Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Korg Micro Preset M-500 i behov av service

  1. #1
    mlive
    mlive är inte uppkopplad
    mlives avatar
    Inte så pratsam än

    Korg Micro Preset M-500 i behov av service

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	korg-m500-micro-preset-m.jpg 
Visningar:	48 
Storlek:	19,8 KB 
Id:	115853

    Hej!

    Jag söker hjälp med att reparera min Korg Micro Preset M-500 (med inbyggd högtalare).
    Alla patchar förutom white/pink noise har slutat ge ljud. Även så den inbyggda högtalaren.

    Jag har lämnat in den hos Jam Syntotek och de kunde inte hitta felet men tipsade mig att kolla här. Killen som kikade på den nämnde att det kan ha att göra med ett läckage, men kunde inte bekräfta 100%.

    Jag finns i Stockholm. Tips mottages. Hör gärna av dig om du kan hjälpa mig med detta, tar för givet att du tar betalt för jobbet.


  2. #2
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag är inte personen som löser det här åt dig, även om jag får en misstanke om var felet skulle kunna sitta. Däremot kan jag heja på och hoppas att allt löser sig, för det där är världens bästa synt! Ibland. Favoritinstrument.

    Håller tummarna!

    och välkommen!

  3. #3
    mlive
    mlive är inte uppkopplad
    mlives avatar
    Inte så pratsam än
    Tack Irja! Den är verkligen dunder att ha att göra med, när den väl funkar. Kan du inte dela med dig om din misstanke?

  4. #4
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Om alla preset utom just pink/white noise gett upp så är det troligtvis någonting i vågformningen av oscillatorn, antingen transistorparet F2/F3 eller efterföljande TR1, TR2 eller TR3.
    https://www.synthxl.com/wp-content/u...ice-Manual.pdf

  5. #5
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mlive Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Irja! Den är verkligen dunder att ha att göra med, när den väl funkar. Kan du inte dela med dig om din misstanke?
    Kolla Kroffes inlägg, han kan på riktigt. Jag var inne på något liknande men hade inte kunnat specificera på det viset. Eller att det har att göra med presetväljarmojängen. Där kan en del märkliga fel uppstå, vet jag av erfarenhet.

  6. #6
    mlive
    mlive är inte uppkopplad
    mlives avatar
    Inte så pratsam än
    Guld. Tack Kroffe, behöver bara hitta en reparatör att diskutera detta med nu : )

  7. #7
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Så vidunderligt snygg maskin!

  8. #8
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    De är lite kända för att tapp ljud om kondensatorer läcker. Har dock inte hört om att alla försvunnit så. Var det på samma gång? Oscillatorproblem låter troligast hursom. I princip det enda gemensamma, efter osc går signaler till olika filter och VCA:s för de olika rösterna.

Liknande ämnen

  1. Korg Micro-preset problem
    Av rili i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2023-08-27, 09:21
  2. Korg micro preset, delvis defekt...
    Av MelodiesInMono i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-03-04, 22:50
  3. Tips: Korg Micro Preset på Vend
    Av slirak i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-17, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •