Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Premier Signia - Ny klädsel (Långt inlägg med bilder)

  1. #1
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Premier Signia - Ny klädsel (Långt inlägg med bilder)

    Jag köpte ett Premier Signia för 10 år sedan för ett alldeles för lågt pris. Killen som sålde hade ärvt det av sin pappa som gått bort vill jag minnas. Pappan hade lackat om kittet från vitt till svart och gjort ett ganska dåligt lackjobb. Lacken hade fått sig en del smällar och repor så jag tänkte direkt att jag skulle förverkliga en dröm och klä kittet i turkos sparkle eller ljusgrönt sparkle.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	signia svart.jpg 
Visningar:	24 
Storlek:	105,3 KB 
Id:	115981
    Efter att allt krom polerats och putsats så var det dags att jaga efter trumklädsel! Då för 10 år sedan var det betydligt svårare att hitta någon i sverige, eller europa för den delen, som sålde klädsel. Jag fick en offert på telefon av någon skum amerikan där det landade på 4 lax + frakt och tull. Mer än vad jag gav för kittet! Det slutade med att jag köpte från ebay…

    Klädseln som dök upp var så klart helt under förväntan och den skulle monteras med dubbelhäftande tejp. Tejpen bet väldigt bra, men efter bara någon månad så började den släppa. Stämhusen höll visserligen kvar klädseln, men det såg riktigt B ut där tejpen höll på att släppa. Själva “glittret” var inte alls snyggt. Det var mer som glitterplast man pysslade med på lågstadiet. Riktig sparkle klädsel görs ju med små metallbitar som är polerade och glimmrar när ljuset träffar dom. Färgen avgörs av en tunn plastfilm som läggs ovanpå metallbitarna. Detta var alltså något helt annat: pysselmaterial som personalen på panduro skulle skratta åt.

    Trots detta klädde jag ändå trummorna för det var ändå snyggare än den svarta lacken som trummorna kom i. Med en ljusslinga runt kittet såg det till och med riktigt snyggt ut. För 10 år sedan var det väldigt inne att ha en “virgin” bastrumma som många säkert minns, alltså att bastrumman inte var borrad för att kunna hålla pukorna. Självklart hakade jag på trenden och kämpade som fan med att plugga igen dom 5 hålen i bastrumman som pukhållaren satt fast i. Det blev faktiskt snyggt, men nu med facit i hand ångrar jag detta då det är förbannat jobbigt att ha pukorna på cymbalstativen.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	signia studio.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	81,8 KB 
Id:	115982
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230614_202314.jpg 
Visningar:	216 
Storlek:	4,50 MB 
Id:	115983Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	signia deluxe.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	128,7 KB 
Id:	115984

    Så spolar vi fram till 2023. Jag är pappaledig samtidigt som min vän och vi bor nära varandra. Vi har syntat mycket ihop senaste 5 åren men nu har han börjat spela mer gitarr igen och återupptagit sitt metallyssnande precis som jag. Då bestämmer vi att vi ska hyra in oss i en replokal och börja spela hårdrock en dag i veckan i äkta 40-årskris anda.

    Mitt trumset har legat nedpackat hos mina föräldrar sedan flytten gick till storstaden, men nu var det dags för kittet att se replokalens pissgula ljus igen! Klädseln såg riktigt bedrövlig ut och jag började återigen fundera på om man inte skulle försöka klä om kittet men göra det på riktigt denna gång. Vi repade på, spelade in en demo och jag började känna att nä, jag vill faktiskt ha ett SNYGGT trumset. Premier Signia är fan det bästa och coolaste kit jag ägt så det förtjänar att se bäst ut.

    Jag började kolla runt lite efter klädsel och insåg att det fanns lite fler alternativ numera, men allt var så jäkla dyrt. Flera tusen skulle det kosta, även om man körde någon made in Taiwan wrap som dykt upp på marknaden. Men så kollade jag in ice percussions facebooksida där personen bakom delar massa bilder på sina projekt. Jag är inte så bevandrad inom dansband, men det är trummisen från Streaplers (Kjetil) som driver Ice Percussion och han är ett tvättäkta proffs. Jag hörde av mig till honom angående en reservdel jag behövde och passade då på att fråga om trumklädsel. Visst hade han det! Hur många coola som helst kunde han fixa för ett helt överkomligt pris! Det var visserligen made in Taiwan, men jag tror det är exakt samma material som i den amerikanska trumklädseln som finns på marknaden.

    Det blev dock ingen sparkle eller glitter för min del utan en wrap som heter “blue pearl”. Trumsetet som stod i repan, som också var ett Premier, hade “black pearl” som finish och jag fastnade för den typen av klädsel efter att ha bekantat mig mer med den.

    Jag fick i alla fall hem stora ark med klädsel på rulle som jag noggrant klippte i rätt längder och sen satte jag igång efter en bra genomgång med Kjetil över telefon. Jag limmade klädseln denna gång, förutom i starten på varje trumma som jag fäste med en bit dubbelhäftande tejp så att jag hade möjligheten att rätta till klädseln om den skulle hamna lite snett vid starten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230704_210614.jpg 
Visningar:	218 
Storlek:	3,74 MB 
Id:	115985Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230704_212139.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	3,93 MB 
Id:	115986Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230704_202859.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	3,00 MB 
Id:	115987Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230706_195718.jpg 
Visningar:	213 
Storlek:	3,17 MB 
Id:	115988










    Eftersom jag var pappaledig så fick det bli sena kvällar som jag kunde jobba på detta projekt. Efter 2 veckors hårt slit i föreningens hobbryrum så hade jag ett trumset som i princip ser helt nytt ut. Satan vad nöjd jag är!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230805_174617 edit.jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	2,16 MB 
Id:	115992
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230802_203224.jpg 
Visningar:	204 
Storlek:	3,59 MB 
Id:	115990
    Ja det blev ett långt inlägg det här, men vad fan, någon kanske tyckte det var intressant. Hoppas någon som själv vill klä om sina trummor ser detta och blir inspirerade. Om det nu är så så vill jag verkligen rekommendera Kjetil och Ice Percussion! Titta också på youtube där massvis av folk klätt om sina trummor och visar hur man gör. Gå dock INTE på deras snack om att det inte går att använda annat lim än den där contact cement som alla snackar om. Det är något svindyrt vattenbaserat lim som är omöjligt att få tag på och enda anledningen att företagen som säljer klädsel rekommenderar den är för att den inte är brandfarlig, men det funkar lika bra med spraylim.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20231030_213458.jpg 
Visningar:	211 
Storlek:	3,93 MB 
Id:	115991
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20230805_174617.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	3,66 MB 
Id:	115989  

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Otroligt snyggt. Ser sprillans nytt ut!

  3. #3
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Jag är inte trummis men läste ändå hela inlägget med stor behållning. Vilken resa, och grymt resultat!

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är inte trummis men läste ändå hela inlägget med stor behållning. Vilken resa, och grymt resultat!
    Precis samma tankar här!

  5. #5
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Kul läsning, och snyggt blev det!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gryyyymt jobb och kul tråd! :-) Jag vill klä in alla mina syntar, det verkar askul ju!

  7. #7
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Tack alla! Kul att det var lite underhållande

  8. #8
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jävligt snyggt jobbat!
    Belöningen av att göra efterforskningar, vara noggrann och ta sin tid är helt otrolig
    Väldigt bra jobbat, och kul att ta del av hela berättelsen inkl foton!

  9. #9
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Sjukt snyggt! Fanken, jag måste ju bara se till att vinna drömvinsten på Lotto nu, så att jag kan köpa ett stort hus och några schyssta trumset!

  10. #10
    Hultberg
    Hultberg är inte uppkopplad
    Hultbergs avatar
    Senior
    Grymt snyggt, och bra jobbat!

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Topp!!

  12. #12
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Mycket inspirerande läsning, kanske dags att jag fräschar upp min sons trumset…?

  13. #13
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket inspirerande läsning, kanske dags att jag fräschar upp min sons trumset…?
    Tack! Det tycker jag att du ska göra! Vad är det för kit?

    Jag kompletterade mitt kit med en aluminiumvirvel från tidigt 80-tal som en julklapp till mig själv. Självklart står det Premier även på den

    Läser man runt på forum och kollar youtube så är det ett evigt tjat om Ludwig supraphonic och acrolite hit och dit. Men vi som litar på våra öron och vågar testa något annat kan spara massvis av pengar och få ett lika bra (läs bättre) sound genom att köra Premiervirvlar istället hehe.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20240104_230427.jpg 
Visningar:	12 
Storlek:	3,41 MB 
Id:	116278

Liknande ämnen

  1. Skicka tillbaks glappande mixer? (Långt jobbigt inlägg!)
    Av Utsidare i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-09-20, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •