Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Fördjupat om spelmusik

  1. #1
    MrLonghair
    MrLonghair är uppkopplad nu
    MrLonghairs avatar
    Veteran

    Fördjupat om spelmusik

    Jag har ett mycket gott minne för både musik som spel, och bestämde mig att det kan vara användbart att presentera guldklimpar, anmärkningsvärda element inom spelmusik och kompositörer till er. Det är kul att se folk reagera till (klassisk) spelmusik på youtube.

    Kör inga direkta embeds för att lätta pressen på maskinerna, min Thinkpad E145 tackar på förväg. Är ni insnöade i någon kompositör eller spel nog för att göra en presentation, kom in och gör det och jag länkar här i trådstarten.

    Jag hoppas att denna tråd inspirerar och hjälper en del av er, åtminstone till att finna nya favoriter och influenser, och jag har mycket mer på lager som väntar!

    -- Spelserien Ace Combat --

  2. #2
    MrLonghair
    MrLonghair är uppkopplad nu
    MrLonghairs avatar
    Veteran
    -- Spelserien Ace Combat --

    Ace Combat är en serie flygsimulatorer med en ganska arkadig känsla, snarare än realism. Spelen utspelar sig i en värld som kallas Strangereal som är lite som våran planet men inte, med länder som är som våra men inte. Story i grund och botten tenderar vara att ett krig uppstår, och att det till sist visar sig vara det lilla landet Belka som låg bakom allt, varenda gång, och aldrig samlar sig resten av världen och tänker "Borde vi inte göra slut på Belka, dom har ju varit bakom allting ont som inträffat de senaste 70 åren?".

    Spelen har ökat lite i popularitet via reaction-videos på youtube mfl, och jag tyckte det var en bra chans att presentera den till er, kanske inspirerar eller rakt av hjälper någon nuvvarande eller framtida, eller potentiell spelmusiker? First things first:


    Ace Combat (1995)
    Spelserien Ace Combat började i arkadhallen med tjocka simulatorer i tjockare stentunga stålburar innehållandes tårtor av kretskort och diskreta kretsar, redan 1993 som Air Combat. Till konsol kom det med samma namn 1995 och musiken var oinspirerad butt-rock.

    Ace Combat 2 (1997)
    Uppföljaren förbättrade konceptet något rejält men för musikens vinkel var det fortfarande butt-rock. Det gjorde jobbet, men jag hittar inget värt ens nämna.

    Ace Combat 3: Electrosphere (1999) - https://www.youtube.com/playlist?lis...61C76EF278E530
    Den tredje gick långt fram i tiden där det istället för länder finns megakorporationer, väldigt cyberpunkigt och dystopiskt, men ändå flyger vi jetplan mot varandra och med varandra. Musiken var sen 90tals Japansk elektronika a'la spel och för mig, svag. Storyn i det Japanska orginalet klipptes ned för den utländska releasen, översattes i fullo några år sedan och hade varit värd köpa i bok-form om det gått. När en megakorporation här presenterar planer på en flytande stad som ska vara sitt egna land - då är det på väg till Electrosphere.


    Nu börjar the holy trinity >>


    Ace Combat 4: Shattered Skies (2001)
    För detta första spel dom släppte till PlayStation 2 förändrades saker i budget men framförallt musiken, äntligen togs det på allvar med i utvecklingen och fick ge teman för spelet. Kompositionsmässigt fick det mitt intresse snabbt med spåret Blockade nedanför, och som ett andra exempel, det ypperligen episka spåret magnifika Agnus Dei.


    Blockade ( https://www.youtube.com/watch?v=haEoo0RHu-Q )
    Blandningen av akustiskt och digitalt fångade mitt hjärta snabbt när det begav sig. Vacker och lätt musik till ett flyguppdrag som annars bestod av att hålla i en luftburen blockad under kriget, samtidigt man diggar de vackra vyerna från högt upp i skyn. Visst är det fränt och tufft? En grovdistad kick, mitt i det orkestrala? Liknande spår finns i dess soundtrack.


    Agnus Dei ( https://www.youtube.com/watch?v=T1sIqCQFKVo )
    Som det är i spelet, intro med ännu mer kör sång och stämning ( https://www.youtube.com/watch?v=pGVoehiWngY&t=2m51s )

    Ett gigantiskt fort utgör ett av alla supervapen mänskligheten konstruerade i hastig desperation för att slå ut inkommande asteroider innan dom utplånade jorden, det kan skjuta prick med ohyggliga laddningar planeten runt, rymden runt, vaktas av nät av extremt starka laservapen, konstruerat med rejält av failsafes och säkerhetsanordningar, det går inte att bomba sönder utan att hela kontinenten stryker med, så starkt byggt det är.

    Dessutom är det nu övertaget av en grupp fientliga officerare som vill hämnas sitt lands förlust i kriget, och i förberedelse för att framkalla dålig stämning för resten av planeten, bevakat med markfordon och flyg.

    Nu är det upp till dig och dina närmaste att ta hand om problemet. Pampigt, stämningsfullt, mäktigt och unikt istället för att vara förutsägbart orkestralt. Utan sången hade det inte varit mycket att hänga i granen.




    Ace Combat 5: The Unsung War (2004)
    Det blev bara bättre med det femte spelet, mer moget, djupare karaktärisering och teman. Utvecklarna lärde sig mycket över åren.


    The Unsung War ( https://www.youtube.com/watch?v=mjY6awCr2_c )
    Reaktion från en operasångare https://www.youtube.com/watch?v=Qk4mqIMnp8E

    Kriget når sitt slut, forna fiender rapporterar in och flyger vid din sida efter att sanningen har nått ut, och tillsammans bekämpar ni den stora fiendens högkvarter. Ni landar hemma i trygghet, tar den förtjänta biran - och då går storlarmet.

    Den gigantiska stridssatelliten SOLG som aldrig byggdes klart ute i rymden, återaktiverades i hemlighet i sista stund av fulingarna, och skickades på kollisionskurs med huvudstaden. Utrustad med storstads-utplånande laddningar är det inte bara en stad under evakuering som evakueras som står på spel, utan kontinenten, kanske mer.

    Supervapen som tidigare pulveriserat inkommande asteroider är utslagna, så det är upp till dig och dina rotekamrater. Ni bekämpar de sista felaktigt övertygade piloterna som står ivägen och satelliten närmar sig. Erat uppdrag är att med kvarvarande ammunition spränga den mån-bas-gigantiska satelliten i spillror innan några vrakdelar kan slå mot staden.

    The skies start singing in latin.




    Ace Combat Zero: The Belkan War (2006)
    Kulmen nåddes med Zero, i min mening även musikaliskt. Fantastiska teman, vad är ett land? Vad vore en värld utan gränser? Riktiga skådespelare användes för att ge karaktär i mellanscenerna i ett retroaktivt perspektiv där betraktaren är en intervjuare som frågar donm om uppleversarna kring kriget, och det blev perfekt. Verkligen ett av de främsta, men vad tror ni musiken är?


    Zero ( https://www.youtube.com/watch?v=ML4Jx76vSTk )
    spelet ( https://www.youtube.com/watch?v=TMfDdZwo-hI )

    Du blir verkligen en bästa vän med din rotekamrat över spelets gång, han är stilig och charmig, intelligent och ömsint, han kan skälla på dig om du är överdrivet brutal (tex att skjuta ned försvarslösa transportplan), han kan berömma dig om du låter dom ofarliga fåglarna flyga hem.

    Fienden beslutar i en desperat akt att sätta av flera kärnvapen på sin egna landmassa, för att dra en linja i sanden och visa vem som bestämmer. Detta får något att brista i våran honom, och han lämnar oss till slut, för att överlämna sig till fienden.

    Till sist finner vi ett prototyp-plan så farligt att knappt något hinner kallas in över radio, laservapen, försvarsmekanismer som besegrar nästan allt, kanonerna har ingen effekt. Våran föredetta vän är piloten, och han har i cockpit full kontroll över V2 missilerna, som kan täcka ett Danmark värt av total förstörelse som gör det obeboeligt för all tänkbar framtid.

    Duellen börjar. Flamenco i fullo, Spanska gitarrer, kastanjetter, orkesterkomp, körsång, det är en het duell och våran bästa kamrat, Pixy, är helt övertygad om sin roll, att världen börjar om från början om han får sin vilja igenom, att allting blir bättre efteråt, eggar på oss. Det är en massiv kamp att bara överleva mot honom, än mindre se svagheterna i hans plan. "Det är dags" - och den första missilen avfyras.

    Analysen blir klar och vi lär oss att vi måste sikta på de små luftintagen, vi slår ut ena motorn på honom och det är klart. V2 missilerna tas hand om, vi flyger hem med världen räddad. Sista cutscene i spelet har den stilige charmige soldaten som in i kameran frågar: "Hey buddy. Still alive?"

    Oförglömlig superfavorit.


    -

    Ace Combat 6: The Fires of Liberation (2007)
    Inspirationslöst cringe tillsammans med story och cutscenes.

    Ace Combat 7: Skies Unknown (2019)
    Spelet led av development-hell, starka känslor uppstod och musiken det släpptes med är enligt kompositören själv, effektivt resultatet av stress och gräl och "jag klarar inte av det här längre, här är en radda musik jag gjort men inte använt tidigare, använd vad fan du vill". Ett av de skönare mer lyckade spåren är Magic Spear 1, men 4-5-Zero personligheten fanns inte där.

    -


    Summa summarum: Arbeta tillsammans och kommunicera mellan utveckling och musikproduktion för bäst effekt och resultat. Sångpålägg kan göra mycket gott, men balansera det, tänk på den psykologiska effekten, vad vill producenten att musiken ska ha för känsla, för vibbar? Om du är på utvecklingsteamet, slit inte sönder din musiker.

Liknande ämnen

  1. Research för att skapa och implementera spelmusik
    Av vapourmind i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-05-26, 14:26
  2. Spelmusik
    Av eXode i forum Allmänt om musik
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2021-05-18, 15:17
  3. Efterlysning - Spelmusik
    Av St Anger i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 14:44
  4. Spelmusik
    Av blomstrom i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-01-24, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •