Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Soundcloud som huvudtjänst för streaming

  1. #1
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran

    Soundcloud som huvudtjänst för streaming

    Streaming är mitt huvudsakliga sätt att konsumera musik och jag tycker att funktion och utbud gällande spotify är väldigt bra, men jag vill gärna att musikerna som förgyller min dag ska få mer pengar för mina lyssningar än vad spotify ger.
    Tidal har jag haft ett tag, det var riktigt bra. De betalar ju lite mer också.

    Nu försöker jag mig på soundcloud. Jag har alltid sett på dem som en tjänst där man lägger upp sin egen musik vilket de till stor del fortfarande är, men de verkar också ha nischat in sig på att vara ett företag som ger pengar direkt till artister, särskilt om det gäller egenutgiven musik. Än så länge är jag nöjd med utbud, och UI är smidigare än vad jag hade trott.

    Är det någon här som använt soundcloud som huvudtjänst för streaming?
    Är det någon artist här som streamats en del och som sett skillnad på inkomst från soundcloud och andra streamingtjänster?

  2. #2
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Du får inte ett skit från Soundcloud. Har över en miljon streams där.

    Spotify är överlägset bäst.

  3. #3
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får inte ett skit från Soundcloud. Har över en miljon streams där.

    Spotify är överlägset bäst.
    Det stämmer inte, jag har fått utbetalningar därifrån. Tror man måste gå med i SoundCloud Artists eller vad det nu heter själv dock.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Det beror väl lite på när saker streamats också, antar jag? Det var väl inte så längesedan de förde in det nuvarande systemet?

  5. #5

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag läste igenom den sidan också. Låter ju ganska fint. Min fundering är hur det fungerat i praktiken

  7. #7
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer inte, jag har fått utbetalningar därifrån. Tror man måste gå med i SoundCloud Artists eller vad det nu heter själv dock.
    Kostar massa extra pengar så nej tack. Har redan Soundcloud Pro.
    (Eventuellt trillar det in några kronor via STIM från Soundcloud men det är extremt lite.)

    "Make money from your music.
    Start earning royalties from your music streams with a Next Plus or Next Pro Membership."


    Vissa artister har tom sin musik på Soundcloud via betalvägg. Så jädra sniket imo.
    Inte ens mitt SC Pro medlemsskap gör att jag kan lyssna på dessa. Man måste betala extra för GO+.
    99:- extra per månad!
    Exempelvis Kavinsky har så:
    https://soundcloud.com/deadcruiser
    Knappast värt det? En låt har ca 1500 spelningar på 1år! Samma låt i annan version fast öppen för Pöbeln har ca 89000 spelningar. Då är det en relativt stor artist. Så kanske har herrn dragit in ett par kronor under året på den låten i "paywall formatet".

    För övrigt sjukt virrigt upplägg på SC gällande deras abbonemang.
    Fattar nada och orkar inte bry mig heller.

    Förutom allt gnäll så gillar jag Soundcloud. Använder det ofta för att ladda upp min musik dolt under prod. för lyssna av osv.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2023-12-15 klockan 19:20.

  8. #8
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Är inte SC lite mer som MySpace? Får känslan av att plattformen är rätt så död, håller med om att det verkar bökigt att som artist få del av några pengar.

  9. #9
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Men SCs codec är väl fortfarande mest destruktivt av alla streams?

  10. #10
    inget
    inget är inte uppkopplad
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Electric Mojo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är inte SC lite mer som MySpace? Får känslan av att plattformen är rätt så död, håller med om att det verkar bökigt att som artist få del av några pengar.
    SC är inte i närheten av Myspace för mig iaf. Nej jag tjänar inga pengar men det finns inget annat alternativ som är lika bra för att hitta lyssnare och få kommentarer/mess för mig iaf.

    Samma gäller när det kommer till att hitta ny musik (i dom genres jag lyssnar på iaf).

  11. #11
    Electric Mojo
    Electric Mojo är uppkopplad nu
    Electric Mojos avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SC är inte i närheten av Myspace för mig iaf. Nej jag tjänar inga pengar men det finns inget annat alternativ som är lika bra för att hitta lyssnare och få kommentarer/mess för mig iaf.

    Samma gäller när det kommer till att hitta ny musik (i dom genres jag lyssnar på iaf).
    Jag tänker att det påminner iaf mig om myspace, där det också kommenterades flitigt?

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-11-05, 19:33
  2. Latency music - verk gjort för streaming
    Av beem i forum Allmänt om musik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-05-18, 16:58
  3. Svar: 50
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 15:33
  4. Musik sökes för ett Streaming-projekt
    Av steffensen i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •