha en statlig radiokanal med bara AI-genererad musik och spara in pengar där. Även de pengarna som sparas in där kan gå till något vettigt och musikaliskt demokratisk istället som gynnar de små och osynliga musikmakarna.

    Så visst finns det användningsområden för AI-genererad musik som skulle hjälpa många musikskapare. Sedan inbillar jag mig inte att skattefinansierad statsmedia nappar på något sådant även om det skulle funka alldeles utmärkt inom en del områden. Och ingen bryr sig de små och det genuina de skapar. Men vem vet vad framtiden har i sitt sköte…

  10. #190
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Moraliskt vet jag inte, men jag fattar inte varför man vill skriva musik om man inte vill det utan låter en AI göra det. Jag förstår det inte. Varför i hela friden gör man inte något annat i så fall?

    Sen är jag övertygad om att AI kan användas i skapande, men i så fall mer fantasirikt än att bara låta den skriva/göra musiken rakt av. Det känns så otroligt trött,ointressant och tråkigt.
    AI används ofta för att göra produktivitetsvinster. Det kommer även gälla musik inom de genrer där det kan löna sig, vilket Tehporp golana väl är inne på. Fast pengarna kommer naturligtvis inte fördelas om till små artister, då lönar det sig ju inte för dem som kan tjäna på AI. Inte heller skulle en statlig radiokanal tjäna pengar på att spela AI-musik såvida inte STIM-tarifferna ändras, radiokanaler gör ju inte egen musik annat än i undantagsfall. Fast det kanske fanns spår av humor...

    För oss (t.ex. mig) som gör musik utan någon som helst lönsamhet utan för att det är kul o.s.v. är det naturligtvis ingen vinst med AI annat än om det är just kul, typ. De verktyg/sajter som jag sett hittills tycker jag personligen inte är kul alls utan jättetråkiga. Men det är ju en smaksak, just kompositionsstöd och liknande idéer är jag inte intresserad av (kanske därför min musik är olönsam...haha!) - däremot lite förslag inför mastring och mix och annat som just jag tycker är småtråkigt, skulle jag kunna tänka mig att använda. Fast det är ju inte AI som gör musik utan AI som fixar med mix snarare.

  11. #191
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den etiska sidan relaterad till upphovsrätt är bara den näst viktigaste aspekten. Ett större problem är energiåtgången för att träna modellerna, datamängderna som behöver lagras, överproduktionen av material.
    Finns det transparanta data på vad en AI kräver i energi och arbetstimmar innan den kan svara på nåt alls av tredje part/kund? Lever såna i serverhallar eller speciella superdatorer?

    Så länge vi kan ha samma filtertäthet på karaokeskräp som ai-muzak på streamingtjänsterna så kan dom få producera miljarder trökspår i minuten. (som i sin tur också kostar lagring och indexering...)

  12. #192
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    AI används ofta för att göra produktivitetsvinster. Det kommer även gälla musik inom de genrer där det kan löna sig, vilket Tehporp golana väl är inne på. Fast pengarna kommer naturligtvis inte fördelas om till små artister, då lönar det sig ju inte för dem som kan tjäna på AI. Inte heller skulle en statlig radiokanal tjäna pengar på att spela AI-musik såvida inte STIM-tarifferna ändras, radiokanaler gör ju inte egen musik annat än i undantagsfall. Fast det kanske fanns spår av humor...
    Ja, lite spår av humor var det kanske, speciellt vart pengarna skulle gå även om jag gillar förslaget eftersom det vore en god gärning.

    Mycket av övrig kommersiell industri har ersatts av robotar och den del av musiken som är kommersiell industri väntar så klart på att minska på kostnaderna och öka vinsten genom att också de ersätta människor med maskiner, delvis eller helt så långt det är möjligt.

  13. #193
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pepelogu Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker ni kring det moraliska och etiska med att ta hjälp av AI med sitt skapande? Som en låtskrivarpartner typ. Jag är rätt kluven själv. På ett sätt känns det fel och fusk men å andra sidan, vi använder ju redan tusen andra sätt att fuska i datorn med Melodyne, Autotune, klipp och klistra, mm.
    Egentligen vill jag inte ens lägga en sekund energi på att diskutera AI inom musik som måste vara världshistoriens sämsta påfund.
    Men måste ändå inflika på en sak som de flesta inte skiljer på.

    Det som idag kallas AI i musikprodukter som tex Ozone mfl är ett säljknep för smarta algoritmer/matematik.
    På samma sätt som filter i Photoshop som tex tar bort brus och som har funnits sen evigheter tillbaka eller Autotune som hittar pitch och korrigerar.
    Man har fuskat i alla tider, på 80-talet innan autotune så tunade man ibland om syntharna för att passa någon som sjunger falskt (iaf enligt skrönan om Paula Abdul var det väl?) och klippa låtar har man gjort i många år med. Men någonstans så är det ett personligt uttryck och konst i grunden.

    Att däremot låta en AI "skapa" en låt är en helt annan sak.
    Förenklat så har man låtit en matematisk modell (maskininlärning) läsa in all existerande musik som redan finns ute idag och kategorisera den i en databas för att sen mha en AI kunna skapa låtar efter önskemål.
    Med andra ord så är det inget nyskapande och i praktiken ren stöld av andras röster och arr.
    Att så många tycker det är häftigt förvånar mig, vi borde istället vara oerhört restriktiva och tänka på vilka problem detta ställer till i framtiden.
    Många tycker det är kul göra Depeche AI-låtar men tänk omvänt om någon hade gjort en AI-låt baserad på ditt egna lilla indieband som du sliter med med "lånad" sångröst och samma typ av arr. och därefter med bra marknadsföring håvat in pengar på en massa lyssningar?
    Skulle det kännas bra?

  14. #194
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det transparanta data på vad en AI kräver i energi och arbetstimmar innan den kan svara på nåt alls av tredje part/kund? Lever såna i serverhallar eller speciella superdatorer?

    Så länge vi kan ha samma filtertäthet på karaokeskräp som ai-muzak på streamingtjänsterna så kan dom få producera miljarder trökspår i minuten. (som i sin tur också kostar lagring och indexering...)
    Den som komponerar med tio vintagesynthar och en superfräsig dator och stor datordisplay gör nog av med mer energi per låt än ett pass med AI. Särskilt om man tänker sig att AI:n fixar mixen också... Fast sitter man med AI:n och fipplar på samma sätt så kan jag tänka mig att det kräver rätt mycket energi för de här stora generativa modellerna som man inte kan köra på en egen dator.

    Men vem vet, samtidigt behövs ju knappt någon hårdvara hemma, om utpoin slår in. Fast det kommer den nog inte att göra på det viset, det brukar de ju aldrig göra; utopier.

    Hur som helst åker man sedan ner och köper lunch och gör av med mer energi på 10 minuter än en hel veckas musikproduktion. Även med batteribil.

  15. #195
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    .
    Många tycker det är kul göra Depeche AI-låtar men tänk omvänt om någon hade gjort en AI-låt baserad på ditt egna lilla indieband som du sliter med med "lånad" sångröst och samma typ av arr. och därefter med bra marknadsföring håvat in pengar på en massa lyssningar?
    Skulle det kännas bra?
    Jag skulle ta det som en komplimang om någon skulle visa min musik något som helst intresse Men jag hör vad du säger

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som komponerar med tio vintagesynthar och en superfräsig dator och stor datordisplay gör nog av med mer energi per låt än ett pass med AI. Särskilt om man tänker sig att AI:n fixar mixen också... Fast sitter man med AI:n och fipplar på samma sätt så kan jag tänka mig att det kräver rätt mycket energi för de här stora generativa modellerna som man inte kan köra på en egen dator.
    Inte så svårt val för min del om det är alternativen

  16. #196
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Angående lagring, iom AI kommer vi snarare gå från inspelat och lagrat i förväg till att saker produceras åt oss i realtid.

    https://www.youtube.com/watch?v=oNwo...erSymbol%3AYOU

  17. #197
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vurt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Angående lagring, iom AI kommer vi snarare gå från inspelat och lagrat i förväg till att saker produceras åt oss i realtid.

    https://www.youtube.com/watch?v=oNwo...erSymbol%3AYOU
    Blir intressant och lite skrämmande att följa den utvecklingen...

  18. #198
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Stor debattartikel av Henrik Tamm (konceptdesigner, illustratör och författare) i SvD idag om AI och bildproduktion för kommersiella ändamål. Han verkar propagera för att AI enbart skall få användas av de människor som tillhör det skrå som är aktuellt område för respektive AI. I hans fall bildkonst och (animerad) film.

    För någon inom ett kreativt yrke är denna teknologi ett existentiellt hot. Vi blir nollställda. Jag är verksam som konceptdesigner, illustratör och författare och har hjälpt till att designa några av världens mest framgångsrika filmer.
    ...
    När GAI används till att generera en illustration blir det en meny, inte ett redskap, som vissa vill påstå. (Folk som säger detta är troligen själva inte bildkonstnärer.) De kanske tycker att det ska vara deras frihet att använda GAI.
    ...
    All världens bild kan kombineras ihop genom AI:s algoritmer. Det är fel när vem som helst – utan någon som helst talang för bildkonst – kan göra detta. GAI-bilderna genereras nämligen med algoritmer som bygger på designers, fotografers och bildkonstnärers tidigare verk. Dessa verk har stulits, utan vetskap av, eller medgivande från kreatörerna.
    ...
    Det finns ett argument för att GAI är ett verktyg för redan verksamma bildkonstnärer. Det kan jag delvis köpa. Att den används som grund till att generera idéer, av människor som redan besitter talangen för bild. Men låt det sluta där.
    ...
    Vill vi leva i en värld där kreativa verk skapas av robotar? Jag vill i alla fall inte det.
    https://www.svd.se/a/pP6e3E/illustra...ndlar-om-stold

    Om dessa tankar skall tillämpas generellt betyder det alltså att enbart godkända musiker får använda musik-AI.
    Påminner lite om debatten kring Guldbaggen som enligt nya regler endast får tilldelas rätt utbildade skådespelare.

    Drar man det ett steg till så får enbart utbildade chaufförer använda självkörande bilar får man förmoda?
    Jag förstår hans smärta men det som händer är ju inte nytt på något sätt, enbart att det drabbar en grupp som tidigare befunnit sig mycket högt upp i den kommersiella näringspyramiden och som har ett mycket roligt, ickemekansikt arbete. Vem kunde tro att de skulle råka ut för samma sak som t.ex. tryckeriets sättare för 30 år sedan...

    Den punkt jag kan hålla med om är att många av de nya AI-verktygen delvis stulit arbeten från bildbanker m.m. Det behövs helt klart en ersättningsmodell i dessa fall. Liksom för musik. Men problemet fanns redan innan AI om än i mindre skala.

  19. #199
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det transparanta data på vad en AI kräver i energi och arbetstimmar innan den kan svara på nåt alls av tredje part/kund? Lever såna i serverhallar eller speciella superdatorer?
    https://arxiv.org/abs/2311.16863
    Den här studien nämner bildgenerering men inte musikrelaterade uppgifter. Jag har inte läst hela, men bildgenerering kommer upp som den mest energikrävande uppgiften jämfört med klassificering och textgenerering. Modellträning drar mycket mer resurser än användning (inference, som de skriver), men de tenderar att användas ofta.

    Tasks involving images are more energy- and carbon-intensive compared to those involving text alone.
    Training remains orders of magnitude more energy- and carbon- intensive than inference.

  20. #200
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://arxiv.org/abs/2311.16863
    Den här studien nämner bildgenerering men inte musikrelaterade uppgifter. Jag har inte läst hela, men bildgenerering kommer upp som den mest energikrävande uppgiften jämfört med klassificering och textgenerering. Modellträning drar mycket mer resurser än användning (inference, som de skriver), men de tenderar att användas ofta.
    Intressant, kollas.
    Ännu intressantare är att kolla vad motsvarande arbete kostar i energi utan AI. Inte som propaganda för AI alltså, men det är rätt lätt att bortse från att mänskligt arbete också kostar mycket energi. Tänk bara på en sådan sak som landskapsbilder, naturbilder, modellbilder, resor, hotellvistelser, redigering m.m. Skall man även räkna mat, värme m.m. som människor behöver då de arbetar? Om t.ex. AI:n fixar bilden på 1 timme (plus procentandel av träningsenergin för modellen) medan människan behöver en arbetsdag. Skall man då räkna in energikostnaden e.t.c. för 7 timmars människoarbete?

    Jag vet att den omvända diskussionen finns kring energiåtgång för t.ex. schackrobotar mot människor där människan i ren energiförbrukning är mycket mer ekonomisk om jag minns rätt. Är då schackroboten egentligen bättre, den drar ju mer energi?

    Kul med alla dessa å ena sidan...å andra sidan.

  21. #201
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stor debattartikel av Henrik Tamm (konceptdesigner, illustratör och författare) i SvD idag om AI och bildproduktion för kommersiella ändamål. Han verkar propagera för att AI enbart skall få användas av de människor som tillhör det skrå som är aktuellt område för respektive AI. I hans fall bildkonst och (animerad) film.


    https://www.svd.se/a/pP6e3E/illustra...ndlar-om-stold

    Om dessa tankar skall tillämpas generellt betyder det alltså att enbart godkända musiker får använda musik-AI.
    Påminner lite om debatten kring Guldbaggen som enligt nya regler endast får tilldelas rätt utbildade skådespelare.

    Drar man det ett steg till så får enbart utbildade chaufförer använda självkörande bilar får man förmoda?
    Jag förstår hans smärta men det som händer är ju inte nytt på något sätt, enbart att det drabbar en grupp som tidigare befunnit sig mycket högt upp i den kommersiella näringspyramiden och som har ett mycket roligt, ickemekansikt arbete. Vem kunde tro att de skulle råka ut för samma sak som t.ex. tryckeriets sättare för 30 år sedan...

    Den punkt jag kan hålla med om är att många av de nya AI-verktygen delvis stulit arbeten från bildbanker m.m. Det behövs helt klart en ersättningsmodell i dessa fall. Liksom för musik. Men problemet fanns redan innan AI om än i mindre skala.
    Ha ha, vilken lipsill.

    Det är ingen mänsklig rättighet att leva på att vara konceptdesigner, illustratör eller författare. Han får väl ta ett vanligt jobb som alla andra. Jisses. Skulle vi förbjudit alla utom droskägare att köra bil när den började att ta över hästskjutsarna?

    Märkligt resonemang.

  22. #202
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nä det blir ju lika dumt som copyswede och kassettstraffavgiften.

  23. #203
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    ...eller hetsen kring VHS-banden när Volk började kunna banda TV / kopiera filmer ....hetsen kring brännbara CD ....hetsen kring The Pirate Bay.

    History repeats itself.

  24. #204
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ha ha, vilken lipsill.

    Det är ingen mänsklig rättighet att leva på att vara konceptdesigner, illustratör eller författare. Han får väl ta ett vanligt jobb som alla andra. Jisses. Skulle vi förbjudit alla utom droskägare att köra bil när den började att ta över hästskjutsarna?

    Märkligt resonemang.
    Det du säger = Exakt min åsikt också.
    Vill lägga till musiker, fotograf och andra kreativa yrken.

    Ingen ska bli förbjuden att jobba som dessa kreativa yrken eller ha det som hobby.
    Ingen ska heller kunna kräva att deras verk är värda något. Ingen mänsklig rättighet att leva på att vara konstnär.

  25. #205
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ännu intressantare är att kolla vad motsvarande arbete kostar i energi utan AI. Inte som propaganda för AI alltså, men det är rätt lätt att bortse från att mänskligt arbete också kostar mycket energi.
    Vaclav Smil har bra resonemang om energiförbruk i olika slags aktiviteter (t.ex Energy and Civilization), så det går nog att överslagsräkna på. Ska man göra jämförelser med mänskligt arbete tror jag väl programmerarnas insats i att tänka ut AI-modellerna måste ingå. Dessutom tycker jag det är relevant att ta med materialförbruk, från gruvdrift för sällsynta metaller till kylvatten för datorhallar.

  26. #206
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Såg idag att Youtube har några nya kryssrutor (kanske funnits ett tag men då har jag missat det) när man lägger upp kontent där man försäkrar att det är äkta, att det finns i verkligheten osv.

  27. #207
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Såg idag att Youtube har några nya kryssrutor (kanske funnits ett tag men då har jag missat det) när man lägger upp kontent där man försäkrar att det är äkta, att det finns i verkligheten osv.
    Frågan är om man kan ladda upp material utan att kryssa i de rutorna? Eller har de helt stoppat möjligheten att ladda upp material som på något sätt har skapats mha AI? Det verkar inte troligt tycker jag. Men man kanske kan välja bort allt AI material när man gör en sökning, det skulle kunna vara bra. Sedan bygger det förstås på att de som laddar upp är ärliga eller att det går att detektera att materialet är skapat mha AI, och det lär ju bli allt svårare.

  28. #208
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vaclav Smil har bra resonemang om energiförbruk i olika slags aktiviteter (t.ex Energy and Civilization), så det går nog att överslagsräkna på. Ska man göra jämförelser med mänskligt arbete tror jag väl programmerarnas insats i att tänka ut AI-modellerna måste ingå. Dessutom tycker jag det är relevant att ta med materialförbruk, från gruvdrift för sällsynta metaller till kylvatten för datorhallar.
    Åker musikerna batteribil till gigget måste gruvdriften räknas in även där (ja det blir ju gruvdrift i vilket fall), och fabriken som bygger gruvmaskinerna måste räknas med och deras arbetare och de vägar som används och de maskiner som byggt dem och den energi som används och de jordbrukare som gjort framställt råvaror till den mat som gruvarbetana och vägarbetana och musikerna och AI-kosntruktörerna och batteribyggarna och min gammelmoster ätit och....

    Lite kul, det blir som med skatt - räknar man baklänges så blir det hur mycket som helst.

  29. #209
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är om man kan ladda upp material utan att kryssa i de rutorna? Eller har de helt stoppat möjligheten att ladda upp material som på något sätt har skapats mha AI? Det verkar inte troligt tycker jag. Men man kanske kan välja bort allt AI material när man gör en sökning, det skulle kunna vara bra. Sedan bygger det förstås på att de som laddar upp är ärliga eller att det går att detektera att materialet är skapat mha AI, och det lär ju bli allt svårare.
    Det blir som med piratkopiering, amatörerna kan man alltid stoppa men inte proffsen. De stora AI-sajterna kan säkert "vattenstämpla" i samarbete med de stora techföretagen och det stoppar väl kreti och pletis mästerverk, men inte eventuella framtida AI-pirater eller vad man skall kalla det.

    Men jag har gärna en på och av för AI också. Finns ju en del andra kategorier man också skulle vilja ha på/av till...

  30. #210
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Det låter ju fortfarande å ena sidan fruktansvärt men ganska nära att kunna bli lurad nu…


    https://youtu.be/GpYd8hU_EVY

  31. #211
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Henrik Tamm som jag citerade i #198 och som tyckte enbart yrkesfolk inom respektive skrå (i hans fall bildkonst) skall få använda generativ AI – får mothugg av Mathias Sundin, chefredaktör Warp News, ledamot i AI-kommissionen, i ny debattartikel:

    Generativ AI frigör kreativitet. Människor som inte kan måla, designa, illustrera, göra video eller skriva bra text eller skapa musik kan nu det. Inte på samma nivå som Henrik Tamm och hans kollegor, men på en väldigt mycket högre nivå än tidigare. Det gör att kreativitet som satt fast i.våra huvuden kan komma ut. Jag märker det själv. När jag skriver texter börjar jag nu också tänka mer i bilder, för de finns nu lätt tillgängliga för mig. Då denna kreativitet släpps loss ur miljontals huvuden kommer vi se enormt mycket nytt skapas. Nya genrer, uttryckssätt, yrken och gud vet vad kommer uppstå. Till och med vetenskapliga genombrott. Bild-AI används nu bland annat för att skapa nya proteiner.
    https://www.svd.se/a/kwakvX/mathias-...-sitt-hantverk

    Under rubriken Varför ska min talang tillhöra alla? svarar sedan Henrik Tamm men upprepar i princip enbart sina argument. Det jag skulle vilja höra från honom är hur han menar att man rent praktiskt skall inskränka AI-användare till enbart yrkesfolk. Annars är ju hela hans argumentation meningslös, om han inte har en idé om hur det skall gå till.

  32. #212
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Tanken att man skulle begränsa tillgången av AI till personer med något slags certifikat är märklig, jag kan inte se att det skulle vara en framkomlig väg och den skulle isf hindra det mesta av fördelarna som AI kan ge.

    Det mest problematiska med generativ AI tycker jag är att just copyright-aspekten. Om man jämför med andra teknologier, som t ex sampling, så är det ju glasklart att man inte får använda material från någon annnan utan lov, inte ens om man omarbetar det till oigenkännlighet. Så borde det rimligen vara även när man använder material med copyright för att träna en AI-modell. Det är "derivative works" helt enkelt och upphovspersoner ska ha rätt till ersättning.

    Det är klart att det kommer vara svårt att se till att ingen fuskar med detta, men de stora elefanterna på området, som OpenAI, måste nog se till att de kan garantera att deras modeller inte har tränats på material med copyright. Jag tycker man ska kunna kräva en slags innehållsdeklaration där det framgår vilket material som har använts för att träna en modell. Kankske kan man då också kontrollera om det verkar stämma att en viss modell har tränats på ett visst material, för att undvika fusk.

  33. #213
    lisau
    lisau är inte uppkopplad
    lisaus avatar
    Veteran
    En del snack om AI-genererad musik i senaste avsnittet av Blå Måndag:
    https://www.xn--blmndag-fxab.se/111-...-franskt-horn/

  34. #214
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fast "Generativ AI frigör kreativitet. Människor som inte kan måla, designa, illustrera, göra video eller skriva bra text eller skapa musik kan nu det " (Mathias Sundin, chefredaktör Warp News) är ju bara rent skitsnack. Det är inte kreativt på något som helst sätt att bara be om något och få det. Kan jämföras med att jag betalar någon annan för att skriva en melodi till min låt. Inte kan jag då säga att JAG har skrivit den, bara för att jag beställde den. Antingen skriver man en text, eller så gör man det inte. Har man låtit en språkmaskin generera texten så har man INTE skrivit den.

    Däremot om man är programmerare så kan det stämma. Att slippa knacka ut all kod själv gör väl kan man koncentrera sig mer på att hitta på kreativa program.

  35. #215
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis - helt i paritet med hur MIDI/datorer frigjorde mängder av nya möjligheter för mig och så många andra i slutet av 80-talet. Parallellen är att jag ville göra musik själv och inte minst med instrument jag inte kunde spela själv. Att det sedan inte blev lika fint som om jag hade hyrt in andra musiker som kunde spela det jag ville höra/göra var mitt problem. Samt förstås, att jag lärde mig enormt mycket så att det jag så småningom gjorde också lät i princip precis lika fint som om jag hyrt in de andra...

    I Dagens Industri hävdas det Europa tappar mark när det gäller AI - 4% av "toppföretag" inom branschen kommer från EU. Detta skylls (med viss rätt, IMHO) på regelverket där EU vill ligga före och sätta reglerna för innovationerna innan de kommer, emedan Asien och USA låter innovationerna frodas och låter reglering tillkomma efter behov.

  36. #216
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan jämföras med att jag betalar någon annan för att skriva en melodi till min låt. Inte kan jag då säga att JAG har skrivit den, bara för att jag beställde den.
    Beror på kontext - vad du vill att AI-ska göra. Om du skriver en melodi och harmoni och låter AI hjälpa att arra, basic eller att "jazza till"/whatever... Jag målar att utkast till en tavla och låter AI föreslå "förbättringar"... I båda fallen bygger AI-resultatet på konventioner av hur "alla andra gjort" - kanske t.o.m. ett uns av HTs talang...

  37. #217
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast "Generativ AI frigör kreativitet. Människor som inte kan måla, designa, illustrera, göra video eller skriva bra text eller skapa musik kan nu det " (Mathias Sundin, chefredaktör Warp News) är ju bara rent skitsnack. Det är inte kreativt på något som helst sätt att bara be om något och få det.
    Jag tänkte komma med en liknande invändning. Men kreativitet är väl inget entydigt begrepp. Generativ AI kan användas på ett föga medskapande sätt, mera konsumerande än kreativt, som en jukebox som spelar ungefär vad man ber den om, men inte exakt. För att det ska bli mera kreativt, dvs medskapande, måste användaren ha större möjligheter att ingripa, antingen i processen eller efteråt. Man kan ju t.ex klippa ihop ett kollage av några genererade filer, i så fall bidrar man något själv.

  38. #218
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast "Generativ AI frigör kreativitet. Människor som inte kan måla, designa, illustrera, göra video eller skriva bra text eller skapa musik kan nu det " (Mathias Sundin, chefredaktör Warp News) är ju bara rent skitsnack. Det är inte kreativt på något som helst sätt att bara be om något och få det. Kan jämföras med att jag betalar någon annan för att skriva en melodi till min låt. Inte kan jag då säga att JAG har skrivit den, bara för att jag beställde den. Antingen skriver man en text, eller så gör man det inte. Har man låtit en språkmaskin generera texten så har man INTE skrivit den.

    Däremot om man är programmerare så kan det stämma. Att slippa knacka ut all kod själv gör väl kan man koncentrera sig mer på att hitta på kreativa program.
    Jag tror man får tänka att det kommer något nytt ur detta. Inte se på hur bra det är på att reproducera samtiden endast.

    Men precis som alla andra teknikskiften kommer en massa skräp också. Väldigt svårt att sia vad som kommer ur detta rent konstnärligt på sikt men det är ju främst det massproducerade och mallade som hotas. Lite som de förprogrammerade rytmerna i en brunorgel får man en karikatyr av tidens kommersiella melodi även med AI. Fast kanske inte lika rolig?

    Men jag håller med om att det finns en massa upphovsrättsliga problem och paradoxer inbyggda i det hela. Mer prominenta så än tidigare teknikskiften på grund av att resultatet är så oerhört likt förlagorna som gjorts manuellt.

    Däremot undrar jag lite vad Henrik Tamm är ute efter eftersom han inte föreslår något konkret för att stoppa AI. Han borde fokusera på upphovsrättsfrågan istället för att göra sig löjlig.

  39. #219
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Viznut (den legendariske uppfinnaren av bytebeat) formulerar det väldigt bra:
    http://viznut.fi/texts-en/machine_learning_rant.html
    Speciellt synpunkterna om AI vs IA (intelligence amplification) är intressanta.

    AI researchers wanted to create machines that would simulate human intelligence well enough to replace it. ... On the other hand, the IA side wanted to create machines that would assist and "amplify" people's natural intellects – so, instead of competition there would be co-operation combining the strengths of humans and computers.
    Det handlar också om att bevara kunskap och hantverk medan man automatiserar processer. Jag ser också mer värde i små enkla algoritmer som man kan förstå och själv manipulera än stora opaka system som kanske genererar imponerande resultat, men är obegripliga och inte möjliga för användaren att ingripa i från insidan.

  40. #220
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Testade göra en 70tals ballad i udio idag efter jobbet och sångaren lät 95% exakt som Per Gessle Har råkat få Magnus Uggla också men då lät inte lika exakt.

    Anpassade inte prompten för att det skulle bli Gessle men verkar som de matat systemet med gyllende tider allafall.

Liknande ämnen

  1. Hur knasig musik kan man göra ?
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2010-03-05, 20:27
  2. Nu kan du också göra ÄKTA NES-MUSIK! =)
    Av Yanko i forum Allmänt om musik
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 08:58
  3. vilken hårdvaruburk kan göra detta ?
    Av synth_ollie i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •