Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Logic Pro X - tricks för att dra små regioner?

  1. #1
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

    Logic Pro X - tricks för att dra små regioner?

    Jag har varit jordens senaste med att byta till X, och strular fortfarande med vissa grejer som jag tycker funkade bättre i 9an.

    Det här är otroligt irriterande. När regioner är korta så visas de ju i utzoomat läge lite bredare än de egentligen är, för att de ska gå att se bra. I Logic 9 var det aldrig några problem att bara ta tag i det som syns, men här är det plötsligt väldigt delikat. Om jag siktar i början av regionen så kan det gå, men ofta tar det flera försök, och jag får ofta ge upp och göra det på något annat sätt.

    Är det något jag missar? Finns det något trick, typ nån key som går att trycka ned för att bättre kunna grabba tag i saker?


    Se video. I början får jag tag på saker, men vid utzoomning failar flera försök.


    https://youtu.be/DzqsApR4zX4

  2. #2
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Alltså det där är frustrerande att bara se på! Surt att det ändrats, jag har inte använt logic på 100 år men minns att dom var tidiga med väldigt bra och snabba zoom-genvägar jag misstänker att det bara är det som gäller.

  3. #3
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nu har jag inte Logic framför mig, men det ser ut som du försöker dra i fram-eller bakkant då verktyget byter funktion (förlänga/förkorta region) men det fungerar när du siktar på mitten?

    Kommer inte ihåg 9an men då kanske det "kantverktyget" inte fanns eller fungerade annorlunda...

  4. #4
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Njä, det som händer är att det bara blir deselectat, speciellt om jag klickar i mitten. Klickytan för att få tag på en region är liksom mindre än en pixel istället för den synliga ytan.

  5. #5
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Har du provat option och vänster höger pil? Nudge värde sätter du med control klick på en region, sedan Move, Set nudge value to.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njä, det som händer är att det bara blir deselectat, speciellt om jag klickar i mitten. Klickytan för att få tag på en region är liksom mindre än en pixel istället för den synliga ytan.
    Ska testa

  7. #7
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat option och vänster höger pil? Nudge värde sätter du med control klick på en region, sedan Move, Set nudge value to.
    I det här läget jag varit i vill jag flytta typ 5-20 takter plus några fjärdedelar, så lite osmidigt. Men ska testa.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Kan enbart hålla med om att småsnuttar funkar dåligt. Dessutom har jag varit med om att om man med kortkommandon delar korta klipp kan det bli fel. Trots att man inte kör avrundat verkar den avrunda.

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Jag brukar göra en tom midiregion som är typ 8 takter som jag också markerar. Då kan man ta i den regionen istället och dra o kopiera o greja.
    Annars kan man ju använda en sampler istället för att hålla på med en massa småpluppar.

  10. #10
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ja det är iofs smart att lägga nåt bredvid. Fånigt att det ska behövas men ändå bra nödlösning.

  11. #11
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av _Peter_ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du provat option och vänster höger pil? Nudge värde sätter du med control klick på en region, sedan Move, Set nudge value to.
    Kollade lite mer, jag har avaktiverat nudge-keycommanden för jag kommer åt de, utan att märka, men att sätta bar + beat till två olika andra blev ganska smidigt. Jag är mer av en mus- än keyboardperson, men kommer man in i flowet känns det ganska stabilt. (Tills jag råkade komma åt nån annan kombo och det händer nåt totalt random )

  12. #12
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Zooma?

    Använder det som om jag andas, men förvånande få känner till det.

    https://www.youtube.com/watch?v=ejpUjPxSQtc

  13. #13
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Jo men då blir det ju struligare att flytta sen..

    Det störiga är att det funkade bra i 9, och att det har blivit sämre. Jag ska skicka in en buggrapport tror jag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-12, 11:43
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 12:54
  3. Malmö Ikväll!! Tricks/Tricks/Tricks Live: Beast
    Av reverbsvansen i forum Evenemang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 22:40
  4. Kontrollyta för att dra igång ljudeffekter
    Av n00bkillaz i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 18:16
  5. Gruppera regioner i Logic?
    Av axeman i forum Logic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-06-17, 21:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •