Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: TR909 pattern chain

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    TR909 pattern chain

    Jag har ingen 909 men en Nava och nu undrar jag om 909 precis som t.ex. 606 kan spela rythm chains (d.v.s. en kedja närliggande rytmer) interaktivt. Kan man i pattern play mode medan sequencern rullar trycka t.ex. 1-4 och de bildar en kedja, sedan trycka t.ex. 11-13 och den hoppar dit och spelar den kedjan?

    Eller måste man alltid göra kedjorna i förväg såsom de beskriver på sidan 28 i manualen?

    En annan fråga. Oavsett hur man gör kejdor, hur byter den om man trycker ett nytt pattern? Spelar den klart kedjan till slutet eller hoppar den direkt efter aktuell takt?

    TR606 funkar i vart fall som så att kedjan spelar klart innan den byter.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-12-06 klockan 17:36.

  2. #2
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    Under Trackplay kan man kedja ihop som du beskriver. Dvs spela pattern 1-4, sedan markera 9-12. när den spelat klart 1-4 så hoppar den vidare till 9-12

    Om du är under stepmode så kan du välja en kedja likadant. men det går inte riktigt att stoppa maskinen och sedan byta till något annat. En workaround då är t.ex en Acme-4 (vilket är det jag använder). misstänker att en E-rm Multiclock funkar också. något
    som kan starta och stoppa å få tillbaka det i synk helt enkelt ^ ^

    Finns säkert några här som har billigare och smarta sätt att jobba med den.

  3. #3
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Under Trackplay kan man kedja ihop som du beskriver. Dvs spela pattern 1-4, sedan markera 9-12. när den spelat klart 1-4 så hoppar den vidare till 9-12

    Om du är under stepmode så kan du välja en kedja likadant. men det går inte riktigt att stoppa maskinen och sedan byta till något annat. En workaround då är t.ex en Acme-4 (vilket är det jag använder). misstänker att en E-rm Multiclock funkar också. något
    som kan starta och stoppa å få tillbaka det i synk helt enkelt ^ ^

    Finns säkert några här som har billigare och smarta sätt att jobba med den.
    Så track play är inte att man spelar upp en i förväg inprogrammerad song? Det är det vad jag minns på t.ex. TR707.
    Eller minns jag fel? Jag är mer van vid 606 och där är Track Play en song, inte möjligt att interaktivt skapa kedjor i det läget.

    Edit: Aha, de skiljer på Track Program och Track Play...
    Edit2: Nä, nu fattar jag inte. Chains enligt manualen är i Pattern Mode. Eller?
    Senast redigerat av Oortone den 2023-12-06 klockan 18:17.

  4. #4
    otto_tsr
    otto_tsr är inte uppkopplad
    otto_tsrs avatar
    Senior
    stepedit
    när du väljer stepedit. så kan du chaina ihop 5-8 och editera dem medans det loopar. gäller bara att vara beredd på knapparna när pattern du vill editera sveper förbi.

    trackplay
    ooouh, länge sen jag valde att försökte göra en song i 909an. men väljer jag trackplay så kan jag hoppa mellan olika förprogrammerade patterns och kedja ihop olika, 1-3, 5-8 osv osv. men i det här modet så kan du inte hoppa in i stepedit.

  5. #5
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av otto_tsr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    stepedit
    när du väljer stepedit. så kan du chaina ihop 5-8 och editera dem medans det loopar. gäller bara att vara beredd på knapparna när pattern du vill editera sveper förbi.

    trackplay
    ooouh, länge sen jag valde att försökte göra en song i 909an. men väljer jag trackplay så kan jag hoppa mellan olika förprogrammerade patterns och kedja ihop olika, 1-3, 5-8 osv osv. men i det här modet så kan du inte hoppa in i stepedit.
    Jag läste lite noggrannare nu, både Pattern Play och Track Program modes verkar funka med chains. Men då går det alltså inte att göra som på 606 och göra nya chains interaktivt.

    If you have set Chain Patterns in Pattern Wirte (sic!) mode, you can use them in later Pattern Play or Track Program…
    s28 i manualen jag länkade

  6. #6
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Just det, en fråga till.

    På 909 behöver man väl inte trycka ENTER när man programmerat klart sitt pattern och vill byta till ett annat? Det sparas väl direkt som på 606, 808 e.t.c?

  7. #7
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Mycket av förvirringen här är väl att du utgår från att din NAVA ska fungera exakt likadant som en 909. Det är jag inte säker på och skulle bli förvånad om det var så.

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket av förvirringen här är väl att du utgår från att din NAVA ska fungera exakt likadant som en 909. Det är jag inte säker på och skulle bli förvånad om det var så.
    Jag utgår inte från något mer än att jag vill veta hur 909 fungerar eftersom jag tittar på på koden i Nava för att se om det går att fixa en bugg som har med pattern chaining att göra. Jag vill ta reda på vilka saker de (Vincent och de som fixat med det efter att det blev open source) hämtat från 909 och vilka de hittat på själva. Lättare att motivera eventuellt bortplockade features som inte är 909 om de ställer till problem.

    Senast jag programmerade 909 var första siffran i årtalet inte en tvåa, minnet sviker.

    Som sagt, frågan om Enter kvarstår. Det är enbart vid track programming har jag för mig. Behövs inte vid pattern programming. Minns jag rätt?

  9. #9
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Det stämmer att du inte behöver trycka Enter för att programmera/spara patterns i pattern write mode.

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag utgår inte från något mer än att jag vill veta hur 909 fungerar eftersom jag tittar på på koden i Nava för att se om det går att fixa en bugg som har med pattern chaining att göra.
    OK, syftet med frågorna var lite oklart först, men nu är jag med!

  11. #11
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det stämmer att du inte behöver trycka Enter för att programmera/spara patterns i pattern write mode.
    Så man vill ha det!
    Tack för info.

Liknande ämnen

  1. TR909 Kicken
    Av otto_tsr i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2022-09-08, 21:45
  2. TR909 - accent?
    Av Oortone i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-04-22, 18:34
  3. tr909/808 pattern sheets?
    Av Aerobics i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-09-25, 09:32
  4. Side chain-effekt utan side-chain?
    Av TNDR_1 i forum Mixning & mastring
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-01, 18:51
  5. TR909 i Flash
    Av false messiah i forum Övrig mjukvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 10:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •