Resultat 1 till 46 av 46

Ämne: Waves Central WTF?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran

    Waves Central WTF?

    De flesta stora pluginstillverkare har ju numera någon slags adminprogram för att installera/avinstallera och aktivera plugins. Flera är rätt bra tycker jag.

    Waves Central är bland de sämsta. Har inte så mycket Waves men varje gång jag köper något av dem går det åt helvete med Waves Central. Dagens Black Friday resulterade i:

    - Jag behöver installera V13 av deras plugins, men aktiveringen skall göras för senaste V14 - väldigt tillkrånglat och...
    - Inga av de nya pluginsen fungerar i alla fall
    - Flera av de äldre pluginsen har försvunnit, kan inte köras "samtidigt" med de nya WTF!
    - Länkar till instruktioner i Waves Central för de gamla försvunna leder till en sida som inte stämmer med versionerna, fattar absolut noll

    Någon som gillar Waves Central och fattar tricket?

  2. #2
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De flesta stora pluginstillverkare har ju numera någon slags adminprogram för att installera/avinstallera och aktivera plugins. Flera är rätt bra tycker jag.

    Waves Central är bland de sämsta. Har inte så mycket Waves men varje gång jag köper något av dem går det åt helvete med Waves Central. Dagens Black Friday resulterade i:

    - Jag behöver installera V13 av deras plugins, men aktiveringen skall göras för senaste V14 - väldigt tillkrånglat och...
    - Inga av de nya pluginsen fungerar i alla fall
    - Flera av de äldre pluginsen har försvunnit, kan inte köras "samtidigt" med de nya WTF!
    - Länkar till instruktioner i Waves Central för de gamla försvunna leder till en sida som inte stämmer med versionerna, fattar absolut noll

    Någon som gillar Waves Central och fattar tricket?
    Jag gillar Waves Central, men kan hålla med om att den är lite klyddig. Har du riktigt äldre pluggar, kan du behöva installera dem från en Offline Legacy installer.

    Leta upp din katalog med offlineinstallern, manuellt och installera.

    Det bästa är när man har allt i samma version. Själv har jag 3 olika waveshells tror jag. Det funkar men hittar jag en påse pengar så skall jag uppdatera till v14 allehop.
    Vlken version är det du har som strular?

    Kör PC Windows 10
    Senast redigerat av reverbsvansen den 2023-11-24 klockan 23:17.

  3. #3
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Har gett upp waves. Skippar även gratispluggarna.

  4. #4
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Ibland kan man behöva installera om de äldre pluggarna med en offlineinstaller.. efter installation av nyare.
    Hoppas du får rätt på det.
    Annars skriv till supporten. I motsats till Steinberg svarar de, men det kan ta nån dag

  5. #5
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gillar Waves Central, men kan hålla med om att den är lite klyddig. Har du riktigt äldre pluggar, kan du behöva installera dem från en Offline Legacy installer.

    Leta upp din katalog med offlineinstallern, manuellt och installera.

    Det bästa är när man har allt i samma version. Själv har jag 3 olika waveshells tror jag. Det funkar men hittar jag en påse pengar så skall jag uppdatera till v14 allehop.
    Vlken version är det du har som strular?

    Kör PC Windows 10
    Jag hittade till den där instruktionssidan, laddade ner deras 3-4 GB stora offline installer (för 4 små plugins) vilket tog en evighet, kör de med modem eller? Klickar Open Installer bara för att finna att alla plugins (.bundle) är greyed out?

    Om vi tar detta med mina gamla plugins.
    Jag kör macOS 10.14 pluginsen är V9.2.0.

    Instruktionen sa att jag skulle ladda ner V9.92, men enligt en annan sida står det att V9.92 bara är kompatibel upp till macOS 10.13.3.

    Det är ju bara det att jag kört med 9.2.0 på min macOS 10.14 alldeles nyligen. Det är ju alltså äldre version än 9.92. Det är ju helt snurrigt. Är det installern som inte är kompatibel? Är de helt galna? Och hur kunde de gamla bara försvinna utan att ersättas med något som fungerar?

    Och som sagt V14 funkade inte hos mig (ok, det är ju senaste Waves och mitt system är lite gammalt) men att installera V13 men aktivera under V14 verkar ju helt galet det med, och funkade inte.

    Support kontaktat men jag fattar inte, det är ju värsta röran och jag har kanske 8-10 plugins från Waves.

  6. #6
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland kan man behöva installera om de äldre pluggarna med en offlineinstaller.. efter installation av nyare.
    Hoppas du får rätt på det.
    Annars skriv till supporten. I motsats till Steinberg svarar de, men det kan ta nån dag
    Funkade tyvärr inte. Det som irriterar mig mest är att de gamla bara försvann fast de fungerade på mitt system och är "perpetual".

  7. #7
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gett upp waves. Skippar även gratispluggarna.
    Ångrar att jag köpte nytt. Jag minns att det var en massa härke förra gången också med olika versioner. Vad är det för trams de håller på med? Känns som de vill styra över till subscriptions genom att krångla till det.

  8. #8
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ångrar att jag köpte nytt. Jag minns att det var en massa härke förra gången också med olika versioner. Vad är det för trams de håller på med? Känns som de vill styra över till subscriptions genom att krångla till det.
    Hamnade i precis samma situation för några år sedan med versionskatastrof. Precis som många andra har jag gett upp Waves. Dom vill helt enkelt inte att man ska ha en bra kundupplevelse. Visst kan man tro att dom hela tiden försöker få en att köpa uppgraderingar eller abonnera - men hur fan vet jag att det kommer funka smidigt. Dom har liksom visat att dom ger blanka fan i kundupplevelsen.

  9. #9

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gett upp waves. Skippar även gratispluggarna.
    Japp

  10. #10
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Hade samma krångel förra året då jag köpte Platinum på rea. Fick igång det efter att ha fått kontaktat supporten. Dock avinstallerat skiten igen. Orkar inte…

  11. #11
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Ja, waves lade jag ner för många år sedan. Orkade inte med allt strul.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har gett upp waves. Skippar även gratispluggarna.
    Samma här. Deras "trick" med prenumerationen för en tid sedan blev droppen. Avinstallerat och tittar inte tillbaka. Har mycket Renaissance-pluggar på gamla projekt så det kan bli lite yxigt om jag behöver öppna dessa men det går att hacka i sig.

  13. #13
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Uppenbart att jag skulle frågat 99 först.

    Synd att det är såhär. Waves är inte fantastiska men de har ett par smarta kul plugins som inte är så dyra. De måste ju drunkna i supportärenden på grund av denna röra…

  14. #14
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hamnade i precis samma situation för några år sedan med versionskatastrof. Precis som många andra har jag gett upp Waves. Dom vill helt enkelt inte att man ska ha en bra kundupplevelse. Visst kan man tro att dom hela tiden försöker få en att köpa uppgraderingar eller abonnera - men hur fan vet jag att det kommer funka smidigt. Dom har liksom visat att dom ger blanka fan i kundupplevelsen.
    Till waves försvar ska sägas att om man körde senaste version på support:at OS med giltig WUP fungerade det väldigt bra, och supporten var både snabb och hjälpsam om något krånglade. Så, delar av problemen ligger säkerligen i att folk inte betalar wup, får/köper nya pluggar, och försöker få olika waves-versioner att samexistera, dessutom versioner som inte officiellt stöder samma OS.

    Nu var det några år sedan jag körde waves, och det kan såklart ha förändrats, men jag tror ärligt talat inte det. En av selling-points:en för proffs-studios är ju att allt från waves från tidernas begynnelse är fullt supportat. Så. Gör man som waves tycker man ska fungerar det säkerligen fint.

    Däremot håller jag helt med om att waves beter sig som puckon mot sina kunder i många andra avseenden, subscription-shitstorm:en t ex, och att de antagligen med flit gör det krångligt att köra olika versioner, just för att "du får en gratis, men sen måste du betala WUP för allt du redan har."

  15. #15
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Uppenbart att jag skulle frågat 99 först.

    Synd att det är såhär. Waves är inte fantastiska men de har ett par smarta kul plugins som inte är så dyra. De måste ju drunkna i supportärenden på grund av denna röra…
    Nä. Har du inte giltig WUP lär support-request:en bara hamna sist i nån lågprio-kö.


    Däremot stämmer det att de har en del plugins som är svåra att ersätta bra. Jag överväger stundtals att öppna ett nytt waves-konto BARA för LoAir och MaxxBass. De är såna pluggar jag inte använder så ofta, men när de är bra är de väldigt väldigt bra, och även om det finns olika alternativ därute har jag inte hittat något som gör riktigt samma grej lika bra.

  16. #16
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nä. Har du inte giltig WUP lär support-request:en bara hamna sist i nån lågprio-kö.


    Däremot stämmer det att de har en del plugins som är svåra att ersätta bra. Jag överväger stundtals att öppna ett nytt waves-konto BARA för LoAir och MaxxBass. De är såna pluggar jag inte använder så ofta, men när de är bra är de väldigt väldigt bra, och även om det finns olika alternativ därute har jag inte hittat något som gör riktigt samma grej lika bra.
    Vad är WUP? Jag köpte i vart fall pluginsen igår. De nya fungerar inte heller.

    Kul, det är just LoAir som försvann som jag velat behålla också. Nu tror jag jag vet varför, versionen var antagligen tidigare än 9.92 och det gjordes någon "update" när jag körde igång senaste Waves Central efter att den uppdaterat sig själv. Då uppdaterades antagligen några plugins till över 9.92 men inte alla. Jisses så dumt.

    "Software versions earlier than 9.92 cannot co-exist with software versions above V10. To run V9 side by side with a newer version, please install version 9.92."

    Så i princip, de nya pluginsen dödade de gamla utan att jag fick ett varningsmeddelande om detta. Vore ju inte särskilt svårt för Waves att lägga till en varning. Rätt irriterande med plugins som slutar fungera inte på grund av nytt OS, utan på grund av att man installerar en annan plugin. Såpass dålig lösning att det är svårt att tro att det inte är med flit faktiskt.

    Däremot är ju priserna rätt ok så jag kommer antagligen kasta in handduken och uppdatera, just för LoAir och någon till. Men sedan kommer jag att avhålla mig från att köpa nya Wavespluggar tror jag. Konceptet är inte bara dåligt, det tar väldigt mycket tid också. Jämfört med t.ex. Audio Damage eller Valhalla där ett nytt köp är klart och administrerat på några minuter och aldrig skulle kunna ge upphov till den här typen av kedjereaktioner mellan olika produkter.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-11-25 klockan 12:01.

  17. #17
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    WUP = waves update plan = betalt supportavtal.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    WUP = waves update plan = betalt supportavtal.
    OK, vi får se om de helt enkelt struntar i frågorna om V9 då, men de om V13/14 lär ju innefattas i WUP i vart fall.

  19. #19
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Alltså, om det är pluggar man använder kan det ju vara värt att wup:a ett år bara för att koma åt senaste versionen av allt. (Om det är en bundle och man bara använder någon enstaka plugg är det oftast billigare att bara köpa om en separat licens på plugin:en, än att betala WUP på bundlen. SÄrskilt med Waves nuvarande prisbild och ständiga rea...)

  20. #20
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till waves försvar […]
    Att man inte ”kan” köra en fungerande, köpt, kompatibel (med ens dator) plugin för att man har en annan från samma tillverkare finns det inget försvar för. Inget. De har uppenbarligen valt att ha ett auktoriseringspeogram som är trasigt och i princip stjäl/förstörmjukvara för sina kunder. Om jag har förstått diskussionen rätt.

    DRM kan vara okej men de gör ingen vidare reklam för konceptet om man säger så.

    Lösningen om man vill vara laglig är: köp och ladda ner en piratkopierad version.

  21. #21
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, om det är pluggar man använder kan det ju vara värt att wup:a ett år bara för att koma åt senaste versionen av allt. (Om det är en bundle och man bara använder någon enstaka plugg är det oftast billigare att bara köpa om en separat licens på plugin:en, än att betala WUP på bundlen. SÄrskilt med Waves nuvarande prisbild och ständiga rea...)
    Jo, jag kom till samma slutsats. WUP på det jag har sedan tidigare blir inte mer än €66 så jag kör nog det efter uppgradering av macOS men sedan lär jag avhålla mig från fler Waves, det är inte rimligt att köp av en ny plugin avaktiverar en gammal. Inte heller att behöva sätta sig och läsa på för att reda ut om ett köp kommer resultera i detta. Lättare då att köpa liknande från någon annan utvecklare. Finns för det mesta.

    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att man inte ”kan” köra en fungerande, köpt, kompatibel (med ens dator) plugin för att man har en annan från samma tillverkare finns det inget försvar för. Inget. De har uppenbarligen valt att ha ett auktoriseringspeogram som är trasigt och i princip stjäl/förstörmjukvara för sina kunder. Om jag har förstått diskussionen rätt....
    Nej, jag tycker som du att det inte är ok.

    Liknande förhållanden dyker upp då och då. Sonos t.ex. där man behöver S2 för nya högtalare och S1 för gamla och uppdatering till S2 gör de gamla okompatibla med systemet.

    Annars är det vanliga att detta förhållande föreligger mellan två applikationer (A, B) och ett OS. Uppdatera OS = förlora A, uppdatera inte OS = förlora B.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-11-25 klockan 14:14.

  22. #22
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    det är inte rimligt att köp av en ny plugin avaktiverar en gammal.
    Tyvärr är det precis så det fungerar. Man måste hålla allt uppdaterat. Och min upplevelse är att det inte handlar om riktiga problem med OS förändringar etc utan att dom gör det för att jävlas så man köper WUP som då inte bara är support utan en ny version att pluggen. Riktiga sillstryparfasoner!

    "doing the omoralisk avaktivering"

  23. #23
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag hade missat att de var inne på subscription mode only i våras, kanske delförklaring till att de inte har ordning på perpetual licenses och det blivit kaos?

    https://synthanatomy.com/2023/03/wav...date-plan.html
    After a huge social media shitstorm, Waves has listened to its customers and re-introduced perpetual licenses and update plan.
    Ungefär min slutsats...
    To be deadly serious: this is a perfect example of how to make a company’s reputation even worse than it already was. Waves have lost much of their credibility and popularity with music producers due to their endless, tedious sales (save now 80% OFF, get it now for $29,99, buy 2 get 2 free…) and expensive update plans.

    The subscription model move burst all the resentment. And now the return to perpetual licenses and update plan (WUP) in addition to the model.

    I don’t know if Waves will get back the lost customers. It’s tough. Waves would have to completely reinvent itself, away from endless sales and better communication. Yes, many music producers will now use the plugins again but think 2-3 times before buying a new plugin.

  24. #24
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hade missat att de var inne på subscription mode only i våras, kanske delförklaring till att de inte har ordning på perpetual licenses och det blivit kaos?
    Det har varit kaos i väldigt många år, långt före dom försökte med abonnemang.

  25. #25
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Wavespluggar funkar utan tvekan längre tid på PC och Windows. Men använder man inte det så sitter man ju i deras båt iom att Apple verkar till att tillverka OS hela tiden som ser lika ut men med olika katter på bilderna som ändå är väldigt olika, såpass att de inte funkar med pluggtillverkarna.
    Har också haft en period när jag var missnöjd med Waves, MEN insåg att det var helt bortkastade pengar att inte använda dem, vara sur och sen köpa andra pluggar. Har väldigt många Wavespluggar ett par bundlar och fristående pluggar.

    Man får tycka vad man vill om Waves filosofi, men förutom subscriptiongrodan för ett år sedan har de varit konsekventa med reor och WUP i mångamånga år. Det är inga nyheter under solen. Vad som har hänt på sista tiden är att de säkt priset från 29.90 till 19.90 på många pluggar.. Och man kan köpa bundlar riktigt billigt ibland.

    Jag har inte gott om pengar men tycker faktiskt att det är kaffepengar att köpa en plugg för 179kr och om fem år när jag vill WUPa den betala en hundring+ till.

    Jag WUPar när jag behöver. Använder Elements 2 mycket för att göra trummor, och ville ha det skalbara interfacet eftersom min var 9.92. 90kr kostade det mig, så har jag den v14 och jag kan använda den på 24 tums touchskärmen som en hårdvarusynth
    Man kan ju WUPa det man använder...är vad jag menar. Eller WUPa med något års mellanrum.

    Jag förstår problematiken om pluggarna blir helt okompatibla med OSet stup i kvarten.

    Nu under black tjofräset köpte jag Waves CLA Mixhub SSL emul där man kan lägga 8st SSL-kanallimpor intill varandra. Den gick på 179kr och låter bra, otroligt skönt upplägg att kunda tweaka EQs, filter, Kompressor. på 8 spår samtidigt. Det är det närmsta SSL jag kommer!

    Hoppas du får rätt på det!

  26. #26
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Fast det här är ju inte pluggar som bor inkompatibla med os. Utan ett licenspeogram som gör pluggar inkompatibla med nya pluggar. Som i övrigt funkar helt bra.

  27. #27
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tips: Satt o jämförde flera subdivider-pluggar häromåret, som t.ex LoAir, Maxxbass, Basslane och några jag glömt namnet på, för att fluffa till lite tunna inspelningar på band utan att det lät artificiellt. Den som lät mest naturlig med mitt utgångsläge var Stereotool/True Bass. Kan va värt att testa för er som gillar LoAir.

  28. #28
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Kan i sammanhanget vara värt att nämna att LoAir och Maxxbass är varandras motsatser. LoAir adderar djupare bas, maxxbass genererar övertoner för att psykoakustiskt skapa/förstärka känslan av djupbas. Så det är sällan en plugin kan ersätta båda. Och, vad värre är, jag har inte riktigt hittat någon ersättare för någon av dem som gör riktigt samma sak.

    LoAir är också lite speciell i att den inte analyserar och resyntetiserar, utan mixar in en kraftigt filtrerad kopia av originalsignalen, nedpitchad en oktav (med faskorrektion). "Normala" subbas-synthes-algoritmer ger väldigt annorlunda resultat på "komplext" ljud. LoAir går, nästan, att bygga i t ex abletons racks, eller kilohearts snap-in-host-vaddennuheter. Men det är faskorrigeringen det faller på tror jag, elelr möjligen att pitchshift-algoritmen är annorlunda/specialanpassad. Tycker aldrig jag får det riktigt lika bra/tydligt som LoAir.

    MaxxBass går i teorin att ersätta med parallell dist + filter, men det är samma där, det blir lixom inte lika bra i många fall.

  29. #29
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Samma här. Deras "trick" med prenumerationen för en tid sedan blev droppen. Avinstallerat och tittar inte tillbaka. Har mycket Renaissance-pluggar på gamla projekt så det kan bli lite yxigt om jag behöver öppna dessa men det går att hacka i sig.
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot stämmer det att de har en del plugins som är svåra att ersätta bra. Jag överväger stundtals att öppna ett nytt waves-konto BARA för LoAir och MaxxBass. De är såna pluggar jag inte använder så ofta, men när de är bra är de väldigt väldigt bra, och även om det finns olika alternativ därute har jag inte hittat något som gör riktigt samma grej lika bra.
    Gick in på Waves för att kolla mitt gamla konto efter att jag läst ditt inlägg. Slutade med att jag wuppade LoAir, Center, Maxxvolume och Renaissance-bundeln

    Försvarstalet: har som sagt alla gamla projekt där det ligger späckat med Renaissance-pluggar. Ibland behöver de öppnas, segt att byta varenda plug då. Och som sagt, Lo-air är svårt att hitta ersättare för. Har t ex Bas-mint som är fantastiskt bra men inte samma sak. Alls.

    En femhundring gick det på. Var däremot runt 10 pluggar och bundles som jag lämnade i sticket, t ex Manny Marroquin-bundeln som verkar bra på pappret men som aldrig lät vettigt i användning (för mig).

  30. #30
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Wavespluggar funkar utan tvekan längre tid på PC och Windows. Men använder man inte det så sitter man ju i deras båt iom att Apple verkar till att tillverka OS hela tiden som ser lika ut men med olika katter på bilderna som ändå är väldigt olika, såpass att de inte funkar med pluggtillverkarna.
    Har också haft en period när jag var missnöjd med Waves, MEN insåg att det var helt bortkastade pengar att inte använda dem, vara sur och sen köpa andra pluggar. Har väldigt många Wavespluggar ett par bundlar och fristående pluggar.

    Man får tycka vad man vill om Waves filosofi, men förutom subscriptiongrodan för ett år sedan har de varit konsekventa med reor och WUP i mångamånga år. Det är inga nyheter under solen. Vad som har hänt på sista tiden är att de säkt priset från 29.90 till 19.90 på många pluggar.. Och man kan köpa bundlar riktigt billigt ibland.

    Jag har inte gott om pengar men tycker faktiskt att det är kaffepengar att köpa en plugg för 179kr och om fem år när jag vill WUPa den betala en hundring+ till.

    Jag WUPar när jag behöver. Använder Elements 2 mycket för att göra trummor, och ville ha det skalbara interfacet eftersom min var 9.92. 90kr kostade det mig, så har jag den v14 och jag kan använda den på 24 tums touchskärmen som en hårdvarusynth
    Man kan ju WUPa det man använder...är vad jag menar. Eller WUPa med något års mellanrum.

    Jag förstår problematiken om pluggarna blir helt okompatibla med OSet stup i kvarten.

    Nu under black tjofräset köpte jag Waves CLA Mixhub SSL emul där man kan lägga 8st SSL-kanallimpor intill varandra. Den gick på 179kr och låter bra, otroligt skönt upplägg att kunda tweaka EQs, filter, Kompressor. på 8 spår samtidigt. Det är det närmsta SSL jag kommer!

    Hoppas du får rätt på det!
    Tack för intressanta synpunkter. Men jag tror du missar det faktum att jag inte uppdaterat mitt OS. Det är precis det som verkligen irriterar mig, att en ny plugin dödar en gammal som fungerade på det OS jag har (macOS Mojave).

    När jag nu ändå har dig på tråden - utifall att Waves inte svarar på allt och du har lust:
    - Vad tror du gör att jag inte kan få V13-plugins att dyka upp i Logic och Reaper trots att jag följt instruktionen att installera V13 men aktivera V14?
    - Min V9-plugins har det exakta numret 9.2.0, tror du det skall gå att uppgradera/installera dem till V9.92 på Mojave, eller överhuvudtaget. Det är ju så märkligt att offlineversionerna är utgråade i Waves Central när jag blivit länkad till just V9.92 i deras eget hjälpsystem och inget annat alternativ verkar finnas.

  31. #31
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tips: Satt o jämförde flera subdivider-pluggar häromåret, som t.ex LoAir, Maxxbass, Basslane och några jag glömt namnet på, för att fluffa till lite tunna inspelningar på band utan att det lät artificiellt. Den som lät mest naturlig med mitt utgångsläge var Stereotool/True Bass. Kan va värt att testa för er som gillar LoAir.
    Tack för tips, allt beror ju på vad man är ute efter. Jag har aldrig analyserat det närmare men har snabbt (oftast direkt) varit framme vid vad jag velat med just LoAir. Kanske som rydan verkar vara inne på beror på att de inte krånglat till det.

  32. #32
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gick in på Waves för att kolla mitt gamla konto efter att jag läst ditt inlägg. Slutade med att jag wuppade LoAir, Center, Maxxvolume och Renaissance-bundeln

    Försvarstalet: har som sagt alla gamla projekt där det ligger späckat med Renaissance-pluggar. Ibland behöver de öppnas, segt att byta varenda plug då. Och som sagt, Lo-air är svårt att hitta ersättare för. Har t ex Bas-mint som är fantastiskt bra men inte samma sak. Alls.

    En femhundring gick det på. Var däremot runt 10 pluggar och bundles som jag lämnade i sticket, t ex Manny Marroquin-bundeln som verkar bra på pappret men som aldrig lät vettigt i användning (för mig).
    Haha, så min rant genererade vinst åt Waves. Där ser man; även dålig reklam bra reklam.

  33. #33
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Min känsla av LoAir har mest varit: Flera år av "hurtusan får de till det djupa å feta mullret i filmer?", aktiverar LoAir-demo, "Aha. Så..."

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min känsla av LoAir har mest varit: Flera år av "hurtusan får de till det djupa å feta mullret i filmer?", aktiverar LoAir-demo, "Aha. Så..."
    Ja, jag tror LoAir och Stereotools True Bass jobbar på samma sätt, men sen upplevde jag att LoAir kan ibland låta som en dåligt trackad pitchcorrect när den ska dividera rena bastoner en oktav ner. Kan va skit bakom spakarna också förstås

  35. #35
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för intressanta synpunkter. Men jag tror du missar det faktum att jag inte uppdaterat mitt OS. Det är precis det som verkligen irriterar mig, att en ny plugin dödar en gammal som fungerade på det OS jag har (macOS Mojave).

    När jag nu ändå har dig på tråden - utifall att Waves inte svarar på allt och du har lust:
    - Vad tror du gör att jag inte kan få V13-plugins att dyka upp i Logic och Reaper trots att jag följt instruktionen att installera V13 men aktivera V14?
    - Min V9-plugins har det exakta numret 9.2.0, tror du det skall gå att uppgradera/installera dem till V9.92 på Mojave, eller överhuvudtaget. Det är ju så märkligt att offlineversionerna är utgråade i Waves Central när jag blivit länkad till just V9.92 i deras eget hjälpsystem och inget annat alternativ verkar finnas.
    Jag vet inte. Ja, nej ingen OS-upgrade. Menade inte så, Det brukar annars vara en vanlig orsak..
    Är inte så insatt. Har ingen aktuell erfarenhet av Mac och är på användarbasis när det gäller PC.
    Jag är glad när det funkar, och förstår frustrationen.
    Har också suttit och inte fått rätt på Wavesinstallationer. Rätt vad det är får man rätt på det,

    Hoppas som sagt att du får svar och att du får rätt på det.

  36. #36
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag tror LoAir och Stereotools True Bass jobbar på samma sätt
    Nej. Om man läser ser det ut som att TrueBass analyserar övertoner och syntetiserar en grundton, precis som de flesta sub-synthar gör.

    Och ja, LoAir är inte bra på att lägga på sub på rent pitch:ade ljud, där är sub-synth-varianterna mycket bättre.

  37. #37
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Fick svar av support, helt klart snabbt. Det stod ungefär som de länkar jag hittade men nu stämde jag av mer noggrannt och kunde konstatera att Wavesinstallationen misslyckades med att lägga själva komponentfilerna (AU/VST3) på rätt ställe (Library/Audio/Plugins), så jag gjorde det manuellt. Sedan körde jag den märkliga "Waves AU Reg Utility" för respektive version och då funkade både gammalt och nytt sånär som på en som crashade validering i Logic.

    Undrar hur överhuvudtaget denna situation kunde uppstå? I något läge måste ju mina ursprungliga komponenter plockats bort. Vilken pajashantering alltså.

    Liten observation som visar hur rörigt det är. Gällande mina V9-plugins som alltså är Legacy.
    - I Waves Central står det att jag har version 9.2.0
    - Deras offline installer har version 9.92
    - När man öppnar offline installern i Waves Central har alla mina plugins version 9.0
    - Om man tittar på vad som installerats har allt version 9.91
    Röker de starka grejer på versionshanteringen?

    Men allt verkar spela, så jag förmodar att det löste sig fast det knappt känns så.
    Senast redigerat av Oortone den 2023-11-27 klockan 21:51.

  38. #38
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick svar av support, helt klart snabbt. Det stod ungefär som de länkar jag hittade men nu stämde jag av mer noggrannt och kunde konstatera att Wavesinstallationen misslyckades med att lägga själva komponentfilerna (AU/VST3) på rätt ställe (Library/Audio/Plugins), så jag gjorde det manuellt. Sedan körde jag den märkliga "Waves AU Reg Utility" för respektive version och då funkade både gammalt och nytt sånär som på en som crashade validering i Logic.

    Undrar hur överhuvudtaget denna situation kunde uppstå? I något läge måste ju mina ursprungliga komponenter plockats bort. Vilken pajashantering alltså.

    Liten observation som visar hur rörigt det är. Gällande mina V9-plugins som alltså är Legacy.
    - I Waves Central står det att jag har version 9.2.0
    - Deras offline installer har version 9.92
    - När man öppnar offline installern i Waves Central har alla mina plugins version 9.0
    - Om man tittar på vad som installerats har allt version 9.91
    Röker de starka grejer på versionshanteringen?

    Men allt verkar spela, så jag förmodar att det löste sig fast det knappt känns så.
    Det var bra att det löste sig! De kanske tatt sig en hövding på versionavdelningen helt klart..

  39. #39
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha, så min rant genererade vinst åt Waves. Där ser man; även dålig reklam bra reklam.
    He he, nja, det hade nog bara varit en tidsfråga i alla fall. Kommer inte att orka swappa pluggins på hundratals gamla projekt så jag får väga principer mot rationalitet, och rationaliteten vann denna gång.

    Alltid svårt när man byggt in sig i ett ekosystem under tiotals år. Vem vet vad jag skulle skaffa idag om jag skulle börja från början? Finns en hel del företag jag inte nödvändigtvis gillar (längre) men som skulle vara i stort sett omöjliga att släppa taget om på grund av Bakåtkompatibilitet. Apple är nog ett exempel, det finns flera.

    Så ja, en femhundring åt Waves som jag egentligen ogillar. Så blev det. Jag blev tidigt en sån som faktiskt köpte mina plugglicenser men jag hade ett crackat waves-paket alldeles där i början av av plugg-eran. Så nu kan vi vara kosmiskt kvitt då kanske

  40. #40
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag var faktiskt lite lojal där i början på plugin-andet och köpte tidigt Waves Gold (?) -bundle. Trots att Waves som sagt nog var en av de populärast florerande crackade pluggarna.
    Då tyckte man det var väldigt mycket pengar, typ runt 10.000:-? Sedan en massa år senare kunde man uppdatera till Horizon för ganska lite pengar...typ 2000:-? Det tyckte jag var schysst i och med att det måste nästan gått 10 år efter det jag köpte Gold.
    Hursomhelst så har jag sedan köpt några enstaka pluggar i hyfsad nutid och som lirar med mina äldre pluggar. Nu är jag inte vid datorn men typ Horizon-pluggarna ligger på V9 och några nyare på V13 typ?
    Grejen är den att jag vågar inte ens gå in i Waves Central för rätt som det är uppdateras saker automatiskt...och det vill jag inte, kör på Catalina på studiodatorn.
    Så...vad vill jag säga...håller med allt ovanstående! Waves olika waveshell-versioner är en riktig soppa men jag är glad att det rullar på med mina rätt gamla versioner fortfarande!
    OCH faktum är att de allra äldsta Waves-pluggarna är bland de mest transparenta och mest välljudande pluggarna om man inte är ute efter färgning. Men tex deras 30 år gamla Q1 och Q10 EQ, gör precis vad de skall utan att förstöra ljudet! Även deras C1 kompressor är helt sjukt bra. Du kan komprimera hur hårt du vill utan färgning. På den tiden var det ingen dravel-emulering av analoga förlagor eller komponent-modellering. Utan klinisk programmering för att nå funktionen.

    EDIT. Jag verkar ha V11 på Horizon

  41. #41
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Jag tycker nog ett flertal av Waves pluggar gör sitt jobb utan strul och förvånansvärt ofta lyckas de gamla klassikerna riktigt bra trots gränssnitt som ser ut som 1999 (jag "måste" köra Waves på jobbet men där slipper jag hantera licenserna ). Så Waves pluggar är helt ok, men som sagt licenshanteringen och deras shell och skit är ju i skriande behov av nytänk och renovering. Eller så är det good for bussiness ett tag till - för dem själva i vart fall.

    @Ulven: Det man egentligen skall göra är ju att bounca ut sina spår med pluggar till fil, men det orkar man ju aldrig och så sitter man där med skägget i brevlådan en vacker dag.

  42. #42
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Ett par jag använder hela tiden är MV2 kompressorn Enkel och bra, Center som balanserar om mid o side på ett smidigt sätt och Medhåll om Q10. Dynamiska EQn F6 är finfin. Och gör massa trummor i synthen Element 2.

    Skjut mig på en skottkärra fram men jag gillar även L2 och dess utvecklingar...

  43. #43
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    "If buying isn't owning, piracy isn't stealing"

  44. #44
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Waves lurade mig in I waves, men numera får de ”fynd” man har kvar klara sig som legacy. Men när de började ta betalt för uppgraderingar som var rent grafiska, då la jag ner engagemanget i Waves. Om man inte vill betala hela livet på en plugg för att hålla den ”uppdaterad” då skulle jag undvika waves. Men de jag har , de har jag kvar, men mest för att de har använts för många år sen i mina projekt.

  45. #45
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "If buying isn't owning, piracy isn't stealing"
    Piratkopiering har väl aldrig någonsin varit stöld? (Upphovsrättsbrott, däremot...)

  46. #46
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Piratkopiering har väl aldrig någonsin varit stöld? (Upphovsrättsbrott, däremot...)
    Nej, såklart, men det är ju ett sätt att vända på ”argumentet”. Apropå DRM och enshittification och sånt.

Liknande ämnen

  1. Waves Central
    Av GusPin i forum Övrig mjukvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 23:09
  2. Waves Codex (var: Ny Mjukissynth från Waves)
    Av Scorphion i forum Nyheter
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-10-30, 19:54
  3. WTF?
    Av lasselu i forum Skivor & artister
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-05, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •