Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Stämma med flageoletter blir ju fel!?

  1. #1
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior

    Stämma med flageoletter blir ju fel!?

    Hej!
    Det slog mig häromdagen efter lyssnande på Sevish och grävande i alternativa tempereringar att jag kanske stämt min bas fel i dryga 30 år. Eftersom jag, som jag gissar att de flesta elbasister och -gitarrister gör, kör med tolvtons liksvävig temperering eller vad man nu kallar det (12-TET på engelska) som saknar rena kvinter och kvarter borde det bli fel om man stämmer mot hjälp av flageoletterna på strängarna intill. Det borde producera rena kvarter mellan strängarna istället istället för att ligga några "cents" ifrån som de ska i 12-TET?

    ...eller tänker jag fel? Borde jag börja förlita mig på en stämapparat istället?

    Självklart är det skitsamma om man spelar tex sån där rock 'n roll som är så populärt idag.
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-12-18 klockan 11:49.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Särskilt på bas så funkar det tillräckligt bra oftast för i det lägre registret är felmarginalen ändå rätt stor (sämre på gitarr pga ackordspel och högre register). Är man erfaren gör man små justeringar ändå nästan omedvetet så det ändå brukar funka. Men i slutändan är det bäst med apparat eller efter "pianot". I synnerhet om man ska spela med andra. Då är det rentav allra bäst att använda samma apparat/piano.

  3. #3
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Hur tycker du att det låter när du spelar då?

  4. #4
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Det blir väl fel, men väldigt lite fel. Skillnaden man får av olika hårda anslag är nog större. Låter det bra så är det bra?

  5. #5
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Brukar stämma så lite snabbt när jag bara ska stå och spela lite men vid inspelning brukar jag ändå köra med stämapparat för säkerhets skull.

  6. #6
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Den rena kvarten är bara ca två cent ifrån den tempererade. Så med en fyrasträngad bas blir skillnaden om man stämmer E mot en referens att G hamnar 6 cent fel. Men oftare stämmer man väl mot ett A. Det ska nog en del till för att ens höra skillnaden.

  7. #7
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tycker du att det låter när du spelar då?
    Det låter enastående.

  8. #8
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Apparat gäller numera! Lätt att knalla bort sig när man stämmer på kvitter/svängningar.

  9. #9
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den rena kvarten är bara ca två cent ifrån den tempererade. Så med en fyrasträngad bas blir skillnaden om man stämmer E mot en referens att G hamnar 6 cent fel. Men oftare stämmer man väl mot ett A. Det ska nog en del till för att ens höra skillnaden.
    ...men felet borde fortplanta sig när man stämmer de resterande fyra strängarna. Om man hypotetiskt börjar med låga B-strängen så skulle det potentiellt kunna göra att C-strängen ligger 5*6=30 cent fel?


    Men rent pragmatiskt som ni säger så är det inga stora skillnader det rör sig om och jag hör och anpassar mig (eller stämmer om) ifall det låter surt så jag har inte upplevt några problem med det. Dessutom ger väl de raka banden ytterligare intonations-variationer över strängarna osv...

  10. #10
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Däremot undrar jag om man spelar distade powerchords ifall det blir någon skillnad/låter bättre att stämma med naturliga kvinter för att få färre övertonskrockar?

  11. #11
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot undrar jag om man spelar distade powerchords ifall det blir någon skillnad/låter bättre att stämma med naturliga kvinter för att få färre övertonskrockar?
    Jag tror krockarna är en del av soundet. Men prova stäm rent? Det borde jag också höra. Med drop-tuning borde det kunna bli riktigt fett

  12. #12
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    https://youtu.be/S5l54uQzKjk

    Intressant klipp om ämnet, det handlar om allmän intonering/stämning även om det utgår från telecasterstall.
    Jag tycker att få personer har lika fint klingande gitarr som Tim Lerch har, det är helt outstanding.
    Nu spelar han en särskild form av väldigt finstämd jazz på ett enskilt instrument och utgår från det, så om man spelar med andra instrument eller vill man att det ska skeva så kan man tänka annorlunda såklart.
    Senast redigerat av särkvark den 2023-12-18 klockan 15:05.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vid 6:40 börjar han prata om att stämma

  14. #14
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Alltså om jag vetat det här när jag var 17 och hade fått för mig att det var fusk med stämapparat men samtidigt blev galen på gitarrjäveln lät falskt när jag tog öppna ackord.

  15. #15
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Stämapparat är definitivt inte fusk Däremot är de inte alltid perfekta.

    Jag stämmer nästan aldrig efter flageoletter, utom en vid 12e bandet på låga E för att jämföra med öppet höga E.
    Oftast är min process att stämma utan stammis:
    - Öppet låga E och 7e band på A vilket ger E en oktav upp.
    - Öppet låga E och andra bandet på D vilket också ger E en oktav upp.
    - Fortsätter och kompenserar f.o.m B-strängen
    - Jämför band 5/4 med öppen sträng från högsta till lägsta.
    - Avslutar med flageolett som beskrivet ovan och justerar allt eftersom om det behövs.
    Senast redigerat av särkvark den 2023-12-18 klockan 16:49.

  16. #16
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså om jag vetat det här när jag var 17 och hade fått för mig att det var fusk med stämapparat men samtidigt blev galen på gitarrjäveln lät falskt när jag tog öppna ackord.
    Eller hur Och att den säkraste "interna" stämmetoden på en tillräckligt bra intonerad gitarr faktiskt är "nybörjarmetoden" (jämföra band 5 mot öppen sträng). När man blev bättre ville man ju liksom använda vad man såg som "proffsmetoden", dvs. flageulettgrejen

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Anekdot gällande stämapparater: Jag spelade slagverk med en singer songwriter för något år sedan. Han hade en stämapparat som han tyckte var så bra eftersom den var så snabb. Den gav ifrån sig ett litet uppmuntrande ljud när den tyckte att man hamnat rätt, vilket gick rätt snabbt. Han tyckte den var mycket bättre än andra stämapparater han testat. Det var dock väldigt lotto om hans gitarr faktiskt lät stämd, enligt mig. Tänker att vissa stämapparater har ett mkt bredare fönster för vad som är ok än andra, vilket ju kan vara helt funktionellt beroende på hur noga man vill vara.

    Den där belönande känslan av att det var så lätt att få till ett pling från stämapparaten är ju rätt mkt lättsammare än att hitta rätt med en strobstämmare exempelvis

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Lurigt. Man kan ju höra plinget, och fortsätta vrida lite till. Förmodligen det som hände.

    Men jag tycker också att det finns olika spann på "rätt" på olika apparater.

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Skulle vilja ha en egen strobstämmare men tycker att de är för dyra, inget behov hade bara varit kul.

  20. #20
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller hur Och att den säkraste "interna" stämmetoden på en tillräckligt bra intonerad gitarr faktiskt är "nybörjarmetoden" (jämföra band 5 mot öppen sträng). När man blev bättre ville man ju liksom använda vad man såg som "proffsmetoden", dvs. flageulettgrejen
    "tillräckligt bra intonerad"
    där har vi ett annat problem eller hade snarare. Också en sån sak som jag inte insåg.Det var alltid lättare att tro det var mitt gehör det var fel än att det skulle vara något fel på guran jag köpt av en kompis farsa.

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle vilja ha en egen strobstämmare men tycker att de är för dyra, inget behov hade bara varit kul.
    Har en strobstämmare på iPhone!

    Metoden jag lärde mej på 70-talet var att grovstämma med flageoletter och finstämma med 5e band och med oktaver på andra-tredje bandet (E -> E på D-sträng, A -> A på G-sträng etc).
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-12-18 klockan 20:22.

  22. #22
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "tillräckligt bra intonerad"
    där har vi ett annat problem eller hade snarare. Också en sån sak som jag inte insåg.Det var alltid lättare att tro det var mitt gehör det var fel än att det skulle vara något fel på guran jag köpt av en kompis farsa.
    Så jävla sant

    Och samtidigt så beror det ju på vad man spelar. Det var jag som fick stämma skeva nylongitarrer åt de vuxna redan som liten när de ville spela ur vispopböcker på fyllan... De klagade inte

  23. #23
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag unnande mig faktiskt en strobe-stämmare, clip-on-modell. Den har funktioner för att anpassa temperering till olika instrument. Gitarren låter så rent att man bara vill grina Tycker det är ett mycket bra hjälpmedel för mig, och den bästa ljudmässiga investeringen på länge.

  24. #24
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Peterson? Den är ju grym

  25. #25
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Japp. Har förlagt min tyvärr men den är väldigt bra. Särskilt om man spelar mycket oförstärkt elgitarr, då vill man ju kunna stämma.

  27. #27
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag har kört föregångaren till den här i många, många år och är väldigt nöjd med den.

    https://www.guitarpeople.se/products/gp-tuner

Liknande ämnen

  1. Dark Time styr Voyager via CV/Gate - blir fel ton
    Av M i Gbg i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2016-12-06, 00:37
  2. Blir tokig! Spela in audio blir fel
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-10-26, 23:07
  3. Flageoletter med up-stroke?
    Av Butterfly i forum Stränginstrument
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 20:26
  4. Vad det blir fel ibland
    Av PF i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2004-03-16, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •