Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Nytt liv åt gamla Macar!

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Nytt liv åt gamla Macar!

    Någon här som ger sig på att uppdatera gammelmackarna? Jag har lyckats väl med detta tidigare, t ex på en Mini mid 2011 körde jag tills nyss Catalina och på min Mac Pro 1,1 kör jag El Capitan och det funkar hur bra som helst. Nu har det kommit verktyg som tillåter Sonoma att installera på jättegamla minis mm men givetvis gjorde jag FEL haha. Så nu undrar jag om någon ens håller på med sånt här på 99musik. För jag skulle behöva en fixad DMG om någon har tid så att jag kan lägga den på en sticka och fixa min just nu brickade mini. Det här är lättare att göra på Mac men det går även på windows mm men då har man inte tillgång till samma lätta metodik (en metodik som man dock lätt kan köra i diket om man inte läser på först).
    Senast redigerat av PF den 2023-12-01 klockan 17:06.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Open Core patcher 1.2.1 crashar nämligen direkt under El Cap så jag kan inte dra igång det på (denna) burken. Det jag behöver är att använda det programmet för att bygga en Sonoma-installer kompatibel med Mac Mini 5,2. Jag har inte tillgång till familjens övriga macar just nu så det vore så gryyymt om någon kunde assistera med detta.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Fatta fett kunna köra Sonoma på macar så pass gamla som 2008. Funkar, med grafikpatcher mm. Tydligen skiljer sig inte grejerna så himla mkt.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Rent allmänt säger jag se upp med youtubers som idag ser till att göra videor långa så in i helvete bara för att de ska tjäna deg. Hela Youtube är nedsmackat av pratigt jävla skräp men den här killen kan man faktiskt följa för han är asgrym.


    https://youtu.be/0FVkEq0-DK4

    Bland annat får han in Sonoma på en Mini som är lastgammal till och med jämför med min pensionär. Men dessutom hahahahaha så får han in MacOS X server på första generationens Apple TV. Hur jävla kul som helst när man är gammal macnörd.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/mxMsPE12gfc

    Utöver min idol Holger länkad ovan så är min andra idol på datornörderifronten Dan Wood. Jag har faktiskt två G5 som kör samma innehåll just nu så jag måste kolla denna för att lära mig vad man ska ha på en Dual G5 idag 2023, det finns en hel rörelse med människor som håller gamla datorer igång och allt är inte den värld Apple vill förmedla där man hela tiden ska byta byta byta byta.

    Prestandamässigt är inte en G5 Dual så himla mycket långsammare än en flång ny dator trots att det nu har gått 20 år sedan den kom!

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jahaja ena G5'an har fått ett patchat 10.5.9 (!) och det är rejält kvickt för den gamla räven. Tydligen cirkulerade ett internt 10.6 som Apple gjort men aldrig släppt och från detta har man plockat valda bitar ihop med säkerhetspatchar från 2021-22 och då skapat ett fejkat MacOS som är riktigt jäkla grymt.

    Men Minin (5,1 eller 5,2) är brickad alltjämt trots många försök att rädda den. Jag tror jag behöver en helt vanlig gammal bootbar DVD med vad som helst mellan 10.7 och 10.10 för att bara boota upp den... så att jag kan patcha den ut mot yttre rymden med Sonoma och få in nyaste Logic i den.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Skam den som ger sig. Här preppas startup-Usb-sticka med Sonoma på. Det tar tid dock. Sök på Opencore Legacy Installer. Grymma grejer det här.

  8. #8
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Sådärja nu kör Mac Mini 5,1 från 2011 macOS Sonoma 14.1.1 Grymt

  9. #9
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Skam den som ger sig. Kul att det rullar igen!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, mitt kära Logic mm vill jag ju hänga med och ha fortsatt koll på, så det här var perfekt.

  11. #11
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tolkar tystnaden som stt folk undrar om det är lagligt att köra macOS på Apple-datorer och då kan jag meddela att det är det. Av de gamlingar jag snackat med på Apple så är det snarare något deras geeks älskar. Lite som att man monterar in motorn till en ny Chevrolet i en gammal Chevrolet även om motsatta liknelsen skulle stämma mer här. Men iaf — Apples os-avtal handlar om får endast köras på Apple-hårdvara. Nu undrar jag bara om jag ska köra Monterey, Ventura eller Sonoma i min andra Mini. Jag tror jag testar Monterey först på den.

  12. #12
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hello!
    Jag har en Macbook Pro 13 tummare mid 2012 som gärna vill köra Ventura! Hur gör jag?
    Eller nej. Får Hackintosh-flashbacks...
    Den perioden ångrar jag djupt i mitt liv. Den tid jag la ner på att få det att fungera hade jag kunnat knegat ihop mellanskillnaden på till en mac...men visst, det var lite roligt också, men det var då det
    Men mitt Hackintosh-äventyr gjorde att jag hade världens snabbast Logic Pro-dator i några månader i allafall..Körde OS X på en överklockade Skulltrail.På den tiden världens snabbaste "konsument-dator". 8 core 3.2 GHz-dator. Väldigt lik Mac Pro (2008) toppmodellen men skillnaden att man kunde överklocka som sagt. Hade riktigt stora fläktar. Körde även fläktar på RAM-modulerna Jag fick tag i ett populerat moderkort för 10.000:- av en kompis som hade connections i den undre världen! Närå, mins inte exakt hur det var men det var ett kit för hårdvaru-betatestare i princip som han kommit över men han själv fick aldrig igång det. Det var svårt att installera windows till och med eftersom det var prototyp som inte hade drivrutinerna inbyggt i Windows ännu på något sätt...på den tiden fick man faktiskt ladda in drivrutiner till moderkortet från CD faktiskt...kanske är så nu också i Windowsvärlden
    Jag har kvar datorn btw.Raritet!
    Senast redigerat av Firechild den 2023-11-28 klockan 15:21.

  13. #13
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Det är långt lättare idag med hjälp av Opencore Legacy Patcher. Enda man behöver. Klart värt speciellt om datorn har SSD.

    Då jag har lärt mig hur man gör nu så kan ni skicka era burkar till mig för uppdatering om ni vill

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Och så min älskade Mac Pro 1,1 då... som har gått igenom många stadier inklusive att få maxat ram, bättre grafikkort och slutligen El Capitan som den körde som en hjälte. Den här datorn är 16 år gammal. Och vad får den göra nu? Jo det allra bästa för den. Windows 10 all the way baby! Fyller diskarna med varenda spel jag kan hitta. Tipsa gärna på vad som bör matas in. Den klarar mycket!

  15. #15
    Analog
    Analog är inte uppkopplad
    Analogs avatar
    Senior
    Hmm... Jag har ju kvar både min iMac från 2008 med Logic 8 installerat (tror jag!) och en ännu äldre G5:a... Kanske borde sparka liv i dem!

  16. #16
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tolkar tystnaden som stt folk undrar om det är lagligt att köra macOS på Apple-datorer
    Onda tungor gör gällande att det är att liknas vid en övertolkning. Min tystnad kommer sig av två andra anledningar. 1) jag har ingen gammelmac med Intel (tror inte Sonoma funkar på PPC eller 68000, ens med världens gladaste patchar), och 2) Sonoma hade jag helst inte ens kört på min nymac.

  17. #17
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Monterrey går lite lättare på Intel helt klart. Två nya hackade Best Of - OS finns till PPC. Ena bygger på 10.4, andra på 10.5; bägge ger moderna webbläsare med nya säkerhetspatchar och går kvickare än originalen.

  18. #18
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Festligt. Min PPC-mac har jag dock till MorphOS.


    https://youtu.be/97qcyuX1cV0

  19. #19
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja — och justja du är ju gammalt amigafreak va? det är kul — det har jag tänkt köra länge på den ena. Kört gratisversionen vid några tillfällen men upplevde tyvärr mycket buggar. Bättre nu? Finns det ssd och mer minne som passar G5 dual 2 x 2 ghz? Finns det bidrag att få för att den drar mycket el? Fan i helvete vad fett det vore om MorphOS började kunna köra Atari ST / TT / Falcon också. Kan inte du och några till kodare jobba på det?

  20. #20
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Detta måste jag testa, vill ha en "ny" Amiga Mina gamla är nerpackade dessvärre.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det är jäkligt koolt. Känns mer som modern dator än Amiga dock vilket iofs är mestadels ballt även om gamla amigalooken säkert skulle vara häftigt liten och snygg i 1920x1680. Jättekul om vi blir ett gäng här som kan lära varann mer om det bästa med detta. Vad heter t ex det spel som var "som" Xenon 2 men långt mer action och stödde fyra spelare? Det är, ihop med newtons kulor och helikopter-över-staden-butiksdemon (som många mäklarfirmor körde i sina skyltfönster) det ballaste jag sett på Amiga. Let me know!

  22. #22
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du är ju gammalt amigafreak
    Sir yes sir!

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bättre nu?
    Det är under aktiv utveckling. Finns säkert buggar kvar, men om de du drabbats av är lösta kan jag inte svara på.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det ssd och mer minne som passar G5 dual 2 x 2 ghz?
    Beats me.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det bidrag att få för att den drar mycket el?
    Tror dom tog bort det för säsongen.

    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    fett det vore om MorphOS började kunna köra Atari ST / TT / Falcon också
    Atari fick aldrig PPC, så det skulle bli 68k-emulering i så fall, och då kan du hellre köra det på M1 med nästan gratis el. Däremot kan du kika på Vampire, som medelst ändamålsglidning sägs bli den snabbaste Atarin världen skådat.

  23. #23
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Så tragiskt att formgivare och medvetna aldrig verkar få delta i såna projekt. Liksom du gillar jag snygga datorer med mycket portar av Midi-slag.

    Anonyma plåtlådor och asfula sajter & loggor blir aldrig sexigt.

  24. #24
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så tragiskt att formgivare och medvetna aldrig verkar få delta i såna projekt. Liksom du gillar jag snygga datorer med mycket portar av Midi-slag.

    Anonyma plåtlådor och asfula sajter & loggor blir aldrig sexigt.
    Jag säger bara: Silicon Graphics!
    https://www.techspot.com/article/2142-silicon-graphics/

    Stolt ägare av bland annat en Crimson RealityEngine

  25. #25
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Då rekommenderar jag istället MiSTer FPGA. Ett communitydrivet projekt som blir exakt vad användarna gör det till. Ett av mina favoritprojekt i modern tid, förövrigt.


    https://youtu.be/rhT6YYRH1EI

  26. #26
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Bobisch Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger bara: Silicon Graphics!
    https://www.techspot.com/article/2142-silicon-graphics/

    Stolt ägare av bland annat en Crimson RealityEngine
    Det fanns Logic eller Cubase till SGI va eller har jag drömt

  27. #27
    Håkan
    Håkan är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nytt liv.. typ..
    https://www.proxmox.com/en/proxmox-v...nt/get-started

    Finns ett antal videos om äldre mac som kör senaste os. Eller en PC som kör macOS.
    Eller en dator som kör tre olika system, simultant. Ca 1 % overhead sägs det.
    Tekniken har funnits mååånga år, men svår att hantera förr.

  28. #28
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det fanns Logic eller Cubase till SGI va eller har jag drömt
    Oj, det är mer än vad jag vet men bild och ljud var ju viktigt hos SGI.
    Octane hade ADAT och digitalt ljud ut som standard. O2 hade bild och ljud in-ut som standard.

    Grävde lite snabbt:
    https://www.reddit.com/r/IRIX/wiki/audio_software/
    Senast redigerat av Bobisch den 2023-12-06 klockan 09:04.

  29. #29
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Kul tråd. Fick en G4 av en polare för ett tag sen. Skulle vilja köra OS 9 och Logic på den, för att det är så responsivt och fritt från distraktioner, förutom vinande fläktar , men det går att fixa om man orkar.

    Någon som har Logic 4 eller 5 till salu?

  30. #30
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul tråd. Fick en G4 av en polare för ett tag sen. Skulle vilja köra OS 9 och Logic på den, för att det är så responsivt och fritt från distraktioner, förutom vinande fläktar , men det går att fixa om man orkar.

    Någon som har Logic 4 eller 5 till salu?
    Det jobbigaste med os 9 tyckte jag var de där programkrascherna som sänkte hela datorn. Huvva! Mac OS X kändes verkligen som en befrielse på den punkten!

  31. #31
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul tråd. Fick en G4 av en polare för ett tag sen. Skulle vilja köra OS 9 och Logic på den, för att det är så responsivt och fritt från distraktioner, förutom vinande fläktar , men det går att fixa om man orkar.

    Någon som har Logic 4 eller 5 till salu?
    https://www.macintoshrepository.org/...gic-platinum-5

    Kanske denna?

  32. #32
    donfuego
    donfuego är uppkopplad nu
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tei Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jobbigaste med os 9 tyckte jag var de där programkrascherna som sänkte hela datorn. Huvva! Mac OS X kändes verkligen som en befrielse på den punkten!
    Ja, det var inte bara bättre förr. Man ska inte tro att man kan köra mer än ett program i taget, även om det "går"


    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mums! Men om något föranledde till kraschar så var det väl dongel-emulering av olika dess slag

    Nä, det får nog bli Mac Luftboken och Reaper i stället, även om det inte känns lika spännande.

  33. #33
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av donfuego Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det var inte bara bättre förr. Man ska inte tro att man kan köra mer än ett program i taget, även om det "går"




    Mums! Men om något föranledde till kraschar så var det väl dongel-emulering av olika dess slag

    Nä, det får nog bli Mac Luftboken och Reaper i stället, även om det inte känns lika spännande.
    Ja OS X var det som fick mig att inte köpa Windowsburk då, dels för att jag höll på med musik, men också för att jag hade litet koll på Unix. Windows XP var så mycket stabilare än Mac OS pre OS X. Sedan var nästa gång jag var på G precis innan Apple gick till Intel och och sedan från 2017 innan M1 fanns det ingen laptop jag ville ha från Apple. Tänker att det kunde ha varit mycket annorlunda om jag gått till Windows för drygt 20 år sedan.

    Vänligen, Ylan

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Snicksnack... Macos 9 var klockrent och superbt när man hade koll på det. :-) Windows XP var väldigt blekt i jämförelse. Speciellt på ljudsidan, huva.

  35. #35
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Speciellt på ljudsidan, huva.
    Ja, precis. För allt annat är jag inte lika övertygad. Minns krascherna och önskar dem inte tillbaka.

    Vänligen, Ylan

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Kraschade aldrig någonsin för mig med koll på tilläggen och inställningarna. Körde det på PowerMac 7200/90, 8600/120, iMac G3, G4 Quicksilver, Macbook G3, Powerbook G3 m fl. Underbara tider OS7 på jobbdatorer som PowerMac 6100 och Performa som klantar pillade på kraschade rätt ofta dock, tills jag lade beslag på macavdelningen och sa hands off hehe.

  37. #37
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kraschade aldrig någonsin för mig med koll på tilläggen och inställningarna. Körde det på PowerMac 7200/90, 8600/120, iMac G3, G4 Quicksilver, Macbook G3, Powerbook G3 m fl. Underbara tider OS7 på jobbdatorer som PowerMac 6100 och Performa som klantar pillade på kraschade rätt ofta dock, tills jag lade beslag på macavdelningen och sa hands off hehe.
    När jag ser tillbaka på alla mina år med Mac och lyssnar på dem vars burkar bara rullar, undrar jag om jag bara har haft en extrem otur, eller helt enkelt är en klant.

    Vänligen, Ylan

  38. #38
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snicksnack... Macos 9 var klockrent och superbt när man hade koll på det. :-) Windows XP var väldigt blekt i jämförelse. Speciellt på ljudsidan, huva.
    Jag hade järnkoll, men drabbades av krascher ändå pga buggiga program (minns tex hur mitt första mp3-spelarprogram alltid sänkte hela datorn varje gång en viss mp3-fil spelades (just efter andra versionen i Monica Z.s tolkning av Trubbel, hehe!)). Rent tekniskt var macos 9 kasst på många punkter, tex lämnade multitaskingen mycket att önska och det faktum att enskilda program lätt kunde krascha hela OS:et kändes stenålders redan på den tiden. Samtidigt så använde jag ändå långt hellre en mac än någon windowsburk, för macos var klart trevligare användarmässigt och försprånget både på grafikfronten och på musiksidan var stort.

  39. #39
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag har kört Mac sedan 2002 i samband med Apples uppköp av Emagic, Logic Pro etc.
    Just då var det i bytesfasen mellan OS9 och OSX...det var ingen dans på rosor! Den som säger det ljuger
    Universal Audio UAD-korten var i ropet då och det var kraschfest på OSX så jag fick boota om till OS9 och bounca ner audio och sedan tillbaka till OSX för att göra klart mixen

  40. #40
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Jobbade i några år där med dessa & hade dem hemma också så jag gick till absoluta botten med OSen och alla tricks; läste blytunga böcker om det hela mm så ja i min värld var de buggfria — däremot dömde jag ut många program som inte höll måttet. Jag använde Word, Photoshop, Reason, Logic, Outlook, iTunes; och lite annat. Detta kraschade aldrig, men jag är också en väldigt oldskool användare som än idag högst kör två tre program samtidigt.

    Ballt på den tiden var att köra SCSI-kopplad akaisampler med Mesa och kunna använda datorns CD/DVD samt gemensam SCSI-hårddisk med samplern, och det var urstabilt. Körde även de där Sharc-korten med de tyska synt-programvarorna, digidesigns samplingskort mm mm.

    Minns att kollegan Tage på Propellerhead hade ett skumt fel som segade ner hela datorn. Efter gedigen felsökning kom han fram till att det var apples Iomega-drivare som var felkällan.
    Senast redigerat av PF den 2024-01-30 klockan 21:46.

Liknande ämnen

  1. macOS 14 Sonoma
    Av johey i forum Övrig mjukvara
    Svar: 127
    Senaste inlägg: 2024-05-02, 16:44
  2. Tips önskas: Trumburk med x0x och massvis med ljud
    Av deadbeat i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2017-01-02, 12:43
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 17:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •