Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Gipsskivor i betongbunker, enorm skillnad

  1. #1
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran

    Gipsskivor i betongbunker, enorm skillnad

    Har ju haft enorma basproblem i mitt musikrum, källare cirka 8x4x2 meter med väggar att lättbetong och tegel.
    Har byggt mängder med absorbenter med markisolering, i alla hörn, tak, vägg (som dödat rummet på fel sätt, trots delvis träpanel på absorbenterna) och bytt rum och flyttat runt och haft mig, men nu efter 10+ år bestämde jag mig för att dela av rummet, göra ett finförråd för musikprylar/lödning/modellbyggen och liknande och började bygga en vägg, hoppades att den skulle bryta av de stående basvågorna runt 20 och 40 Hz.
    Och jädrar, räckte med att sätta upp en gipsskiva mitt på väggen så dämpades det helt otroligt. Min gissning är att massan ihop med vibrationerna i gipsskivan käkar upp energin från ljudvågorna? Medan mineralväggarna reflekterar allt. Rummet behövde alltså inte delas av helt, utan det hade funkat med att bara ställa upp enstaka gipsskiva i rummet. En ram och isolering så blir det en rejäl panelabsorbent av det hela också.
    Men alltså, varför tänkte jag inte på detta tidigare

    När man bygger en studio görs det ju alltid med dubbel- eller trippelgips, men tänkte att det mest var för ljudisoleringen, inte för absorberingen, frågan är hur mycket av absorberingen som avtar med fler lager?

    Alla andra vet ju redan och på sätt och vis visste jag väl också, med tanke på hur mycket bättre ljud det varit i alla andra rum, som har gipsväggar. Men vägrade väl inse det uppenbara och det verkade smart att bygga med stenull för att passa på att absorbera. Nu är nästan alla absorbenter ute ur rummet och ljudet är mycket trevligare, med normala reflektioner.
    Senast redigerat av kockpit den 2023-12-19 klockan 08:58.

  2. #2
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Inte helt säker jag förstår ”gipsskiva mitt på väggen” å ena sidan och vägg som delar av rummet i två å andra sidan.

  3. #3
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte helt säker jag förstår ”gipsskiva mitt på väggen” å ena sidan och vägg som delar av rummet i två å andra sidan.
    Lite otydligt kanske, hade reglat upp nya väggen och skruvat fast första skivan mitt på den väggen.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låt det vara så, in med grejerna och skapa Risken är nämligen om du bygger klart och fint så är lådformen tillbaks och så även störningarna. Plus att vi vill veta vad du gör med musikprylarna.

  5. #5
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    Markisoleringen, är det sån markskiva som är rätt "hård" i sig? Den har jag sätt användas i studiobyggen som ett lager, men inte endast.
    Hur är dina absorbenter byggda och monterade? Är det en sorts isolering? Har du luft bakom?

    Kanske att du med gipsskivan har lyckats få en resonerande basabsorbent, en tyngre massa som hjälpte att minska basproblem, ofta verkar folk bygga dom med riktigt tjock vinyl, som blir väldigt tung.

  6. #6
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Vet inte om du använt någon kalkylator typ Amroc men du har ju en mode (stående våg) mitt i rummet på ca. 43 Hz. Så det är ju bästa placeringen för en absorbent för just den frekvensen (gipsskiva inte så tokigt även som absorbent).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-12-19 kl. 12.37.37.png 
Visningar:	14 
Storlek:	514,7 KB 
Id:	116076

  7. #7
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av TigerMM Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vet inte om du använt någon kalkylator typ Amroc men du har ju en mode (stående våg) mitt i rummet på ca. 43 Hz. Så det är ju bästa placeringen för en absorbent för just den frekvensen (gipsskiva inte så tokigt även som absorbent).

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-12-19 kl. 12.37.37.png 
Visningar:	14 
Storlek:	514,7 KB 
Id:	116076
    Jodå, använt just den. Runt 40 är det mysigt med peak (utöver utklingningstiden), men den längsgående på cirka 20Hz är bara obehaglig. Men nu har jag placerat mig cirka 2m från kortvägg, inte mycket 20 eller 40 där (ännu mindre nu då så klart), men tak-golv ger puckel runt 100Hz, otrevligt, som kanske ska adresseras i framtiden.

  8. #8
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av m Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Markisoleringen, är det sån markskiva som är rätt "hård" i sig? Den har jag sätt användas i studiobyggen som ett lager, men inte endast.
    Hur är dina absorbenter byggda och monterade? Är det en sorts isolering? Har du luft bakom?

    Kanske att du med gipsskivan har lyckats få en resonerande basabsorbent, en tyngre massa som hjälpte att minska basproblem, ofta verkar folk bygga dom med riktigt tjock vinyl, som blir väldigt tung.
    Ja, hårda, 50mm, satta i ram och klädda med tyg, sedan brädor med olika bredd och avstånd (gör stor skillnad för att inte bli överdämpat), ska väl absorbera ner till typ 500Hz. Ståendes mot vägg, hade 8-9 kvm väggyta med såna.
    I hörnen hade jag 200mm, i 45 grader, gjorde ingen märkbar skillnad för basen.
    I tak cirka 5kvm med vanlig väggskiva 45mm, i lutning, med brädor också. Mellan alla dessa lät det bra ner tills basen hade fest.
    Men nu vill jag gå mot ett mer diffuserande rum, mer liv och vardagsrumsljudkänsla.

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Jag har sett många som blivit missnöjda med att absorbenter gjort rummet ”dött”. Lösningen menar jag borde inte vara att ta bort absorbentern utan att lägga till diffusers. Quadratic diffusers är både utrymmeskrävande, dyra och kräver visst avstånd till lyssnaren, men lite ribbor utanpå absorbenten kan förbättra utan hög prislapp samtidigt behåller man absorbenternas positiva egenskaper.

Liknande ämnen

  1. Skillnad på mikrofoner?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 22:44
  2. Trigga ljud i garageband - enorm latency (iMac 27')
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 20:47
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 16:55
  4. Höra skillnad
    Av JoachimR i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •