Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: Tempo? Hur tusan tänker du?

  1. #1
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran

    Tempo? Hur tusan tänker du?

    Tempo, bpm,,, hur går det till när du sätter tempot?

    Jag känner alltid att mina låtar känns långsamma, och när jag börjar spela in är det inte sällan att tempot sänks ytterligare.

    Hur tänker ni kring tempo? Nu menar jag inte att ”jaha, ytterligare en balad i 172bmp, vad skall jag ta mig till?”, eller speedpunk som såsar kring 120

    Eller blir det alltid bara som det blir?

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Mycket intressant fråga!
    Ofta när jag kommit på en melodi så ger den ett naturligt tempo där melodin kommer mest till sin rätt.
    Men ibland när jag jobbar vidare med låten så gör jag ett parti som hade blivit ännu bättre i ett annat tempo, och
    då får man ju inse att det passar bättre i en annan låt. Försöker alltid optimera tempo, men kan nog bli mer äventyrlig där.
    En sak som jag har lite svårt för är när band/artister kör allting i samma tempo, det finns tex något slags "synttempo" som band som MESH/KITE etc alltid kör i, och det blir rätt tradigt...

  3. #3
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag sätter ofta ett grundtempo på låtar, börjar bygga och ser vad som händer. Testar ofta att både höja och sänka tempot för att se om jag tycker att låten passar bättre så. Känner igen det där med att det är lättare att gå ner i tempo, så mitt knep där är att starta med högre tempo än jag brukar landa i och köra därifrån.

  4. #4
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Bra fråga. Ju äldre jag blir desto långsammare musik gör jag. Det kan mycket väl bli så en dag att låten helt sonika står stilla.

  5. #5
    odlarn
    odlarn är uppkopplad nu
    odlarns avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga. Ju äldre jag blir desto långsammare musik gör jag. Det kan mycket väl bli så en dag att låten helt sonika står stilla.

  6. #6
    deadbeats avatar
    Veteran
    När jag gör låtar med Toril i Le Volt så sa hon vid nåt tillfälle åt mig att innan jag skickar över grunderna till henne, så höj tempot tio bpm
    Så jag ligger nog också, per default, åt det långsammare hållet. (Skyller allting på Massive Attack!)

  7. #7
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Brukar oftast spela ett par ackord och stampa med foten sen klickar jag in det tempot i datorn, är det mellan 2 tempon sänker jag oftast till det lägre.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Brukar ofta tänka att tempo är en del av den kreativa processen. Hjärtat ligger i typ 120bpm sägs det... HLR ska utföras i Bee Gees tempo 110.... Barn tillvänjs i fosterstadiet till en baskagge i just 120bpm.. mammans hjärta. Därav att det är vårt bas-tempo i mycket (om jag minns rätt).

    Vad vill jag säga med min låt? Är det en beskrivning av en "normal" känsla är 100-120 lagom. Vill man dra ner tempot för att förtydliga något speciellt går man ner under 100. Vill man ha lite mer drag - +120bpm. Förmedla Fart och energi (typ ilska)... klart högre. Så tycker själv tempo är en av ingredienserna i kakan låt.
    Senast redigerat av Frengus den 2023-12-01 klockan 11:45.

  9. #9
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Ibland tänker jag vänta nu låt X har ju det tempot så om jag höjer 1 bpm på min så får jag samma som den där superhitten tex jag gör en rocklåt som jag stampat in 116bpm på och kommer på att ahh justja Wild Side med Mötley Crue har ju 115 bpm, bäst sänka till det för den har ju perfekt bpm

  10. #10
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bra fråga. Ju äldre jag blir desto långsammare musik gör jag. Det kan mycket väl bli så en dag att låten helt sonika står stilla.

  11. #11
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag är otroligt imponerad av att trådskaparen gör ballader i 172 BPM! RESPEKT!

  12. #12
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Jag citerar Profeten Dr. Alban:

    -”Choosing BPM is a big problem”

    -”A lot of people get hurt just for nothing
    Due to inability to make their mind
    Make up your mind before it gets too late”

    https://www.azlyrics.com/lyrics/dral...ebeatgoon.html

  13. #13
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag spelar på instrument för hand först, oftast. Sen försöker jag matcha daw-bpm efter det. Inte så sällan blir det för fort dock, och det är tråkigt när jag märker det för sent typ när sång ska på och texten inte får plats. Därför har jag börjat använda min gamla mekaniska metronom för att "spara" tempot jag hade när jag komponerade.

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    I folkmusikmiljöer brukade de säga att polskan blev allt långsammare och en dag skulle komma att stanna av.

    En effekt när man spelar live, kanske mest om man är lite oerfaren, är att man gärna blir lite uppvarvad och får högre puls, vilket kan leda till att man sätter ett högre tempo än man vanligtvis spelar i. Man får upparbeta sig ett slags "absolut gehör" för tempo.

    Jag har hört talas om ett orkesterstycke som består av samma musik spelad två gånger, men noterat och dirigerat i olika tempi. Så kanske ena versionen faktiskt var en "ballad i 172 bpm".

  15. #15
    m
    m är inte uppkopplad
    ms avatar
    Senior
    För mig beror det på dagsform och musikstil. Är det techno brukar det vara någon av dessa 90-132-137-145, är det IDM är det beroende på vad som låter bäst för stämningen, ljuden och dagsformen.
    Men sen har jag också arbetat med elektroakustisk musik och låtit tempot varit en del av kompositionsens process, då blir det nästan som att tempot inte existerar utan det är som olika energi som flödar istället.

  16. #16
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Jag brukar välja BPM efter en låt som jag har som förlaga/målbild.

    Nu håller jag t.ex på med en lite Ace of Base-doftande låt som jag lagt i 95 bpm då "All that she wants" ligger i 94 bpm. En annan basdriven låt lade jag i 126 bpm eftersom Eurythmics "Sweet Dreams" ligger där.

  17. #17
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Om jag har slingan eller rytmen i huvudet så kör jag med tap tempo, och spelar sedan in. Men nu har ju Ableton funktionen att den minns det man spelar, och sätter tempot, vilket ju är superbra! Men när jag gör mer ambient musik blir det svårt att prata om tempo!

  18. #18
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Google är din vän

    https://themididatabase.com/pages/bpm-list

    Men kommer följa tråden, har upplevt samma sak. En dag låter låten ”rätt”, en annan dag fel. Så därför har jag kollat på ovanstående länk för lite vägledning.

  19. #19
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte min vän. Lite märkliga extremer i den listan. En vanlig mekanisk metronom går från 40 till 208 bpm. Möjligen kan man komma ner i ca 30, men där någonstans upphör pulskänslan och det blir antingen oregelbundet eller man känner den dubbla pulsen. Charleston: 200-290 och salsa upp till 300, där har drum&bass något att sträcka sig efter.

  20. #20

    Veteran
    Som Fiat
    124, 128 eller 131 BPM

  21. #21
    Bergrum
    Bergrum är inte uppkopplad
    Bergrums avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har några gånger försökt att göra musik utifrån ett tänkt BPM. Brottades en längre tid med att jag ville göra en EBM låt runt 110 för jag hade fått till ett bra grove i trummorna. Men hur jag än slet blev basgången otroligt kass. Slutade med att jag ökade upp låten till 160BPM, gjorde om trummorna och låten blev kanon.

    Som andra har varit inne på så jammar jag fram melodi och det ihop med ljudet jag spelar med ger tempot, som om ljudet har en viss grundtempo i sig.

    Men jag försöker verkligen att skapa låtar i differentierat tempo för att få bra dynamik.

Liknande ämnen

  1. 3-läges switch (3PDT) - hur tusan gör man?
    Av Nisse i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-07-14, 21:08
  2. Hur ofta tänker ni på synthar?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2015-10-12, 08:36
  3. Hur spela in scrub? Hur ändra tempo och pitch samtidigt?
    Av Freddy H-K i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-04-16, 20:06
  4. och hur tusan låter den kombinationen då?
    Av odlarn i forum Effekter
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-29, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •