Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Focusrite 8i6 med Sennheiser 660s2

  1. #1
    Lübbe
    Lübbe är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

    Focusrite 8i6 med Sennheiser 660s2

    Hej allesammans. Jag undrar lite över om mitt ljudkort (focusrite scarlett 8i6) kommer kunna köra dem hörlurarna (Sennheiser hd 660 s2), blev lite nojig då jag läste att dem har en impedans på 300 ohm. Behöver jag skaffa en förstärkare då? Och hur funkar det med förstärkare, pluggar man in den i output lr själva hörlursoutputen? Rekommendationer på hörlursfärstärkare som inte kostar skjortan skulle också uppskattas. Är ganska lost överlag när det gäller detta. Med vänlig hälsning, Lübbe.

  2. #2
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hej!

    Om du har bestämt dig för att skaffa lurarna och redan har ljudkortet. Köp och testa. Jag misstänker att du inte kommer behöva något extra, om du inte vill spela så högt att du skadar öronen.

    Vid en snabb koll på Thomann (https://www.thomann.de/se/hoerlusrfo...se&filter=true) så verkar det finnas olika varianter på ingångar till hörlursförstärkare, allt från 6,3 mm stereo till RCA via separata kanaler in. Så med andra ord beror det på vad du väljer för lösning hur du kopplar in den.

  3. #3
    Lübbe
    Lübbe är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack för snabbt svar. Får göra så o testa helt enkelt!

    Vet du om alla hörlursförstärkare klarar 300 ohm eller om det är olika där?
    Sen undrar jag också om det färgar ljudet då jag främst kommer använda hörlurarna till att skapa musik och mixa.
    Är endast ute efter volym-ökning liksom.

    Tack på förhand // Lübbe

  4. #4
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Hörlursförstärkaren i ljudkortet är antagligen fullt tillräcklig för att driva lurarna.
    Väljer du en separat hörlursförstärkare vill du antagligen driva den från linjeutgång, så du slipper dubbla förstärkarkretsar i serie.
    (Bra hörlursförstärkare är normalt sett så neutrala som möjligt, d v s så liten färgning som möjligt.)

  5. #5
    Lübbe
    Lübbe är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Hur mycket bör man punga ut för att få en bra hörlursförstärkare, tänkte om det finns någon tumregel man kan och bör utgå från.

    Är det något särskilt jag ska kolla upp när det gäller specifikationer på hörlursförtärkare om det kommer till det sen.

    Tack, ni är jätte-hjälpsamma här!

  6. #6
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lübbe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket bör man punga ut för att få en bra hörlursförstärkare, tänkte om det finns någon tumregel man kan och bör utgå från.

    Är det något särskilt jag ska kolla upp när det gäller specifikationer på hörlursförtärkare om det kommer till det sen.

    Tack, ni är jätte-hjälpsamma här!
    Jag vet inte vad man brukar rekommendera, men mitt tips är att se om du känner behov av det innan du köper något. Det är lätt att köpa för mycket och för dyrt, det finns liksom ingen bortre gräns.

    Och om du köper, fundera på om du vill ha flera utgångar för lyssning vid inspelning. Nu ser jag att du har två utgångar på din Scarlett, så det kanske inte är så viktigt. Och jag tror att det är olika mycket kräm i olika generationer av Focusrite Scarlett.

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    Olof B.
    Olof B. är inte uppkopplad
    Olof B.s avatar
    Veteran
    Focusrite rekommenderar visserligen max 250 ohm (se länk nedan) men det har även betydelse vilken känslighet hörlurarna har. Jag använder regelbundet mina Sennheiser HD-600 (som har i princip samma både impedans och känslighet som dina HD-660S2) i mitt 18i20 utan problem.

    https://support.focusrite.com/hc/en-...-my-interface-

Liknande ämnen

  1. Sennheiser HD650 med Focusrite Scarlett 18i20?
    Av iawap i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-12-28, 12:50
  2. Focusrite Scarlett 8i6 outputs(LÖST)
    Av otechn i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 16:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •