Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Assymetrisk ljudvågor vid inspelning?

  1. #1
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Assymetrisk ljudvågor vid inspelning?

    Har stött på ett problem som jag gärna får lite kloka synpunkter på. Har en "DAW-less" setup där jag ganska nyligen stoppat in en UAD Max Pedal på mastern från mixerbordet (den emulerar Teletronix LA-2A, UA 1176 och Dyna Comp). Efter ett tag fick jag problem med att det började klippa/dista en del på ganska låga nivåer ut från mixern och efter lite felsökning märkte jag vid inspelning att vågformen blir asymmetrisk. Det är alltså inte DC offset utan vågformen är tydligt högre på övre sidan av vertikala axeln.


    Man kan ställa in UAD Max Pedalen om man vill ha parallell eller seriell kompression men oavsett inställning och även när pedalen är i bypass så blir vågformen mer eller mindre asymmetrisk. Jag kan ju rätta till inspelningen i efterhand i Audition med Graphic Phase Shifter inställd på +90grader, då blir vågformen symmetrisk igen. Men jag vill helst slippa datorn helt och använder en MPC One som nav i setupen och spelar även in på den (samt på en Revox A77:a och en Fostex portastudio). Det blir ju minskat headroom och jag måste hålla volymen nere ganska mycket för att undvika distortion vid inspelning. Ni får ursäkta en glad amatörs förklaringar och förståelse av problemet men jag antar att det är någonting med fasen som orsakar problemet? Vad kan detta bero på, är det någonting som uppstår i UAD Max Pedalen eller beror det på ljudkablarna jag använder eller något annat? Bör tillägga att jag varit kreativ med kabeldragningen via en Samson Patchbay där jag kan välja om jag ska spela in master eller submixen från mixerbordet till MPC:n och splittar även signalen från master via patchbayen så jag kan spela in på rullbandaren/portastudion och samtidigt lyssna via förstärkaren. Problemet verkar i alla fall mest troligt vara relaterat till UAD Max pedalen för kopplar jag förbi den får jag symmetriska vågformer... All hjälp tas tacksamt emot!

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Har du möjlighet att testa om problemet kvarstår via enkel kabeldragning (Ljudkälla - Pedal - Ljudkort)? Testa här gärna också med olika kablar... En grej som kan ställa till det är tex balanserat kablage in i obalanserad apparat etc...

    Har du testat om du får samma fasfel om du väljer olika emuleringsmodeller på pedalen?

    Vad jag förstår går pedalen också att programmera via dator. Har du kollat att du har "default" inställningarna etc. Testa med och utan EQ etc...
    Senast redigerat av Jeppe K den 2023-12-11 klockan 19:31.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Låter som oxid i en anslutning, det brukar kunna låta lite som dist; min femöresgissning.

  4. #4
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Asymmetriska ljudvågor är ingen konstigt egentligen. Och inget "fel" isig. Det bara "blir så". Finns nån exakt förklaring varför som ja inte kommer ihåg.... men typ kvinnliga vocals och blåsinstrument är värst. Även vissa synth grejer kan bli jävligt asymmetriska. Sen vet jag inte hur mycket asymmetri du får. Och om det faktiskt är nått fel som uppstår. Men asymmetri är egentligen ingen konstigt isig. Oftast fixar man det in datorn, men med DAWless setup vetefan hur man ska lösa det än via nån hårdvara.

    Det är just när dom körs genom tex compressor, limiter, som det blir problem, för compressorn får jobba ojämnt med signalen. Och det blir dist.

    Det är om det finns nån hårdvaru burk som kan lösa det om du vill slippa dator. Vissa broadcast outboard gear har auto fas korrektion, för att man vill kunna pressa signalen så mycket som möjligt i radio tex.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Asymmetriska ljudvågor är ingen konstigt egentligen. Och inget "fel" isig. Det bara "blir så". Finns nån exakt förklaring varför som ja inte kommer ihåg.... men typ kvinnliga vocals och blåsinstrument är värst. Även vissa synth grejer kan bli jävligt asymmetriska. Sen vet jag inte hur mycket asymmetri du får. Och om det faktiskt är nått fel som uppstår. Men asymmetri är egentligen ingen konstigt isig. Oftast fixar man det in datorn, men med DAWless setup vetefan hur man ska lösa det än via nån hårdvara.

    Det är just när dom körs genom tex compressor, limiter, som det blir problem, för compressorn får jobba ojämnt med signalen. Och det blir dist.

    Det är om det finns nån hårdvaru burk som kan lösa det om du vill slippa dator. Vissa broadcast outboard gear har auto fas korrektion, för att man vill kunna pressa signalen så mycket som möjligt i radio tex.
    Intressant synpunkt, dock enbart något som kan hända med extremt kort attack/releasetid. I talradio är det särskilt benäget att dista på kort attacktid i kompressorn när det handlar om telefonljud. Har aldrig tänkt på om det kan finnas assymetri med i bilden dock.

    Däremot är det väl inget att "fixa"? Det är ju inget som hörs i själva ljudet, enbart något som syns. När det gäller tal/sång har det att göra med hur glottis öppnar och stänger vill jag minnas.

  6. #6

    Veteran
    Sök på DC offset.
    DC Offset gör att man kan tappa headroom.

  7. #7
    Nedisat
    Nedisat är inte uppkopplad
    Nedisats avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det är inte DC offset utan asymmetriska ljudvågor (och det är äter också headroom på peakarna). Jag har nyligen gjort om i syntriggen med en till patchbay så kan nu enkelt koppla förbi om jag inte vill ha kompressorn på master (som jag annars normaliserat så den default går genom UAD Max). Har inte stött på problemet sedan dess så för mig är fortfarande lite av ett mysterium. Kan ju vara så att jag haft kablarna fel höger/vänster kanal då det inte tydligt framgår på UAD Max vilken som är vilken…
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3199.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	651,5 KB 
Id:	116732

  8. #8
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sök på DC offset.
    DC Offset gör att man kan tappa headroom.
    Dc Offset och asymmetriska ljudvågor är inte samma sak. Dc offset är ett riktigt fel.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dc Offset och asymmetriska ljudvågor är inte samma sak. Dc offset är ett riktigt fel.
    Dock låter resonemanget Nedisat för i #7 som att det faktiskt var ett fel. Så det kanske var DC-offset i alla fall?

    Någon får gärna förklara för mig hur man annars kan åtgärda ett "fel" i en assymetrisk ljudvåg utan att ändra/förstöra den. Fasvridining med allpassfilter kanske? Eventuella peakar i en assymetrisk ljudvåg är väl inte värre än andra peakar? Jag tänker mig att de flesta transienter (som ju i allmänhet utgör det starkaste topparna i en ljudbild) sällan är helt symmetriska.

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om det inte är DC-kopplat så är medelvärdet noll. Betrakta vågformen så är arean under vågformen på båda sidor lika - annars finns/uppstår en DC-komponent.

    En pulsvåg har alltså mycket högre peak åt positiv eller negativ riktning.

  11. #11
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nedisat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är inte DC offset utan asymmetriska ljudvågor (och det är äter också headroom på peakarna). Jag har nyligen gjort om i syntriggen med en till patchbay så kan nu enkelt koppla förbi om jag inte vill ha kompressorn på master (som jag annars normaliserat så den default går genom UAD Max). Har inte stött på problemet sedan dess så för mig är fortfarande lite av ett mysterium. Kan ju vara så att jag haft kablarna fel höger/vänster kanal då det inte tydligt framgår på UAD Max vilken som är vilken…
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_3199.jpeg 
Visningar:	8 
Storlek:	651,5 KB 
Id:	116732
    Att koppla vänster till höger och höger till vänster torde väl bara byta vilken kanal som är på vilken sida i stereobilden, inget annat?

  12. #12
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Finns inget som säger att en vågform ska vara symmetrisk runt nollan. Om vi går bortom syntar så kan det t.ex. vara en assymetrisk dist någonstans som ger assymetrin. Däremot så är det vanligt med DC-blockerande filter i många fall, högpassfilter med frekvenser under det hörbara området.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det inte är DC-kopplat så är medelvärdet noll. Betrakta vågformen så är arean under vågformen på båda sidor lika - annars finns/uppstår en DC-komponent.

    En pulsvåg har alltså mycket högre peak åt positiv eller negativ riktning.
    Exaktemente. Glottispulsvågen från stämbanden har ju f.ö. en vag likhet med den grafiska representationen av syntpulsvåg om man är välvilligt inställd till ungefärliga jämförelser. Även ljudmässigt om man plockar ut sina stämband och kopplar dem direkt till oscilloskopet…

  14. #14
    waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Kör en sinus med pedal och utan pedal så lär du se om det är pedalen som stökar till det

Liknande ämnen

  1. Ljudnivå i öronen vid inspelning?
    Av itsalwaysyou i forum Inspelning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2018-11-30, 06:57
  2. Balansera L/R vid inspelning
    Av hypercykel i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 08:47
  3. Medhörning vid inspelning vid inspelning av klaviatur
    Av David_ka i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-10-03, 18:09
  4. Mute vid inspelning
    Av Regenholz i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-21, 16:24
  5. Knaster vid inspelning
    Av muerte i forum Inspelning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 20:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •