Resultat 1 till 57 av 57

Ämne: Tiktok ett måste för att slå

  1. #1
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp

    Tiktok ett måste för att slå

    https://www.svt.se/kultur/skivkontra...usiken--cs8yw8

    Om du inte slår igenom som influencer på Tiktok (eller andra sociala media) så når du inte målgruppen för din musik, självklart beroende på målgrupp då.

    Fenomenet i sig är väl iofs inte så nytt, artister som inte når fram till publiken (oavsett hur) ger ingen inkomst för skivbolag. Det som har ändrats nu är att artister måste vara långt mycket mer än bara artister jämfört med tidigare. Mängden tid på marknadsföring (via sociala medier) som artisterna själva förväntas göra är såpass stor att musiken hamnar i bakvattnet. Tidigare så var det mer uppdelat i ren promotion och musik.

  2. #2
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Var det inte MySpace man måste vara på? Plattformar kommer och går, men kunskap och "nativeness" ökar -> svårare att sticka ut!
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-12-14 klockan 13:27.

  3. #3
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man får ju för sig att "karriärerna" är extremt mycket kortare också nuförtiden. Går väl i linje med TikTok som känns som det snabbaste mediet hittills.

    Just skivbolag blir ju, i och med detta som talas om i artikeln, av mindre betydelse än nånsin. Vad var egentligen bolaget för henne undrar man. Manager för liveframträdanden enbart kanske? Jag menar, är man på spotify mm. och gör själv sin tiktok-duty så vad ska ett bolag vara till för?

  4. #4
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Klart en positiv utveckling som jag ser det. Visst kan man ogilla plattformarna som sådana, för allt vad de innebär, men att vem som helst kan marknadsföra sig utan att behöva motivera är så mycket bättre än att behöva göra sig beroende av skivbolag. Visst blir det mycket mer konkurrens och brus istället, men jag blir mörkrädd över hur mycket fantastisk musik från före 2020 som förblev oskriven.

  5. #5
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Finns ju fortfarande promotionbolag som pluggar artister mot drakarna i gammelmedia som inte är orelevanta än, t.ex stora tv-kanaler, morgonprogram och reklammusik. Radio, webbradio, pods och där DJs finns är viktiga kanaler, beroende återigen på målgrupp.

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Bara för att jag är bra artist och/eller låtskrivare betyder inte att jag är bra på att marknadsföra mig själv och slåss med algoritmerna på olika plattformar. Ju mer tid som måste läggas på marknadsföringen från artisten/bandets sida, desto mindre blir det till musiken.

    Lite som att man automatiskt inte blir en bra chef bara för att man har programmerat länge och har koll på mjukvaruarkitektur. Eller att man för den delen trivs i chefsrollen där man inte har tid för programmering och arkitekturen.

  7. #7
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte MySpace man måste vara på? Plattformar kommer och går, men kunskap och "nativeness" ökar -> svårare att sticka ut!

    Det var mycket en mediahype när Arctic Monkeys blev "stora genom MySpace". Själva sade de att det var minimalt, för de kämpade som fan och spelade live överallt länge och byggde upp sin fan-skara.
    Vad hände här??? Glitch in the cosmic web? Hur kunde Ambulansen redigera i mitt inlägg?

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [besvikelsen när det inte var en jgb-låt]

  9. #9
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad hände här??? Glitch in the cosmic web? Hur kunde Ambulansen redigera i mitt inlägg?
    Förlåt, klickade fel!!! Vi admods har en extra knapp man råkar trycka på istället för "svara med citat" ibland Fixar...

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var det inte MySpace man måste vara på? Plattformar kommer och går, men kunskap och "nativeness" ökar -> svårare att sticka ut!
    Det var mycket en mediahype när Arctic Monkeys blev "stora genom MySpace". Själva sade de att det var minimalt, för de kämpade som fan och spelade live överallt länge och byggde upp sin fan-skara.

  11. #11
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart en positiv utveckling som jag ser det. Visst kan man ogilla plattformarna som sådana, för allt vad de innebär, men att vem som helst kan marknadsföra sig utan att behöva motivera är så mycket bättre än att behöva göra sig beroende av skivbolag. Visst blir det mycket mer konkurrens och brus istället, men jag blir mörkrädd över hur mycket fantastisk musik från före 2020 som förblev oskriven.
    Positivt i allmänhet kanske, men det främjar verkligen exponeringsbenägna mer än de stackars konstnärliga. Jag hade gillat att bli lite lagom blåst av ett skivbolag som det var på den gamla goda onda tiden på typ 70talet

    Men jaja. Nu ska det hända har jag bestämt. Jag skaffar Distrokidkonto inom de närmaste dagarna och hamnar äntligen i framtiden, så åtminstone min närmaste släkt orkar lyssna några gånger i alla fall.

  12. #12
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Men jag vet inte. Algoritmerna tweakas ju hela tiden, men jag tror överlag att de strävar efter mångfald och att att få så många som möjligt att nå rätt målgrupp. Jag själv upplever att det är lättare att hitta smal fin musik idag än då man köpte skivor i alla fall. Jag själv är å andra sidan blott en statistiskt insignifikant störning i etern.

  13. #13
    depulse
    depulse är inte uppkopplad
    depulses avatar
    Veteran
    Kollade med mina tonåringar hemma hur de hittar ny musik. Tiktok till 90% var svaret, resetn genom Instgram odyl. När de hört något de gillar letar de sedan upp låten på Spotify etc. Ingen av dem eller deras kompisar lyssnar på radio annat än när de är i bilen med mej.

  14. #14
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av depulse Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen av dem eller deras kompisar lyssnar på radio annat än när de är i bilen med mej.
    Svensk radio tröttnade jag på som tonåring redan på 80-talet (och då har jag inte särskilt extrem musiksmak, gillar bara bra musik), får det bekräftat varje gång jag åker med i tjejens bil, att det inte har blivit bättre med åren heller.

    Så jag förstår dina barn .

    (Kan tillägga att jag däremot lyssnar på radio på nätet i iTunes då och då, t.ex. Radio Paradise som har en bra mix av musik i olika genrer.)

  15. #15
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [besvikelsen när det inte var en jgb-låt]
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9992.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	486,9 KB 
Id:	116036

    Är för övrigt övertygad om att TikTok är ett vapen från kinesiska staten. Radera era konton, radera era barns konton. Behåll hjärnceller intakta.

  16. #16
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_9992.jpeg 
Visningar:	11 
Storlek:	486,9 KB 
Id:	116036

    Är för övrigt övertygad om att TikTok är ett vapen från kinesiska staten. Radera era konton, radera era barns konton. Behåll hjärnceller intakta.
    Tiktok får nog ställa sig i kön bakom Youtube , FB och Instagram.

  17. #17
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av miaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tiktok får nog ställa sig i kön bakom Youtube , FB och Instagram.
    De har ju sina problem, men de känns inte som samma angrepp på hjärnan i sin struktur, även om de försöker. Kanske jag som är gubbe.

    Dessutom är de inte godkända (=styrda) av en diktatur. Och TikTok är ju fullt med propaganda om hur bra uigurerna har det exempelvis.

    Men nu tror jag gränsen för politik passerades :-)

  18. #18
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De har ju sina problem, men de känns inte som samma angrepp på hjärnan i sin struktur, även om de försöker. Kanske jag som är gubbe.

    Dessutom är de inte godkända (=styrda) av en diktatur. Och TikTok är ju fullt med propaganda om hur bra uigurerna har det exempelvis.

    Men nu tror jag gränsen för politik passerades :-)
    FB och youtube kanske ja, men instagram är ju mer eller mindre samma sak som tiktok,
    och mängden forskning kring mental hälsa och instagram saknas ju knappast.
    Propaganda finns på alla plattformar, åt alla möjliga håll så även där skiljer det inte.
    Jag har varken mer eller minde förtroende för en privat aktör i ett icke diktaturland än vad jag har för en diktaturstat, iallafall när det kommer till dessa plattformsjättar.
    Tror helt enkelt att alla kan användas på bra och dåliga sätt.
    Folk säger åt mig att avsluta mitt FB-konto, men allt jag gör där är att köpa och sälja, så ser det knappast som ett problem.

    Men ja, jag håller eg med, ta bort tiktok, men ta då bort resten då du ändå håller på
    Senast redigerat av miaz den 2023-12-16 klockan 09:10.

  19. #19
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag tycker tikok verkar så otroligt mycket snabbare och hyper än ig. Men jag kanske följer fel folk och har ljudet av bara. Klart är i alla fall att de andra vill härma tiktok, typ youtube shorts osv.

  20. #20
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jo, för skivbolag är TikTok och andra ”sociala medier” ju ett sätt att marknadsföra sina artister gratis, framförallt när dom kräver att artisten gör jobbet. Om det blir nån viral post, då boostar dom posten med reklampengar.

    För alla oss andra små skitstövlar har TikTok begränsad den ”organiska reach” hvilket betyder att vi inte kan få någon viral post gratis, för att algoritmen lägger loft på hur många som får se den. Dom pushar inget gratis för dej.

    Så dessa ”sociala” medier, är inget annat än kommersiella medier, med inbyggd bias för dom som kastar pengar i dom. Nu också utnyttjad av skivbolag till att utnyttja sina artister.

  21. #21
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    https://www.wired.com/story/tiktok-p...cory-doctorow/

    The ‘Enshittification’ of TikTok
    Or how, exactly, platforms die.

  22. #22
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    https://www.wired.com/story/tiktok-p...cory-doctorow/

    The ‘Enshittification’ of TikTok
    Or how, exactly, platforms die.
    Tack för tipset!
    Prenumererar på Wired men hade missat denna!

  23. #23
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset!
    Prenumererar på Wired men hade missat denna!
    Kan rekommendera hans nyhetsbrev. Det enda jag läser.

    https://mail.flarn.com/mailman/listinfo/plura-list/

  24. #24
    Daionsavage
    Daionsavage är inte uppkopplad
    Daionsavages avatar
    Senior
    Tiktok? Jag vet vad det är men har aldrig varit där

    Nu känner jag mig fruktansvärt gammal igen.

  25. #25
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tiktok? Jag vet vad det är men har aldrig varit där

    Nu känner jag mig fruktansvärt gammal igen.
    Jag känner likadant. Får iofs tiktok-länkar skickade till mig men annars är det lite "Jaha?"

  26. #26
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Är inte allt tiktok nu? Alltså oavsett om man kollar facebook, instagram eller youtube så är det fullt med störiga korta, gärna "skojiga" videor.. känns som själva val av tjänst är lite som nån DNS bara, olika sätt att nå till samma trams.

  27. #27
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det stora viruset är ju trippelpostningarna att allt finns överallt.

  28. #28
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Daionsavage Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tiktok? Jag vet vad det är men har aldrig varit där

    Nu känner jag mig fruktansvärt gammal igen.
    Du har inte missat något..

  29. #29
    mortality
    mortality är inte uppkopplad
    mortalitys avatar
    Inte så pratsam än
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klart en positiv utveckling som jag ser det. Visst kan man ogilla plattformarna som sådana, för allt vad de innebär, men att vem som helst kan marknadsföra sig utan att behöva motivera är så mycket bättre än att behöva göra sig beroende av skivbolag. Visst blir det mycket mer konkurrens och brus istället, men jag blir mörkrädd över hur mycket fantastisk musik från före 2020 som förblev oskriven.
    Medhåll till 100%. det är ett "net positive" för alla som älskar musik, att alla har samma grundförutsättning att göra musik och enkelt få ut sin musik på olika plattformar.

    Men visst blir det svårt att konkurrera när alla och deras moster kan producera från sovrummet, men man får helt enkelt prodda av rätt anledningar och temperera förväntningar; om man gör musik mestadels för att tjäna pengar och "slå igenom" = you're gonna have a bad time. Finns många med grym talang på soundcloud med typ ett par hundra followers, musikindustrin är ett nollsummespel, alla kan inte "slå igenom", det är helt enkelt inte realistiskt. Ska man prodda så får man prodda för att man tycker att det är en kul grej, och om någon på forat lyssnar på ens musik och ger tummen upp så är det toppen, då har man gjort ett bra jobb och förtjänar en klapp på axeln.

  30. #30
    compute
    compute är inte uppkopplad
    computes avatar
    Veteran
    Ja, TikTok är absolut ett måste nu om man vill nå kidsen. Det har ju även drivit på att fler och fler gör kortare låtar, uppmärksamhetsspannet är TikTokifierat. Men nån som gör det sjukt bra är Connor Price, satan vad han är produktiv, även det tänker jag ett måste. Kollar man hans släpp så inser man också att hela albumtänket är dinosarievarning, låtar konsumeras en och en, så lika bra att släppa en och en. https://open.spotify.com/artist/5zixe6AbgXPqt4c1uSl94L

    Men sen kan man ju göra musik av helt andra anledningar än att slå. Och så finns ju alltid mello..

  31. #31
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Viss musik går inte att göra tvåminuterslåtar av. Mycket musik.

    Hoppas TikTok brinner och att alla som jobbar där blir arbetslösa i tio år

  32. #32
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    Alla uttalanden som innehåller "måste" måste tas med en nypa skepsis.

  33. #33
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla uttalanden som innehåller "måste" måste tas med en nypa skepsis.
    Måste hålla med här.

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	images.jpg 
Visningar:	23 
Storlek:	7,1 KB 
Id:	116207

  35. #35
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag kan stå för att jag är onyanserad ibland

  36. #36
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Panyxd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla uttalanden som innehåller "måste" måste tas med en nypa skepsis.
    Truten bjöd hem kompisar på måste...

  37. #37
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, TikTok är absolut ett måste nu om man vill nå kidsen. Det har ju även drivit på att fler och fler gör kortare låtar, uppmärksamhetsspannet är TikTokifierat.
    ...
    Men sen kan man ju göra musik av helt andra anledningar än att slå. Och så finns ju alltid mello..
    Det här stämmer även när det gäller nyhetskonsumption (enligt en Reutersstudie). Böcker blir också mindre lästa. Det verkar vara en allmän tendens som går emot allt som kräver kontinuerlig uppmärksamhet över längre tid. Man brukar väl skylla det på mobiltelefoner till stor del, sen kommer formaten i diverse sociala medier i tillägg. Jag antar att det också finns de som vänder sig emot de här trenderna, t.ex genom att gå in för gulliga personliga hemsidor på smolnet. Om man gör timmeslånga ambientalbum finns det inget sätt och ingen anledning att försöka göra dem slagkraftiga i en videosnutt. Är det bra så kommer nog en del lyssnare att upptäcka det ändå.

  38. #38
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Hur många timmar kan ett inlägg vara på tiktok?
    Finns det nån gräns?

  39. #39
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur många sekunder kan ett inlägg vara på tiktok?
    Finns det nån gräns?
    Fix’d

  40. #40
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    så:

    Videos you create on TikTok can be up to 60 seconds long.
    Videos you upload can be up to 3 minutes long.

  41. #41
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av compute Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, TikTok är absolut ett måste nu om man vill nå kidsen. Det har ju även drivit på att fler och fler gör kortare låtar, uppmärksamhetsspannet är TikTokifierat. Men nån som gör det sjukt bra är Connor Price, satan vad han är produktiv, även det tänker jag ett måste. Kollar man hans släpp så inser man också att hela albumtänket är dinosarievarning, låtar konsumeras en och en, så lika bra att släppa en och en. https://open.spotify.com/artist/5zixe6AbgXPqt4c1uSl94L

    Men sen kan man ju göra musik av helt andra anledningar än att slå. Och så finns ju alltid mello..
    Jo, det är ju väldigt skickligt genomfört, kreativt och så.. men så lyssnar man lite, det finns lixom ingenting där, låtarna får en att tänka på sketcherna som, handlar om hur låtarna gjordes, på skoj. Det är enbart produktion, men så tomt. Visst alla är jätteduktiga, men skillnaden för mig på nått snabbproducerat i nån youtubers rena fräsha lilabelysta studio och nåt av en AI är rätt liten.

    Nån låt fick mig att tänka på Kae Tempest, soundet och flowet var ganska nära, men där finns saker, berättelser som kommer att hålla i längden. 210k monthly listeners, Connor har snart sju miljoner.

    Måste hålla med oljud här, hoppas det brinner.. eller för att använda Tempes egna ord: Let Them Eat Chaos. https://open.spotify.com/album/5bYmTIUdD0crLmlUh4hKeF

  42. #42
    HEK
    HEK är uppkopplad nu
    HEKs avatar
    Veteran
    Kan bara se denna hets-utveckling som mestadels negativ. Kvantitet före kvalitet vilket är vad plattformarna pushar för. Behövs en motreaktion här kan jag känna, känner själv iaf att musiken jag gör bara blir långsammare och långsammare. Kan också va pga stressad småbarnsförälder.

  43. #43
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara se denna hets-utveckling som mestadels negativ. Kvantitet före kvalitet vilket är vad plattformarna pushar för. Behövs en motreaktion här kan jag känna, känner själv iaf att musiken jag gör bara blir långsammare och långsammare. Kan också va pga stressad småbarnsförälder.
    Jag tycker motreaktionen blir att ge ut på långsamma, krångligare format som kassett och vinyl.
    Så lyssnaren troligtvis får ta tid på sig, vänta på att få hem musiken, musiken avnjutes ofta i hela album eller större bitar och under större koncentration.

  44. #44
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Folk som är intresserade kommer ju inte sluta lyssna på musik bara för att det finns musik på Tiktok, om inte annat kan det ju vara en ögonöppnare eller språngbräda mot att utforska en genre vidare. Men, är man ute efter att tjäna pengar på musiken (eller så stort) så kan man ju inte göra smal(are) musik och inte finnas på Tiktok eller de andra plattformarna.

    Tiktok behöver inte (om vi väljer att ignorera deras datainsamling) vara nästa ondska. Det handlar som vanligt om att se efter vad man tittar på, eller letar upp. Det är klart att algoritmen kommer att försöka tipsa dig om saker du inte vill se, då finns alternativ att ignorera detta och lära algoritmen veta hut.

    Ps, använder inte tjänsten själv. Ds.

  45. #45
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker motreaktionen blir att ge ut på långsamma, krångligare format...
    Nothäften?

  46. #46
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nothäften?
    Haha! Då sorterar jag bort både mig själv, alla andra som heller inte kan läsa noter samt alla ljuden : D

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage


    Jag reagerade på "långsamma krångligare format" - det var ju ett format som var rätt stort under ett antal år före stenkakan, som krävde rätt mycket fokus på att lära sig noter och spela - om man gillade musik så mycket att det var värt det.

  48. #48
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Folk som är intresserade kommer ju inte sluta lyssna på musik bara för att det finns musik på Tiktok, om inte annat kan det ju vara en ögonöppnare eller språngbräda mot att utforska en genre vidare. Men, är man ute efter att tjäna pengar på musiken (eller så stort) så kan man ju inte göra smal(are) musik och inte finnas på Tiktok eller de andra plattformarna.

    Tiktok behöver inte (om vi väljer att ignorera deras datainsamling) vara nästa ondska. Det handlar som vanligt om att se efter vad man tittar på, eller letar upp. Det är klart att algoritmen kommer att försöka tipsa dig om saker du inte vill se, då finns alternativ att ignorera detta och lära algoritmen veta hut.

    Ps, använder inte tjänsten själv. Ds.
    Ja jag tänker inte att problemet är att ett fåtal musikintresserade skulle få svårt att hitta musik att lyssna på, det löser sig alltid, men att det som trycks ut till den breda massan blir om möjligt ännu plattare och mer innehållslöst. Mer verkshöjd åt folket!

  49. #49
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag reagerade på "långsamma krångligare format" - det var ju ett format som var rätt stort under ett antal år före stenkakan, som krävde rätt mycket fokus på att lära sig noter och spela - om man gillade musik så mycket att det var värt det.
    Nothäften med pianoarrangemang av stora orkesterverk och operor var stort under adertonhundratalet. Många borgerliga hemmafruar tyckte nog att det var värt besväret.

    Men jag tycker faktiskt nothäfte är en bra idé fortfarande, beroende på musikstil givetvis. Det är inte alla som klarar att plocka ut låtar på gehör, och även om man kan så kanske notbilden säger något annat än den inspelade låten.

  50. #50
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Många borgerliga hemmafruar tyckte nog att det var värt besväret.
    Samlas runt pianot hemma eller på puben/cafet och sjunga "hits" tillsammans var en rätt stor grej, ofta gestaltat i 30-40-tals filmer. Recitera klassiskt på pianot var nog däremot förunnat dem med tid (a.k.a. borgerliga hemmafruar och döttrar).

  51. #51
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nothäften?
    hålkort!

  52. #52
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vi i mitt band trevar och testar vad som ger respons på tiktok, vad tror ni om det här formatet?

    https://vm.tiktok.com/ZGejEJhgj/

  53. #53
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    vs. detta tex: https://vm.tiktok.com/ZGejETX9f/

    Väldigt oklart vad som funkar på plattformen och inte, om man inte postar hund- el dans-videos

  54. #54
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Dödade jag tråden när jag postade en tiktok-länk?

  55. #55
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dödade jag tråden när jag postade en tiktok-länk?
    Kinesisk påverkansoperation, vi står skrämda längs med väggarna med händerna höjda i försvar...

  56. #56
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kinesisk påverkansoperation, vi står skrämda längs med väggarna med händerna höjda i försvar...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	handsup.jpg 
Visningar:	14 
Storlek:	403,5 KB 
Id:	116955

  57. #57
    perault
    perault är inte uppkopplad
    peraults avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dödade jag tråden när jag postade en tiktok-länk?
    Kanske för att du frågade ett gäng 50-åringar vad som flyger bland 13-åringar.Typ. Fel fokusgrupp. 🙂

Liknande ämnen

  1. Huvudströmbrytare för att slå på alla prylarna - är det ok?
    Av kossamums i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 16:57
  2. Måste slå ett vingslag för Microwave XT
    Av Real Parakeet i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-10, 02:39
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •