Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Generativ sequencer till semi-modular

  1. #1
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Generativ sequencer till semi-modular

    Hej,

    Är på jakt efter kontrollenheter för att enkelt skapa stycken jag aldrig skulle kunna göra normalt. Har ingen eurorack men en hel del semi-modulärt. Ableton och Push 3 är hjärtat i setupen. Vad finns det för snabbjobbade enkla kontrollmoduler och liknande som skulle fungera för mitt ändamål?

    De jag kikat på är:
    Eventide Misha
    Pamela’s PRO Workout
    Torso T-1

    Något att säga kring dessa för mitt ändamål? Är dessa snabba och generativa? Några andra prylar jag missar?

  2. #2
    marcuxz
    marcuxz är uppkopplad nu

    Senior
    Pamelas PRO kan sjukt mycket, och är riktigt nice till generativ musik. men skulle väl inte påstå att den är snabbjobbad mycket klick och vridande på en encoder in och ut ur menyer

  3. #3
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Five12 Vector sequencer är ju typ skapad för detta ändamål. Åtta spår som alla kan ha egna submodulerande spår, massor av playbackmodes och trig-villkor, förmåga att generera och därefter mutera sekvenser osv osv. Byggd av skaparen till Numerology, vilket också kan vara värt att kolla in om mjukvara är intressant.
    Detta kan ses som reklam eftersom jag ämnar sälja min. Men den är mäktig!

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Qu-Bit Bloom finns också.

  5. #5
    Summa
    Summa är inte uppkopplad
    Summas avatar
    Senior
    vitt brus, sample&hold, kvantiserare är allt man behöver

  6. #6
    Max
    Max är inte uppkopplad
    Maxs avatar
    Veteran
    Det måste vara fristående? Annars finns ju en hel del generativt till M4L som du kan köra. Push3 spottar ju ur sig CV/Gate och/eller MIDI så bara att välja hur du vill trigga.

  7. #7
    mandogus
    mandogus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Finns massor, kolla igenom modulargrid! Turingmachine, Benjolin, marbles är några, men finns massa fler. Men det roligaste är ändå att patcha egna. Men det kanske inte är det du frågar efter? S/h och vad som helst in med feedback!’

  8. #8
    sonicaddiction
    sonicaddiction är uppkopplad nu
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Kan VARMT rekommendera Five12 Vector också. Jag tycker den har perfekt balans mellan generativt/aleatoriskt skapande och kontroll. Dessutom tycker jag den var väldigt lättrattad om man snabbt vill få ut något, men också massor med möjligheter till djupdyk och pillande.

    Klart en av de bästa sequencers jag ägt och den influerar fortfarande starkt hur jag tänker när jag skapar sekvenser idag.

    En möjligtvis lite billigare variant annars är Ornament and Crime plus nån lfo eller funktionsgenerator som enastående bar sekvensgenerator. Skicka in nån mer eller osynkad mindre komplex lfo i en kvantiserare och trigga med något regelbundet mönster så får du massor med upprepande sekvenser du sammtidigt kan påverka på olika sätt.

    Ett annat kul sätt är att köra två enkla sequencers med olika antal steg och mixa signalerna på olika sätt (tex crossfade eller ren summering) i en kvantiserare (gärna Ornament and Crime). Ger ofta kul sekvenser.


    Har du VCV-rack (gratis!) kan du leka med de senare idéerna och se om du gillar dem. Ersätt Ornament and Crime med nån triggbar kvantiserare så kan du testa grundidéerna. Sekventiella switchar är också sjukt bra för generativa sekvenser.

    Förlåt om jag slänger för mycket lingo på dig. Fråga gärna om jag ska förtydliga något!

    Det här tricket använder jag väldigt mycket också. Bra blandning kontroll och "slump".
    https://www.youtube.com/watch?v=_0yQAUkRE-M
    Senast redigerat av sonicaddiction den 2023-12-05 klockan 09:30.

  9. #9
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Skiftregister, klockdelare och logikmodul kan vara bra att ha förutom S/H, om man slår in på den vägen. Plus en cv-mixer.

  10. #10
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har en Make Noise Rene II och Tempi. Bra kombo för generativ musik. Kan eventuellt säljas.

  11. #11
    pawal
    pawal är inte uppkopplad
    pawals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skiftregister, klockdelare och logikmodul kan vara bra att ha förutom S/H, om man slår in på den vägen. Plus en cv-mixer.
    Jag har en Ornament & Crime som jag använder mest som skiftregister, men skulle vilja ha en dedikerad skiftregister-modul.
    På min karta finns Intellijel Shifty och Joranalogue Step 8. Shifty känns som det närmaste som jag vill ha, men finns det någon ännu enklare? Tänker mig en trigger- och cv-in, och fyra eller mer CV ut.

  12. #12
    greppan
    greppan är inte uppkopplad

    Senior
    T-1 är superb när man gjort en insats i manualen och förstår vad den gör. Enormt potential att styra både hårdvaran och mjukvaran. Den är riktigt snabbjobbad. Annars slår jag också ett slag för Rene 2 med Tempi. Något av det roligaste jag haft.

  13. #13
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av pawal Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har en Ornament & Crime som jag använder mest som skiftregister, men skulle vilja ha en dedikerad skiftregister-modul.
    På min karta finns Intellijel Shifty och Joranalogue Step 8. Shifty känns som det närmaste som jag vill ha, men finns det någon ännu enklare? Tänker mig en trigger- och cv-in, och fyra eller mer CV ut.
    Vet inte, men modulargrid har nog en lång lista. Själv har jag en NLC squid axon som är mer avancerad, med tre ingångar och både linjär och ickelineär feedback.

  14. #14
    Herr Sputnik
    Herr Sputnik är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Stochastic Inspiration Generator är den jag använder mest.
    https://www.modulargrid.net/e/stocha...tion-generator

  15. #15
    sebsongs
    sebsongs är inte uppkopplad
    sebsongss avatar
    Senior
    Shameless plug för min egen modul Odds.

    https://modular.sebsongs.com/2022/04/24/odds/

Liknande ämnen

  1. Semi-modular?
    Av PeterH i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-11-15, 21:27
  2. the semi modular beat maschine
    Av dokido i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-03-16, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •