Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Sälja ens egna kretskort/diy-kit etc som företag?

  1. #1
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran

    Sälja ens egna kretskort/diy-kit etc som företag?

    Hur är det om man vill sälja ett eget kretskort med ett fåtal komponenter som drivs av en strömadapter på typ 9-12v? (Både färdigbyggd men även kanske som DIYkit med BOM.)

    Jag har EF och tänkte kanske utveckla nåt skoj i PCB-väg, slänga på enklare komponenter och så.

    När jag googlar kommer massor av skräckhistorier om CE-märkning och allt möjligt upp, men jag har ju sett många som säljer sina egna DIY-grejer på nätet som företag, har alla gått igenom en officiell märkning eller vad som nu krävs? Hörde att det kan kosta 50kkr och det är ju inte aktuellt för en småskalig liten pryl.

    Någon som vet eller har erfarenhet av detta?

  2. #2
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Med förbehåll för att jag kör på feeling.

    CE-märkning betyder bara att man tror/anser att apparaten lever upp till kraven.

    Finns laboratorier men inte ”officiell” märkning från någon myndighet. (Inte feeling, lärde mig på en kurs på jobbet med en ingenjör som jobbat med detta länge).

    Tror det kan kosta mer än 50kkr. Oavsett är det inget någon småtting ägnar sig åt.

    Bra principer är väl att inte ha högspänning åtkomlig och så där. De flesta jobbar ju på +/-12v, 9v eller kanske usb-ström. Håller man sig där är det ju rätt så säkert.

    Pm

  3. #3
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med förbehåll för att jag kör på feeling.

    CE-märkning betyder bara att man tror/anser att apparaten lever upp till kraven.

    Finns laboratorier men inte ”officiell” märkning från någon myndighet. (Inte feeling, lärde mig på en kurs på jobbet med en ingenjör som jobbat med detta länge).

    Tror det kan kosta mer än 50kkr. Oavsett är det inget någon småtting ägnar sig åt.

    Bra principer är väl att inte ha högspänning åtkomlig och så där. De flesta jobbar ju på +/-12v, 9v eller kanske usb-ström. Håller man sig där är det ju rätt så säkert.

    Pm
    Ahh ok! Lite som jag misstänkte då.

    En av mina grunkor som precis blev klar (dock inte musikpryl) drivs av just 12v, och den vill folk redan köpa så jag har tryckt upp pcb osv. Men så blev jag nojjig över att inte få sälja överhuvudtaget. För jag fick mersmak och tänkte om man skulle börja pilla med nån kul mixer eller euro t.o.m hehe.

  4. #4
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av inget Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ahh ok! Lite som jag misstänkte då.

    En av mina grunkor som precis blev klar (dock inte musikpryl) drivs av just 12v, och den vill folk redan köpa så jag har tryckt upp pcb osv. Men så blev jag nojjig över att inte få sälja överhuvudtaget. För jag fick mersmak och tänkte om man skulle börja pilla med nån kul mixer eller euro t.o.m hehe.
    De stora jättarna i euro testar nog sånt i viss mån, eller bara räknar på det och tänker att det ska gå och sätter CE på rubbet. Typ Roland och Behringer. Vad gäller emi handlar ju ljud om otroligt låga frekvenser, processorer har klockor men nja. Och nätdelen är ju separat ändå, ofta någon isolerad epoxyad mean well. Gör man inget otroligt dumt borde det gå bra.

    Eller så bara ¯\_(ツ)_/¯ gör man som Martin Howse och säljer moduler med geigerräknare eller mpduler med 40w brännare på mässingspinnar och bara yeeaah

  5. #5
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    CE kan du göra en egencertifiering på genom att bocka av ett gäng beskrivna designregler (tex att du följt standarddesigner så att din apparat inte börjar sända ut störningar). Det förutsätter att du kör lågspänning.
    Adaptern kan du köpa in en vettig variant med CE-märkning.
    Dokument för detta hittar du på nätet.

    Soptunnemärket är svårare och krångligare att infria då det handlar om pengar till EU:s återvinningsfond eller något åt det hållet.
    Någon som kan berätta mer om det?

    Garanti? Ja gäller inte (minst) ett år inom EU, iaf för färdigbyggda produkter?

    Sist men inte minst så tillkommer tjänster för att ta betalt, Paypal och de flesta andra tjänster tar ofta runt 10% av totalsumman vilket är en stor del med tanke på att det är innan skatt.

  6. #6
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthboy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    CE kan du göra en egencertifiering på genom att bocka av ett gäng beskrivna designregler (tex att du följt standarddesigner så att din apparat inte börjar sända ut störningar). Det förutsätter att du kör lågspänning.
    Adaptern kan du köpa in en vettig variant med CE-märkning.
    Dokument för detta hittar du på nätet.

    Soptunnemärket är svårare och krångligare att infria då det handlar om pengar till EU:s återvinningsfond eller något åt det hållet.
    Någon som kan berätta mer om det?

    Garanti? Ja gäller inte (minst) ett år inom EU, iaf för färdigbyggda produkter?

    Sist men inte minst så tillkommer tjänster för att ta betalt, Paypal och de flesta andra tjänster tar ofta runt 10% av totalsumman vilket är en stor del med tanke på att det är innan skatt.
    Tack för info.

    Ja alltså jag är egentligen inte ute efter märkning även om det är intressant att veta hur det funkar.

    Jag vill bara vara säker på att jag inte gör något puckat. PCBn jag tänkte sälja kommer med en butiksköpt CE-märkt 12v-adapter.

  7. #7
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Jag har sålt utan adapter. Dyr frakt och sånt som folk brukar kunna ha liggande ändå ju.

    - - - Updated - - -

    Soptunnan vet jag inget om.

  8. #8
    bing
    bing är uppkopplad nu

    Veteran
    Jag inbillar mig att det är stor skillnad på om man säljer en färdig produkt eller bara delar (kit etc). Man kan liksom lämna över en stor del av ansvaret på köparen

  9. #9
    synthboy
    synthboy är inte uppkopplad
    synthboys avatar
    Veteran
    Soptunnan kallas WEEE och går läsa om en del tex här:
    https://www.ecosistant.eu/en/weee-directive/

  10. #10
    inget
    inget är uppkopplad nu
    ingets avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag inbillar mig att det är stor skillnad på om man säljer en färdig produkt eller bara delar (kit etc). Man kan liksom lämna över en stor del av ansvaret på köparen

    Ja jag har läst blandad info där. Som att det inte går att "komma runt" det bara för att det är DIY.

    Frågan är väl bara var gränsen går för att det ska vara icke-säljbart utan CE,soptunna och sånt där

  11. #11
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Har också fått intrycket att många som säljer kretskort och sånt (försöker) friskriver sig med att det inte är faktiska apparater de säljer, utan delar/komponenter, och därmed ligger inte ansvaret för en elektrisk apparat på dem (säljaren).
    Vet inte hur det håller juridiskt, men verkar rimligt - Det är köparen som sätter ihop apparaten på eget ansvar.

    Men det är nog svårt att komma ifrån RoHS/Blyfritt, men är väl inga problem med de flesta PCB tillvarkare nuförtiden(?)

  12. #12
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av bing Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag inbillar mig att det är stor skillnad på om man säljer en färdig produkt eller bara delar (kit etc). Man kan liksom lämna över en stor del av ansvaret på köparen
    Japp, har också tänkt det men glömt skriva. Jag säljer både och iofs, men byggsats känns nog tryggare.
    Ibland tror jag folk gör ”byggsatser” lite för att komma runt reglerna. Men om en sak är farlig och byggd helt enligt instruktioner gissar jag att byggsats ändå inte är någon vidare ursäkt…

  13. #13
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har också fått intrycket att många som säljer kretskort och sånt (försöker) friskriver sig med att det inte är faktiska apparater de säljer, utan delar/komponenter, och därmed ligger inte ansvaret för en elektrisk apparat på dem (säljaren).
    Vet inte hur det håller juridiskt, men verkar rimligt - Det är köparen som sätter ihop apparaten på eget ansvar.

    Men det är nog svårt att komma ifrån RoHS/Blyfritt, men är väl inga problem med de flesta PCB tillvarkare nuförtiden(?)
    Tror det är få, om någon, som inte tillverkar blyfritt alls. Blyat är dock billigare hos exempelvis jlc.

Liknande ämnen

  1. Hur mycket DIY måste man bli för att ens verk ska vara ens eget.
    Av outshape i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 122
    Senaste inlägg: 2015-12-15, 11:46
  2. Bygga egna kretskort eller breadboard? hur gör man?
    Av Ashaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2015-04-20, 09:33
  3. Göra egna kretskort?
    Av synthmicke i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-08-28, 23:22
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-10, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •