Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Lunchbox lika farligt som eurocrack?

  1. #1
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran

    Lunchbox lika farligt som eurocrack?

    Hej. Efter att ha suttit med IK multimedia’s emuleringar av klassiska compressorer och EQualisers så har jag blivit lite sugen på någon sorts små och smidiga analoga substitut för klassiker som pulteq och LA2A, klassiska mixerbord m.m.

    Så jag funderar på om lunchbox skulle vara ett bra alternativ för en dylik signalkedja (tänkte för mono eller på sin höjd stereo)?

    Jag skulle därför vilja höra överlag vad ni som använt lunchbox ett tag tycker om den lösningen.

    Jag har också några mer specifika frågor:

    Är det lika vanebildande som Eurocrack?
    Tycker ni att de står sig bra mot de bättre rackmonterade substituten?
    Hur mycket mer av karaktären och soundet tycker ni att era moduler har i förhållande till de bättre digitala emuleringarna?

  2. #2
    uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    Don’t go there!

    Formatet och konceptet är jättetrevligt. Jag hade 2 rack under några år. Viktigt att veta är att alla moduler och rack inte är helt kompatibla trots ”api standard”, så man behöver läsa på lite.

    De modulerna jag hade lät mycket bra. Inget snack om det. Men svårsålt när jag ville ha annat i racket. Köp begagnat under halva nypriset, annars är risken stor för en brakförlust.

  3. #3
    uc.t
    uc.t är uppkopplad nu
    uc.ts avatar
    Veteran
    Inser att jag inte svarade på dina frågor.

    Ja det är (lika) vanebildande. Skillnaden är att istället för att köpa ett filter för ett par tusenlappar så blir det fyrdubbelt för en eq.

    De borde i stort vara identiska med rackvarianterna. Kan bara uttala mig om Kush Electra som jag hade både och under en period. Hörde ingen skillnad.

    Har inte jämfört med emulering.

  4. #4
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tror inte det är lika beroendeframkallande som Eurorack eftersom det verkligen är svindyra grejer här...
    OM det är lika bra som rack-motsvarighet så lär man nog få flera svar och många är åt hållet att det är klenare ström i 500-specsen och därmed lite sämre för att generalisera det väldigt mycket.
    Jag har jämfört SSL X-rack med SSL 500 och där är det ganska stor skillnad. X-Rack låter bättre och känns lite lyxigare i känslan. Den nya 500 generationen SSL har prissänkts och görs numera i Kina. Jag har nog inte senaste.
    Jag har testat MÅNGA andra 500-burkar också.
    Bland annat så lockade Wes Audios burkar då man hade total recall med plugin i sin DAW till alla burkar. Men efter någon mix där jag försent missade att någon burk inte hade recallat rätt samt att det kändes lite avigt att ratta från en plugin på analog hårdvara så skeppade jag iväg allt Wes Audio. Lät bra men eventuellt lite för kliniskt eller om man blev lurad av plugin-integreringen...
    Rupert Neve Design låter fint men känns faktiskt lite halvsvajjigt byggmässigt trots premiumpriser.
    AMS-NEVE har en tvär-idiotisk grej att de defaultar till bypass om man bryter strömmen. SJUUUUKT irriterande om man har ett gäng burkar att behöva aktivera EQ och kompressor manuellt varje morgon. Låter dock riktigt bra men en sådan idiot-feature gör att jag försöker fasa ut de burkarna också. Använder 2264ALB-kompressorn idag. Stannar nog länge.
    Trident Audio A-Range 500 EQ...jösses vilken skit. Reglarna känns som man skall få i handen. En burk var trasig av två som jag fick. Returnerade både. De tålde ej heller samma nivåer som övriga 500-burkar.
    API är väl de som håller måttet med deras rykte, men de är ju bland de allra dyraste också...
    Annat prisvärt märke är elysia men deras användarinterface är plottrigt som fan. Inte kul.
    Zähl EQ1 är rätt dyr man lät riktigt bra.
    mäag EQ4 låter bra också.
    Om Black Lion Audios gulliga BLUEY 500 låter lika bra som racken vore den spännande om jag inte hade haft 2st 19tummare.
    SPL DeS låter kanon och även dbx 520 (de-esser) är överraskande riktigt bra.
    Om du behöver pre-amps så är API 512C sjukt bra för lite hårdare, middigare sound, till trummor i mitt fall.
    Sedan Focusrite Red One låter finfint också, lite mjukare sound än API 512C. Bör fungera bra till sång kan jag tänka mig, jag har de till trummor också.

    Angående digitalt vs analogt så är det möjligt att jag pudlar i framtiden eftersom jag upptäckte översampling när det gällde VST-synthar och då började de ju duga att göra musik med.
    Lite samma med plugins. Tappar "öppenhet" i soundet. När jag jobbar med analog hårdvara har man knappt något behov alls av att boosta diskant. Jobbar jag in the box vill jag alltid gaina diskant...så jobbar man i 44.1kHz är det fortfarande stor skillnad i öppenhet i ljudet tycker och hör jag, mellan analog hårdvara och plugins.
    Senast redigerat av Firechild den 2023-12-25 klockan 16:32.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag funderar på om lunchbox skulle vara ett bra alternativ för en dylik signalkedja (tänkte för mono eller på sin höjd stereo)?
    Jag ser det lite som att det endast är värt mödan om du väljer bra moduler. Det finns mycket skit där jag tycker att det ofta är fördelaktigt med plugins.

    Citat Ursprungligen postat av Jätten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker ni att de står sig bra mot de bättre rackmonterade substituten?
    Ja och nej. För enklare moduler så spelar det ingen större roll, men så fort man börjar titta på riktigt snyggt designade moduler (internt) med riktigt bra ljud så kan strömförsörjningen börja påverka, mest för att man där kan börja höra skillnaden om nu resten av kedjan är tillräckligt bra.. men val av komponenter och design påverkar antagligen en hel del också. Där kan det bli värt att skaffa en dyrare lunchlåda (en del av de dyrare har ett högre pris delvis pga dyrare och mer stabil strömförsörjning) eller vidare gå över till rackformat där det ibland kan finnas ännu bättre strömförsörjning.

    Hur mycket mer av karaktären och soundet tycker ni att era moduler har i förhållande till de bättre digitala emuleringarna?
    Hur långt är ett snöre?

    Jag kör iofs inte 500 längre eftersom jag enbart är ute efter det absolut bästa jag kan få tag på, men det är väldigt lockande ibland...

  6. #6
    Jätten
    Jätten är uppkopplad nu
    Jättens avatar
    Veteran
    Tack för alla generösa svar

  7. #7
    TAVLAN
    TAVLAN är inte uppkopplad
    TAVLANs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    För mig har det handlar det mer om arbetsätt än något annat. Hur ser ditt arbetsätt ut idag(?) Vart i kedjan vill du applicera grejerna, frontend, mix, båda etc (?) vad har du för ljudkort(?) Routning(?) Är din monitor via mixer/dator eller kan du A/B via kontroller (?). Alla dessa faktorer är sånt som spelar in på värdet den nya produkten kommer skänka (hos mig iaf). Arbetsätt trumfar ljudkvalité i den bemärkelsen, särskilt om man rör sig på begränsade kvadratmeters (Sovrums/hemmastudio).
    Består endast mina sånger av 4 spår så hade det kanske varit värt (för mig) att investera i hårdvara och arbetsätt som hade kunnat bidra, för det hade jag haft plats för, men det är väldigt sällan mina sånger är 4 spår
    Mitt mardrömsscenario är alltid att behöva skicka ut ett seperat spår ut-och tillbaks in igen från datorn, för mig dödar det liksom hela flödet, och är inte riktigt värt det. Antingen skickar jag ut allt eller inget.
    Sneglar på big six som hade löst mycket av flexibiliteten i routning för hemma studios om man vill integrea hårdvara.
    Jag är väl medveten om att alla jobbar olika och det gläder mig, men ger bara mitt egna perspektiv på det hela.

  8. #8
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0165.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	4,59 MB 
Id:	116360

    Här är mitt 6 units, det har vandrat igenom en hel drös moduler genom åren, preamps, eq's men fastnade för kompressorer och de två Soundskulptor kompressorerna är DIy, enkelt att bygga och du sparar en bra slant.

    För mig är det viktigt att mixa med öronen, när jag nån enstaka gång sitter med pluggar så sitter jag och stirrar på alla parametrar och valmöjligheter. Känns bättre att dedikera mixen till analogt så är man mer noggrann och inte sitter och velar hela tiden när man alltid kan ändra sig med en ITB mix.
    Senast redigerat av Summa den 2024-01-09 klockan 14:52.

Liknande ämnen

  1. Finns det någon sequencer som är lika bra som Roland MC-202 ?
    Av HZA i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-09-28, 07:55
  2. Lika tung bastrumma som i MC-303??
    Av jb0909 i forum Slagverk
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 19:15
  3. Lika aktuell idag som 1985
    Av lappalainen i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 07:42
  4. Gratispluggar lika bra som köpespluggar?
    Av fredrik_e i forum Allmänt om musik
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 11:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •