Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 62

Ämne: Vad använder ni för gitarrprylar idag i slutet av 2023?

  1. #1
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran

    Vad använder ni för gitarrprylar idag i slutet av 2023?

    Lite nyfiken och söker lite inspiration nu under hellweek. Mailkorgen översvämmas av erbjudanden och söker vägledning/

    Tittar lite på Neural DSP och några av deras pluggar som skulle kunna komplettera Sgear. Funderar på deras Mesa Boogie Mk2 och även lite sugen på Soldanon. Har någon här på 99an någon erfarenhet av dessa? Även sugen att på sikt skaffa en Quad Quartex eller liknande (hade en Line 6 pod go för 2 år sedan men connectade inte med den riktigt) Vad ska man ha?

    Hur spelar ni in och vad använder ni själva just nu?
    Senast redigerat av Ambulansen den 2023-11-26 klockan 13:05.

  2. #2
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Intressant läsning Steve! Valley Arts är fina! Återkommer senare med min egna historik i ämnet!
    Samt om vilka plugins jag testat/använder.

  3. #3
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Skulle in och editera inlägget och så lyckas jag radera 90%

  4. #4
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant läsning Steve! Valley Arts är fina! Återkommer senare med min egna historik i ämnet!
    Samt om vilka plugins jag testat/använder.
    Spännande, ser jag fram emot

  5. #5
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Såhär års mest nylonsträngar.

  6. #6
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag kör Origin Effects Revival Drive genom en Two-notes CabM. Jag blev aldrig nöjd med de digitala modellerarna, det lät alltid lite plastigt tyckte jag. Men jag testade heller aldrig någon av de bästa, typ Kemper eller Axe-FX.

  7. #7
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Vi kör Neural DSP Nolly och Petrucci till Symphony Of Sweden.
    Kompletterar varandra riktigt bra.
    Sedan är allt inte perfekt från Neural DSP. Tone King Imperial MKII som jag trodde skulle fungera för mer cleant ljud låter dovt och tamt.
    Neural DSP antar jag kör Impulse Respons teknik och det är inte optimalt egentligen. Tappar lite dynamik.
    Det finns faktiskt gamla grejer som låter kanon fortfarande för halv-cleana ljud. IR är inte bra för den typen av ljud har jag kommit fram till.
    Men NIGEL till UAD-1 och TUBIFEX för Powercore är fortfarande bättre för cleanare ljud.

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Nej!!! Tur för mig att jag hann läsa, fn vad surt!

  9. #9
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle in och editera inlägget och så lyckas jag radera 90%
    Kolla med admods om de kan trolla lite?

  10. #10
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi kör Neural DSP Nolly och Petrucci till Symphony Of Sweden.
    Kompletterar varandra riktigt bra.
    Sedan är allt inte perfekt från Neural DSP. Tone King Imperial MKII som jag trodde skulle fungera för mer cleant ljud låter dovt och tamt.
    Neural DSP antar jag kör Impulse Respons teknik och det är inte optimalt egentligen. Tappar lite dynamik.
    Det finns faktiskt gamla grejer som låter kanon fortfarande för halv-cleana ljud. IR är inte bra för den typen av ljud har jag kommit fram till.
    Men NIGEL till UAD-1 och TUBIFEX för Powercore är fortfarande bättre för cleanare ljud.
    Intressant! Har testat både Nolly och Petrucci men ratat dem och återgått till Sgear. Suttit i nån timme och spelat igenom Tone King och först var jag väldigt imponerad av de skitiga ljuden. Dock håller jag med om att de rena ljuden är lite dovt/klent som du beskriver. Men hur jag än vrider och vänder på det så gick jag över och spelade i Sgear och det var som någon lyft bort en filt från monitorerna.
    Lurar jag mig själv här? Har jag fel på mina öron, känns som Neural är industristandard och jag föredrar den fula ankungen.

    Petrucci borde passa mig fint som gillar Boogie stärkarna. Men samtidigt gillar jag estetiken i Mark IIC+ pluggen mer.
    Har ni testat både Petrucci och Mark II pluggarna?

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    S-gear är mycket bra och jag har t.o.m. "endorsats" av dem, men efter att jag testade NDSP Nameless och Nolly så gav jag upp S-Gear helt. Jag har kvar den på ett par spår i ett test-projekt och slås alltid av hur "harsh" den låter. Gick in för en Quad Cortex för ett par år sedan och den täcker alla mina behov förstärkare/högtalare och många pre-boxar. Kul att ha både modellerare ala Axe och "samplare" ala Kemper i samma box!

  12. #12
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Lite "kortare" beskrivning får det bli.
    Jag började med en Epiphone Classic med Gibson mickar som jag köpte av en tjej i Stockholm, bad henne stämma den innan den skickades, så dålig koll hade jag Det var väl ca 25 år sedan, så jag började ganska sent i livet med elgitarr.
    Körde med en Laney TT20 rörstärkare som var för högljudd för att jag skulle få ut något vettigt ljud i replokalen (ledig olarmad lokal vid jobbet...)
    Men Jag använde en Yamaha DX Stomp modellerare som jag än idag tycker låter bra på sitt egna sätt, har ej kvar dock.
    Lät bättre än POD och VAMP på clean och OD tyckte jag!

    Det blev såklart pundarinbrott i repan och blev av med stärkare, gitarr, En Korg Polysix och en del annat...

    Hade även börjat få upp intresset för Jaguarer, köpte n Japan candy apple red som modifierades med hotrails och min "signatur" att ha svarta pickupkåpor Blev under kommande år flera Japanska Jaguarer och Mustanger.

    Förstärkarmässigt så gick det åt det hårdare hållet, Mesa Boogie Studio Preamp och 22 plus, ENGL Screamer 50 och tom en
    vacker Marshall JCM800 topp som man ju ganska snabbt insåg var overkill....då man fick stå i ett annat rum när man skulle dra ett ackord
    Hemma var jag tidigt ute avseende emulering och körde de första produkterna som kom ut, hade Mesa Boogie Studio Preamp hemma och spelade in det ljudet direkt i Cubase och använde första versionerna av Amplitube, och den andra som jag inte minns vad den heter nu.
    De lät väl rätt illa men det gjorde ju jag och mitt Soundblaster Audigy ljudkort också !

    Lyckades få tag i en svart US Vintage Reissue Jaguar och en ny Candy Apple Red US Vintage Reissue jaguar med "thin nitro" lack.
    Den senare var dock en "lemon" och hade sne hals.. Snygg dock. Hade även en fin Stratocaster US Vintage 57 Reissue med härlig V hals, saknar fortfarande just den halsen!

    Någon stans där så blev musiken allt mer experimentiell och hade nog min mest kreativa period där under 10 år då jag gjorde musik i de flesta genres, men nästan ingen hörde den. Skrev dock några av mina bästa låtar då, som vi kör än idag

    Köpte även stora mängder pedaler och testade, jag och en kompis som spelar gitarr brukade ofta köpa samma pedaler och vi sågs ofta på helgkvällar och pimplade öl och spelade gitarr, han blev senare med i bandet.

    Under denna period tog jag lån och köpte mina fingitarrer, mina två Fender Competition Mustang från 1969 i blått och orange och min 1966 Fender Jaguar i Candy Apple Red, har dem än i dag.
    Skaffade även min underbara brittiska Orange AD-15, som jag än idag inte lyckats ersätta med något som låter bättre.
    Perfekt att micka hemma men inte som jag bor nu så jag kör den i replokalen, där det även står en brittisk Laney L5T.

    Om man skall närma sig modern tid så blev det tydligare för mig vad jag behövde för gitarrer avseende ljud och spelbarhet samt vilken flexibilitet jag behövde vid inspelning.
    Så sedan 2016 ca så kör jag med Telecasters och en Jaguar live och samma hemma och i studio.
    Just nu en Roadworn Telecaster med andra mickar, och en 60s Nitro Jaguar i Fiesta Red, bägge från Mexico.
    Har modifierat Jaguaren till att ha en Telecaster switch för mikbyte
    I studio har jag spelat in med en tidigare roadworn samt min vintage Jaguar.
    Gärna i en Marshall Plexi och ett HIWATT Kabinett eller min AD15.

    Har också haft tre Gibsons, inklusive en underbar 90 tals studio med P90 mickar som jag sålde billigt, vansinne...
    Är glad att jag har mer stabil ekonomi nu.
    Men jag är en Fenderkille, så är det bara.
    Har även haft en del märkliga gitarrer, ett tiotal billigare inklusive två Harley Benton, squires, PRS, en östtysk strata (har kvar) en Tiesco etc Tom en enklare Gretsch har haft vägarna förbi.

    För inspelning hemma har jag hela tiden fortsatt med Amplitube, från 1 till 2, till 4 och numera 5.
    5:an låter markant bättre men man blir ju galen på alla saker man kan (inte måste) köpa i applikationen.
    Med det sagt så låter ju de modellerna jag köpt (Fender Princeton och Orange AD30) helt otroligt.
    Men gränssnittet är segt som sirap, blir galen på det, iaf på min dator, drar markant mer CPU.

    Spelar in hemma med min Fender Nocaster Custom Shop och vintage Mustang eller Jaguar.
    Har även en vit Supro reissue Martinique som har trevliga mickar, som jag ibland spelar in med när det passar i musiken.
    Inte tillräckligt stabil live dock, stränghopp vid "the nut" men går nog att fixa.
    Har för övrigt satt mustangstall på min live Jaguar så den är numera rätt stabil live, inte som en Tele, men ändå

    Utöver Amplitube så har jag även testat ML Audios Orange simulationer som är intressanta, inte utvärderat klar där ännu, samt såklart den förstärkarsimulator som finns i senare versioner av Cubase.

    Har dock inte hittat något som matchar en 1/4 dels uppskruvad Orange AD15 mickad med en Sennheiser e906 och en T3 i rummet.
    Men omöjligt i nya lägenheten tråkigt nog.
    Det går att få Amplitube att ge ungefär samma resultat, men det innebär en hel del skruvande och det känns som att det aldrig riktigt blir perfekt. Men det är kanske en illusion.
    Har lärt mig att uppskatta enkelhet och snabbhet i att hitta gitarrsound.

    Om jag skulle testa något nytt så är det nog Universal Audio OX AMP i kombination med min Orange, men då Euron gått upp så känns det lite utom räckhåll just nu, 15000 för att kunna använda mina riktiga förstärkare hemma, tja....kanske värt iofs
    Med tanke på enkelheten, men mycket pengar om det inte låter bra nog..

    Mycket intressant teknik dock, och det finns ju konkurrerande produkter som har sina fördelar/nackdelar och är mer prisvärda.
    Återstår att se hur det blir!

    Skriver ju fortfarande gärna på vad som finns i närheten, så för låtskrivandet spelar det ingen roll vilken gitarr eller amplösning jag använder. Skriver sällan på synt, men hittar slingor på dem såklart! Samt gör ljud som sedan kan användas vid arret när låten är färdigskriven.

    Det var lite om det

  13. #13
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Micar min Vox AC15 alltid. Tycker det är soulless att köra mjukvara när det gäller strängverktyg. Line:ar nästan alltid eventuella gitarrpedaler direkt vid inspelningstillfället. Blir som att ta ett analogt fotografi.. går inte att ändra direkt efteråt... What you hear is what you get. Gillar det direkta i det arbetsflödet.

    Alternativet är helmjukt; dvs använda sig av ett kontaktbiblioteks gitarrljud och enbart köra mjukvaruemuleringar av både mic, kabinett och fx. Men det blir främst för komposition eller lek.

  14. #14
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    S-gear är mycket bra och jag har t.o.m. "endorsats" av dem, men efter att jag testade NDSP Nameless och Nolly så gav jag upp S-Gear helt. Jag har kvar den på ett par spår i ett test-projekt och slås alltid av hur "harsh" den låter. Gick in för en Quad Cortex för ett par år sedan och den täcker alla mina behov förstärkare/högtalare och många pre-boxar. Kul att ha både modellerare ala Axe och "samplare" ala Kemper i samma box!
    Quad Cortex lär det bli den dagen jag lämnar mitt plinkande framför datorn och börjar spela ihop med andra. Dock jäkligt dyr.
    Tycker pedalbordet som tillkommit på Sgear lyft den rejält (comp och overdrive finns idag, men kommer förhoppningsvis fler)
    Harsh, ok, får nog testa lite mer noggrant.

  15. #15
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Boss ME-5 som jag bara använder kompressorn och noisegaten i sen valfri extern dist och på slutet en behringer cabinettsimulator.

    Annars ofta en tech 21 vox pedal och lite delay m.m om det ska låta lite mer gammaldags.

    Setup nr3 är en digitech RP1000.

    Serup 4 lite poddar, pedaler zoom etc

  16. #16
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lite "kortare" beskrivning får det bli.
    Jag började med en Epiphone Classic med Gibson mickar som jag köpte av en tjej i Stockholm, bad henne stämma den innan den skickades, så dålig koll hade jag Det var väl ca 25 år sedan, så jag började ganska sent i livet med elgitarr.
    Körde med en Laney TT20 rörstärkare som var för högljudd för att jag skulle få ut något vettigt ljud i replokalen (ledig olarmad lokal vid jobbet...)
    Men Jag använde en Yamaha DX Stomp modellerare som jag än idag tycker låter bra på sitt egna sätt, har ej kvar dock.
    Lät bättre än POD och VAMP på clean och OD tyckte jag!

    Det blev såklart pundarinbrott i repan och blev av med stärkare, gitarr, En Korg Polysix och en del annat...

    Hade även börjat få upp intresset för Jaguarer, köpte n Japan candy apple red som modifierades med hotrails och min "signatur" att ha svarta pickupkåpor Blev under kommande år flera Japanska Jaguarer och Mustanger.

    Förstärkarmässigt så gick det åt det hårdare hållet, Mesa Boogie Studio Preamp och 22 plus, ENGL Screamer 50 och tom en
    vacker Marshall JCM800 topp som man ju ganska snabbt insåg var overkill....då man fick stå i ett annat rum när man skulle dra ett ackord
    Hemma var jag tidigt ute avseende emulering och körde de första produkterna som kom ut, hade Mesa Boogie Studio Preamp hemma och spelade in det ljudet direkt i Cubase och använde första versionerna av Amplitube, och den andra som jag inte minns vad den heter nu.
    De lät väl rätt illa men det gjorde ju jag och mitt Soundblaster Audigy ljudkort också !

    Lyckades få tag i en svart US Vintage Reissue Jaguar och en ny Candy Apple Red US Vintage Reissue jaguar med "thin nitro" lack.
    Den senare var dock en "lemon" och hade sne hals.. Snygg dock. Hade även en fin Stratocaster US Vintage 57 Reissue med härlig V hals, saknar fortfarande just den halsen!

    Någon stans där så blev musiken allt mer experimentiell och hade nog min mest kreativa period där under 10 år då jag gjorde musik i de flesta genres, men nästan ingen hörde den. Skrev dock några av mina bästa låtar då, som vi kör än idag

    Köpte även stora mängder pedaler och testade, jag och en kompis som spelar gitarr brukade ofta köpa samma pedaler och vi sågs ofta på helgkvällar och pimplade öl och spelade gitarr, han blev senare med i bandet.

    Under denna period tog jag lån och köpte mina fingitarrer, mina två Fender Competition Mustang från 1969 i blått och orange och min 1966 Fender Jaguar i Candy Apple Red, har dem än i dag.
    Skaffade även min underbara brittiska Orange AD-15, som jag än idag inte lyckats ersätta med något som låter bättre.
    Perfekt att micka hemma men inte som jag bor nu så jag kör den i replokalen, där det även står en brittisk Laney L5T.

    Om man skall närma sig modern tid så blev det tydligare för mig vad jag behövde för gitarrer avseende ljud och spelbarhet samt vilken flexibilitet jag behövde vid inspelning.
    Så sedan 2016 ca så kör jag med Telecasters och en Jaguar live och samma hemma och i studio.
    Just nu en Roadworn Telecaster med andra mickar, och en 60s Nitro Jaguar i Fiesta Red, bägge från Mexico.
    Har modifierat Jaguaren till att ha en Telecaster switch för mikbyte
    I studio har jag spelat in med en tidigare roadworn samt min vintage Jaguar.
    Gärna i en Marshall Plexi och ett HIWATT Kabinett eller min AD15.

    Har också haft tre Gibsons, inklusive en underbar 90 tals studio med P90 mickar som jag sålde billigt, vansinne...
    Är glad att jag har mer stabil ekonomi nu.
    Men jag är en Fenderkille, så är det bara.
    Har även haft en del märkliga gitarrer, ett tiotal billigare inklusive två Harley Benton, squires, PRS, en östtysk strata (har kvar) en Tiesco etc Tom en enklare Gretsch har haft vägarna förbi.

    För inspelning hemma har jag hela tiden fortsatt med Amplitube, från 1 till 2, till 4 och numera 5.
    5:an låter markant bättre men man blir ju galen på alla saker man kan (inte måste) köpa i applikationen.
    Med det sagt så låter ju de modellerna jag köpt (Fender Princeton och Orange AD30) helt otroligt.
    Men gränssnittet är segt som sirap, blir galen på det, iaf på min dator, drar markant mer CPU.

    Spelar in hemma med min Fender Nocaster Custom Shop och vintage Mustang eller Jaguar.
    Har även en vit Supro reissue Martinique som har trevliga mickar, som jag ibland spelar in med när det passar i musiken.
    Inte tillräckligt stabil live dock, stränghopp vid "the nut" men går nog att fixa.
    Har för övrigt satt mustangstall på min live Jaguar så den är numera rätt stabil live, inte som en Tele, men ändå

    Utöver Amplitube så har jag även testat ML Audios Orange simulationer som är intressanta, inte utvärderat klar där ännu, samt såklart den förstärkarsimulator som finns i senare versioner av Cubase.

    Har dock inte hittat något som matchar en 1/4 dels uppskruvad Orange AD15 mickad med en Sennheiser e906 och en T3 i rummet.
    Men omöjligt i nya lägenheten tråkigt nog.
    Det går att få Amplitube att ge ungefär samma resultat, men det innebär en hel del skruvande och det känns som att det aldrig riktigt blir perfekt. Men det är kanske en illusion.
    Har lärt mig att uppskatta enkelhet och snabbhet i att hitta gitarrsound.

    Om jag skulle testa något nytt så är det nog Universal Audio OX AMP i kombination med min Orange, men då Euron gått upp så känns det lite utom räckhåll just nu, 15000 för att kunna använda mina riktiga förstärkare hemma, tja....kanske värt iofs
    Med tanke på enkelheten, men mycket pengar om det inte låter bra nog..

    Mycket intressant teknik dock, och det finns ju konkurrerande produkter som har sina fördelar/nackdelar och är mer prisvärda.
    Återstår att se hur det blir!

    Skriver ju fortfarande gärna på vad som finns i närheten, så för låtskrivandet spelar det ingen roll vilken gitarr eller amplösning jag använder. Skriver sällan på synt, men hittar slingor på dem såklart! Samt gör ljud som sedan kan användas vid arret när låten är färdigskriven.

    Det var lite om det
    Intressant läsning! Har också kört Studiopreamp rakt in i ljudkortet (2019) utan IR på lådor. Lät sådär. Dock hade jag gärna haft kvar det preampet idag men den teknik som finns i datorn idag. OX Amp är ju en magisk lösning när jag testad. Mer inponerad var jag av UAFX OX Stomp box. Kompis som kör det ihop med sitt pedalbord och ut i monitorer/ljudkort. En lösnings som funkar om man inte vill köra helt digitalt.

  17. #17
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag kör på en UAFX Dream 65 som huvudenhet. Jag kör den rakt in i ljudkortet och lägger på lite hall eller room i en daw, men det är allt.

    Gitarrerna är en amerikansk strata (HSS, noiseless singlecoils), en epiphone casino coupe med tjocka flatwounds (P90), en danelectro u2 (lipstick) och en squier CV mustang (single coils).

    Jag har skalat ner väldigt mycket gällande pedaler. Oftast har jag faktiskt ingen alls. Jag har en hemgjord fuzzface och en oktavfuzz som jag kopplar in ibland. Jag har också en blues driver som jag gillar, särskilt när jag använder epiphonen som är lite murrigare i tonen. Jag har också en JHS pulp'n'squeeze som jag använder ibland, särskilt om jag vill line:a gitarren rakt in i datorn och köra amplitube.

    Det som är viktigast för mig är att ha ett grundljud som känns stabilt, skönt och härligt, samt att gitarren är skön att spela på.

    Jag har använt amplitube en del. Jag tycker att det låter fruktansvärt bra men jag lyckas aldrig få ned latency till en njutbar nivå. Helt klart spelbart och användbart för inspelning, men för att sitta och lira så vill jag ha lägre latency än jag lyckats få till där.
    En sak som har varit väldigt kul att laborera med är att stänga av högtalaren i Dream 65:en och välja olika kabinett i amplitube.

    För de typer av ljud som jag är ute efter så tycker inte att det saknas något över huvud taget i vare sig amplitube eller Dream 65.

    Jag har en riktigt söt liten förstärkarsetup också men den använder jag nästan aldrig. Hade jag haft replokal eller hus hade jag suttit mer framför den. Det är en Traynor Dark Horse och en riktigt kul gammal PA-högtalare från 40-talet som jag satt in ett celestionelement i.

    50% av tiden spelar jag akustiskt. Jag har två stålsträngade, en gammal parlorgitarr och en modernare i concertstorlek.

    Skulle gärna ha en fin nylonsträngad.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Quad Cortex lär det bli den dagen jag lämnar mitt plinkande framför datorn och börjar spela ihop med andra. Dock jäkligt dyr.
    Tycker pedalbordet som tillkommit på Sgear lyft den rejält (comp och overdrive finns idag, men kommer förhoppningsvis fler)
    Harsh, ok, får nog testa lite mer noggrant.
    Jag kör QC som en DSP-burk att avlasta DAW, men den har kommit starkt som Live-burk för gitarrister och basister, i konkurrens i samma nisch som Axe och Kemper och i viss mån Helix. Fortfarande i ganska tidigt stadie jfr konkurrenterna men det kommer löpande roliga uppdateringar. Det som kommit senast är en PC/Mac-editor/librarian (fortfarande i public beta) samt att det äntligen är på gång att släppa portade NDSP-pluggar i QC (jag har Nolly och några till).

    Ja en nackdel tidigare med S-Gear var avsaknad av pedaler och bra att de löst detta. Som sagt - S-Gear är näst bäst IMHO på plugins (jfr t ex Softtube, Amplitube, UAD m.fl) när det gäller respons mot hur man spelar - de var faktiskt den första plugin som svarade riktigt bra på insignal (läs, dynamik, volym och ton-pot). NDSP-pluggar är "noggranna" och så nära originalet att det kan fordras lite EQ och annat för att låta "rätt" (som i fallet med Toneking). Btw, angående funktion - NDSP-pluggarna är modellerade samt har linjära impulsresponser för högtalare och mik, precis som övriga bättre pluggar och HW-burkar. Det finns en stor marknad kring att sälja/köpa impulsresponser, men som sagt, allt sådant är linjärt (dvs egentligen "bara" filter samt ev tidsrespons).

  19. #19
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tommyc Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Origin Effects Revival Drive genom en Two-notes CabM.
    Kul. Den kombon har jag tittat mycket på också.
    Mitt favoritljud är en riktigt överstyrd JTM45 med singlecoils och Revival Drive verkar göra den fantastiskt bra.

  20. #20
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Boss ME-5 som jag bara använder kompressorn och noisegaten i sen valfri extern dist och på slutet en behringer cabinettsimulator.

    Annars ofta en tech 21 vox pedal och lite delay m.m om det ska låta lite mer gammaldags.

    Setup nr3 är en digitech RP1000.

    Serup 4 lite poddar, pedaler zoom etc
    Fullt dugligt, skönt att hålla det på den nivån.
    Är den en digitech sansamp?

  21. #21
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Jag är skittråkig när det gäller gitarrer i sig! Har spelat på några riktigt fina (bl.a. en Sunburst LP 1959 och Strata 1966) och det var lite "jaha-upplevelse". Det jag limmade på i redan tidigt 80-tal var Ibanez - främst RG-varianterna. För att svära i kyrkan så Variax var länge min goto tack vare flexibiliteten i studiogigs. Fordrat lite rattande och framför allt anpassa spelstilen för att få det ljud man efter.

    Strandberg-7an är mer extrem men min goto nu och moddad för att vara precis det jag vill ha, med aktiva multivoice Fishmans (jag moddar nästan alltid allting, inkl en sent 60-tals Vox AC-30 som fick en power soak). Variaxen står mest för odd tunings (DSP såklart) och för utflippade akustiska och elektriska 12-strängade (med stöd från från en hexmik till en GP-10 - en typ VG99-light).

    Nylonsträngad Variax får stå för sådant samt en stålsträngad Taylor för "riktig" akustiskt. 5-strängad Cort-bas på det...

    Inget slår byxfladdret och förstås feedback-responsen att stå intill en ordentlig förstärkarstack/kombo på full blås, men det blir sällan nu för tiden och jag äger endast FFR-förstärkare nu. När det gäller inspelning tycker jag (!) att välgjorda impuls-lösningar är bättre än mer hemkörda mikad-högtalar-varianter.

    Ergo, för att parafrasera Yngivwiye - Hur kan vägen vara målet? Målet är målet!
    Senast redigerat av hasse_fx den 2023-11-23 klockan 17:41.

  22. #22
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fullt dugligt, skönt att hålla det på den nivån.
    Är den en digitech sansamp?
    Menar du voxen? tech 21 liverpool pedal, digitechen är bara en ren multieffect

  23. #23
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strandberg-7an är mer extrem men min goto nu
    Har testat en Strandberg och tyckte att den kändes hur bra som helst. Skulle gärna haft en.

    Och jag håller med om att impulsteknik låter vansinnigt bra nu. När det kommer till hur bra de låter så saknar jag -ingenting-
    Billigt, energisnålt och miljövänligt år det också

  24. #24
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Underbart att ni använt UAFX pedalerna, jag började just fundera på dem idag
    Vill ha så mycket headroom som möjligt, för att köra pedaler innan.
    Är väl Diamond eller 65 som gäller då.

  25. #25
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tror alla är bra, men jag har bara erfarenheter av Dream 65. Den är lika bra som de bästa andra pedalplattformar jag provat.
    För den musiken jag spelar då.

  26. #26
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    En sak som jag blivit allt mer smärtsamt medveten om är att den gamla klyschan "det sitter i fingrarna" till stor del är sann.

  27. #27
    Marlowes
    Marlowes är uppkopplad nu
    Marlowess avatar
    Veteran
    Tänkte att jag skulle kommentera ... men det är svårt - gitarr är ju så väldigt brett ... scen eller studio ... solo eller i band ...

  28. #28
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte att jag skulle kommentera ... men det är svårt - gitarr är ju så väldigt brett ... scen eller studio ... solo eller i band ...
    Först och främst var nog min egen fundering i slutändan vad som används vid inspelning hemma.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som jag blivit allt mer smärtsamt medveten om är att den gamla klyschan "det sitter i fingrarna" till stor del är sann.
    Haha, samma här! Och antal speltimmar...

  29. #29
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Marlowes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte att jag skulle kommentera ... men det är svårt - gitarr är ju så väldigt brett ... scen eller studio ... solo eller i band ...
    ...det som är det roliga! T.o.m. renodlad synthpop (via pitch->MIDI/CV/gate)

  30. #30
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Haha, samma här! Och antal speltimmar...
    Med det sagt så är mina bäst spenderade pengar detta år mitt all access-pass till truefire

  31. #31
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med det sagt så är mina bäst spenderade pengar detta år mitt all access-pass till truefire
    Vad fick du betala för det?

  32. #32
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Brukar slå till när det kostar 99$ för ett år, vilket det gör nu.
    Det är otroligt mycket för pengarna.

  33. #33
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Brukar slå till när det kostar 99$ för ett år, vilket det gör nu.
    Det är otroligt mycket för pengarna.
    Det ska jag kolla in , tack för tipset!

  34. #34
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som jag blivit allt mer smärtsamt medveten om är att den gamla klyschan "det sitter i fingrarna" till stor del är sann.
    “Give me a man with big hands and no brains and I’ll make a guitarist out of him.”


  35. #35
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Hur spelar ni in och vad använder ni själva just nu?

    Rakt in i ljudkortet och trixar i logic eller via en RAT till en pytteliten orangestärkare som låter ganska kass och sedan från hörlursuttaget in i ljudkort.

  36. #36
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har nån gett sig på att bygga egen "förstärkarbox" med line out och hörlur-out? Alltså inte en digital emulator (över min förmåga ) men en med preamp/amp som kan överdrivas lite lagom? Vore ju mysigt att ha på soffbordet.

  37. #37
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ambulansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har nån gett sig på att bygga egen "förstärkarbox" med line out och hörlur-out...
    En del avdankade bandspelare har använts så, utan någon större modifiering...

    https://www.99musik.se/showthread.ph...tarrsoundet%22.
    Senast redigerat av RX11 den 2023-11-28 klockan 18:11.

  38. #38
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur spelar ni in och vad använder ni själva just nu?

    Rakt in i ljudkortet och trixar i logic eller via en RAT till en pytteliten orangestärkare som låter ganska kass och sedan från hörlursuttaget in i ljudkort.
    En sån där liten batteridriven orangestärkare?

  39. #39
    erko
    erko är uppkopplad nu
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Krukan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sån där liten batteridriven orangestärkare?
    Japp!

  40. #40
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp!
    Ok bra! En sån har jag, så ska testa detta!

  41. #41
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av RX11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En del avdankade bandspelare har använts så, utan någon större modifiering...
    Jo jag har spelat genom det mesta Men det vore ett kul bygge att göra nåt med okej ljud och line+lur ut.

  42. #42
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Hämtar upp en UAFX Lion imorgon, spännande
    Tanken är att testa den med mina vintage Fuzzar och se om den fungerar att lina rakt in sen och få ett riktigt bra ljud.

  43. #43
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av theVOID Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hämtar upp en UAFX Lion imorgon, spännande
    Tanken är att testa den med mina vintage Fuzzar och se om den fungerar att lina rakt in sen och få ett riktigt bra ljud.
    Den där är riktigt intressant! Stereo in/ut (funkar det som att ha 2 marshalltoppar, i så fall ger den ju oväntade möjligheter)

  44. #44
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En sak som jag blivit allt mer smärtsamt medveten om är att den gamla klyschan "det sitter i fingrarna" till stor del är sann.
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad fick du betala för det?
    Kapitalist-fixd

  45. #45
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    S-gear är mycket bra och jag har t.o.m. "endorsats" av dem, men efter att jag testade NDSP Nameless och Nolly så gav jag upp S-Gear helt. Jag har kvar den på ett par spår i ett test-projekt och slås alltid av hur "harsh" den låter. Gick in för en Quad Cortex för ett par år sedan och den täcker alla mina behov förstärkare/högtalare och många pre-boxar. Kul att ha både modellerare ala Axe och "samplare" ala Kemper i samma box!
    Vore intressant att prova med Firechilds oversamplings knep.
    Skulle tro att det gör skillnad.

  46. #46
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Steelberry Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vore intressant att prova med Firechilds oversamplings knep.
    Skulle tro att det gör skillnad.
    Det finns väl en trial på wrappern så bara att testa!

  47. #47
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag har lite olika gitarrer, pedaler och förstärkare så jag switchar runt lite men oftast är jag som nöjdast med denna kedja (just nu):

    Friedman Metro-D > Origin FX DCXBoost > 29 Pedals FLWR > Fairfield Circuitry ~900 > Fairfield Circuitry Barbershop > Marshall 1962 Bluesbreaker (> UA OX).

  48. #48
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns väl en trial på wrappern så bara att testa!
    Min S-Gear funkar inte sedan jag uppgraderade till M1 och jag har knappt rört gitarrerna på flera år.... så jag har inte orkat ta tag i det. Kul om någon ville testa och rapporterade. För jag undrar om IR delen funkar med oversampling? Nu är väl stärkardelen algoritmisk (?) men högtalardelen är ju IR. Kanske man får dela upp det. Jag får nog ta tag i detta ändå... ser att Scuffham har bra pris fram till 8 december.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-11-29 klockan 14:27.

  49. #49
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Om SGear fungerar i en miljö med högre samlpe rates så fungerar även IR-delen som den ska då. Wrapper simulerar just att sample rate är ställd högre och det är ju inte så att pluggar går "dubbelt så fort" s.a.s

  50. #50
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Supported sample rates:
    - 44.1KHz, 48KHz, 88.2KHz, 96KHz
    Så jag vet inte om 192kHz skulle lira. Och det är nog dit man måste för att verkligen göra skillnad om man utgår ifrån mina erfarenheter med analogsynth emulering.
    Senast redigerat av Steelberry den 2023-11-29 klockan 14:47.

  51. #51
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Nej 96khz lär absolut räcka att göra "det"

  52. #52
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kapitalist-fixd

  53. #53
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag använder inte så många gitarrprylar. Spelar mest akustiskt nylonsträngat. Men jag skaffade en BOSS Gigcaster8 på svarta marknaden, och den kommer jag försöka mig på nu till min 99-jullåt.

  54. #54
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Tyvärr spelat mindre och mindre gitarr de senaste åren och mest för skojs skull. Har inte spelat in nån gitarrmusik på ett antal år nu.

    När jag blev förälder så uppstod också behovet av att kunna spela tyst och jag kände mig lite snål så jag köpte mig en Line6 HD500 efter att ha lyssnat in mig en del på youtube på de olika versionerna av Poddar. Tycker den låter bra, men pedalemuleringarna är bättre i Helix. Vid tillfälle kanske jag uppdaterar till en HX Stomp så småningom.

    Köpte också en Laney Cub, 5W helrör i samma veva. Men även den är oftast för stark för en lägenhet. Speciellt om man vill ha lite spräck. Men den kan vara väldigt dynamisk med rätt ljud.

    I datorn har jag mest kört Overlouds THU, mest för att de gav mig en nrf-licens när vi jobbade med dem Tycker det låter helt ok men har inte spelat in särskilt mycket gitarr seriöst. Skulle jag göra det så skulle jag nog botanisera lite mer bland utbudet av plugg-simuleringar. Jag tänker mig också att jag isf mest skulle använda förstärkar- och högtalaremuleringarna och köra ett gäng analoga pedaler innan. Antingen in i Podden eller rätt in i datorn.

  55. #55
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Testade gå från 011- till 010-set på den omöjliga Taylor 6an och spände dragstången rätt rejält och jävlars... Från fingerplåga till riktigt spelbar!

  56. #56
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Gillar verkligen .10 på akustiska. Har testat John Pearse nu, gillar de strängarna skarpt.
    Har 10 på alla gitarrer förutom min dedikerade jazzgitarr, där kör jag .13

  57. #57
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är 009 på elektriskt sedan urminnes tider, även om custom Strandberg-seten är 0095 (D'Addario XL). Testade 012 av misstag på akustiskt förut och det var hemskt. Taylor rekommenderar inte under 011 men som sagt, en otrolig skillnad med 010. Gillar Elixir Coated tack vare livslängden men dessa är billiga bara för att testa - men no going back! Spelat även jazz i olika sammanhang med 009

  58. #58
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Tycker det är behagligt med tjocka, slipade strängar för jazz och chord melody. Känns stabilt att spela på. Väldigt o-bendigt.
    Jag tappar lite kontrollen när jag kör på 9, upplever jag.
    Det är galet vad så lite skillnad kan göra

  59. #59
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ja det gör stor skillnad! Testat "kollegers" och lärares jazzburkar och trivs alls inte med tjocka slipade (inte på bas heller). Det är förstås en ren teknikfråga - jag är och har varit ganska så o-bendig oavsett. Spelat allt från storbandsjazz till jazzigare fusion och anpassar teknik (spel och elektronik) efter den ton jag önskar snarare än att byta instrument.

  60. #60
    70Norr
    70Norr är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Det är så mycket bra prylar nu, och man kan finna bra ljud i dom flesta. Själv gillar jag Neural DSP, och har Soldano pluggen du frågar på, och tycker den är mycket bra. Du kan få många toner från den, allt från clean til tjock djent, og den går rakt igenom mixen, bra på lead. Jag använder flere pluggar från Neural, och gillar dom alla.

    Ett bra trick är om du tycker det blir lite för mycket diskant och skit, dra ned input med 10db eller så och boosta master i stället. Gain staging är ett bra sätt at justera det trycket du vil ha från pluggarna.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-03-04, 06:51
  2. Vad använder ni för monitorcontroller?
    Av Wilhelm i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2018-09-21, 11:10
  3. Vad använder ni för envelopes?
    Av evirob i forum Modularer & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 21:21
  4. Vad använder du för ljudinterface?
    Av PF i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2003-10-23, 04:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •