Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Artikel: How Gear Acquisition Syndrome almost ruined my life

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran

  2. #2
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Haha, ”moraliskt bankrutt gubbdagis” var en rolig benämning på musikaffär.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    22-åringen har några år på sig att ta igen det där.

  4. #4
    Panyxd
    Panyxd är inte uppkopplad
    Panyxds avatar
    Veteran
    "sh*t I don’t even use" - känns märkligt nog lite bekant även om jag inte direkt kan sätta fingret på det..

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    22-åringen har några år på sig att lära sig självförnekelse.
    RealGasFiXd

    "Kejsarens nya Gear" skrev väl redan HC Andersen om...

  6. #6
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    RealGasFiXd

  7. #7
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Det är ju ännu värre för oss som faktiskt kan använda ursäkten att vi faktiskt gör musik
    Samt vet att den säkert blivit minst lika bra på piano och akustisk gitarr, enda konsekvensen isf hade blivit
    att några synt eller indierocks nördar inte hade gillat låtarna lika mycket. Men musiken i sig hade troligen blivit bättre.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Känns som amatörnivå på det där. Han har ju inte ens API-500-rack.

  9. #9
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Pffff! Bara 20K pund?

  10. #10
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Delar min egen artikel på samma tema:
    https://producerhive.com/editorial/c...-gear-flipper/

  11. #11
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Pffff! Bara 20K pund?
    Even worse... USD... (Han bor i Las Vegas enligt artikeln)

  12. #12
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Delar min egen artikel på samma tema:
    https://producerhive.com/editorial/c...-gear-flipper/
    Fullkomligt lysande artikel! Riktigt intressant med din ingång som psykolog också. Det är absolut ett slags beroende, som jag själv klart lider av (min lista är betydligt längre än din på ungefär samma tid).

    Jag tycker det är intressant att man inte verkar drabbas av alla varianter av det här dopaminrelaterade problemet, fast det i grunden är samma nervändar som stimuleras. Eller det finns kanske de som gör det, men jag har aldrig haft svårt att bestämma när det räcker med sprit och droger, aldrig lidit av sexmissbruk eller speldjävulen. Men med musikprylar är det verkligen 100 procents igenkänning.

    När jag är under press, som inför en deadline, kan jag börja researcha saker som inte ska leda till köp också. Det är ganska lätt att se att det är ett sätt att slippa ta itu med arbetsuppgifterna, men det liknar ganska mycket de aspekterna av GAS. I våras lärde jag mig väldigt mycket om Stanley Kubricks The Shining exempelvis. Sedan släppte jag det ämnet när det blev lugnare på jobbet.

  13. #13
    Jugendtanz
    Jugendtanz är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Ganska värdelös artikel.

    Finns betydligt sämre sätt att investera sina pengar i.

    Vem har sagt man måste använda allt hela tiden?
    Att man måste "kunna" sina instrument?
    Att man överhuvudtaget måste göra "musik"?

    Verkar vara en lite sorglig människa utan konstnärlig kreativitet, snäva definitioner av vad det innebär att vara konstnär, musiker eller skapa "musik", alltså elektronisk musik! Mesta av hans resonerande har - enligt mig - knappt nån relevans när man håller på med elektronisk musik.

    Exempelvis: När "kan" man eurorack? Skulle själv inte ens komma på tanken att jag måste "behärska" alla eurorackmoduler.

    Inte för att vara så men hans setup - om det nu är allt han har som visas på bilden - är ju i minsta laget när det gäller folk med GAS. Tycker själv mer "trevlig liten hörna med grejer" när jag ser honom sitta där. Även om han skulle ha dubbelt så mycket så verkar det inte stå framme så han blir påmind varenda gång att han har för mycket. Verkar ju vara ihopkopplad också... bara det.

    Typiskt i-landsproblem.

    "The only time I'm actually practicing or making any music is when I sit down with just a keyboard and play. No tweaking, no sequencing, no patching, just loading up a piano sound on a keyboard and trying to create something new".

    Nä, me den attityden blir inget gjort så klart.

  14. #14
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fullkomligt lysande artikel! Riktigt intressant med din ingång som psykolog också. Det är absolut ett slags beroende, som jag själv klart lider av (min lista är betydligt längre än din på ungefär samma tid).

    Jag tycker det är intressant att man inte verkar drabbas av alla varianter av det här dopaminrelaterade problemet, fast det i grunden är samma nervändar som stimuleras. Eller det finns kanske de som gör det, men jag har aldrig haft svårt att bestämma när det räcker med sprit och droger, aldrig lidit av sexmissbruk eller speldjävulen. Men med musikprylar är det verkligen 100 procents igenkänning.

    När jag är under press, som inför en deadline, kan jag börja researcha saker som inte ska leda till köp också. Det är ganska lätt att se att det är ett sätt att slippa ta itu med arbetsuppgifterna, men det liknar ganska mycket de aspekterna av GAS. I våras lärde jag mig väldigt mycket om Stanley Kubricks The Shining exempelvis. Sedan släppte jag det ämnet när det blev lugnare på jobbet.
    Kan lägga till en lika lång lista med klockor, gitarrer osv… 😂

  15. #15
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Delar min egen artikel på samma tema:
    https://producerhive.com/editorial/c...-gear-flipper/
    När jag läser den där så inser jag att jag är helt botad från GAS, även om jag haft en släng av det tidigare. Lider mycket mer av "Oooh, shiny!".

  16. #16
    DanielW
    DanielW är uppkopplad nu
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av domiag Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan lägga till en lika lång lista med klockor, gitarrer osv… ��
    Jag har förvisso ägt en lång rad gitarrer och basar, men där har GAS:en dämpats av att de inte är lika lätt att sälja igen. Folk ska komma och klämma på grejerna och bestämma sig och ha sig.

    Men sen har vi ju effektpedaler också… Som när jag fick pokémon-fnatt på Chase Bliss grejer. Var uppe i sex–sju stycken innan jag sålde av rubbet för att det var nåt annat som hägrade.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Jugendtanz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska värdelös artikel.

    Finns betydligt sämre sätt att investera sina pengar i.

    Vem har sagt man måste använda allt hela tiden?
    Att man måste "kunna" sina instrument?
    Att man överhuvudtaget måste göra "musik"?

    Verkar vara en lite sorglig människa utan konstnärlig kreativitet, snäva definitioner av vad det innebär att vara konstnär, musiker eller skapa "musik", alltså elektronisk musik! Mesta av hans resonerande har - enligt mig - knappt nån relevans när man håller på med elektronisk musik.

    Exempelvis: När "kan" man eurorack? Skulle själv inte ens komma på tanken att jag måste "behärska" alla eurorackmoduler.

    Inte för att vara så men hans setup - om det nu är allt han har som visas på bilden - är ju i minsta laget när det gäller folk med GAS. Tycker själv mer "trevlig liten hörna med grejer" när jag ser honom sitta där. Även om han skulle ha dubbelt så mycket så verkar det inte stå framme så han blir påmind varenda gång att han har för mycket. Verkar ju vara ihopkopplad också... bara det.

    Typiskt i-landsproblem.

    "The only time I'm actually practicing or making any music is when I sit down with just a keyboard and play. No tweaking, no sequencing, no patching, just loading up a piano sound on a keyboard and trying to create something new".

    Nä, me den attityden blir inget gjort så klart.
    Översättning: "Jag lider absolut inte av GAS, jag kan sluta när jag vill”

  17. #17
    windwind04
    windwind04 är inte uppkopplad
    windwind04s avatar
    Senior
    Ganska stor igenkänning här som 22-åring som gått igenom en väldans massa prylar de sista sex åren. Har funderat på att avveckla helt många gånger genom åren men aldrig lyckats. Jag ångrar det inte kanske egentligen men det känns mer som en belastning än något nu, på många sätt. Jag gör ju musik då och då, men inte lika ofta som jag möblerar om eller ändrar på saker, köper eller säljer. Tanken på att ha en liten hörna med bra lyssning, dator och några kontrollers är ganska lockande. Men jobbet med att sälja saker är det som sätter stopp tror jag...

  18. #18
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jugendtanz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ganska värdelös artikel.

    Finns betydligt sämre sätt att investera sina pengar i.

    Vem har sagt man måste använda allt hela tiden?
    Att man måste "kunna" sina instrument?
    Att man överhuvudtaget måste göra "musik"?

    Verkar vara en lite sorglig människa utan konstnärlig kreativitet, snäva definitioner av vad det innebär att vara konstnär, musiker eller skapa "musik", alltså elektronisk musik! Mesta av hans resonerande har - enligt mig - knappt nån relevans när man håller på med elektronisk musik.

    Exempelvis: När "kan" man eurorack? Skulle själv inte ens komma på tanken att jag måste "behärska" alla eurorackmoduler.

    Inte för att vara så men hans setup - om det nu är allt han har som visas på bilden - är ju i minsta laget när det gäller folk med GAS. Tycker själv mer "trevlig liten hörna med grejer" när jag ser honom sitta där. Även om han skulle ha dubbelt så mycket så verkar det inte stå framme så han blir påmind varenda gång att han har för mycket. Verkar ju vara ihopkopplad också... bara det.

    Typiskt i-landsproblem.

    "The only time I'm actually practicing or making any music is when I sit down with just a keyboard and play. No tweaking, no sequencing, no patching, just loading up a piano sound on a keyboard and trying to create something new".

    Nä, me den attityden blir inget gjort så klart.
    Håller med om att han verkar ha en snäv definition av vad musikskapande är. Framförallt så känns det som att han tagit en onödig omväg om det nu är plinka framför pianot han är intresserad av. Å andra sidan kanske han inte hade kommit till den insynen utan att köpa sin lilla hörna?

    "Syntar" har verkligen blivit ett brett intresse. Finns så många olika falanger och sätt att använda elektroniska instrument och datorer för att skapa musik. Därför känns det väldigt svårt att applicera den här typen av tankar och problembeskrivningar generellt.

Liknande ämnen

  1. Imposter syndrome
    Av domiag i forum Allmänt om musik
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2020-10-04, 13:44
  2. GAP - Gear Acquisition Paralysation
    Av Amonhoteph i forum Allmänt om musik
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-04-07, 00:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •