Resultat 1 till 52 av 52

Ämne: Roland JP-8000

  1. #1
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior

    Roland JP-8000

    Vet inte riktigt vad syftet med tråden är, men har planer på att i framtiden när utrymmet tillåter försöka hitta en redig synth med klaviatur som kan agera både arbetshäst i form av allround-synth men också som MIDI-klaviatur till den lilla skara modulsyntar som jag samlat på mig.

    Snöat in en del på UK Garage på sistone och såg ett klipp med El-B där han har en JP-8000. Kändes spontant som en bra kandidat för vad jag pratar om ovan, men hade varit intressant att höra vad folk tycker om den. Vet att den är erkänd inom trance, men verkar vara kapabel till det mesta? Finns det andra, bättre alternativ månne? Hur ofta dyker en JP-8000 upp på svenska marknaden och vad får man i regel ge?

  2. #2
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Som MIDI-klaviatur så suger JP-8000, byggkvaliteten är dålig (spånplatta undertill med plastchassi och billiga pottar). Klaviaturen är tråkig, känns billig och saknar aftertouch.
    Märkligt nog så är rack-varianten JP-8080 gediget byggd.

    Jag har haft båda varianterna ett tag men behöll sen JP-8080.
    Bytte lite senare ut JP-8080 mot en Virus C desktop.
    Aldrig ångrat mig men funderar nu på att även sälja Virusen.

    Om du är intresserad av det soundet så rek jag hellre en Virus KC som har en riktigt fin Fatar-klaviatur och en mer mångsidig ljudmotor (inte bara till Trance).
    Prismässigt så bör en sådan kosta mindre än JPn idag då JPn är lite överhajpad.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Absolut ingen arbetshäst alls. Det är en one trick pony. Fantom, Motif etc är arbetshästar. Hörs nästan på deras produktbeskrivning; workstations. Däremot är ponnys som Prophet 5 eller vad som helst ur det vanliga polysyntfacket jättekul för en del typiska syntljud (helst ens egna).

  4. #4
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Skall du ha något som skall fungera som allmän midiklaviatur i studion skulle jag rekommendera något med 61 tangenter.

  5. #5
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Men. 8000 och 8080 har ett aldeles specielt sound. Det är konstigt och fint. Och då menar jag inte supersaw som många klarar. Men 8000 ökänd för skakig byggkvalle.

  6. #6
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Bra input! Låter inte som något som passar för mina kriterier.

    Fortsätt gärna fylla på med åsikter/erfarenheter. Bara kul att få sig en uppfattning.

  7. #7
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Som MIDI-klaviatur så suger JP-8000, byggkvaliteten är dålig (spånplatta undertill med plastchassi och billiga pottar). Klaviaturen är tråkig, känns billig och saknar aftertouch.
    Kunde ha svurit på att jag läste att den hade aftertouch, men det var nog velocity nu när jag tänker efter.

  8. #8
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    JP-8000 har en supersåg som låter fantastiskt bra men utöver det så är den ganska slätstruken och inget som jag blev inspirerad av.
    Jag står fortfarande fast vid Virus med bra klaviatur men är även lite inne på PFs linje.
    Roland gjorde bra klaviaturer förr och en av deras äldre synthar med inbyggd JV-1080 motor och ett Technokort eller något lite nyare (de brukar alltid ha med sina gamla ljud i nyare synthar) kan ev passa din musiksmak och blir väldigt billigt.

  9. #9
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Exakt, JP-8000 var ingen långvarig hyresgäst i syntracket.
    JP-8080 fick vara kvar lite längre, pga bättre polyfoni och 10-bands vocodern och byggkvalitet.

    Som masterkeyboard, kolla på exvis en Fantom X6/X7 som har en JV/XV motor i sig. Skön klav och bra skärm, helt ok sequencer

  10. #10
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    SH-201 har varit (är?) prisvärt alternativ för supersåg, typ för kring tre lakan ...dessutom väger den nästan ingenting så kilopriset är väl inte det bästa (Förmodligen inte ett förstahandsval som "motherkeyboard" dock.).


    https://youtu.be/9pVk5YwFNr8

    https://youtu.be/RafRPvwlg3k

    https://youtu.be/V34_v1150p8

    https://youtu.be/6nYdR4llljw
    Senast redigerat av RX11 den 2023-12-04 klockan 11:39.

  11. #11
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    I supersåg-avdelningen måste väl ändå bästa kilopris vara Berras JT-4000 micro.
    Iofs bara 4 röster, men med analogt filter och låter fett najs.
    Har en här på bordet

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Absolut ingen arbetshäst alls. Det är en one trick pony. Fantom, Motif etc är arbetshästar. Hörs nästan på deras produktbeskrivning; workstations. Däremot är ponnys som Prophet 5 eller vad som helst ur det vanliga polysyntfacket jättekul för en del typiska syntljud (helst ens egna).
    Prophet 5 med sin polymod är väl arbetshäst om något, så länge det gäller analogt

  13. #13
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I supersåg-avdelningen måste väl ändå bästa kilopris vara Berras JT-4000 micro.
    Iofs bara 4 röster, men med analogt filter och låter fett najs.
    Har en här på bordet
    Men den är väl parafon snarare än polyfon, stämmer det?

  14. #14
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Jo, endast ett gemensamt filter det stämmer.

  15. #15
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Tack! Tyvärr har jag lite svårt för parafona saker, annars verkar det vara en kul liten apparat. Men jag antar att man inte kan få hur mycket som helst för 600 kr ens från Behringer.

  16. #16
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    SH-201 har varit (är?) prisvärt alternativ för supersåg, typ för kring tre lakan ...dessutom väger den nästan ingenting så kilopriset är väl inte det bästa (Förmodligen inte ett förstahandsval som "motherkeyboard" dock.).


    https://youtu.be/9pVk5YwFNr8

    https://youtu.be/RafRPvwlg3k

    https://youtu.be/V34_v1150p8

    https://youtu.be/6nYdR4llljw
    Oj! Den gillar jag bara för att den var så fulsnygg.

  17. #17
    Sweet tweak
    Sweet tweak är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Om inte aftertouch är ett måste kanske System-8 med plug-out Juno 60 kan vara ett bra alternativ. Jag har haft både JP-8080 och System-8. När det kommer till kvalitet på ljud och flexibilitet att skapa ljud så är System-8 överlägsen. JP-8000/8080 funkade innan, nu skulle jag istället lagt mina pengar på en System-8 eller någon variant av Access virus.

  18. #18
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oj! Den gillar jag bara för att den var så fulsnygg.
    Jag sålde min JP8000 men behöll SH201. Blev aldrig kompis med JP men SH låter perfekt.
    Bra att ha med live, väger som ett mjölkpaket...

  19. #19
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Hur är plastigheten med SH-201 kontra JP-8000?

  20. #20
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    SH-201 är generellt plastig (och väger lite) jämfört med det mesta, den har jag testat.
    JP-8000 vet ej, den har jag inte testat.

    -En sak som påverkar vikt är om transformering från 230V sker internt;
    https://www.mastersynth.com/images/f...-8000_rear.jpg

    ...eller externt; http://cdn.roland.com/assets/images/...682.1701771176
    Senast redigerat av RX11 den 2023-12-05 klockan 11:23.

  21. #21
    Erik G
    Erik G är uppkopplad nu
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Välj inte ett 4-oktavers kbd som masterklav, utan 5-oktavers.

  22. #22
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av iawap Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är plastigheten med SH-201 kontra JP-8000?
    Sh-201 hundra gånger plastigare IMO. Dessutom tycker jag keyboardet är helt ok, finns mkt sämre. Sen tycker jag även att den låter mkt bättre än sh-201, och även att har en relativt bred ljudpalett. Beror ju på vad man jämför med så klart men många gånger bredare än en juno synth iaf.

  23. #23
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tråden är ett sk "skolexempel" på hur man inte säljer ett instrument.
    Kunden har alltid rätt. Är han redan inställd på produkt X så säljer man produkt X oavsett för och emot

    Klart du skall ha JP-8000! En odödlig klassiker. Grundfundamentet till en hel genre! Kungsynth!

    Annars om man vill gå upp lite i pris och inte prompt måste ha Roland så har vi denna lite bortglömda läckerbit, i lite samma genre och årgång.

    https://youtu.be/vKtkJf_b40g
    Senast redigerat av Firechild den 2023-12-05 klockan 18:00.

  24. #24
    Snubbe
    Snubbe är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Personligen så älskar jag JP-8000 (kan vara så eftersom det var min första riktiga synt). Den har verkligen sin plats i mixen och jag har aldrig haft några hårdvaruproblem med den. Enda störiga är att PSU:n brummade lite. Tycker funkar galant till att alla former av elektronisk musik (inte enbart trance).
    Jag gjorde mig av med min 2010... Köpte en JP-8080 2 år senare.. sålde den för att köpa tillbaka JP-8000 .. och nu sitter jag återigen med en JP-8080 Den hittar tillbaka till studion hela tiden.

  25. #25
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Sänker man cutoff låter det klick klick när man spelar annars gillar jag den (8080) har ett skönt plastigt ljud, feedback osc är rätt skoj oxxå

  26. #26
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Förstår jag det rätt att SH-201 är analog?

  27. #27
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Nej, den är digital. Den ca 20 år äldre SH-101 är analog.

  28. #28
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior

    https://youtu.be/4hMpYTkjh4s

    Den här filuren gör allt, tutti med 8080 och 8000. Hipster säger du! Ja, men vilka fina toner. Heja 8000/80 säger jag!

  29. #29
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Jag slår ett slag för Access Virus KB eller KC.

    Per Risvik som leker loss med Jarre på enbart en Virus KB.

    Från hans sida:
    Virus KB only tracks
    These tracks are all made by using only the Virus KB and recorded in one shot.

    An unfinished Virus KB only version of Oxygene 2:
    https://perkristian.net/music/perkri...b-oxygene2.mp3

    Magnetic fields:
    https://perkristian.net/music/perkri...iruskb-mf2.mp3

    I like this one better than the Equinoxe 5 remake. China Overture
    https://perkristian.net/music/perkri...b-overture.mp3

    The "Virus KB only" original. Equinoxe5.
    https://perkristian.net/music/perkri...-equinoxe5.mp3

  30. #30
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja snäva in till KC. Efter ett antal mjukvaruuppgraderingar har mjukvaran sprungit iväg från frontpanelen på KB vilket gör det rörigt om man inte vuxit upp med maskinen (den har dock separata rattar för sustain time och filter keyboard tracking vilket är trevligt), men KC är fortfarande konsistent, och utan att man gått helt bananas med extra allt som på TI och TI2. 16 parts multitimbralitet som är lätt att använda. Första modellen med möjlighet till "ladder filter". Lite begränsad vad gäller effekter dock, eftersom man bara har ett gemensamt reverb/delay för hela maskinen, men de 'små' effekterna som chorus och EQ är per-part. Skönt tangentbord. Dyker dock inte upp så ofta. Har de fallit i pris så folk tycker de gör för stor förlust om de säljer, eller är de verkligen så ovanliga (kostade ju en del som nya på sin tid)? Köpte min för 6000:- här på forumet för snart ett år sedan.

  31. #31
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Min personliga jämförelse mellan jp:n och virus b var nog att virusen är inte var närheten lika kul och direkt att ratta, tyckte jag iaf. Sen tycker jag också att den lät mer slätstruken. Superfint klaviatur och så dock.

  32. #32
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle vilja snäva in till KC. Efter ett antal mjukvaruuppgraderingar har mjukvaran sprungit iväg från frontpanelen på KB vilket gör det rörigt om man inte vuxit upp med maskinen (den har dock separata rattar för sustain time och filter keyboard tracking vilket är trevligt), men KC är fortfarande konsistent, och utan att man gått helt bananas med extra allt som på TI och TI2. 16 parts multitimbralitet som är lätt att använda. Första modellen med möjlighet till "ladder filter". Lite begränsad vad gäller effekter dock, eftersom man bara har ett gemensamt reverb/delay för hela maskinen, men de 'små' effekterna som chorus och EQ är per-part. Skönt tangentbord. Dyker dock inte upp så ofta. Har de fallit i pris så folk tycker de gör för stor förlust om de säljer, eller är de verkligen så ovanliga (kostade ju en del som nya på sin tid)? Köpte min för 6000:- här på forumet för snart ett år sedan.
    Check, jag behåller min KC för evigt....

  33. #33
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min personliga jämförelse mellan jp:n och virus b var nog att virusen är inte var närheten lika kul och direkt att ratta, tyckte jag iaf. Sen tycker jag också att den lät mer slätstruken. Superfint klaviatur och så dock.
    Håller inte alls med, hade min JP8k i över 2år. Spelade varje dag och laddade hem 1000 tals ljud som jag gicki igenom, fick inte till några bra egna heller. Alla ljud låter plast med en filt framför. Varje gång jag gick ett steg upp i hylla till min dåvarande Nordlead-1 tycker jag att fan vad bra den låter och några timmar till på JP men blev aldrig kompis...tills SH201 kom in, wow!!!
    Och Virus KC skall man bara inte jämföra, ja finns ingen hypersaw, men fan vad bra på ALLT.

    Testa ladda hem https://dsp56300.wordpress.com/ och Virus-OS så kan du ju testa själv.
    OK, där har jag oxo gått igenom 1000-tals ljud och fixat egna så jag har egen bank på kanske runt 200-ljud som jag gillar som fan.

  34. #34
    rallsmoke
    rallsmoke är inte uppkopplad

    Senior
    Jp8000 ska ju låta plast med filt över. Det är ju det som är charmen. Nan ska göra tranceleads med den som flyter över mixen. Det och endast det. För annat är säkert virus bättre, har ingen erfarenhet

  35. #35
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Bra tråd det här.

    X mod låter väldigt fint på den också. Brus med hög resonans <3. Samt feedbackosc.

  36. #36
    iawap
    iawap är inte uppkopplad
    iawaps avatar
    Senior
    Ja, precis det här jag var ute efter! Tack för det!

    Har fastnat lite för idén kring SH-201, men tror det kan bero på att jag har en SH-01A och bara är lite mer bekant med SH-101 (utan att faktiskt ha sett en ”in the wild”), även om det säkert är så att likheten bara stannar vid namnet. Men också för att den verkar lite billigare. Hur ofta ser man dessa dyka upp på marknaden i Sverige?

  37. #37
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    SH-201 tror jag har passerat toppen av utrensning på begagnatmarknaden i kölvattnet av högt prissatta JP-8xxx, skulle gissa att nästa modell som i kronologisk ordning kommer dumpas ut som överkomlig "supersågsgenerator" är SH-01 (Gaia mk1); https://www.roland.com/se/products/g...an%20dimension

    ...har dock inte googlat loss på försäljnings-sajter för vetenskapliga belägg.

    -Äkta supersåg vs oäkta supersåg; https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?t=348010

    https://youtu.be/KG37nvFebzc
    Senast redigerat av RX11 den 2023-12-08 klockan 09:44. Anledning: Äkta supersåg vs oäkta supersåg

  38. #38
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte en JP8080 för några år sedan precis när de började rusa.
    Växte upp med exakt den tidens trance så det var nog nostalgi inblandat.

    Men... har gjort säkert 10 låtar utgivna och kommande grejer där den spelar huvudroll. Älskar ju just super strängarna och fess funktion i modulation. Det är otroligt som just så många andra Roland maskiner som gör just "det där"... en personlighet.

    Sedan är menyerna svinstöriga, inte svåra, men inte logiska typ. Och Filtret är ju förskräckligt. Kör själv helt öppet och processar genom analoga filter. Min skivbolags A&R licenserade just ett nytt spår för en kommande platta. Han är tysk Moog-galning och analogfettishist... Han var golvad av de analoga varma smutsiga padsen som byggde låten... och chockad när jag berättade hur jag hade gjort dem

  39. #39
    visionfactory
    visionfactory är uppkopplad nu
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en JP8080 för några år sedan precis när de började rusa.
    Växte upp med exakt den tidens trance så det var nog nostalgi inblandat.

    Men... har gjort säkert 10 låtar utgivna och kommande grejer där den spelar huvudroll. Älskar ju just super strängarna och fess funktion i modulation. Det är otroligt som just så många andra Roland maskiner som gör just "det där"... en personlighet.

    Sedan är menyerna svinstöriga, inte svåra, men inte logiska typ. Och Filtret är ju förskräckligt. Kör själv helt öppet och processar genom analoga filter. Min skivbolags A&R licenserade just ett nytt spår för en kommande platta. Han är tysk Moog-galning och analogfettishist... Han var golvad av de analoga varma smutsiga padsen som byggde låten... och chockad när jag berättade hur jag hade gjort dem
    Vilket namn släpper du under?

  40. #40
    Ullrich
    Ullrich är inte uppkopplad
    Ullrichs avatar
    Senior
    Har för mig att det ligger ett clip på tuben där någon rekonstruerat gammal DM med den och det lät väldigt bra vill jag minnas.

  41. #41
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av visionfactory Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilket namn släpper du under?
    Harald Björk

  42. #42
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Harald Björk
    Outad av sin bror.

    En annan grej man kan göra är att blanda JP8080/8000 med lite analogt brus och sedan överstyra lite och filtrera analogt. Tycker man får det feta och roliga med dess speciella digitala funktion med alla snedställda oscillatorer men toppar av plasten. Ska posta nya låten när den är ute i februari.

  43. #43
    Shompis
    Shompis är inte uppkopplad

    Senior
    varför inte en billig Novation X-station? den kommer i olika storlekar och även om pottarna inte är de bästa är de helt OK och att tangenterna är faktist bra. Den har också bra midimöjligheter för att styra en massa annat.

    https://www.vintagesynth.com/novation/x-station

  44. #44
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Uppenbarligen finns den, men jag kan inte erinra mig att jag sett en enda 61-tangenters X-station till salu någonstans. Varianterna med 25 eller 49 tangenter verkar vara betydligt vanligare.
    Senast redigerat av Olof B. den 2023-12-16 klockan 08:31.

  45. #45
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Den viktigaste anledningen till att köpa en JP-8000 är att den är blå. Punkt slut.

  46. #46
    musicman
    musicman är uppkopplad nu
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av elysian Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den viktigaste anledningen till att köpa en JP-8000 är att den är blå. Punkt slut.
    Isåfall funkar väl en AN1x lika väl?

  47. #47
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Eller EX5/EX7. Men AN-1X är ett bra förslag om man vill ha en VA-synt med 61 tangenter.

  48. #48
    elysian
    elysian är inte uppkopplad
    elysians avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av musicman Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Isåfall funkar väl en AN1x lika väl?
    Den är också fin i färgen, men JP-8000 har snyggare formgivning (det var för övrigt jag som köpte din JP-8000 för några år sedan j.

    Har ett ställ med bara blåa synthar och en gul Sledge i mitten, det är jättefint .

    Även OB-12:an gör sig bra där...

  49. #49
    Janne
    Janne är uppkopplad nu

    Senior
    Sålde min JD-XA (äger JD-Xi) för jag har ju min JP8k, inget är kärare eller låter lika bra.

  50. #50
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Tänk när detta var framtiden!

    https://youtu.be/RHje_rrobPI

  51. #51
    stilnocturnal
    stilnocturnal är inte uppkopplad
    stilnocturnals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänk när detta var framtiden!
    Jag och min kompis var tyvärr svinelitister och tyckte detta var trams. Vi åkte runt och köpte de billiga begagnade analogsyntarna istället som ingen ville ha. Lite av ett sliding doors-moment ändå. Jag borde tagit JP-8000 på större allvar när den var real

    Jag hade väldigt kul med min JP-8080 härom året när jag körde in den i euroracket, dvs använde den bara som en oscillator i princip. Det blev en del väldigt fina ljud när den blandades med annat, som HZA beskriver här ovanför. Det var lite ohållbart med en 6U-pjäs som bara gjorde ljud dock, så den är nedpackad igen .. Borde definitivt plocka fram den och fördjupa mig mer.

  52. #52
    analogholic
    analogholic är inte uppkopplad
    analogholics avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en JP8080 för några år sedan precis när de började rusa.
    Växte upp med exakt den tidens trance så det var nog nostalgi inblandat.

    Men... har gjort säkert 10 låtar utgivna och kommande grejer där den spelar huvudroll. Älskar ju just super strängarna och fess funktion i modulation. Det är otroligt som just så många andra Roland maskiner som gör just "det där"... en personlighet.

    Sedan är menyerna svinstöriga, inte svåra, men inte logiska typ. Och Filtret är ju förskräckligt. Kör själv helt öppet och processar genom analoga filter. Min skivbolags A&R licenserade just ett nytt spår för en kommande platta. Han är tysk Moog-galning och analogfettishist... Han var golvad av de analoga varma smutsiga padsen som byggde låten... och chockad när jag berättade hur jag hade gjort dem
    Coolt! Vad har du för preferens vad gäller analoga filter till JP8K?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •