Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Pierre Isacsson

  1. #1
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    Pierre Isacsson

    Just nu fin dokumentär om denne gamle legend på SVT. Sonen har gjort ett grymt arbete med att rädda och multitracka demos Pierre Isacsson hade lirat in på kassetter. Jag hänger upp mig på en låt vid namn Jag vill andas samma luft som dig. Soundet är nämligen ABBA rakt av inklusive körerna som helt klart låter som Annifrid (Frida) Lyngstad. Hon har också berättat i en annan dokumentär om hur hon brukade kliva in och göra extrajobb på andras skivor under 70-talet. Snabbgoogling finner ingenting om detta och på Wikipedia står ingenting om detta, jag bara gissar. :-) Helt möjligt att Benny och Frida avsatte ett par timmar till att lira in några guldspår på den låten. Vila i frid Pierre, vi fortsätter lyssna.

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/R88OFtL1_Ug

    Här har vi låten bakom mysteriet som jag nu dragit igång på internet så får vi se om Isacsson till slut får den playbackrate han förtjänar

  3. #3
    supro
    supro är inte uppkopplad
    supros avatar
    Senior
    Såg den härom dagen, jättefin dokumentär.

  4. #4
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja, och vilka frågor den väcker också. Varför deltog inte alla barnen tros. Otacksamt kan jag tycka när pappa får ett program. :-)

  5. #5
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Tretow rattade väl Family Fours plattor så där finns ju eventuellt också en koppling till soundet. Tycker ibland att de känns som en tidig förlaga till ABBA soundmässigt. Vet inte om han kranade Pierres soloplattor dock.

    En riktigt bra bas hade han Pierre

  6. #6
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Fina låtar man växte upp med på radion.
    Jag sjunger ofta "Då går jag ner i min källare" när jag går ner i mancaven. Men kommer inte lika lågt i röstomfång som Pierre... om jag inte är förkyld.
    Sorgligt att han dog som underhållare på Estonia.

    Ska kolla dokumentären såklart.

  7. #7
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Hans son nämner i dokumentären att det är ovanligt med folk som kan sjunga så lågt men då får jag räcka upp handen då

  8. #8
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Klart det är Frida.

  9. #9
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja eller hur?!

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tretow rattade väl Family Fours plattor så där finns ju eventuellt också en koppling till soundet. Tycker ibland att de känns som en tidig förlaga till ABBA soundmässigt. Vet inte om han kranade Pierres soloplattor dock.

    En riktigt bra bas hade han Pierre
    Ja

    Enligt Spotify på just denna låt så är den proddad av Leif Carlqvist som är nästan ogooglingsbar snart-80-åring i Sthlm som tydligen var inhouseproducent på Polydor.

  11. #11
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja eller hur?!
    Rösten stämmer till 97% och körstilen till 100%.

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Min inbyggda minidator uppe i huvudet ger samma procenttal

    Den där kören skulle jag vilja höra multitracken på eftersom den innehåller minst 4 stämmor, sånt vackert som gömdes i mixen på den tiden.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja

    Enligt Spotify på just denna låt så är den proddad av Leif Carlqvist som är nästan ogooglingsbar snart-80-åring i Sthlm som tydligen var inhouseproducent på Polydor.
    Leif Carlgvist är en legend som inhouse - från och med vita-labrock-perioden. Känner till honom främst som audiofil-producent och att han jobbade med Björn J:son: Lindh.

    Kolla Discogs för mer info (146 referenser): https://www.discogs.com/artist/416105-Leif-Carlqvist

Liknande ämnen

  1. Pierre Jerksten
    Av charliecrash i forum Skivor & artister
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-09-28, 10:46
  2. Pierre Schaeffer
    Av outshape i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-08-14, 21:49
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-21, 07:51
  4. DJ Pierre till Malmö
    Av outshape i forum Evenemang
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-03-28, 07:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •