Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 181 till 216 av 216

Ämne: Teenage Engineering EP-133 K.O. II

  1. #181
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Det följer inte med någon med ny mobil längre. Det är möjligt att det funkar med de som man brukar använda till USB C. Jag tycker det är rätt kasst att det inte följer med strömkälla, det är ett jävla otyg. Det stör mig mer än debaklet med fadern till och med.

    Jag får testa, för jag fick precis svar att de har hunnit att skicka. Det kan jag dock inte se i appen men paketet har säkert precis skickats från Asien då. Hoppas det funkar perfekt!

  2. #182
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kotten Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det står på hemsidan att dom rekommenderar minst 1A, så det är precis på gränsen men man kan tycka att dom har tänkt på det.
    Tips på USB strömadaptrar med minst 1A mottages tacksamt.

  3. #183

  4. #184
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jaja. Googla gubbe.

  5. #185
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaja. Googla gubbe.
    Exakt!

  6. #186
    59min
    59min är inte uppkopplad

    Senior
    efter 2 v lite osammanhängande synpkt i åsiktkorridoren:
    - kul! riktigt kul o leka/jamma med
    - snabbt resultat men inte ngn hel sång (för mig iallafall)
    - fadern funkar ! men högtalaren är inte hi-fi (om nu ngn trodde)
    - överskådligt gränssnitt där det mesta klarnar efter 5 min
    - oöverkådligt gränssnitt där vissa funktioner inte hittas utan manual (som är esotorisk)
    - kul effekter som funkar

    som vanligt med TO gör dom 100% av 90% av funktionerna användbara/kul, men de sista 10% får man leta efter ngn annanstans (men var?).

    så kul "skiss-vektyg" o jamma loss med, nu vill jag ha en tonic + arcade (3-enigheten)

  7. #187
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ja nu har jag fått den. Inga som helst issues utan den funkar perfekt. Har inte satt på knoben till fejdern, det känns nästan korkat att försöka trycka dit den med tanke på allt liv om skjutpotten. Den går inte på lätt direkt.

    Men annars är första intrycket superpositivt. Den är större än vad jag trodde och väldigt fin.

    Och TE packar fint. Har sett exempel på totala motsatsen från flera som haft problem med den. Muhammad Ali-lådan skyddar typ inget.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1491.jpeg 
Visningar:	23 
Storlek:	3,87 MB 
Id:	115958
    Senast redigerat av Irja den 2023-12-12 klockan 19:21.

  8. #188
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Fick också min idag (skickad via DHL), likadant packad, verkar funka som den ska.
    Nu gäller det att dekryptera hur den fungerar bara...

    Så lärde vi oss efter en timma att Firefox inte fungerar att uppdatera firmwaren med (för mig iaf.)... enheten hittas, sätts i uppdateringsläge men tar inte emot nån data (kunde väl vart nån liten notis på hemsidan?)
    Senast redigerat av matsen den 2023-12-12 klockan 23:39.

  9. #189
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fick också min idag (skickad via DHL), likadant packad, verkar funka som den ska.
    Nu gäller det att dekryptera hur den fungerar bara...

    Så lärde vi oss efter en timma att Firefox inte fungerar att uppdatera firmwaren med (för mig iaf.)... enheten hittas, sätts i uppdateringsläge men tar inte emot nån data (kunde väl vart nån liten notis på hemsidan?)
    Typ denna?

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Skärmavbild 2023-12-13 kl. 09.45.29.png 
Visningar:	46 
Storlek:	109,4 KB 
Id:	115970

  10. #190
    matsen
    matsen är inte uppkopplad

    Senior
    Nåt sånt fick jag inte, det kom upp att man kunde/skulle installera webMidi plugin och allt verkade 'ok'...

  11. #191

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt sånt fick jag inte, det kom upp att man kunde/skulle installera webMidi plugin och allt verkade 'ok'...
    Firefox ska stödja Web MIDI (https://caniuse.com/midi) så det kan hända att TE som så många andra bara utvecklar och testar med Chrome.

  12. #192
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av matsen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nåt sånt fick jag inte, det kom upp att man kunde/skulle installera webMidi plugin och allt verkade 'ok'...
    Knas. Jag fick upp det med Safari. Kan ju vara att det är som FM säger att Firefox egentligen har Web MIDI och sidan kände av det på något sätt.

  13. #193
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Firefox är på sitt sista flämt, tyvärr!

  14. #194
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    En annan surrealistisk sak är att jag upplever skjutpotten som smått fantastisk (om en skjutpott nu kan vara fantastisk). Jävligt skön och smooth och ger en påtaglig kvalitetskänsla. Inte ett dugg orolig faktiskt, men den medföljande pluppen kommer jag aldrig att försöka trycka dit. Den passar inte. Tror det är en av två anledningar till fadergate. Den andra är att förpackningen inte skyddar och jag har ju sett många uppackningar på Youtube där den skickats utan rimlig packning. Bara i en kartong utan något mer.

  15. #195
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med, otroligt skön känsla i den och tacksamt eftersom man ofta använder den också. En poäng är att knoppen faktiskt skyddar fadern när den väl är monterad, eftersom det då inte går att trycka den nedåt (mot bordet, om det är begripligt)

    Ett tips jag såg är att värma knoppen med t.ex. en hårfön först så att hålet blir liite större innan man trycker dit den. Ett annat är att utforska sin LEGO-låda eftersom många saker verkar vara bitkompatibla.

  16. #196
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Ah. Ska testa hårfön. kanske lite olivolja i också.

  17. #197
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Irja Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah. Ska testa hårfön. kanske lite olivolja i också.
    Nä det gick inte alls.

    Man förstår ju att skjutpottarna pajar för folk när de försöker få på de här hattarna. Jag tror väldigt många faders på väldigt många olika apparater skulle gå sönder av det våld som krävs för att få dem på plats.

  18. #198
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Ok ja det här var ganska talande: https://youtu.be/oILkQPnKnEk

  19. #199
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Nytt OS ute, med bl.a. en del buggfixar och ändrat omfång på filter!

    https://teenage.engineering/downloads/ep-133

  20. #200
    illmono
    illmono är inte uppkopplad
    illmonos avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Min dök också upp igår, allt fungerar fint. Välpackat som sagt. Troligtvis har emballaget justerats med tanke på hur lång tid det tog.

    Skippade faderknopp jag med. Det enda sura var att skärmen var repad. Kan leva med det. Riktigt riktigt trevlig maskin som så många redan sagt. Inspirerad direkt. Blev ett Lucia-beat imorse.

  21. #201
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    När jag gör någon lite meningslös video vet man att jag har a) kul och b) för mycket tid (pga postcovid).


    https://youtu.be/Dphg0Xwr1oA
    Senast redigerat av Irja den 2023-12-14 klockan 19:34.

  22. #202
    COSMIC60
    COSMIC60 är uppkopplad nu
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Kul! Är ju sugen på denna. Ska flytta från litet till mindre så detta kändes som en perfekt leksak tills plats finns för mer junk. MPC och sånt skrämmer mig så jag välkomnar enkelheten och lekfullheten som den verkar besitta. Eventuella brister kommer antagligen flyga mig över huvet eftersom jag aldrig jobbat med samplers. Kan man göra Paolo PaPaPaolo så ar jag typ nöjd

  23. #203
    Peeter
    Peeter är uppkopplad nu
    Peeters avatar
    Senior
    Intressant om tillverkningsprocessen: https://www.ifixit.com/News/89540/ho...k-o-ii-sampler

  24. #204
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Spännande, och fint att de tillverkas i Europa. Hade gärna sett lite kort eller video från fabriken, men det kanske är hemligt.

  25. #205
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant om tillverkningsprocessen: https://www.ifixit.com/News/89540/ho...k-o-ii-sampler
    Mycket intressant artikel, tack!

  26. #206
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Jag kan känna att det var glasklart ganska tidigt att det inte handlar om utmärkande dålig kvalitet på komponenterna, utan snarare ett förpackningsproblem. Kvaliteten känns snarare väldigt bra skulle jag vilja påstå.

    YouTubers har jagat klick och sett en chans att pusha sitt ego och TE-haters har hällt bensin på elden så gott de kunnat.

    Att förpacka den som de gjorde från början var dock en rejäl blunder och där fattar jag inte hur TE tänkte faktiskt. Väldigt onödigt.

  27. #207
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av oljud Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spännande, och fint att de tillverkas i Europa. Hade gärna sett lite kort eller video från fabriken, men det kanske är hemligt.
    Fanns ju ett par kort här =)
    https://www.ifixit.com/News/89540/ho...k-o-ii-sampler

  28. #208
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Jo, men mer estetiska än att man får se hur de gör riktigt.

  29. #209
    makari
    makari är inte uppkopplad
    makaris avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peeter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant om tillverkningsprocessen: https://www.ifixit.com/News/89540/ho...k-o-ii-sampler
    Tack för den, väldigt intressant. Kul också att höra att det fortfarande går att bygga konsumentelektronik i Europa, och inte bara flaggskeppsprodukter, utan också relativt billiga produkter, och ändå gå runt ekonomiskt på det.

  30. #210
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Lite ot, men elektron har ju tillverkning i Göteborg, väl? Gäller det model:-modellerna med?

  31. #211
    synthboy
    synthboy är uppkopplad nu
    synthboys avatar
    Veteran
    Elektronikproduktion funkar bra i Europa i inte alltför stora serier och i fabriker med hög automatiseringsgrad.
    Maskinerna kostar samma oavsett i vilket land de står och gör de en stor del av jobbet med få anställda så blir arbetskostnaden en mindre del av kakan.
    Fördelen blir samma tidszoner, korta resvägar för översyn av produktionen, lättare kommunikation, snabbare frakt, inga strafftullar osv.
    En stor nackdel är att de flesta komponenter idag tillverkas i Kina och är lättillgängliga där.
    Tror också mycket handlar om gammal vana tråkigt nog.

    Sen är det inget konstigt med att bygga en produktionslina för en specifik produkt och göra en dubblett av den på kontoret för test (och reservdelar om något händer i produktionen).
    Det är kul med såna artiklar men känns för mig som att de skryter om något som är industristandard

  32. #212
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Precis.

    Fast mycket komponenter tillverkas i Taiwan, Malaysia, Singapore, Japan fortfarande. Om man köper inte-billigast-möjliga-jox från typ Mouser kan man se på påsarna vilka länder det står. Förvånansvärt lite Kina, tycker jag.

  33. #213
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Väldigt intressant intervju med David Eriksson, mest om EP-133 men även om generell filosofi och hur TE jobbar. Med en del teasers om framtiden


    https://youtu.be/NlHk4HQDgaM

  34. #214
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    Skrev ihop några tankar om workflow och konstruktion nu när jag haft den ett par månader.

    The Reasonably Sized Operator

  35. #215
    rickardg84
    rickardg84 är uppkopplad nu
    rickardg84s avatar
    Senior
    Har jag fattat rätt att alla grupper sänder till en vald effekt eller väljer man effekt per grupp?

  36. #216
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage

    https://youtu.be/t4NNU1NNO4s

    Bad Gear. Äntligen! (Obs, jag tror jag gillar instrumentet utan att ha testat det!)

Liknande ämnen

  1. Teenage Engineering OP-Z
    Av sm0hm i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 493
    Senaste inlägg: 2023-09-28, 14:46
  2. Teenage engineering TX-1
    Av HEK i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-06-01, 10:04
  3. Teenage Engineering OB-4
    Av xyltburk i forum Nyheter
    Svar: 132
    Senaste inlägg: 2021-10-26, 12:27
  4. Teenage engineering lanserar OD-11 på nytt!
    Av Muhr i forum Allmänt om musik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-14, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •