Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Apple's senaste OS + Mitt ljudkort fungerar inte ihop :(

  1. #1
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran

    Apple's senaste OS + Mitt ljudkort fungerar inte ihop :(

    Hej,

    Har aldrig haft problem med att synka min Steinberg UR22mkII med datorn men när jag uppdaterade min Macbook M1 till senaste Sonoma OS fick jag strul med synkandet.. Det var som att kabeln glappade.. kopplade ifrån och koppla in igen.
    Stängde av datorn ett tag så funkar det igen.

    Anyway nu har jag uppdaterat till senaste Somona 14.1.1 och det funkar inte öht nu..
    Ljudkortet står bara och blinkar och datorn verkar inte ens känna igen den.

    Är det någon annan som haft liknande problem? Hur löste ni det?

    Vilka ljudkort fungerar nu helt med senaste OS Somna och M1-M3 datorerna från Apple?

  2. #2
    Irja
    Irja är inte uppkopplad
    Irjas avatar
    Veteran
    Bara en check så du inte missat det elementära: har du sett till att du har de allra senaste drivrutinerna till kortet? De bör ha kommit efter Sonomas release också.

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Och, har du gett driverna tillåtelse att ladda/köra i settings? (Man brukar få en uppmaning om det i o f s, men ifall du missat…)

  4. #4
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, det är sannolikt någonting som man måste berätta för Sonoma att tillåta.
    För att köra Universal Audio Apollo X8 på Ventura måste man boota upp i återställningsläge och ändra säkerhetsläge på hårddisken tex...

  5. #5
    LFOKringlan
    LFOKringlan är inte uppkopplad
    LFOKringlans avatar
    Veteran
    Japp. har stängt av datorn och jag bootade upp i återställningsläge och ändrade så fungerade nu.

    Läskigt, man kanske ska ha is i magen nästa gång man uppdaterar datorn..

  6. #6
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Detta är normalt numera. Uppdateringen är gratis, kringkostnaderna är det inte. Ljudkort utan drivare (class compliant USB) är en väg förbi det.

  7. #7
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det där att man måste ändra säkerhetsläge gäller väl i stort sett alla ljudkort på nyare Mac/macOS numer, om man som avart säger inte kör med kort som är class compliant. Men då brukar latencyn bli klart högre och man kan förlora andra features.

    Orsaken är att i princip alla drivrutiner till Mac (alltså inte bara för ljudkort) är byggda på ett sätt som Apple vill sluta stödja (kernel extensions, KEXT:ar), av säkerhetsskäl. Apple hänvisar till den nyare och säkrare varianten system extensions, men det är tydligen ingen barnlek att få till det och det finns tydligen saker som KEXT:ar kan göra, som än så länge helt enkelt inte går att göra med system extensions. Apple sägs därför ha skjutit flera gånger på att helt släppa stödet för KEXT:ar.

    Jag vet att både UAD och RME har hållit på länge med system extensions-drivrutiner och jag undrar om inte RME t.o.m. har nån tidig beta nu? Men jag känner inte till nån ljudkortstillverkare som släppt nåt skarpt än. Och risken är väl att en del tillverkare helt enkelt inte kommer att släppa system extensions-drivrutiner för alla kort. Det kan ju kosta mer än det smakar, om man inte gör som RME och UAD och har gemensamma drivrutiner för alla (?) sina ljudkort (åtminstone per anslutningstyp).

  8. #8
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    En annan risk är ju att det helt enkelt inte blir samma prestanda/latency om man byter ut en drivermodell optimerad för prestanda mot en som viktar andra faktorer mer.
    Man får väl i slutändan skylla på alla ryska etc hackers som gör detta nödvändigt..

  9. #9
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Ja, det är en uppenbar risk. KEXT:ar har en mycket direktare tillgång till både hårdvaran och OS:et. System extensions ger inte samma kontroll och lägger på ett (eller möjligen flera) abstraktionslager, som ju också kommer att kosta CPU-cykler.

  10. #10
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Hm. RME verkar faktiskt ha släppt sin system extensions-drivare (aka DriverKit driver - DriverKit är ett av flera ramverk för att bygga system extensions). Ser också påståendet att latencyn är densamma som med KEXT:en. Ser å andra sidan också rätt många på RME:s forum som klagar på diverse strul med den drivrutinen... Men hoppfullt ändå, både att de släppt den och att latencyn verkar bra!

  11. #11
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm. RME verkar faktiskt ha släppt sin system extensions-drivare (aka DriverKit driver - DriverKit är ett av flera ramverk för att bygga system extensions). Ser också påståendet att latencyn är densamma som med KEXT:en. Ser å andra sidan också rätt många på RME:s forum som klagar på diverse strul med den drivrutinen... Men hoppfullt ändå, både att de släppt den och att latencyn verkar bra!
    Det hade jag ju förvisso bestämt redan när jag tittade på hur driver-supporten vid apples övergång till M1 såg ut. Men. Mitt nästa ljudinterface när nuvarande dör/slutar fungera med OS:et blir RME.

Liknande ämnen

  1. Apple-fungerande Thunderbolt 3 -> 2 adapter som INTE är Apple..
    Av valsolo i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2023-02-14, 14:23
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-29, 22:34
  3. Mina monitorer gillar inte mitt ljudkort
    Av DanielW i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-10-27, 19:51
  4. Datorn märker inte av mitt Saffire LE ljudkort
    Av Jätten i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-04, 15:41
  5. MItt ljudkort hittas inte av Cubase
    Av Bucc i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-25, 19:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •