Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 108 av 108

Ämne: Skivklubben - Admintråd och Anmälan

  1. #61
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    För min del får det gärna vara skivklubb nästa vecka också.

  2. #62
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vi kör nästa vecka!

  3. #63
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag ville säga att jag känner mig lite dum för att jag inte deltagit hittills. Har haft lite mycket nu så inte tagit mig tid till att lyssna och delta. Kommer förhoppningsvis vara med nån gång snart här framöver.

  4. #64
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ville säga att jag känner mig lite dum för att jag inte deltagit hittills. Har haft lite mycket nu så inte tagit mig tid till att lyssna och delta. Kommer förhoppningsvis vara med nån gång snart här framöver.
    ❤️

  5. #65
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kör nästa vecka!
    Jippi!

  6. #66
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av windwind04 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ville säga att jag känner mig lite dum för att jag inte deltagit hittills. Har haft lite mycket nu så inte tagit mig tid till att lyssna och delta. Kommer förhoppningsvis vara med nån gång snart här framöver.
    Alltså lugn bara lugn. Inga konstigheter alls.

  7. #67
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Tänk sen när det blir kombinerad 99öl och skivklubb! (När du vill någonting verkar hela universum för att du ska kunna uppnå det, som det står i skitboken Alkemisten)

  8. #68
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Har slumpat ut en ny, fick inget svar från första utslumpningen så jag har gjort en ny nu på morgonen. Hoppas att kunna presentera en ny veckas skiva under dagen!

    Passa på att lyssna och kommentera på 2023s sista skiva så länge

  9. #69
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Okej, har messat två medlemmar som inte svarat än och nu har onsdagen snart gått.
    Är det någon i skivklubben som inte valt album än och som kan välja ett nu så skicka ett PM till mig med album och en liten motivering så postar jag

  10. #70
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Så, ordningen upprättad

  11. #71
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Kul att det är så många som är med på detta. Jag har lyssnat på mycket musik som jag aldrig skulle hört annars.
    Särskilt tack till er som verkligen gått in för detta och kommenterat på varje album hittills!

    Hoppas att ni som vill vara med och välja ut musik också kommenterar regelbundet på andras val, och att vi fortsätter vara öppen för allt musik som är utvald och ger allt ett ärligt försök.

  12. #72
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har nog tyvärr bara hunnit lyssna på hälften av skivorna här än sålänge, men nu blir det lättare när jag är tillbaka och jobbar heltid.

  13. #73
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har inte fått något svar från näste framlottade person så jag skulle behöva en reserv tills imorgon.
    Om du inte haft med en skiva än och har en du vill dela med dig av, skriv här i tråden (så att jag inte får massa PM) och skicka sedan ett PM till mig med ditt val och en liten motivation.

    Samt ordningsfråga:
    Är det orimligt att plocka bort personer från listan om man inte varit med och skrivit alls och inte svarar när man blir utlottad?
    Eller om man valt egen skiva men inte kommenterat något på andras på ett långt tag?


    Vill också påminna om två saker:
    - Vem som helst får vara med och att man inte behöver vara superkunnig eller veta om massa obskyra pärlor. Allt får vara med. Från mainstreampop till kataton noise via merengue och new wave får vara med. Skriv bara här i tråden så lägger jag till dig i listan
    - Om du kommenterar, försök vara bejakande. Tycker nästan alla är bra på detta men vill säga det ändå. Om du inte har något annat att säga än att du inte gillar det du hör så kanske det är onödigt att skriva alls. Kritik och analys är alltid bra dock.

  14. #74
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tillägg: att plocka bort något från listan innebär såklart inte att man inte får vara med igen om man får mer tid framöver. tänker bara att det blir lite mer gemensam känsla samt mer lättadministrerat om den består av människor som har möjlighet och lust att engagera sig aktivt

  15. #75
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Personer som inte verkar ha tid just nu är bara att ställa på reservlistan, dvs ta bort. Har de tid och vill vara med så kommer de höra av sig. Enda administrativa tipset förutom det är väl att skicka PM till personerna så att de är med på vad som hänt.

  16. #76
    Albin
    Albin är inte uppkopplad
    Albins avatar
    Senior
    Jag kan vara reserv

  17. #77
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Enda kriteriet för att vara aktiv är väl om man kan välja skiva eller ej? Skulle man inte hinna med en veckas lyssning är det inte hela världen. Håll administrationen slimmad!

  18. #78
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Enda kriteriet för att vara aktiv är väl om man kan välja skiva eller ej? Skulle man inte hinna med en veckas lyssning är det inte hela världen. Håll administrationen slimmad!
    Nej, missar man en eller flera veckor är det helt ok! Jag menar om man aldrig skrivit eller deltagit när vi gått en runda!

  19. #79
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag har inte haft infall av aktiv lyssning i klubben på ett tag. Men det kan väl inte vara obligatoriskt att alltid vara med och snacka? Det är vad det är och vad det blir liksom. Det är askul att det finns, och om det inte blir ny platta nån vecka så gör det inget. (Som drivare av Vspis i perioder har jag (tråkigt nog) fått lära mig att inte hänga upp min entusiasm på folks påstådda uttryckta medverkan )

    Viktig formfråga: Om det ska vara ett kriterium att man ska säga nåt "bra" om varje veckas skivval, då är det ju inte en klubb i ett öppet forum. Det i sig leder ju till mindre snack totalt, vilket ju inte kan vara bra. Självklart ska det väl vara fritt att ogilla det man hör och få skriva det, annars är det inte mycket med projektet.

    Rent administrativt: Får du inget svar på ett dygn, så gå till nästa person på listan. Hör ettan sen av sig, så ta den nästa vecka.

  20. #80
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Jag har lärt mina barn att om de inte gillar maten så säger man "det här var inte i min smak" istället för "UUÄH det här var ÄCKLIGT".
    Det är ok att uttrycka sin åsikt men presentera den på ett sakligt och smakligt sätt, det är trevligare.

  21. #81
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Absolut, när det gäller barn och mat. Men som vuxen musikdjupintresserad människa är det där också en gradskillnad. Inte i min smak kan ändå vara spännande att lyssna på. ÄCKLIGT vill man stänga av nästan direkt. Att säga vad man tycker, just i dessa fall där det är en klubb som går ut på att säga nåt om nåt, så är DET trevligare tycker jag

    I t.ex. en tråd i Egen Musik däremot så har man ju ingen anledning att göra det.
    Senast redigerat av Ambulansen den 2024-02-06 klockan 13:19.

  22. #82
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Låter rimligt!

  23. #83
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Jag har (fortsatt) haft en jäkla massa annat i huvudet på senare tid och därför inte orkat delta som förväntat, så ta gärna bort mig från den listan för val av skiva tills vidare åtminstone. Hoppas att jag kan börja vara delaktig nån gång, kanske att det lugnar ner sig lite med allt annat snart.

  24. #84
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut, när det gäller barn och mat. Men som vuxen musikdkupintresserad människa är det där också en gradskillnad. Inte i min smak kan ändå vara spännande att lyssna på. ÄCKLIGT vill man stänga av nästan direkt. Att säga vad man tycker, just i dessa fall där det är en klubb som går ut på att säga nåt om nåt, så är DET trevligare tycker jag

    I t.ex. en tråd i Egen Musik däremot så har man ju ingen anledning att göra det.
    Så länge man hittar den vuxna balansen i sitt uttryck, absolut. Ibland tycker jag det koketteras med ogillandet, det är lite trist. Inte just i denna tråden kanske, men jag vill inte hamna där heller.
    Personligen är jag mer intresserad av att höra varför någon gillar nåt (som jag kanske inte gillar) än det motsatta, så jag ser gärna övervikt åt det hållet. Varför är en knepig och svår skiva bra? Det vill jag veta!

  25. #85
    TigerMM
    TigerMM är inte uppkopplad
    TigerMMs avatar
    Tomte
    Jag har missat flera veckor med fantastiska skivor. Har lyssnat men inte haft tid att kommentera pga husflytt mellan Skåne och Huddinge med allt vad det innebär. Nu är jag installerad i nya huset och ser med spänning fram emot nästa platta.

    Så ibland är man "med" även om man är tyst. I övrigt tycker jag Ambulansen har vettiga synpunkter. I diskussionen tycker jag det är bra att försöka hitta både positiva saker och sådant man är kritisk till/inte fattar/inte gillar. Det är ju det som gör diskussioner intressant.

    Om någon inte svarar tycker jag definitivt det bara är att gå vidare till nästa i listan, utan att det krävs extrajobb eller påtryckningar.

    Om det fortfarande saknas reserv har jag en platta på lut.

  26. #86
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har inte valt någon skiva än, men har flera på lager att drabba klubben med.

  27. #87
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag vill vara med i listan! Har en platta uttänkt och allt.

  28. #88
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Du är tillagd!

  29. #89
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Viktig formfråga: Om det ska vara ett kriterium att man ska säga nåt "bra" om varje veckas skivval, då är det ju inte en klubb i ett öppet forum. Det i sig leder ju till mindre snack totalt, vilket ju inte kan vara bra. Självklart ska det väl vara fritt att ogilla det man hör och få skriva det, annars är det inte mycket med projektet.
    +1, när det gäller ungdomar så uppskattar jag tonåringen hemma som gejmar och där de ger uttryck spontant när det går fel och glädje när det blir rätt. Jag är nog ingen förälder som vill gå in och avbryta invasionen av Normandie och säga "tyskar är också människor och jag skulle uppskatta ett civiliserat språkbruk när ni likviderar en einsatzgruppe".

  30. #90
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Shike Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så länge man hittar den vuxna balansen i sitt uttryck, absolut. Ibland tycker jag det koketteras med ogillandet, det är lite trist. Inte just i denna tråden kanske, men jag vill inte hamna där heller.
    Personligen är jag mer intresserad av att höra varför någon gillar nåt (som jag kanske inte gillar) än det motsatta, så jag ser gärna övervikt åt det hållet. Varför är en knepig och svår skiva bra? Det vill jag veta!
    En skivklubb precis som en bokklubb är ju till för att diskutera vad som är bra och dåligt så jag tycker man måste kunna prata om det. Jag tror inte någon tar illa upp, allas smak är ju olika.

    Ett exempel från förra veckan, jag uppskattar att få ha hört tidiga Genesis ,det hade jag inte gjort på egen hand, uppskattar att se vad den betyder för andra här. Sedan gillar jag inte rockopera men det är ju mitt problem

  31. #91
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Håller helt med.

  32. #92
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Vill bara inflika att veckans skivklubbskiva har blivit en liten höjdpunkt så här mitt i veckan!

  33. #93
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hugo Hasslo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vill bara inflika att veckans skivklubbskiva har blivit en liten höjdpunkt så här mitt i veckan!
    Vad kul

  34. #94
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    För att lättare samla lyssnandet och diskussionen så skapades ett underforum för Skivklubben .

  35. #95
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Heja!

    särkvark: Stoppa in mig i listan på de "som är med" i skivklubben. Även om jag missar någon skiva här och var så lyssnar jag väldigt gärna och bidrar i övrigt.

  36. #96
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hjorten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [admod]

    För att lättare samla lyssnandet och diskussionen så skapades ett underforum för Skivklubben .
    Toppen, tackar!

  37. #97
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Snyggt!

  38. #98
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Bra! Skivklubben är det bästa som hänt 99an på länge.

  39. #99
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Veckans utlottade person har inte hört av sig med val ännu, om någon som inte valt en skiva än vill välja ut någon nu på en gång så PM:a mig med skivval och motivering, samt skriv att ni gjort det här i tråden.
    Veckans utlottade person får i så fall sin skiva nästa vecka

  40. #100
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Verkar som en bra ide dethär.
    jag vill vara med!

  41. #101
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Löst sig!

    Ashaz är med

  42. #102
    234gh35h35h
    234gh35h35h är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej, får man nominera en skiva?

    Skulle vara kul att höra vad folk tycker om George Harrison ( Beatles ) skiva Electronic Sound från 1969.

    Den är väl ganska ratad. En dåtida recension löd kortattat " "virtually unlistenable" men vinkeln "en av världens mest kända musiker på en moogsynt när moog var i sin absoluta linda" kanske är ett spännande nog perspektiv för 99an.

  43. #103
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 234gh35h35h Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hej, får man nominera en skiva?

    Skulle vara kul att höra vad folk tycker om George Harrison ( Beatles ) skiva Electronic Sound från 1969.

    Den är väl ganska ratad. En dåtida recension löd kortattat " "virtually unlistenable" men vinkeln "en av världens mest kända musiker på en moogsynt när moog var i sin absoluta linda" kanske är ett spännande nog perspektiv för 99an.
    Kolla första posten Om man vill vara med i klubben så skriver man här. Vi lottar ut en klubbmedlem varje vecka som får välja en skiva. Du får jättegärna vara med.
    Syftet är att tillsammans upptäcka och lyssna på musik, och fram för allt att diskutera den.
    Det finns ju redan ett helt subforum som heter skivor och artister där man när som helst kan posta vilken musik som helst när som helst.

  44. #104
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag kommer att sortera ut några från listan som vi drar namn ifrån.
    Det gäller personer som anmält intresse men inte skrivit något på en enda skiva fast de varit med länge, alternativt bara kommenterat på sin egna skiva men inga andra.
    Anledningen till detta är att det dyker upp nya personer som vill vara med varje vecka och om listan blir för lång så får man välja skiva väldigt sällan. Det blir tråkigt för de som är aktiva och lyssnar och skriver ofta.

    Syftet med skivklubben är inte att visa upp sin musik för andra, då kan man lika gärna bara posta direkt i skivor & artister-forumet. Inget som helst fel med det. Syftet är att lyssna på mycket ny musik tillsammans och diskutera tillsammans.

    Man behöver absolut inte skriva på varenda skiva, men om man inte varit med och pratat om en enda skiva eller bara skrivit på sitt egna val under ett varv på listan så plockar jag bort personen från listan och skickar PM om det.

    Självklart är man välkommen att ställas upp på lista igen om man får mer tid över och vill vara med igen!

    Som sagt var, detta är för att listan börjar bli rätt lång. Som det ser ut nu så får man välja två skivor per år (kommer bli betydligt mer sällan allt eftersom, då det kommer nya deltagare) och då tycker jag det är bra om de som är aktiva premieras i att få välja.

    Hoppas det är OK med alla.

  45. #105
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag är imponerad av att du klarar av att administrera detta varenda vecka.

  46. #106
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Perfekt!

  47. #107
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är imponerad av att du klarar av att administrera detta varenda vecka.
    Det går faktiskt av bara farten. Kul att det uppskattas!

  48. #108
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Synnerligen rimlig rensning och tack för att du orkar hålla i det!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •