Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: DAW-dator utan nätverkskoppling - Windows 10/11 några tips?

  1. #1
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran

    DAW-dator utan nätverkskoppling - Windows 10/11 några tips?

    Håller på att byta DAW-dator från en äldre i7 Windows 10 dator till en 5 år nyare i7.
    Den nya datorn har inget trådlöst nätverkskort och går i tankar att hålla den borta från internet.
    Måste bara få allt installerat och fungerande först, före jag drar linan.

    Jag använder Reason 12, Nuendo 12 donglefritt, Bitwig 5.1 och Protools 2018.12 m. iLok.


    - Har någon några bra tips på vad man kan stänga av i Windows 10 Pro osv för att få det att funka bra?
    Updates osv.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kolla upp hur du gör för att installera W10/11 utan nätverkskoppling. Inte helt uppenbart om vi säger så. Alternativet är att du har nätverkskort under installation och sedan plockar bort det då.

  3. #3
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kolla upp hur du gör för att installera W10/11 utan nätverkskoppling. Inte helt uppenbart om vi säger så. Alternativet är att du har nätverkskort under installation och sedan plockar bort det då.
    Windows 10 Pro är installerat nu, och musikmjukvarorna. Men kommer Windows ligga och söka updates när det inte finns nåt nätverkskort?

    Tanken är att bara koppla datorn till internet om jag absolut måste.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-12-11 klockan 15:22.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Den kommer snarare att reagera om det kommer ett nätverkskort skulle jag säga. Så länge det inte finns något så borde det vara lugnt. Går säkert att gå in och stänga av en miljard services som har med nätverk att göra också.

  5. #5
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den kommer snarare att reagera om det kommer ett nätverkskort skulle jag säga. Så länge det inte finns något så borde det vara lugnt. Går säkert att gå in och stänga av en miljard services som har med nätverk att göra också.
    Ok, får la testa och se om jag får några skyltar om önskade uppdateringar. Och gå in o stänga av dem...

  6. #6
    SPX
    SPX är inte uppkopplad
    SPXs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har aldrig varit med om att det varit något problem att köra utan nät, varken med Mac, Windows eller Linux. Det är ju trots allt ganska vanligt när det gäller laptops om man är på resande fot.

  7. #7
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Och man kan ställa in win10 att aldrig uppdatera nåt öht, vilket är det jag eftersträvar i en offline maskin. Den ska va studio och ingen lekplats för OS-tillverkare.

  8. #8
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Finns ett rätt smidigt verktyg som Chris Titus startade, nu är det fler contributors.

    https://github.com/ChrisTitusTech/winutil


    Har kommit en uppdatering till sedan denna video men här går han igenom mer vad som finns.

    https://youtu.be/ju_BSNKeP6w

    Edit:
    Kan vara värt att nämna att det funkar bäst med Pro eller bättre versioner av Windows.
    Misstänker att det beror på att man då får tillgång till local/group policy ramverket som har en massa settings.

  9. #9
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och man kan ställa in win10 att aldrig uppdatera nåt öht, vilket är det jag eftersträvar i en offline maskin. Den ska va studio och ingen lekplats för OS-tillverkare.
    Ja, helt klart på samma bana..

  10. #10
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns ett rätt smidigt verktyg som Chris Titus startade, nu är det fler contributors.

    https://github.com/ChrisTitusTech/winutil


    Har kommit en uppdatering till sedan denna video men här går han igenom mer vad som finns.

    https://youtu.be/ju_BSNKeP6w

    Edit:
    Kan vara värt att nämna att det funkar bäst med Pro eller bättre versioner av Windows.
    Misstänker att det beror på att man då får tillgång till local/group policy ramverket som har en massa settings.
    Tack för tipsen, skall kolla in.
    Har Windows 10 Pro på den maskinen så borde ju funka att använda något av detta...

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Tyvärr farlig filosofi, även om du verkligen håller den offline så skall du väl flytta filer på något sätt till och från. Usb minne? Utan virusskydd på datorn.. Jag är här som mamma som säger att det är bäst du har kondom ändå.

  12. #12
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Jag har kört en Frost Pc med win7 i 12 år. Har bara haft den online korta stunder när jag uppdaterat firmware på synthar eller cubase. Har funkat utmärkt tills nyligen. Nu kräver nya firmwares och annat högre OS-nivå på windows, så det blir ny Pc i mellandagarna. Jag har tagit ut data från den via USB minnen när jag behövt skicka något. Inga antivirus eller brandväggar aktiverade på pc’n. Uppdateringar för OS har varit avslagna. Kommer köra min nya pc på samma sätt.

  13. #13
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört en Frost Pc med win7 i 12 år. Har bara haft den online korta stunder när jag uppdaterat firmware på synthar eller cubase. Har funkat utmärkt tills nyligen. Nu kräver nya firmwares och annat högre OS-nivå på windows, så det blir ny Pc i mellandagarna. Jag har tagit ut data från den via USB minnen när jag behövt skicka något. Inga antivirus eller brandväggar aktiverade på pc’n. Uppdateringar för OS har varit avslagna. Kommer köra min nya pc på samma sätt.
    Ja det är nåt liknande jag får göra. Flytta grejerna via USB-minne. Har ilok och autentiserad Reasondator+Waves licensminne.
    Jag skall stänga av Antivirus och Brandväggar också.


    Jag har just lyft över 2 hårddiskar och 2 RAM-minnen från gamledatorn. Minnena visade sig inte alls lira in den tilltänkta datorn. Fick
    felmedelande och datorn startade inte. Kände en viss rädsla för att nåt pajat när jag installerade. Befinner mig i "glad-användare-rangen"...
    Plockade ut diskarna igen, och ut med extraminnena så startade den som vanligt. Sen in med diskarna igen.

    Väl inne i Windows dök de inte upp. Då startade jag upp den i i bios-setup och typ Save-and exit.
    Vid nästa uppstart fick jag upp båda extradiskarna.
    Får leva med 16GB minne tills jag vet exakt vad jag skall sätta där. Det var 8+8 DD3 1600Mhz jag satte, men verkade inte lira ändå...
    Grafikkortet är inte monterat än för det var rätt trångt i låddan, så hoppas på att kunna köra utan det. Har HDMI ut, Får se hur det går. Har internet i lägenheten så det är möjligt att flytta lådan eller fixa en lång NW-kabel om jag skulle vara tvungen, men att flytta filer USB-minne och att göra det lite omständigare är good enough.

    Imorgon drar jag pluggen.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-12-16 klockan 17:35.

  14. #14
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har kört en Frost Pc med win7 i 12 år. Har bara haft den online korta stunder när jag uppdaterat firmware på synthar eller cubase. Har funkat utmärkt tills nyligen. Nu kräver nya firmwares och annat högre OS-nivå på windows, så det blir ny Pc i mellandagarna. Jag har tagit ut data från den via USB minnen när jag behövt skicka något. Inga antivirus eller brandväggar aktiverade på pc’n. Uppdateringar för OS har varit avslagna. Kommer köra min nya pc på samma sätt.
    Ja till sist kanske man behöver byta ändå. När det krävs för att det skall fungera.
    Denna jag sätter i studiohörnan nu är från 2015 och snabbare, men min gamla var från 2010 så det blir ett lyft hursom.. Nu fick jag AVX2 så nu går det att köra Massive X i hörnan om man nu skulle vilja det... Hoppas på att kunna köra med denna i några år.
    Och redigeringsprogrammet jag oftast använder kör med Quicksync, så tickade den boxen med.

  15. #15
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ju så man SKA installera Windows ju.

    Dra ut nätverkskabeln, installera windows säg nej och hoppa över så mycket som möjligt. kör crl alt del om man inte kan säga nej till något så tvingar man sig förbi skiten.

    Sen när Windows är i gång då sätter man in nätverkskabeln och går in manuellt i uppdatera (upprepa) och uppdaterar tills den säger att det inte finns något att uppdatera. När allt är färdigt och man kan ju passa på att ta ner andra drivrutiner.

    Sen rycker man ut nätverkskabeln då när man är klar med det hela.

    Ja vist och nvidia grafikkort ska man köra samma metod med, ladda ner drivrutin , döda nätet, installera grafikkortet.

    Man slipper massor med skit med den metoden.

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju så man SKA installera Windows ju.

    Dra ut nätverkskabeln, installera windows säg nej och hoppa över så mycket som möjligt. kör crl alt del om man inte kan säga nej till något så tvingar man sig förbi skiten.

    Sen när Windows är i gång då sätter man in nätverkskabeln och går in manuellt i uppdatera (upprepa) och uppdaterar tills den säger att det inte finns något att uppdatera. När allt är färdigt och man kan ju passa på att ta ner andra drivrutiner.

    Sen rycker man ut nätverkskabeln då när man är klar med det hela.

    Ja vist och nvidia grafikkort ska man köra samma metod med, ladda ner drivrutin , döda nätet, installera grafikkortet.

    Man slipper massor med skit med den metoden.
    Exakt så jag gör. Sen har jag en laptop intill med internet och usb-printerdelningsmoj där jag kan växla ett usb-minne mellan utan att fysiskt dra ut det hela tiden.

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Japp ja jag tänkte att det kan vara bra att vara tydlig i tråden då en del tycks "jag rycker kabeln sen installerar jag Windows sen får det vara så" Det är säkert inte en katastrof men många uppdateringar fixar ju faktiskt tidiga buggar som säkert inte märks direkt men kan komma ställa till en del problem senare. Särskilt sånt som är lite bortom 'jag är en användare som bara kollar på nyheter och betalar räkningarna' Här är det ju DAW oc i bland kanske något utöver det vanliga man ska in och rota i. i bland kan ju det här med "Stöd för" läggas in senare men det glömmer man bort med tiden och blir ju svårt vid felsökning då.

    Ja mycket av det kan man ju säkert göra manuellt, finns säkert nån pack från micosoft att hämta hem som uppdaterar det mesta.

    Det finns väl en del man kan titta på på djupet. Finns ju en del säkerhetsproblem man "Fixat" men so gör processorn slöare och ska man inte ha någon koppling mot nätet ja då finn det ju knappast nån anledning att ha just dom uppdateringarna.

    Bara man är lite medveten rent allmänt och inte klickar på allt all in så kan man ändå leva rätt säkert på nätet i alla fall. Har själv inte drabbats av nått virus alls på säkert femton år måste det vara och har just investerat i nån billigare brandvägg som en hårdvaruburk. Kostade bara 550 spänn.
    Det var andra tider när man köpte magasin med diskett eller CD full med demos dör över hälften bar på virus och det betalade man glatt för Senare när man piratade i mängder... Där mycket var som det var ja, det var bara att läsa på PB så var man säker


    I dag betalar man eller kör gratis och då är man ju i stort sätt säker. Det är annat i en stor organisation där folk kan börja skicka "Roliga" filer till varandra utan att fatta att man sätter hela organisationen på spel.

    Hemma har ni ju själva rodret och den enda det drabbar är ju en själv men kör man med trippel backup så har man ju ändå kvar det mesta om nått i alla fall skulle hända. Så vad är det man ska vara orolig över? och om nått ändå skulle hända så kan man ju montera ur disken, viruscanna den via annan dator eller/och rädda arbetsfilerna om man vill det.
    Senast redigerat av Modellear den 2023-12-17 klockan 10:26.

  18. #18
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju så man SKA installera Windows ju.

    Dra ut nätverkskabeln, installera windows säg nej och hoppa över så mycket som möjligt. kör crl alt del om man inte kan säga nej till något så tvingar man sig förbi skiten.

    Sen när Windows är i gång då sätter man in nätverkskabeln och går in manuellt i uppdatera (upprepa) och uppdaterar tills den säger att det inte finns något att uppdatera. När allt är färdigt och man kan ju passa på att ta ner andra drivrutiner.

    Sen rycker man ut nätverkskabeln då när man är klar med det hela.

    Ja vist och nvidia grafikkort ska man köra samma metod med, ladda ner drivrutin , döda nätet, installera grafikkortet.

    Man slipper massor med skit med den metoden.
    Så paranoid behöver man inte vara vid installation idag, dels sitter de flesta bakom en router/brandvägg och den inbyggda brandväggen är påslagen per default.
    Att man under update direkt efter installation i det läget skulle drabbas av något är rätt liten.

    Var annat förr när windows inte hade någon inbyggd brandvägg, då tog det väl någon minut innan den var drabbad om den satt direkt på internet.
    Då var visserligen telnet och annat skräp påslaget per default om jag minns rätt.

    Men idag skulle jag inte vara särskilt skraj så länge man fixar alla updates först och inte börjar surfa runt.
    Skulle i och för sig gälla alla OS med de 0-day grejer som dykt upp under hösten.

    Sen om man vill stänga av saker som updates etc. etc. och ha den air gapped det är upp till var och en.
    Men för själva installationen så skulle jag inte oroa mig.

  19. #19
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Skraj för vad? Det handlar om saker som både nvidia och Microsoft installerar men det där är ett sätt att komma runt en del av det.resten handlar om att rensa bort alla skit.

    Man vill ju ha processorn fri så den kan jobba med det den ska göra.

  20. #20
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Det är egentligen 2 stora anledningar till att jag vill hålla musikdatorn från nätet.

    1. Koncentrationssvårigheter
    När jag hamnar framför en dator släntrar jag hela tiden ut på nätet. Satt en hel dag härförleden och installerade plugins, 6 stora välfyllda pluggpaket, stockpluggar, och separata pluggar. Ändå så vill man köpa ännu fler..

    2. Både min gamla stationära och laptopen har 250GB SSD. Det är ju lite program som tyvärr tvunget måste ligga på C:
    Men dessa + autoupdates av diverse programinstallerare fyller upp disken med massa junk som nån annan behöver.
    Om det är nåt de gör så att de funkar sämre.. Så av 250 GB finns det nu 23GB kvar på laptopen då. Skall man byta interndisk för att de skall fylla upp min disk?

    Det har hänt men är sällan jag har en självupplevd "Bug" som man läser lite här o där.. Man väntar då och då på en ny version av programmet, om det är uppdateringar av funktioner.

    Nu har jag flyttat över allt jag skall till "nya" Studiohörnedatorn, och hoppas den kommer spinna bra utan internet. Är det nåt som inte funkar och måste tvunget uppdateras får jag lyfta den till internetuttaget.
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-12-18 klockan 13:53.

  21. #21
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skraj för vad? Det handlar om saker som både nvidia och Microsoft installerar men det där är ett sätt att komma runt en del av det.resten handlar om att rensa bort alla skit.

    Man vill ju ha processorn fri så den kan jobba med det den ska göra.
    Se verktyget ovan.
    Som du skrev det så lät som att du menar att man ska koppla i och ur nätverket under installation.
    Kan ha missuppfattat.

  22. #22
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    2. Både min gamla stationära och laptopen har 250GB SSD. Det är ju lite program som tyvärr tvunget måste ligga på C:
    Men dessa + autoupdates av diverse programinstallerare fyller upp disken med massa junk som nån annan behöver.
    Om det är nåt de gör så att de funkar sämre.. Så av 250 GB finns det nu 23GB kvar på laptopen då. Skall man byta interndisk för att de skall fylla upp min disk?
    Idag är 250GB inte särskilt mycket.
    Typ Albion One och Omnisphere tar väl 115GB totalt på min burk

  23. #23
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Kör Tiny-11. Det är en extremt strippad version av Win11.
    Du kan lägga till det du behöver själv men den är garanterat unbloated.

    https://www.minitool.com/news/tiny11-download-iso.html

  24. #24
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idag är 250GB inte särskilt mycket.
    Typ Albion One och Omnisphere tar väl 115GB totalt på min burk
    115GB för två pluggar , jo tjena!

    Ja nä jag vet . Men för OS + lite applikationer funkar det ju..
    Har vad jag behöver osv. Och faktiskt valt bort Absolute 4 och det mesta ur Komplete just nu.
    Vill jag ha 30GB indisk näsflöjt får jag installera dem .

  25. #25
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör Tiny-11. Det är en extremt strippad version av Win11.
    Du kan lägga till det du behöver själv men den är garanterat unbloated.

    https://www.minitool.com/news/tiny11-download-iso.html
    Tack för tipset..
    Får kolla in det här också.
    Just nu är det W10pro och verkar funka fint än sålänge.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Se verktyget ovan.
    Som du skrev det så lät som att du menar att man ska koppla i och ur nätverket under installation.
    Kan ha missuppfattat.

    Tvärt om. Stoppa nätet under installeringen, man får stopp på en del skit med den metoden både på windows och nvidia.

  27. #27
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Exakt så jag gör. Sen har jag en laptop intill med internet och usb-printerdelningsmoj där jag kan växla ett usb-minne mellan utan att fysiskt dra ut det hela tiden.
    Ett tips till:
    Ett alternativ till att slippa klödda med USB-minne är att man kör fildelning på ett lokalt nätverk utan internet-access.

Liknande ämnen

  1. Live-setup utan dator/daw
    Av LankyLegs i forum På scen
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2023-01-13, 14:46
  2. Windows 10 Ljudglitchar i DAW, vad göra? tacksam för tips!
    Av reverbsvansen i forum Övrig mjukvara
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2017-01-21, 10:57
  3. Lumit - Ny DAW för Windows
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2016-02-01, 18:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •